eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2680
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2680

– 11 –
Niezależnie od ujawnienia specjalizacji biegłego poprzez wybór jednej lub wielu
elementów listy specjalizacji, wpis specjalizacji biegłego może zawierać dodatkowe
informacje o specjalizacji precyzujące zakres specjalizacji objętej treścią konkretnego
elementu wybranego z listy specjalizacji (ust. 4).
W przypadku gdy osoba ujawniona na liście posiada więcej niż jedną specjalizację,
zamieszcza się zestawienie listy specjalizacji (ust. 5).
W przypadku przemijającej przeszkody w wykonywaniu czynności lekarza sądowego,
na wniosek tego lekarza, informacja o takiej przeszkodzie wraz z informacją o czasie trwania
przeszkody może zostać ujawniona na liście lekarzy sądowych dla konkretnej osoby (§ 9
projektu). W takim przypadku dane takiego lekarza sądowego będą ujawniane z informacją
o przeszkodzie. Po upływie terminu, w jakim trwała przeszkoda, system teleinformatyczny
automatycznie usunie ujawnioną informację o jej fakcie.
Paragraf 10 konstruuje zasadę udostępniania listy wyłącznie w postaci elektronicznej.
Oznacza to, iż wydruki z listy stanowią jedynie informację o jej treści (z chwili dokonania
wydruków). Utrwalenie poprzez wydruk danych osoby wpisanej na listę stanowi sposób
posługiwania się danymi z listy zwłaszcza w postępowaniach sądowych prowadzonych
w postaci papierowej. Mając to na względzie, w przypadku gdy zachodzi potrzeba utrwalenia
informacji o konkretnym lekarzu sądowym, system teleinformatyczny będzie umożliwiać
wydruk aktualnej treści listy dla wskazanej osoby lekarza sądowego (§ 14).
Paragraf 11 reguluje problematykę sposobów wyszukiwania przez sądy osób
ujawnionych na liście. Zgodnie z ust. 1 wyszukiwanie przez sądy lekarza sądowego
w centralnej liście lekarzy sądowych może być przeprowadzone według następujących
kryteriów:
1) nazwisko i imię lekarza sądowego,
2) specjalizacja lekarza sądowego, zgodnie z treścią listy specjalizacji, o której mowa
w § 8 ust. 2,
3) termin rozpoczęcia wykonywania czynności lekarza sądowego,
4) termin zakończenia wykonywania czynności lekarza sądowego obszar właściwości
danego sądu okręgowego,
5) adres poczty elektronicznej,
– 12 –
6) miejsce przyjęć lekarza sądowego,
7) dni i godziny przyjęć lekarza sądowego.
Podane wyżej kryteria, mogą być stosowane łącznie (ust. 2). W wyniku wyszukiwania
ujawnia się kryterium, na podstawie którego miało miejsce wyszukiwanie (ust. 3). Umożliwia
to ustalenie kontekstu zawartości wyników wyszukania. Zasada zwarta w ust. 4 stanowi, iż
przypadku gdy jednorazowy wynik wyszukiwania przekracza 30. lekarzy sądowych, system
teleinformatyczny ujawnia tylko dane zawarte na liście dla części lekarzy sądowych,
informując o tym wyszukującego.
Paragraf 12 dotyczy kryteriów wyszukiwania osób ujawnionych na liście w przypadku
wyszukiwania przez inne niż sądy podmioty. Zgodnie z ust. 1 wyszukiwanie przez takie
podmioty osób z listy może być przeprowadzone według następujących kryteriów:
1) nazwisko i imię lekarza sądowego,
2) specjalizacja lekarza sądowego, zgodnie z treścią listy specjalizacji, o której mowa
w § 8 ust. 2,
3) wpisanie przez lekarza sądowego adresu poczty elektronicznej, jako możliwy sposób
kontaktu,
4) miejsce przyjęć lekarza sądowego,
5) dni i godziny przyjęć lekarza sądowego.
Celem zagwarantowania skutecznego wyszukiwania osób wpisanych na listę, konieczna
jest znajomość listy specjalizacji. Mając to na uwadze, system teleinformatyczny winien być
tak skonfigurowany, aby udostępnić każdemu, za pośrednictwem strony internetowej
aktualną listę specjalizacji – stanowi o tym § 13.
Brzmienie § 15 związane jest z uruchomieniem systemu teleinformatycznego.
W początkowym okresie jego działania, potrzeba zakładania kont użytkowników będzie
występowała masowo. Aby rozwiązać problem zakładania inicjalnie wielu kont
użytkowników, wprowadzono regułę wyjątkową, zgodnie z którą dla potrzeb uruchamiania
funkcjonalności listy lekarzy sądowych, dopuszcza się jednorazowo zakładanie kont
użytkowników przez Ministra Sprawiedliwości poprzez założenie ich centralnie. W tym
wypadku nie stosuje się przepisów § 5. O nadanych nazwach użytkowników i hasłach
użytkownika administrator poinformuje właściwych prezesów sądów okręgowych.
– 13 –
Termin wejścia w życie rozporządzenia związany jest z treścią art. 19 ustawy
zmieniającej u.s.p., która wprowadza m. in. delegacje do wydania niniejszego
rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem ustawa wchodzi, pomijając wyjątki niedotyczące
nin. rozporządzenia, w życie po upływie 3. miesięcy od dnia ogłoszenia. Termin wejścia w
życie, określony datą, pozwoli w sposób wygodny i adekwatny wprowadzić w życie przepisy
wprowadzające system teleinformatyczny.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).






























07/47rch
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 61 . [ 62 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: