Rządowy projekt ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020
projekt dotyczy przeniesienia kompetencji w zakresie oceny zgodności systemów zarządzania i kontroli programów operacyjnych z unijnymi wymogami z poziomu Komisji Europejskiej na poziom państwa członkowskiego; wprowadzenia nowych instrumentów realizacji polityki spójności w zakresie rozwoju terytorialnego; wprowadzenia nowego podejścia do informatyzacji procesów dotyczących realizacji projektów i związanych z tym wymogów zapewnienia przez państwo członkowskie elektronicznej wymiany z beneficjentami funduszy polityki spójności
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2450
- Data wpłynięcia: 2014-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1146
2450
odpowiednich działań, o których mowa w ust. 10 lub 12, w przypadku późniejszego
stwierdzenia jej wystąpienia.
3. Stwierdzenie wystąpienia nieprawidłowości oraz nałożenie korekty finansowej jest
poprzedzone czynnościami wyjaśniającymi prowadzonymi przez właściwą instytucję,
podczas których instytucja ta może uwzględnić wyniki kontroli przeprowadzonych przez inne
uprawnione podmioty.
4. Do stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości, pomniejszenia wartości wydatków
kwalifikowalnych ujętych we wniosku o płatność złożonym przez beneficjenta, o którym
mowa w ust. 10 pkt 1, i nałożenia korekty finansowej oraz w przypadku, o którym mowa
w ust. 12, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego.
5. Wartość korekty finansowej, wynikającej ze stwierdzonej nieprawidłowości
indywidualnej, jest równa kwocie wydatków poniesionych nieprawidłowo w części
odpowiadającej kwocie współfinansowania UE.
6. Wartość korekty finansowej, o której mowa w ust. 5, albo wartość wydatków
poniesionych nieprawidłowo, stanowiąca pomniejszenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 1,
mogą zostać obniżone, jeżeli Komisja Europejska określi możliwość obniżania tych wartości.
7. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może określić, w drodze
rozporządzenia, warunki obniżania wartości korekt finansowych, o których mowa w ust. 5,
oraz wartości wydatków poniesionych nieprawidłowo, stanowiących pomniejszenie, o którym
mowa w ust. 10 pkt 1, a także ich stawki procentowe, mając na względzie charakter i wagę
nieprawidłowości, ich skutki finansowe, a także stanowisko Komisji Europejskiej, o którym
mowa w ust. 6.
8. W przypadku gdy kwoty nieprawidłowo poniesionych wydatków nie można określić,
wartość korekty finansowej ustala się na podstawie art. 143 ust. 2 rozporządzenia ogólnego,
z uwzględnieniem ust. 6 i 7.
9. Przepis ust. 5 nie narusza zasad odzyskiwania środków związanych ze stwierdzoną
nieprawidłowością indywidualną, pochodzących z innych źródeł.
10. W przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości indywidualnej:
1)
przed zatwierdzeniem wniosku o płatność – instytucja zatwierdzająca wniosek
o płatność dokonuje pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowalnych ujętych we
wniosku o płatność złożonym przez beneficjenta, o kwotę wydatków poniesionych
nieprawidłowo;
– 26 –
2)
w uprzednio zatwierdzonym wniosku o płatność – właściwa instytucja nakłada korektę
finansową oraz wszczyna procedurę odzyskiwania od beneficjenta kwoty
współfinansowania UE w wysokości odpowiadającej wartości korekty finansowej,
zgodnie z art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych albo
w przypadku programu EWT – zgodnie z umową o dofinansowanie projektu albo
decyzją o dofinansowaniu projektu.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, jeżeli beneficjent nie zgadza się ze
stwierdzeniem wystąpienia nieprawidłowości indywidualnej oraz pomniejszeniem wartości
wydatków kwalifikowalnych ujętych we wniosku o płatność, może zgłosić umotywowane
pisemne zastrzeżenia. Tryb określony w przepisach art. 25 ust. 2–12 stosuje się odpowiednio.
12. W przypadku gdy nieprawidłowość indywidualna wynika bezpośrednio z działania
lub zaniechania:
1)
właściwej instytucji lub
2)
organów państwa
– korygowanie wydatków następuje przez pomniejszenie wydatków ujętych w deklaracji
wydatków oraz wniosku o płatność, przekazywanych do Komisji Europejskiej, o kwotę
odpowiadającą oszacowanej wartości korekty finansowej wynikającej z tej nieprawidłowości.
13. Zaistnienie okoliczności, o których mowa w ust. 12, stwierdza:
1)
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa
członkowskiego – w odniesieniu do instytucji zarządzającej oraz krajowego kontrolera;
2)
instytucja zarządzająca – w odniesieniu do instytucji, którym zostały powierzone
zadania zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 oraz art. 12 ust. 3.
Art. 25. 1. Po zakończeniu kontroli jest sporządzana informacja pokontrolna, która po
jej podpisaniu jest przekazywana kontrolowanemu wnioskodawcy, beneficjentowi lub
kontrolowanej instytucji, zwanych dalej „podmiotem kontrolowanym”.
2. Podmiot kontrolowany ma prawo do zgłoszenia, w terminie 14 dni od dnia
otrzymania informacji pokontrolnej, umotywowanych pisemnych zastrzeżeń do tej
informacji.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2, może być przedłużony przez instytucję kontrolującą
na czas oznaczony, na wniosek podmiotu kontrolowanego, złożony przed upływem terminu
zgłoszenia zastrzeżeń.
– 27 –
4. Instytucja kontrolująca ma prawo poprawienia w informacji pokontrolnej, w każdym
czasie, z urzędu lub na wniosek podmiotu kontrolowanego oczywistych omyłek. Informację
o zakresie sprostowania przekazuje się bez zbędnej zwłoki podmiotowi kontrolowanemu.
5. Zastrzeżenia do informacji pokontrolnej rozpatruje instytucja kontrolująca, w terminie
nie dłuższym niż 14 dni od dnia zgłoszenia tych zastrzeżeń. Podjęcie przez instytucję
kontrolującą, w trakcie rozpatrywania zastrzeżeń, czynności lub działań, o których mowa
w ust. 7, każdorazowo przerywa bieg terminu.
6. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 5, mogą zostać w każdym czasie wycofane.
Zastrzeżenia, które zostały wycofane, pozostawia się bez rozpatrzenia.
7. W trakcie rozpatrywania zastrzeżeń instytucja kontrolująca ma prawo przeprowadzić
dodatkowe czynności kontrolne lub żądać przedstawienia dokumentów lub złożenia
dodatkowych wyjaśnień na piśmie.
8. Instytucja kontrolująca, po rozpatrzeniu zastrzeżeń, sporządza ostateczną informację
pokontrolną, zawierającą skorygowane ustalenia kontroli lub pisemne stanowisko wobec
zgłoszonych zastrzeżeń wraz z uzasadnieniem odmowy skorygowania ustaleń. Ostateczna
informacja pokontrolna jest przekazywana podmiotowi kontrolowanemu.
9. Informację pokontrolną oraz ostateczną informację pokontrolną, w razie potrzeby,
uzupełnia się o zalecenia pokontrolne lub rekomendacje.
10. Informacja pokontrolna zawiera termin przekazania instytucji kontrolującej
informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub wykorzystania rekomendacji,
a także o podjętych działaniach lub przyczynach ich niepodjęcia. Termin wyznacza się,
uwzględniając charakter tych zaleceń lub rekomendacji.
11. Od ostatecznej informacji pokontrolnej oraz od pisemnego stanowiska wobec
zgłoszonych zastrzeżeń nie przysługuje możliwość złożenia zastrzeżeń.
12. Podmiot kontrolowany, w wyznaczonym terminie, informuje instytucję kontrolującą
o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub rekomendacji.
Rozdział 8
Monitorowanie postępu rzeczowego
Art. 26. 1. Monitorowanie postępu rzeczowego programu operacyjnego jest prowadzone
równolegle z analizą postępu finansowego, z uwzględnieniem danych zebranych z poziomu
projektów, obejmujących wartości osiągnięte sprawozdawane we wnioskach o płatność, oraz,
w przypadku Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, również
– 28 –
wartości wymienione w umowach o dofinansowanie projektu albo w decyzjach
o dofinansowaniu projektu. Monitorowanie postępu rzeczowego może być prowadzone
w szczególności w oparciu o dane statystyki publicznej oraz wyniki analiz lub ewaluacji
programu operacyjnego.
2. Dla zapewnienia spójności monitorowania postępu rzeczowego w programach
operacyjnych, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania
państwa członkowskiego ustala listę wskaźników kluczowych dla projektów realizowanych
w ramach poszczególnych celów tematycznych oraz pomocy technicznej.
3. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa
członkowskiego:
1)
podaje do publicznej wiadomości, w szczególności na swojej stronie internetowej oraz
portalu, listę wskaźników, o których mowa w ust. 2, a także jej zmiany oraz termin, od
którego lista lub jej zmiany są stosowane;
2)
ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikat o:
a)
miejscu publikacji listy wskaźników, o których mowa w ust. 2, oraz jej zmian,
a także o terminie, od którego lista lub jej zmiany są stosowane,
b)
nowym adresie strony internetowej lub portalu, o których mowa w pkt 1,
w przypadku zmiany tego adresu.
4. Instytucja zarządzająca może ustalić i monitorować dodatkowe wskaźniki dla danego
programu operacyjnego.
5. Dla wskaźników określonych w programie operacyjnym lub w szczegółowym opisie
osi priorytetowych programu operacyjnego instytucja zarządzająca ustala wartości docelowe
na 2023 r. Wartości docelowych nie ustala się w odniesieniu do wskaźników, o których mowa
w art. 96 ust. 2 lit. c pkt (iv) rozporządzenia ogólnego oraz w art. 5 ust. 1 rozporządzenia
EFS.
6. Niewykonanie wskaźnika w projekcie może stanowić przesłankę do stwierdzenia
nieprawidłowości indywidualnej.
– 29 –
Rozdział 9
Pomoc publiczna
Art. 27. 1. W zakresie, w jakim w ramach programów operacyjnych jest udzielana
pomoc publiczna, w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
lub pomoc de minimis, zastosowanie mają szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy.
2. Podmiotami udzielającymi pomocy, o której mowa w ust. 1, są instytucje
zarządzające, instytucje pośredniczące, instytucje wdrażające lub beneficjenci, a także inne
podmioty, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 30 kwietnia 2014 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.)).
3. Podmiotami udzielającymi pomocy mogą być również inne podmioty określone
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 4.
4. Właściwy minister albo, w zakresie regionalnych programów operacyjnych oraz
w zakresie programu EWT, dla którego instytucja zarządzająca została ustanowiona na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego,
może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb
udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, a także podmioty udzielające tej pomocy,
w przypadku, o którym mowa w ust. 3, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tej
pomocy z rynkiem wewnętrznym, efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz
przejrzystości jej udzielania, w przypadku gdy odrębne przepisy nie określają szczegółowego
przeznaczenia, warunków lub trybu udzielania tej pomocy.
5. Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa
w ust. 1, nieobjętej przepisami, o których mowa w ust. 4, lub innymi przepisami określa
umowa o dofinansowanie projektu, decyzja o dofinansowaniu projektu lub akt będący
podstawą jej udzielenia.
Rozdział 10
Instrumenty finansowe
Art. 28. 1. Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy ze środków
programu operacyjnego na rzecz instrumentów finansowych na zasadach określonych
w części drugiej w tytule IV rozporządzenia ogólnego.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 585,
z 2010 r. Nr 18, poz. 99 oraz z 2011 r. Nr 233, poz. 1381.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2450
› Pobierz plik