eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2393
  • Data wpłynięcia: 2014-05-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 396

2393-cz-2

– 4 –
§ 13. Do nauczania kwalifikuje się:
1)
obligatoryjnie – osadzonych, którzy nie ukończyli 18. roku życia, zobowiązanych do
realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki na podstawie ustawy o systemie
oświaty;
2)
na wniosek działu penitencjarnego zakładu – osadzonych, którym w indywidualnym
programie oddziaływania określono potrzebę nauczania;
3)
osadzonych, którzy wystąpili z prośbą o podjęcie nauki lub jej kontynuację
w określonym typie szkoły lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym.
§ 14. Komisja penitencjarna, kwalifikując osadzonego do nauczania w określonym typie
szkoły lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, kieruje się w szczególności:
1)
udokumentowaną dotychczasową nauką stanowiącą podbudowę programową konieczną
do podjęcia nauki w wybranym typie szkoły lub semestrze nauki;
2)
motywacją i predyspozycjami do nauki w odpowiednim typie szkoły;
3)
zaleceniami zawartymi w indywidualnym programie oddziaływania;
4)
zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonych badań psychologicznych, o ile takie
badania zostały przeprowadzone;
5)
ogólnym stanem zdrowia, ocenionym przez lekarza zatrudnionego w więziennej służbie
zdrowia;
6)
terminem warunkowego przedterminowego zwolnienia lub końca kary;
7)
dotychczasowym stażem pracy osadzonego w wybranym zawodzie;
8)
zgodnością wybranego przez osadzonego typu szkoły i kierunku kształcenia z wykazem
szkół i aktualnym, na dany semestr, wykazem kierunków kształcenia i semestrów nauki
w szkołach;
9)
przeznaczeniem jednostki penitencjarnej, przy której funkcjonuje wybrana przez
osadzonego szkoła;
10) koniecznością zapewnienia porządku i bezpieczeństwa w zakładzie.
§ 15. 1. Osadzonych kwalifikuje się do nauczania w szkole lub na kwalifikacyjny kurs
zawodowy, jeżeli czas pozostały do zakończenia odbywania kary nie jest krótszy niż okres
trwania nauki w szkole lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, z zastrzeżeniem § 13
pkt 1.
2. Do wszystkich typów szkół i na kwalifikacyjne kursy zawodowe można ponadto
kwalifikować osadzonych warunkowo, jeżeli do terminu zwolnienia z zakładu karnego
w związku z przedterminowym warunkowym zwolnieniem lub końcem kary pozostało im nie
– 5 –
mniej niż 6 miesięcy, a wymagają oni ukończenia przerwanej nauki lub mają odpowiednią
motywację do nauki i możliwość jej kontynuowania po opuszczeniu zakładu karnego.
§ 16. Liczba słuchaczy w pierwszym semestrze nauki, w każdym typie szkoły i na
kwalifikacyjnym kursie zawodowym, powinna wynosić co najmniej 20 słuchaczy,
a w semestrach programowo wyższych co najmniej 10 słuchaczy.
§ 17. Komisja penitencjarna może wycofać osadzonego z nauczania w następujących
przypadkach:
1)
zachowań zagrażających bezpieczeństwu zakładu;
2)
odmowy uczęszczania do szkoły;
3)
stwierdzonych w opinii psychologicznej przeciwwskazań uniemożliwiających
spełnienie przez osadzonego wymagań edukacyjnych;
4)
transportu na polecenie sądu, prokuratury i innych uprawnionych organów, jeżeli
przerwa w nauce jest dłuższa niż 50% czasu przewidzianego na realizację zajęć
w semestrze;
5)
niepowrotu z czasowego zezwolenia na opuszczenie zakładu, jeżeli przerwa w nauce
z tego powodu jest dłuższa niż 50% czasu przewidzianego na realizację zajęć
w semestrze;
6)
pogorszenia stanu zdrowia osadzonego wykluczającego możliwość uczestniczenia
w nauczaniu;
7)
nieuzyskania promocji na wyższy semestr i braku możliwości powtarzania semestru.
§ 18. 1. Decyzję o wycofaniu z nauczania w przypadkach, o których mowa w § 17
pkt 4–7, komisja penitencjarna podejmuje na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Po upływie
tego okresu komisja penitencjarna dokonuje analizy przyczyn wycofania z nauczania
w szkole. Jeżeli przyczyny te ustąpiły, może ponownie zakwalifikować osadzonego do nauki
w szkole.
2. Decyzja o wycofaniu z nauczania osadzonych, którzy nie ukończyli 18. roku życia,
może dotyczyć wyłącznie przypadków, o których mowa w § 42.
§ 19. Osadzonego, który został przetransportowany do zakładu w celu podjęcia nauki
w szkole lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, a następnie został wycofany
z nauczania na skutek odmowy uczęszczania do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs
zawodowy, kieruje się do właściwego zakładu.
§ 20. 1. Przyjmowanie osadzonych do szkół prowadzonych przy zakładach następuje na
podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego.
– 6 –
2. Postępowanie rekrutacyjne prowadzi komisja rekrutacyjna, w skład której wchodzą
przedstawiciele szkoły oraz działu penitencjarnego zakładu.
3. Przy rekrutowaniu kandydatów na semestr pierwszy w szkołach nie przeprowadza się
egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych.
4. Skład komisji rekrutacyjnej określa dyrektor szkoły w porozumieniu z dyrektorem
zakładu.
§ 21. 1. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy:
1)
przeprowadzanie rekrutacji osadzonych do szkoły w oparciu o nadsyłane, przez zakłady,
wykazy kandydatów i zawarte w nich informacje;
2)
ustalenie, na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, listy osadzonych
przyjętych do szkoły;
3)
sporządzenie listy osadzonych nieprzyjętych do szkoły wraz z uzasadnieniem.
2. Listy osadzonych przyjętych i nieprzyjętych do szkoły zatwierdza dyrektor zakładu,
przy którym prowadzona jest szkoła.
§ 22. 1. Jeżeli liczba zgłoszeń osadzonych do nauki przekracza liczbę miejsc w szkole,
komisja rekrutacyjna ustala pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły, kierując się przepisami
Kodeksu karnego wykonawczego, określającymi pierwszeństwo w uzyskaniu możliwości
objęcia nauczaniem.
2. Pierwszeństwo w przyjmowaniu do szkoły mają ponadto:
1)
osadzeni odbywający karę pozbawienia wolności w systemie programowanego
oddziaływania, którym w indywidualnym programie oddziaływania określono potrzebę
nauczania;
2)
osadzeni, którym pozostaje do końca kary okres krótszy lub równy okresowi nauki
w szkole.
§ 23. 1. Warunkiem przyjęcia osadzonego do szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe
jest uzyskanie przez niego zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań
zdrowotnych do podjęcia nauki w wybranym zawodzie.
2. Tryb przeprowadzania badań, o których mowa w ust. 1, określa rozporządzenie
Ministra Zdrowia z dnia 11 sierpnia 2010 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół
ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych lub wyższych, uczniów tych szkół, studentów
i uczestników studiów doktoranckich (Dz. U. Nr 155, poz. 1045).
– 7 –
3. Badanie lekarskie przeprowadza się w zakładzie, w którym osadzony przebywa,
przed przetransportowaniem go do zakładu, przy którym prowadzona jest szkoła, do której
został przyjęty.
§ 24. 1. Osadzony, który w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub
tymczasowego aresztowania ukończył szkołę lub kwalifikacyjny kurs zawodowy, otrzymuje
świadectwo ukończenia szkoły lub zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu
zawodowego.
2. wiadectwo ukończenia szkoły i zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu
zawodowego nie mogą zawierać informacji o tym, że zostały uzyskane w czasie
wykonywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania.
§ 25. Osadzony, który ukończył naukę w szkole odpowiedniego typu w wyniku
klasyfikacji końcowej i został zwolniony przed terminem sprawdzianu lub egzaminu
przewidzianego po zakończeniu nauki, może przystąpić w tej szkole do sprawdzianu lub
egzaminu w pierwszym wyznaczonym terminie zgodnie z kalendarzem roku szkolnego.
§ 26. W przypadku kiedy osadzony uzyskał zgodę na naukę poza obrębem zakładu
i podjął nauczanie w określonej szkole, dział penitencjarny zakładu uzgadnia z dyrektorem tej
szkoły tryb przekazywania informacji o sposobie wywiązywania się osadzonego
z obowiązków słuchacza szkoły.
§ 27. 1. Osadzeni realizują praktyczną naukę zawodu zgodnie z programem nauczania
dla zawodu, która może być organizowana:
1)
w toku pracy produkcyjnej lub usługowej w zakładach pracy i instytucjach gospodarki
budżetowej w obrębie lub poza obrębem zakładu;
2)
na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych;
3)
w formach łączonych.
2. Przepisy § 2–4, § 5 ust. 1–3, § 7 ust. 2 i 3, § 8 ust. 1 pkt 1–4 i ust. 2 pkt 1–3, § 10 i 11
oraz § 12 ust. 1–3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r.
w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626) stosuje się odpowiednio.
§ 28. Szkoła, reprezentowana przez dyrektora zakładu, może zawrzeć z instytucją
gospodarki budżetowej, przywięziennym zakładem pracy lub innym zakładem pracy
działającym w obrębie lub poza obrębem zakładu umowę o praktyczną naukę zawodu, na
zasadach określonych w przepisach, o których mowa w § 2–4, § 5 ust. 1–3, § 7 ust. 2 i 3, § 8
ust. 1 pkt 1–4 i ust. 2 pkt 1–3, § 10 i 11 oraz § 12 ust. 1–3 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu.
– 8 –
§ 29. 1. Osadzeni, którzy są zatrudnieni zgodnie z nauczanym zawodem, zwalniani są
z odbywania zajęć praktycznej nauki zawodu w okresie tego zatrudnienia.
2. W zakresie innych przypadków zwalniania słuchaczy szkół dla dorosłych
z obowiązku odbywania praktycznej nauki zawodu stosuje się odpowiednio przepisy,
o których mowa w § 2–4, § 5 ust. 1–3, § 7 ust. 2 i 3, § 8 ust. 1 pkt 1–4 i ust. 2 pkt 1–3, § 10
i 11 oraz § 12 ust. 1–3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r.
w sprawie praktycznej nauki zawodu.
§ 30. Jeżeli osadzony realizuje praktyczną naukę zawodu w formie zatrudnienia
odpłatnego na podstawie skierowania do pracy, sposób obliczania wynagrodzenia za pracę
określa art. 123 i 125 Kodeksu karnego wykonawczego.
§ 31. Osadzonemu, odbywającemu praktyczną naukę zawodu w warsztatach szkolnych
oraz gospodarstwach pomocniczych i zakładach pracy w oparciu o umowę o praktyczną
naukę zawodu, uzyskującemu semestralną ocenę co najmniej „dobry” i wykazującemu się
nienaganną postawą w miejscu odbywania tej nauki, dyrektor zakładu pracy lub dyrektor
zakładu, odpowiednio do miejsca, w którym osadzony odbywa praktyczną naukę zawodu,
może przyznać nagrodę pieniężną w wysokości do 20% minimalnego wynagrodzenia za
pracę ustalanego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r.
Nr 157, poz. 1314).
§ 32. 1. Dyrektor zakładu może organizować dla osadzonych szkolenia kursowe.
2. Szkolenia kursowe mogą być w całości lub częściowo odpłatne.
3. Wysokość odpłatności za udział w szkoleniu kursowym określa dyrektor zakładu.
4. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do osadzonych, o których mowa w § 13 pkt 1.
§ 33. 1. Do szkolenia kursowego kwalifikuje się przede wszystkim osadzonych
dorosłych bez zawodu lub wymagających przekwalifikowania zawodowego, gdy czas
pozostały do końca kary nie jest krótszy niż okres trwania tego szkolenia kursowego.
2. Przy kwalifikowaniu osadzonych do szkoleń kursowych i wycofywaniu osadzonych
ze szkoleń kursowych stosuje się odpowiednio przepisy § 14 oraz § 17–19.
§ 34. Plany szkoleń kursowych, na dany rok kalendarzowy, zatwierdzają dyrektorzy
okręgowi Służby Więziennej dla zakładów im podległych.
§ 35. Rekrutację osadzonych do szkolenia kursowego prowadzi dział penitencjarny
zakładu organizującego to szkolenie.
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 60 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: