eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020

Rządowy projekt ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020

projekt dotyczy przeniesienia kompetencji w zakresie oceny zgodności systemów zarządzania i kontroli programów operacyjnych z unijnymi wymogami z poziomu Komisji Europejskiej na poziom państwa członkowskiego; wprowadzenia nowych instrumentów realizacji polityki spójności w zakresie rozwoju terytorialnego; wprowadzenia nowego podejścia do informatyzacji procesów dotyczących realizacji projektów i związanych z tym wymogów zapewnienia przez państwo członkowskie elektronicznej wymiany z beneficjentami funduszy polityki spójności

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2450
  • Data wpłynięcia: 2014-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1146

2450

– 20 –
1)
wysokość deficytu sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetu
środków europejskich;
2)
znaczenie projektu dla możliwości osiągnięcia celów programu operacyjnego;
3)
interes publiczny oraz zakres oddziaływania społecznego projektu.
3. Zgoda, o której mowa w ust. 2, może dotyczyć więcej niż jednego projektu.
4. Procentowy udział środków współfinansowania krajowego z budżetu państwa
w wydatkach kwalifikowalnych projektu realizowanego w ramach programu EWT nie może
przekraczać minimalnego procentowego udziału środków współfinansowania krajowego dla
danej osi priorytetowej wynikającego z programu EWT. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
Art. 19. 1. Wniosek o płatność, w ramach którego beneficjent:
1)
wnioskuje o przekazanie dofinansowania w formie zaliczki lub refundacji,
2)
wykazuje wydatki poniesione na realizację projektu,
3)
przekazuje informację o postępie realizacji projektu
– oraz dokumenty niezbędne do rozliczenia projektu określone w umowie o dofinansowanie
projektu lub w decyzji o dofinansowaniu projektu, w szczególności w zakresie monitoringu
rzeczowo-finansowego, harmonogramów finansowych i trwałości projektu, są składane przez
beneficjenta za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
2. W przypadku gdy z powodów technicznych przesłanie dokumentów, o których mowa
w ust. 1, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego nie jest możliwe, beneficjent, za
zgodą właściwej instytucji, składa je w inny sposób wskazany przez tę instytucję.
Art. 20. 1. Podstawą do wyliczenia wkładu unijnego, wynikającego z art. 120 ust. 2
rozporządzenia ogólnego, są całkowite wydatki kwalifikowalne, o których mowa w art. 120
ust. 2 lit. a rozporządzenia ogólnego.
2. W programie EWT podstawą do wyliczenia wkładu unijnego, wynikającego z art. 120
ust. 2 rozporządzenia ogólnego, mogą być kwalifikowalne wydatki publiczne, o których
mowa w art. 120 ust. 2 lit. b rozporządzenia ogólnego.
Art. 21. 1. W ramach procedury analizy i zatwierdzania zestawień wydatków, o której
mowa w art. 139 rozporządzenia ogólnego, instytucja zarządzająca przekazuje instytucji
audytowej:
1)
projekt rocznego zestawienia wydatków, o którym mowa w art. 137 rozporządzenia
ogólnego, oraz projekty deklaracji zarządczej i rocznego podsumowania, o których
– 21 –
mowa w art. 59 ust. 5 lit. a i b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających
zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady
(WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz. Urz. UE L 298 z 26.10.2012, str. 1, z późn. zm.),
w terminie do dnia 31 października następującego po roku obrachunkowym, którego
dotyczy zestawienie wydatków;
2)
ostateczne wersje dokumentów, o których mowa w pkt 1, w terminie do dnia 31 stycznia
roku następującego po roku, którego dotyczą te dokumenty.
2. Instytucja audytowa przekazuje instytucji zarządzającej opinię audytową
i sprawozdanie, o których mowa w art. 127 ust. 5 lit. a i b rozporządzenia ogólnego,
w terminie określonym w art. 59 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających
zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE,
Euratom) nr 1605/2002.
Rozdział 7
Kontrola i audyt
Art. 22. 1. Kontrola i audyt programu operacyjnego obejmują:
1)
kontrole realizacji programu operacyjnego, służące zapewnieniu, że system zarządzania
i kontroli programu operacyjnego działa prawidłowo, a wydatki w ramach programu
operacyjnego ponoszone są zgodnie z prawem lub zasadami unijnymi i krajowymi;
2)
audyty wykonywane przez instytucję audytową zgodnie z art. 127 rozporządzenia
ogólnego oraz art. 25 rozporządzenia EWT;
3)
kontrole spełnienia i utrzymania kryteriów desygnacji.
2. Kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują:
1)
kontrole systemowe, służące sprawdzeniu prawidłowości realizacji zadań przez
instytucje, którym instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca lub koordynator
EWT powierzyli zadania związane z realizacją programu operacyjnego;
2)
weryfikacje wydatków, służące sprawdzeniu prawidłowości i kwalifikowalności
poniesionych wydatków, które:
a)
przybierają formę kontroli każdego składanego przez beneficjenta wniosku
o płatność,
– 22 –
b)
mogą przybrać formę kontroli projektu w miejscu jego realizacji, które mogą być
prowadzone również po zakończeniu realizacji projektu,
c)
mogą przybrać formę kontroli krzyżowych, służących zapewnieniu, że wydatki
ponoszone w projektach nie są podwójnie finansowane:

z tego samego funduszu polityki spójności w ramach jednego programu
operacyjnego,

z kilku różnych funduszy polityki spójności lub instrumentów wsparcia Unii
Europejskiej albo z tego samego funduszu polityki spójności w ramach co
najmniej dwóch programów operacyjnych, dla których instytucja zarządzająca
została ustanowiona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
kontrole na zakończenie realizacji projektu, służące sprawdzeniu kompletności
dokumentów potwierdzających właściwą ścieżkę audytu, o której mowa w art. 125
ust. 4 lit. d rozporządzenia ogólnego, w odniesieniu do zrealizowanego projektu;
4)
kontrole trwałości, o której mowa w art. 71 rozporządzenia ogólnego.
3. Kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą ponadto obejmować kontrole
zdolności wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach trybu
pozakonkursowego oraz beneficjentów realizujących projekty wybrane do dofinansowania
w takim trybie do prawidłowej i efektywnej realizacji projektów, obejmujące w szczególności
weryfikację procedur obowiązujących w zakresie realizacji projektów. Kontrole te mogą mieć
charakter kontroli uprzednich, prowadzonych przed dniem otrzymania przez wnioskodawcę
informacji o wyborze projektu do dofinansowania, które służą sprawdzeniu potencjału
administracyjnego wnioskodawcy do realizacji projektu.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą także przybrać formę weryfikacji
dokumentów w zakresie prawidłowości przeprowadzenia właściwych procedur w zakresie
udzielania zamówień publicznych lub oceny oddziaływania na środowisko lub udzielania
pomocy publicznej. Kontrole te mogą być prowadzone przed dniem otrzymania przez
wnioskodawcę informacji o wyborze projektu do dofinansowania.
5. Kontrole, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b i c oraz pkt 4, mogą być prowadzone na
próbie projektów.
6. Weryfikacja dokumentów podczas kontroli, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4 oraz
w ust. 4, może być prowadzona na próbie, zgodnie z metodyką określoną przez instytucję
zarządzającą lub koordynatora EWT, z zastrzeżeniem ust. 8.
– 23 –
7. Za prowadzenie kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 1, odpowiada instytucja
zarządzająca lub koordynator EWT, z zastrzeżeniem kontroli, o których mowa w ust. 2 pkt 2
lit. c tiret drugie, za których prowadzenie odpowiada minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego.
8. Na każdy rok obrachunkowy instytucja zarządzająca lub koordynator EWT sporządza
dla programu operacyjnego roczne założenia dotyczące doboru próby do kontroli, o której
mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b i c tiret pierwsze i pkt 4, oraz doboru próby do weryfikacji
dokumentów zgodnie z ust. 6.
9. Do kontroli, o których mowa w ust. 2 pkt 1, ust. 2 pkt 2 lit. b, ust. 2 pkt 4 i ust. 3,
stosuje się przepis art. 25.
10. Do kontroli prowadzonych w formie, o której mowa w ust. 4, stosuje się przepis
art. 25, z wyjątkiem kontroli prowadzonych w trakcie procedury oceny wniosku
o dofinansowanie projektu.
Art. 23. 1. Beneficjent jest obowiązany poddać się kontroli oraz audytowi w zakresie
prawidłowości realizacji projektu, przeprowadzanych przez instytucję zarządzającą,
instytucję pośredniczącą, instytucję wdrażającą, koordynatora EWT, wspólny sekretariat,
krajowego kontrolera, a także instytucję audytową, przedstawicieli Komisji Europejskiej
i Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz inne podmioty, uprawnione do
przeprowadzenia kontroli lub audytu.
2. Kontrole prowadzone w miejscu realizacji projektu przeprowadza się na podstawie
pisemnego, imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
3. Kontrole oraz audyty mogą być przeprowadzane w każdym czasie od dnia otrzymania
przez wnioskodawcę informacji o wyborze projektu do dofinansowania, z wyjątkiem
określonym w art. 22 ust. 3 i 4, nie później niż do końca okresu określonego zgodnie
z art. 140 ust. 1 rozporządzenia ogólnego, z zastrzeżeniem przepisów, które mogą
przewidywać dłuższy termin przeprowadzania kontroli, dotyczących trwałości projektu oraz
pomocy publicznej, o której mowa w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, lub pomocy de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE)
nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352
z 24.12.2013, str. 1) i w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r.
w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy
de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym
– 24 –
interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 114 z 26.04.2012, str. 8), oraz podatku od towarów
i usług, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.).
4. Kontrole oraz audyty mogą być przeprowadzane w siedzibie kontrolującego, na
podstawie dostarczonych dokumentów lub w każdym miejscu bezpośrednio związanym
z realizacją projektu.
5. Beneficjent jest obowiązany udostępnić podmiotom, o których mowa w ust. 1,
dokumenty związane bezpośrednio z realizacją projektu, w szczególności dokumenty
umożliwiające potwierdzenie kwalifikowalności wydatków, zapewnić dostęp do pomieszczeń
i terenu realizacji projektu, dostęp do związanych z projektem systemów teleinformatycznych
oraz udzielać wszelkich wyjaśnień dotyczących realizacji projektu.
6. Jeżeli jest to konieczne do stwierdzenia kwalifikowalności wydatków ponoszonych
w projekcie, beneficjent jest obowiązany udostępnić podmiotom, o których mowa w ust. 1,
również dokumenty niezwiązane bezpośrednio z jego realizacją.
7. Podmioty uprawnione do przeprowadzania kontroli lub audytu, w celu potwierdzenia
prawidłowości i kwalifikowalności poniesionych wydatków, mogą zwrócić się o złożenie
wyjaśnień do każdej z osób zaangażowanych w realizację projektu.
8. W ramach kontroli w miejscu realizacji projektu mogą być przeprowadzane
oględziny. Oględziny przeprowadza się w obecności beneficjenta.
9. Z czynności kontrolnej polegającej na oględzinach oraz przyjęciu ustnych wyjaśnień
lub oświadczeń sporządza się protokół, podpisany przez osobę kontrolującą i pozostałe osoby
uczestniczące w tej czynności.
10. Z czynności kontrolnej niewymienionej w ust. 9, która ma istotne znaczenie dla
ustaleń kontroli, sporządza się notatkę podpisaną przez osobę kontrolującą.
11. Do kontroli, o których mowa w art. 22 ust. 3 i 4, przepisy ust. 1 oraz ust. 4–6 stosuje
się odpowiednio.
Art. 24. 1. Stwierdzenie wystąpienia nieprawidłowości indywidualnej albo systemowej,
zwanych dalej „nieprawidłowościami”, powoduje powstanie obowiązku podjęcia przez
właściwą instytucję odpowiednich działań, o których mowa w ust. 10 lub 12.
2. Niestwierdzenie wystąpienia nieprawidłowości w toku wcześniejszej kontroli
przeprowadzonej przez właściwą instytucję, nie stanowi przesłanki odstąpienia od

7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1342, 1448, 1529
i 1530, z 2013 r. poz. 35, 1027 i 1608 oraz z 2014 r. poz. 312.
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 30 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: