Rządowy projekt ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020
projekt dotyczy przeniesienia kompetencji w zakresie oceny zgodności systemów zarządzania i kontroli programów operacyjnych z unijnymi wymogami z poziomu Komisji Europejskiej na poziom państwa członkowskiego; wprowadzenia nowych instrumentów realizacji polityki spójności w zakresie rozwoju terytorialnego; wprowadzenia nowego podejścia do informatyzacji procesów dotyczących realizacji projektów i związanych z tym wymogów zapewnienia przez państwo członkowskie elektronicznej wymiany z beneficjentami funduszy polityki spójności
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2450
- Data wpłynięcia: 2014-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1146
2450
a)
zgodności z przepisami rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu
Pomocy Najbardziej Potrzebującym oraz z przepisami wykonawczymi do
tego rozporządzenia,
b)
spójności z postanowieniami Programu Operacyjnego;
7)
zawiera i rozlicza z Agencją Rynku Rolnego, zwaną dalej „Agencją”, umowę o:
a)
dofinansowanie projektu, która określa szczegółowe warunki dofinansowania
projektu zgodnie z art. 206 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych,
b)
dotację na współfinansowanie krajowe i pomoc techniczną, zawierającą
w szczególności postanowienia, o których mowa w art. 150 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Art. 134b. 1. Agencja uczestniczy w realizacji Programu Operacyjnego:
1)
jako instytucja pośrednicząca w rozumieniu art. 2 pkt 13 rozporządzenia w sprawie
Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
2)
jako beneficjent w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia w sprawie
Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.
2. Do zadań Agencji należy w szczególności:
1)
przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia
publicznego na dostawy artykułów spożywczych do magazynów organizacji
partnerskich;
2)
zawieranie z organizacjami partnerskimi i rozliczanie umów o dofinansowanie
projektów, które określają szczegółowe warunki dofinansowania projektów
zgodnie z art. 206 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
3)
realizacja wypłat dla przedsiębiorców z tytułu zakupu żywności, o którym mowa
w art. 26 ust. 2 lit. a rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy
Najbardziej Potrzebującym, wypłat dla organizacji partnerskich będących
beneficjentami, z tytułu kosztów administracyjnych, transportu i magazynowania,
o których mowa w art. 26 ust. 2 lit. c rozporządzenia w sprawie Europejskiego
Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, oraz kosztów środków
towarzyszących, o których mowa w art. 26 ust. 2 lit. e rozporządzenia w sprawie
Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
4)
opracowanie procedur dokonywania czynności w ramach realizacji Programu
Operacyjnego;
– 61 –
5)
przeprowadzanie kontroli u przedsiębiorców i w organizacjach partnerskich
w zakresie realizacji operacji finansowanych w ramach Europejskiego Funduszu
Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
6)
odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych przedsiębiorcom i organizacjom
partnerskim, a także nakładanie korekt finansowych w rozumieniu art. 2 pkt 12
ustawy z dnia … 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki
spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. …);
7)
sprawozdawczość do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;
8)
realizacja działań w ramach informowania i komunikacji, o których mowa
w art. 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy
Najbardziej Potrzebującym.
3. Do działań określonych w ust. 2 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio art. 22 ust. 2
pkt 2 i 3, art. 24 ust. 1–6 i 9–11, art. 25 oraz art. 26 ust. 6 ustawy z dnia … 2014 r.
o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych
w perspektywie finansowej 2014–2020, z tym że na potrzeby realizacji zadań w ramach
Programu Operacyjnego:
1)
nieprawidłowością indywidualną jest nieprawidłowość, o której mowa w art. 2
pkt 16 rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym;
2)
nieprawidłowością systemową jest nieprawidłowość, o której mowa w art. 2 pkt 18
rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym;
3)
w przypadku gdy kwoty nieprawidłowo poniesionych wydatków nie można
określić, wartość korekty finansowej ustala się na podstawie art. 53 ust. 2
rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym.
4. Zadania, o których mowa w ust. 2, są wykonywane przez Agencję na podstawie
porozumienia o powierzeniu zadań instytucji pośredniczącej zawartego z ministrem
właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, zawierającego w szczególności
zobowiązanie do stosowania wytycznych, o których mowa w art. 134a pkt 6.
5. Powierzone zadania Agencja wykonuje zgodnie z systemem realizacji Programu
Operacyjnego, zawierającym warunki i procedury obowiązujące instytucje
uczestniczące w realizacji Programu Operacyjnego, obejmujące w szczególności
– 62 –
zarządzanie, monitorowanie, sprawozdawczość, kontrolę i ewaluację oraz sposób
koordynacji działań podejmowanych przez instytucje. Podstawę systemu realizacji
Programu Operacyjnego mogą stanowić w szczególności przepisy prawa powszechnie
obowiązującego, wytyczne, o których mowa w art. 134a pkt 6, dokumenty określające
system zarządzania i kontroli oraz procedury działania właściwych instytucji.
6. Umowy, o których mowa w ust. 2 pkt 2, są zawierane po przedłożeniu przez
organizacje partnerskie wniosków o dofinansowanie projektów z tytułu kosztów
administracyjnych, transportu i magazynowania oraz wniosków o dofinansowanie
projektów z tytułu środków towarzyszących, zawierających między innymi planowane
do osiągnięcia w danym okresie wartości wskaźników dystrybucji artykułów
spożywczych i wskaźników realizacji działań na rzecz włączenia społecznego,
z uwzględnieniem wytycznych przekazanych przez instytucję zarządzającą.
7. W przypadkach nieprawidłowej realizacji przez Agencję zadań powierzonych
zgodnie z ust. 4, nieprzestrzegania przepisów prawa lub działania niezgodnie
z systemem realizacji Programu Operacyjnego, w tym z Programem Operacyjnym lub
wytycznymi instytucji zarządzającej, a także zaistnienia okoliczności, o których mowa
w art. 55 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym, zwanych dalej „uchybieniami”, minister właściwy do spraw
zabezpieczenia społecznego może:
1)
wydać Agencji rekomendacje wskazujące uchybienia, które powinny zostać
usunięte, oraz termin na ich usunięcie;
2)
zobowiązać Agencję do podjęcia określonych działań naprawczych oraz wskazać
termin ich wykonania;
3)
wstrzymać albo wycofać część albo całość dofinansowania z pomocy technicznej
dla Agencji, jeżeli ta dopuściła się uchybień, nie usunęła ich w terminie lub nie
wykonała działań naprawczych;
4)
wystąpić do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego o zawieszenie
desygnacji Agencji.
Art. 134c. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego zatwierdza
opracowane przez Agencję procedury dokonywania czynności w ramach powierzonych
jej zadań.
Art. 134d. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego lub, za jego
zgodą, Agencja mogą powierzyć realizację czynności technicznych związanych
– 63 –
z przeprowadzaniem badań jakościowych artykułów dostarczanych do organizacji
partnerskich innym podmiotom na podstawie odpowiednio porozumienia lub umowy.
Art. 134e. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje funkcje
instytucji certyfikującej w rozumieniu art. 33 rozporządzenia w sprawie Europejskiego
Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.
Art. 134f. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wykonuje funkcje instytucji
audytowej w rozumieniu art. 34 rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu
Pomocy Najbardziej Potrzebującym.
Art. 134g. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego udziela, zawiesza
lub wycofuje desygnację w rozumieniu ustawy z dnia … 2014 r. o zasadach realizacji
programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej
2014–2020 (Dz. U. …) na zasadach i w trybie określonym w tej ustawie, z tym że
warunkiem uzyskania desygnacji przez instytucję zarządzającą, pośredniczącą
i certyfikującą jest spełnienie kryteriów określonych w załączniku IV do rozporządzenia
w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.
2. W przypadku zawieszenia desygnacji:
1)
podmiot, któremu zawieszono desygnację, przygotowuje i przedstawia ministrowi
właściwemu do spraw rozwoju regionalnego plan działań naprawczych w terminie
wskazanym przez tego ministra;
2)
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, po zasięgnięciu opinii komitetu
do spraw desygnacji, wskazuje działania, których podmiot, któremu zawieszono
desygnację, nie może wykonywać.
3. Skutkiem zawieszenia lub wycofania desygnacji jest wstrzymanie certyfikacji
wydatków do Komisji Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego w zakresie
odpowiadającym zawieszeniu lub wycofaniu desygnacji.
4. W przypadku zrealizowania planu działań naprawczych w terminie w nim
określonym, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przekazuje podmiotowi,
któremu zawieszono desygnację, pisemną informację o cofnięciu zawieszenia.
Art. 134h. 1. Projekt Programu Operacyjnego jest przyjmowany przez Radę
Ministrów, w drodze uchwały, przed skierowaniem do Komisji Europejskiej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany Programu
Operacyjnego.
– 64 –
3. Rada Ministrów może upoważnić ministra właściwego do spraw zabezpieczenia
społecznego do dokonywania zmian Programu Operacyjnego w zakresie określonym
w upoważnieniu. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego informuje
Radę Ministrów o dokonanych zmianach nie później niż w terminie miesiąca od dnia
przekazania zmian do Komisji Europejskiej.
4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” komunikat o:
1)
podjęciu przez Komisję Europejską decyzji zatwierdzającej Program Operacyjny
lub jego zmiany;
2)
adresie strony internetowej, na której instytucja zarządzająca publikuje treść
Programu Operacyjnego oraz zmiany do tego Programu;
3)
terminie, od którego Program Operacyjny lub jego zmiany będą stosowane.
Art. 134i. Otrzymujący wypłaty ze środków Programu Operacyjnego:
1)
przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą zarejestrowaną na terytorium
Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz
podmioty zagraniczne z państw niebędących stronami umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na
podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej
państwami członkowskimi,
2)
organizacje partnerskie w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie
Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym
– podlegają wpisowi do centralnego rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez
Agencję, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji
Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 633
i 1512) na zasadach i w trybie określonych w art. 22 ust. 3–8 i art. 23 tej ustawy.
Art. 134j. Produkty dostarczane do organizacji partnerskich muszą być
wyprodukowane na terytorium Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym lub przez podmioty zagraniczne z państw niebędących stronami umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody
przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą
Europejską i jej państwami członkowskimi.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2450
› Pobierz plik