Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2678
- Data wpłynięcia: 2014-08-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311
2678
§ 2. Z chwilą dokonania wpisu w Rejestrze Spadkowym notariusz otrzymuje za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego zawiadomienie o zarejestrowaniu oraz
możliwości uzyskania potwierdzenia zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia
ze wskazaniem numeru wynikającego z kolejności wpisu. W taki sam sposób notariusz
uzyskuje zawiadomienie o niezarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia.
§ 3. Adnotację o zarejestrowaniu umieszcza się na akcie poświadczenia
dziedziczenia, wskazując numer wynikający z kolejności wpisu, a także dzień, miesiąc
i rok oraz godzinę i minutę dokonanego wpisu.
§ 4. Zarejestrowanie aktu poświadczenia dziedziczenia nie następuje, jeżeli akt
poświadczenia dziedziczenia tego samego spadku został już wpisany do Rejestru
Spadkowego.”;
2)
po art. 95h dodaje się art. 95h1 w brzmieniu:
„Art. 95h1. Rejestr Spadkowy zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
dzień, miesiąc i rok oraz godzinę i minutę dokonania wpisu;
3)
dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia;
4)
imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt poświadczenia
dziedziczenia sporządziła osoba wyznaczona do zastępstwa notariusza lub
upoważniona do dokonywania czynności notarialnych − ponadto imię i nazwisko
tej osoby;
5)
dzień, miesiąc i rok wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku,
postanowienia uchylającego lub zmieniającego postanowienie o stwierdzeniu
nabycia spadku albo postanowienia uchylającego akt poświadczenia dziedziczenia,
sygnaturę akt sprawy oraz nazwę sądu, który wydał postanowienie;
6)
imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz numer PESEL, jeżeli go
posiadał;
7)
datę i miejsce zgonu spadkodawcy oraz jego ostatnie miejsce zamieszkania.”;
3)
art. 95i otrzymuje brzmienie:
„Art. 95i. § 1. Krajowa Rada Notarialna tworzy system teleinformatyczny w celu
prowadzenia Rejestru Spadkowego oraz zapewnia notariuszom i sądom dostęp do tego
systemu w celu dokonywania wpisów, dostęp do danych przechowywanych w Rejestrze
Spadkowym oraz ochronę tych danych przed nieuprawnionym dostępem,
przetwarzaniem oraz zmianą lub utratą. Podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą
– 51 –
ważnego kwalifikowanego certyfikatu zapewnia notariuszowi oraz prezesowi sądu lub
osobie przez niego wyznaczonej dostęp do Rejestru Spadkowego obejmującego dane,
o których mowa w art. 95h1.
§ 2. Krajowa Rada Notarialna udostępnia w systemie teleinformatycznym
informacje o zarejestrowanych aktach poświadczenia dziedziczenia i postanowieniach
o stwierdzeniu nabycia spadku obejmujące dane, o których mowa w art. 95h1.
§ 3. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Notarialnej,
określi, w drodze rozporządzenia, wysokość i zasady ponoszenia opłat za wpisy
dokonywane w Rejestrze Spadkowym przez notariusza albo sąd, mając na względzie
wysokość kosztów administracyjnych prowadzenia Rejestru Spadkowego oraz jego
niedochodowy charakter.”;
4)
art. 95k otrzymuje brzmienie:
„Art. 95k. § 1. W przypadku uchylenia aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz
czyni o tym wzmiankę na akcie poświadczenia dziedziczenia.
§ 2. Prezes Krajowej Rady Notarialnej niezwłocznie poleca wykreślenie z Rejestru
Spadkowego uchylonego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub aktu
poświadczenia dziedziczenia albo poleca dokonanie odpowiedniej zmiany wpisu
postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.”;
5)
w art. 97 dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w brzmieniu:
„§ 2. Elektroniczne poświadczenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii
z okazanym dokumentem notariusz opatruje bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu
art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U.
z 2013 r. poz. 262). Elektronicznego poświadczenia nie opatruje się pieczęcią
notariusza.”.
Art. 8. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji
(Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1376, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 17b:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady
Komorniczej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe czynności Krajowej
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 759 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 829 i 1513.
– 52 –
Rady Komorniczej umożliwiające komornikom prowadzenie egzekucji na
podstawie elektronicznego tytułu wykonawczego, szczegółowe czynności
komornika w egzekucji prowadzonej na podstawie elektronicznego tytułu
wykonawczego oraz sposób wykonywania czynności przy użyciu systemu
teleinformatycznego obsługującego postępowanie egzekucyjne, mając na
względzie bezpieczeństwo posługiwania się dokumentami w postaci elektronicznej,
dostępność akt egzekucyjnych dla stron postępowania egzekucyjnego, sprawność
postępowania egzekucyjnego oraz zapewnienie możliwości jednoznacznej
identyfikacji dłużnika.”,
b)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3.
Pochodzący od komornika dokument uzyskany z systemu
teleinformatycznego obsługującego postępowanie egzekucyjne ma moc dokumentu
wydanego przez komornika, o ile ma cechy umożliwiające jego weryfikację w tym
systemie teleinformatycznym.
4. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób i cechy
umożliwiające weryfikację istnienia i treści pisma w systemie teleinformatycznym
obsługującym postępowanie egzekucyjne, mając na względzie minimalne
wymagania dla systemów teleinformatycznych oraz potrzebę ochrony praw osób
uczestniczących w postępowaniach.”;
2)
w art. 39 w ust. 2 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9
w brzmieniu:
„9) koszty dostępu do systemu teleinformatycznego obsługującego zajęcie
wierzytelności z rachunku bankowego.”;
3)
w art. 49 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W sprawach o egzekucję świadczeń pieniężnych w przypadku umorzenia
postępowania egzekucyjnego na wniosek wierzyciela oraz na podstawie art. 824 § 1
pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego komornik pobiera od dłużnika opłatę
stosunkową w wysokości 5% wartości świadczenia pozostałego do wyegzekwowania,
jednak nie niższej niż 1/20 i nie wyższej niż dziesięciokrotna wysokość przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego. Jednakże, w razie umorzenia postępowania
egzekucyjnego na wniosek wierzyciela zgłoszony przed doręczeniem dłużnikowi
zawiadomienia o wszczęciu egzekucji, komornik pobiera od dłużnika opłatę stosunkową
w wysokości 1/20 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.”;
– 53 –
4)
w art. 85 w ust. 1 w pkt 19 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 20 i 21
w brzmieniu:
„20) współpraca z podmiotem prowadzącym system teleinformatyczny obsługujący
egzekucję z rachunków bankowych;
21) utworzenie i
prowadzenie systemu teleinformatycznego obsługującego
elektroniczne licytacje publiczne.”.
Art. 9. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r.
poz. 749, z późn. zm.)) w art. 76 dodaje się § 5 w brzmieniu:
„§ 5. W razie zajęcia wierzytelności z tytułu nadpłaty podatku zaliczenie tej
nadpłaty na poczet zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę oraz bieżących
zobowiązań podatkowych ma pierwszeństwo przed realizacją zajęcia.”.
Art. 10. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. − Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1376, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 54 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Środki pieniężne znajdujące się na rachunkach oszczędnościowych, rachunkach
oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz na rachunkach terminowych lokat
oszczędnościowych jednej osoby, niezależnie od liczby zawartych umów, są wolne od
zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego, w każdym
miesiącu kalendarzowym, w którym obowiązuje zajęcie, do wysokości 75%
minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie przepisów
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, przysługującego pracownikowi zatrudnionemu
w pełnym wymiarze czasu pracy.”;
2)
w art. 96:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Bankowe tytuły egzekucyjne, o których mowa w ust. 1, są wystawiane
wyłącznie w systemie teleinformatycznym i opatrywane bezpiecznym podpisem
elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r.
o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262).”,
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1101, 1342 i 1529,
z 2013 r. poz. 35, 985, 1027, 1036, 1145, 1149 i 1289 oraz z 2014 r. poz. 183 i 567.
9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2012 r. poz. 1385 i 1529,
z 2013 r. poz. 777, 1036, 1289 i 1567 oraz z 2014 r. poz. 586.
– 54 –
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W bankowym tytule egzekucyjnym należy oznaczyć bank, który go
wystawił i na rzecz którego ma być prowadzona egzekucja, dłużnika
zobowiązanego do zapłaty, wysokość zobowiązań dłużnika wraz z odsetkami
i terminami ich płatności, datę wystawienia i numer bankowego tytułu
egzekucyjnego, jak również oznaczenie czynności bankowej, z której wynikają
dochodzone roszczenia, wzmiankę o wymagalności dochodzonego roszczenia oraz
kwotę zadłużenia, do której bank może wystawić bankowy tytuł egzekucyjny.
Odsetki zmienne mogą być określone wyłącznie na podstawie stopy referencyjnej
ustalanej przez Radę Polityki Pieniężnej i ogłaszanej w Dzienniku Urzędowym
Narodowego Banku Polskiego albo stopy procentowej pochodzącej z innego,
równorzędnego i publicznie dostępnego źródła, która może być zweryfikowana
przez strony czynności bankowej.”,
c)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, strukturę
bankowego tytułu egzekucyjnego i formularza zawierającego oświadczenie
dłużnika o poddaniu się egzekucji, mając na względzie bezpieczeństwo
posługiwania się dokumentami w postaci elektronicznej, dostępność akt
egzekucyjnych dla stron i sprawne prowadzenie postępowania egzekucyjnego.”;
3)
art. 97 otrzymuje brzmienie:
„Art. 97. 1. Bankowy tytuł egzekucyjny może być podstawą egzekucji
prowadzonej według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego po nadaniu mu przez
sąd klauzuli wykonalności wyłącznie przeciwko osobie, która bezpośrednio z bankiem
dokonywała czynności bankowej albo udzieliła zabezpieczenia wierzytelności banku
wynikającej z czynności bankowej i złożyła oświadczenie o poddaniu się egzekucji, oraz
gdy roszczenie objęte tytułem wynika bezpośrednio z tej czynności bankowej lub jej
zabezpieczenia.
2. Oświadczenie o poddaniu się egzekucji składa się na formularzu w postaci
papierowej albo elektronicznej.
3. Oświadczenie o poddaniu się egzekucji określa kwotę zadłużenia, do której
dłużnik poddaje się egzekucji, czynność bankową, z której wynika zadłużenie, oraz
termin, do którego bank może wystąpić o nadanie temu tytułowi klauzuli wykonalności.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2678 › Pobierz plik