eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2680
  • Data wpłynięcia: 2014-08-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2680

– 6 –
§ 14. W przypadku, gdy zachodzi potrzeba utrwalenia informacji o konkretnym lekarzu
sądowym, system teleinformatyczny umożliwia wydruk aktualnej treści listy dla wskazanej
osoby lekarza sądowego.
§ 15. Dla potrzeb uruchamiania funkcjonalności listy lekarzy sądowych dopuszcza się
jednorazowo zakładanie kont użytkowników przez Ministra Sprawiedliwości poprzez
założenie ich centralnie. W tym wypadku nie stosuje się przepisów § 5. O nadanych nazwach
użytkowników i hasłach użytkownik, o którym mowa w § 2 pkt 2 lit. c, poinformuje
właściwych prezesów sądów okręgowych.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ... .

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
– 7 –
UZASADNIENIE
Niniejsze rozporządzenie realizuje delegację ustawową zawartą w projektowanym art. 8
ust. 2 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o lekarzu sądowym.
Projektowany art. 7 ustawy stanowi, że tworzy się centralną listę lekarzy sądowych.
Centralna lista lekarzy sądowych prowadzona jest w systemie teleinformatycznym
administrowanym i udostępnianym przez Ministra Sprawiedliwości. Prezes sądu okręgowego
prowadzi na centralnej liście lekarzy sądowych listę lekarzy sądowych dla obszaru
właściwości danego sądu okręgowego
Zgodnie z projektowanym art. 7 ust. 4 ustawy na centralnej liście lekarzy sądowych
zamieszcza się:
1)
imię i nazwisko lekarza sądowego,
2)
numer PESEL lekarza sądowego,
3)
numer telefonu lekarza sądowego,
4)
numer prawa wykonywania zawodu lekarza sądowego,
5)
informację o specjalizacji lekarza sądowego, terminie rozpoczęcia i zakończenia
wykonywania czynności lekarza sądowego,
6)
informacje o miejscu, dniach i godzinach przyjęć lekarza sądowego,
7)
na wniosek lekarza sądowego, adres poczty elektronicznej.
Minister
Sprawiedliwości udostępnia sądom, za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, aktualne informacje z centralnej listy lekarzy sądowych.
Niniejsze rozporządzenie wykonuje delegację ustawową zawartą w projektowanym
art. 8 ust. 2 ustawy mającą następującą treść: „Minister Sprawiedliwości określi, w drodze
rozporządzenia, tryb i sposób prowadzenia centralnej listy lekarzy sądowych oraz
udostępniania danych z tej listy, uwzględniając potrzebę dostarczenia tym podmiotom
wiarygodnej i aktualnej informacji o lekarzach sądowych oraz potrzebę efektywnego
wyszukiwania takich lekarzy”.
Paragraf 2 zawiera słowniczek terminów użytych w rozporządzeniu. Tam zawarte są
definicje: użytkownika (pkt 1), konta użytkownika (pkt 2), nazwy użytkownika (pkt 3), hasła
(pkt 4), uwierzytelnienia (pkt 5) oraz systemu teleinformatycznego (pkt 6). Zwrócić należy
uwagę, iż definicja systemu teleinformatycznego została skonstruowana z odwołaniem się do
konkretnego systemu przeznaczonego do prowadzenia centralnej listy, a nie do
– 8 –
abstrakcyjnego systemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Tym samym
wskazano jednoznacznie na konkretny system teleinformatyczny, który przechowuje
referencyjne informacje o osobach wpisywanych na listę.
W § 3 wprowadzona została zasada dokonywania wpisu na listę przez osoby fizyczne
posiadające konta użytkownika w systemie teleinformatycznym. Osobami tymi są zatem
wyłącznie osoby, które założyły konto użytkownika zgodnie z zasadami opisanymi w § 5.
Ust. 2 § 3 tworzy zasadę określającą kompetencję wyżej wymienionych użytkowników
do działania w systemie teleinformatycznym wyłącznie w zakresie kompetencji sadu,
w którym wykonują swoje czynności. Oznacza to, iż lista prowadzona jest w systemie
administrowanym i udostępnianym przez Ministra Sprawiedliwości (art. 175b § 1
pkt 3 p.u.s.p.), a poszczególni użytkownicy dokonują wpisów tylko właściwych dla nich
miejscowo lekarzy sądowych. Równocześnie użytkownicy nie ma mają uprawnień do
dokonywania wpisów lekarzy w obszarze innym niż własny obszar właściwości miejscowej.
Konto konkretnego użytkownika jest jednoznacznie powiązane z konkretną osobą
fizyczną mająca uprawnienie do prowadzenia na centralnej liście lekarzy sądowych dla
danego sądu okręgowego. Z faktu posiadania konta użytkownika wynika zasada, iż
użytkownik uwierzytelniając się na koncie jest umocowany do podejmowania czynności
w systemie teleinformatycznym zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.
Ust. 3 stanowi, iż uzyskanie dostępu do systemu teleinformatycznego następuje po
uwierzytelnieniu na koncie użytkownika. Pojęcia uwierzytelnienia i konta użytkownika
występują tutaj w znaczeniu zdefiniowanym w słowniczku objętym § 2-gim. Zasadą jest
standard polegający na uwierzytelnieniu, które wymaga podania nazwy użytkownika i hasła
(ust. 4). W ten sposób system teleinformatyczny uzyskuje informacje o tożsamości
użytkownika dokonującego wpisów na liście.
Wymogi konieczne do założenia konta użytkownika zawarte są w § 5. Założenie konta
jest zdarzeniem jednorazowym i pozwala systemowi teleinformatycznemu weryfikować
jednoznacznie tożsamość osób fizycznych uwierzytelniających się na koncie. Do założenia
konta użytkownika w systemie teleinformatycznym jest wymagane:
– 9 –
1) podanie imion oraz nazwiska, numeru PESEL oraz, wskazanie właściwego sadu
okręgowego w którym użytkownik będzie wykonywał czynności związane w obowiązkiem
prowadzenia listy lekarzy sądowych dla obszaru właściwości danego sadu okręgowego,
2) wskazanie hasła umożliwiającego uwierzytelnienie,
3) weryfikacji, przez użytkownika istnienia kompetencji do prowadzenia listy lekarzy
sądowych dla obszaru właściwości danego sądu okręgowego.
Ust. 2 zawiera zasadę, że właściwy miejscowo prezesa sądu okręgowego, zgłasza
użytkownikowi będącemu pracownikiem lub osobą delegowaną przez Ministra
Sprawiedliwości, wyznaczoną do administrowania systemem teleinformatycznym, fakt
umocowania osób, którym prezes zamierza delegować swoje kompetencje do wykonywania
czynności w zakresie prowadzenia listy.
Administrator systemu jest obowiązany zgodnie z § 5 ust. 6 podejmować czynności
zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa listy. W tym celu może wprowadzać w systemie
teleinformatycznym
zabezpieczenia
adekwatne do zagrożeń. W szczególności
w uzasadnionych faktycznym poziomem zagrożeń przypadkach może wprowadzać różnego
rodzaju kody Kaptscha polepszające reżim weryfikacji tożsamości użytkowników, zarządzać
obowiązek zmiany haseł dostępowych lub nazwy użytkownika. Użytkownicy oraz osoby
którym lista lekarzy sądowych dla obszaru właściwości danego sądu okręgowego oraz
centralna lista lekarzy sądowych jest udostępniany obowiązane są do przestrzegania procedur
bezpieczeństwa.
Zgodnie z § 6 ust. 1 system teleinformatyczny będzie posiadał funkcjonalność
polegającą na ujawnianiu informacji o konkretnej osobie, która wykonała daną czynność
w systemie teleinformatycznym. Zatem zawsze będzie możliwe ustalenie nazwy użytkownika
i przypisanie działań w systemie konkretnej osobie odpowiadającej danym użytkownika.
Ust. 2 zawiera wyjątek od zasady określonej w ust. 1 polegający na tym, iż w przypadku
dokonania czynności przez użytkownika będącego pracownikiem wyznaczonym przez
prezesa właściwego sadu okręgowego jako podmiot dokonujący wpisu ujawnia się tego
prezesa, a nie działającego na rzecz i w ramach upoważnienia pracownika.
W § 7 ust. 1 zawarto listę czynności obejmujących prowadzenie listy lekarza sądowego
na liście lekarzy sądowych dla obszaru właściwości danego sądu okręgowego dokonywanych
– 10 –
osobiście przez prezesa sądu okręgowego lub upoważnionej przez niego osoby. Czynności te
to kolejno następujące działania:
1) uwierzytelnienie się jako użytkownik,
2) dokonanie wpisu na liście lekarzy sądowych dla obszaru właściwości danego sądu
okręgowego w systemie teleinformatycznym,
3) potwierdzenie zakończenia dokonywania wpisu.
Ust. 2 zawiera wskazanie funkcjonalności systemu teleinformatycznego polegającej na
umożliwieniu zapoznania się z całością wpisu przed potwierdzeniem zakończenia dokonania
wpisu. Celem jest zapobieżenie omyłkom możliwym podczas wprowadzania danych
Cały § 8 dotyczy problematyki ujawniania specjalizacji na liście. Zasadą jest, iż dane
dotyczące specjalizacji, o których mowa w art. 175d § 3 pkt 7, ujawniane są na liście poprzez
dokonanie wyboru właściwej specjalizacji z udostępnionej listy specjalizacji. Tym samym nie
ma miejsca wpisywanie specjalizacji w sposób dowolny, właściwy tylko dla konkretnego
wpisu. Takie sposób organizacji wpisów o specjalizacji umożliwi efektywne i jednoznaczne
wyszukiwanie osób ujawnionych na liście.
Skoro wpisywanie specjalizacji dotyczyć ma wszystkich wpisów musi istnieć system
uzupełniania listy specjalizacji o nowe charakterystyczne dla osób, które jeszcze danej
specjalizacji na liście nie posiadały. W przypadku gdy specjalność konkretnego biegłego nie
może zostać ujawniona z wykorzystaniem istniejącej listy specjalizacji, użytkownik
występuje, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, do Ministra Sprawiedliwości
o zamieszczenie nowej specjalności na liście specjalności. Wniosek taki winien zawierać
szczegółowe wskazanie braku możliwości wykorzystania dotychczasowej listy specjalności
oraz propozycję treści poszerzenia listy specjalności. W przypadku braku elementów,
o których mowa w zdaniu poprzedzającym, Minister Sprawiedliwości, za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego, wzywa właściwego prezesa sądu okręgowego do jego
uzupełnienia w terminie 3. dni. Po bezskutecznym upływie tego terminu Minister odmówi
zmiany listy specjalizacji.
Poszerzenia listy specjalizacji może dokonać także Minister Sprawiedliwości z urzędu.
W tym wypadku zmiana nie może dotyczyć specjalności przyporządkowanych już do lekarzy
sądowych wpisanych na liście lekarzy sądowych (ust. 3).
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 60 . [ 61 ] . 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: