Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2393
- Data wpłynięcia: 2014-05-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 396
2393-cz-2
– 82 –
UZASADNIENIE
Projekt Ministra Sprawiedliwości w sprawie czynności administracyjnych związanych
z wykonywaniem tymczasowego aresztowania oraz kar i środków przymusu skutkujących
pozbawieniem wolności oraz dokumentowanie tych czynności jest konsekwencją zmiany
art. 249 § 3 pkt 7 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U.
Nr 90, poz. 557, z późn. zm.), który przewiduje upoważnienie do wydania tego aktu
wykonawczego.
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości
i Rządowego Centrum Legislacji.
89/04/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W I E D L I W O Ś C I
z dnia
w sprawie niszczenia przedmiotów, których przepadek orzeczono na rzecz Skarbu
Państwa
Na podstawie art. 179a § 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy
(Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb niezwłocznego zniszczenia
przez organ postępowania wykonawczego przedmiotów, których zniszczenie zarządził sąd
w orzeczeniu o ich przepadku na rzecz Skarbu Państwa.
§ 2. 1. Zniszczenie przedmiotów, o których mowa w § 1, powinno powodować
całkowitą i nieodwracalną utratę ich wartości użytkowej.
2. Sposób zniszczenia przedmiotów, o których mowa w § 1, uzależniony jest od:
1)
rodzaju tych przedmiotów;
2)
warunków i możliwości technologicznych podmiotów wyspecjalizowanych
w niszczeniu tych przedmiotów;
3)
kosztów zniszczenia;
4)
wymogów wynikających z przepisów odrębnych, w szczególności dotyczących
postępowania z wyrobami akcyzowymi, ochrony środowiska, postępowania z odpadami
i prawa energetycznego.
§ 3. Zniszczenie wyrobów tytoniowych może nastąpić w szczególności poprzez spalenie
w przystosowanej do tego instalacji lub utylizację poprzez unieszkodliwienie
w biostabilizatorze.
§ 4. Zniszczenie napojów alkoholowych może nastąpić w szczególności poprzez
spalenie lub odparowanie w przystosowanych do tego celu instalacjach.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 60, poz. 703 i Nr 62, poz. 717,
z 2001 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804,
Nr 141, poz. 1178 i Nr 213, poz. 1803, z 2003 r. Nr 84, poz. 774, Nr 137, poz. 1302 i Nr 162, poz. 1569,
z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 68, poz. 623, Nr 93, poz. 894, Nr 97, poz. 963 i Nr 173, poz. 1808 oraz
z 2005 r. Nr 130, poz. 1090, Nr 143, poz. 1199, Nr 177, poz. 1468 i Nr 178, poz. 1479.
– 2 –
§ 5. Zniszczenie kosmetyków może nastąpić w szczególności przy użyciu technologii
stosowanej przy utylizacji odpadów medycznych lub poprzez mechaniczne uszkodzenie.
§ 6. Zniszczenie produktów leczniczych może nastąpić w szczególności przy użyciu
technologii stosowanej przy utylizacji odpadów medycznych lub poprzez spalenie.
§ 7. 1. Organ postępowania wykonawczego może powierzyć zniszczenie przedmiotów,
o których mowa w § 1, podmiotom wyspecjalizowanym w niszczeniu przedmiotów
określonego rodzaju, zapewniającym prawidłowy i sprawny przebieg czynności zniszczenia
oraz spełniającym wymogi wynikające z przepisów odrębnych.
2. Organ postępowania wykonawczego dokonując wyboru podmiotu, o którym mowa
w ust. 1, bierze pod uwagę:
1)
posiadanie przez niego urządzeń i technologii stosowanych w procesie niszczenia,
zapewniających w szczególności nieodwracalną utratę wartości użytkowej przedmiotów
podlegających zniszczeniu;
2)
posiadanie pozwolenia właściwych organów na przeprowadzanie procesów niszczenia
przedmiotów określonego rodzaju;
3)
koszty zniszczenia.
3. Zniszczenie przedmiotów następuje pod nadzorem organu postępowania
wykonawczego i w obecności jego przedstawiciela.
§ 8. Z czynności zniszczenia organ postępowania wykonawczego sporządza
niezwłocznie protokół, w którym zamieszcza się:
1)
datę i miejsce dokonania zniszczenia;
2)
oznaczenie podmiotu dokonującego zniszczenia;
3)
oznaczenie orzeczenia o przepadku i zarządzeniu zniszczenia;
4)
informację o rodzaju i ilości zniszczonych przedmiotów;
5)
imiona i nazwiska osób obecnych przy czynności zniszczenia;
6)
sposób dokonania zniszczenia;
7)
opis odpadów i pozostałości pochodzących ze zniszczenia oraz wskazanie miejsca ich
składowania;
8)
podpisy osób wymienionych w pkt 5.
– 3 –
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 grudnia
2005 r. w sprawie niszczenia przedmiotów, których przepadek orzeczono na rzecz Skarbu Państwa (Dz. U.
Nr 244, poz. 2075), które utraciło moc na podstawie art. 25 pkt 4 ustawy z dnia … o zmianie ustawy
– Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
– 4 –
UZASADNIENIE
Projekt Ministra Sprawiedliwości w sprawie niszczenia przedmiotów, których
przepadek orzeczono na rzecz Skarbu Państwa jest konsekwencją zmiany art. 179a § 2
ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn.
zm. ), który przewiduje upoważnienie do wydania tego aktu wykonawczego.
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości
i Rządowego Centrum Legislacji.
51-04-dg
UZASADNIENIE
Projekt Ministra Sprawiedliwości w sprawie czynności administracyjnych związanych
z wykonywaniem tymczasowego aresztowania oraz kar i środków przymusu skutkujących
pozbawieniem wolności oraz dokumentowanie tych czynności jest konsekwencją zmiany
art. 249 § 3 pkt 7 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U.
Nr 90, poz. 557, z późn. zm.), który przewiduje upoważnienie do wydania tego aktu
wykonawczego.
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości
i Rządowego Centrum Legislacji.
89/04/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W I E D L I W O Ś C I
z dnia
w sprawie niszczenia przedmiotów, których przepadek orzeczono na rzecz Skarbu
Państwa
Na podstawie art. 179a § 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy
(Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb niezwłocznego zniszczenia
przez organ postępowania wykonawczego przedmiotów, których zniszczenie zarządził sąd
w orzeczeniu o ich przepadku na rzecz Skarbu Państwa.
§ 2. 1. Zniszczenie przedmiotów, o których mowa w § 1, powinno powodować
całkowitą i nieodwracalną utratę ich wartości użytkowej.
2. Sposób zniszczenia przedmiotów, o których mowa w § 1, uzależniony jest od:
1)
rodzaju tych przedmiotów;
2)
warunków i możliwości technologicznych podmiotów wyspecjalizowanych
w niszczeniu tych przedmiotów;
3)
kosztów zniszczenia;
4)
wymogów wynikających z przepisów odrębnych, w szczególności dotyczących
postępowania z wyrobami akcyzowymi, ochrony środowiska, postępowania z odpadami
i prawa energetycznego.
§ 3. Zniszczenie wyrobów tytoniowych może nastąpić w szczególności poprzez spalenie
w przystosowanej do tego instalacji lub utylizację poprzez unieszkodliwienie
w biostabilizatorze.
§ 4. Zniszczenie napojów alkoholowych może nastąpić w szczególności poprzez
spalenie lub odparowanie w przystosowanych do tego celu instalacjach.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 60, poz. 703 i Nr 62, poz. 717,
z 2001 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804,
Nr 141, poz. 1178 i Nr 213, poz. 1803, z 2003 r. Nr 84, poz. 774, Nr 137, poz. 1302 i Nr 162, poz. 1569,
z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 68, poz. 623, Nr 93, poz. 894, Nr 97, poz. 963 i Nr 173, poz. 1808 oraz
z 2005 r. Nr 130, poz. 1090, Nr 143, poz. 1199, Nr 177, poz. 1468 i Nr 178, poz. 1479.
– 2 –
§ 5. Zniszczenie kosmetyków może nastąpić w szczególności przy użyciu technologii
stosowanej przy utylizacji odpadów medycznych lub poprzez mechaniczne uszkodzenie.
§ 6. Zniszczenie produktów leczniczych może nastąpić w szczególności przy użyciu
technologii stosowanej przy utylizacji odpadów medycznych lub poprzez spalenie.
§ 7. 1. Organ postępowania wykonawczego może powierzyć zniszczenie przedmiotów,
o których mowa w § 1, podmiotom wyspecjalizowanym w niszczeniu przedmiotów
określonego rodzaju, zapewniającym prawidłowy i sprawny przebieg czynności zniszczenia
oraz spełniającym wymogi wynikające z przepisów odrębnych.
2. Organ postępowania wykonawczego dokonując wyboru podmiotu, o którym mowa
w ust. 1, bierze pod uwagę:
1)
posiadanie przez niego urządzeń i technologii stosowanych w procesie niszczenia,
zapewniających w szczególności nieodwracalną utratę wartości użytkowej przedmiotów
podlegających zniszczeniu;
2)
posiadanie pozwolenia właściwych organów na przeprowadzanie procesów niszczenia
przedmiotów określonego rodzaju;
3)
koszty zniszczenia.
3. Zniszczenie przedmiotów następuje pod nadzorem organu postępowania
wykonawczego i w obecności jego przedstawiciela.
§ 8. Z czynności zniszczenia organ postępowania wykonawczego sporządza
niezwłocznie protokół, w którym zamieszcza się:
1)
datę i miejsce dokonania zniszczenia;
2)
oznaczenie podmiotu dokonującego zniszczenia;
3)
oznaczenie orzeczenia o przepadku i zarządzeniu zniszczenia;
4)
informację o rodzaju i ilości zniszczonych przedmiotów;
5)
imiona i nazwiska osób obecnych przy czynności zniszczenia;
6)
sposób dokonania zniszczenia;
7)
opis odpadów i pozostałości pochodzących ze zniszczenia oraz wskazanie miejsca ich
składowania;
8)
podpisy osób wymienionych w pkt 5.
– 3 –
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 grudnia
2005 r. w sprawie niszczenia przedmiotów, których przepadek orzeczono na rzecz Skarbu Państwa (Dz. U.
Nr 244, poz. 2075), które utraciło moc na podstawie art. 25 pkt 4 ustawy z dnia … o zmianie ustawy
– Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
– 4 –
UZASADNIENIE
Projekt Ministra Sprawiedliwości w sprawie niszczenia przedmiotów, których
przepadek orzeczono na rzecz Skarbu Państwa jest konsekwencją zmiany art. 179a § 2
ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930, z późn.
zm. ), który przewiduje upoważnienie do wydania tego aktu wykonawczego.
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości
i Rządowego Centrum Legislacji.
51-04-dg
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2393-cz-2
› Pobierz plik
-
2393-cz-1
› Pobierz plik