eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2162
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101

2162-cz-2

Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA )
z dnia

w sprawie rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku


Na podstawie art. 26a ust. 7 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom
w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493, z późn. zm.), zarządza się, co
następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa zakres informacji, które są gromadzone w rejestrze
bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku, zwanym dalej
„rejestrem”.

§ 2. Rejestr powinien zawierać następujące dane:
1)
numer w rejestrze;
2)
numer identyfikacyjny zgłoszenia według kolejności wpływu;
3)
daty dokonania wpisów;
4)
daty dokonania zgłoszeń, o których mowa art. 11 ust. 1 i art. 24 ust. 1 ustawy z dnia
13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku u ich naprawie, do organu
ochrony środowiska;
5)
nazwę organu ochrony środowiska, o którym mowa w pkt 4;
6)
określenie rodzaju, opis, wskazanie miejsca i datę wystąpienia lub wykrycia
bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku;
7)
opis działań zapobiegawczych i naprawczych podjętych do chwili zgłoszenia;
8)
imię i nazwisko albo nazwę, adres zamieszkania albo adres siedziby oraz określenie
przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją
Działalności (PKD), podmiotu korzystającego ze środowiska, którego działalność była
przyczyną bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku, jeżeli
został on zidentyfikowany;
9)
datę wszczęcia postępowania przez organ ochrony środowiska, o którym mowa
w pkt 4, w danej sprawie;
10) kopie decyzji wydanych w danej sprawie;
11) informacje o odwołaniach od decyzji, o których mowa w pkt 10, w tym wskazanie
podmiotu odwołującego się od decyzji, organu, do którego wniesiono odwołanie, przyczyn
odwołania, treści i daty rozstrzygnięcia;
12) informacje o toczącym się lub zakończonym postępowaniu sądowo-administracyjnym
lub sądowym w danej sprawie;
13) datę zakończenia działań zapobiegawczych lub naprawczych;

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2008 r. Nr 138, poz. 865 i Nr 199, poz. 1227,
z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 152, poz. 897, Nr 227 poz. 1367 i Nr 228, poz. 1365, z 2012 r. poz. 1513,
z 2013 r. poz. 21 i 1238 oraz z 2014 poz.
14) opis przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych oraz osiągniętego
efektu ekologicznego.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTERSTWO ŚRODOWISKA

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 lutego 2008 r.
w sprawie rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku (Dz. U. Nr 39,
poz. 233), które na podstawie art. 36 ustawy z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. ...) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia.
- 2 -

UZASADNIENIE

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw,
zwany dalej ,,zmianą ustawy Poś”, przenosi z Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na
Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska kompetencje m.in. w zakresie prowadzenia
rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku. Należy
wskazać, że na podstawie przepisów dotychczasowych tzn. ustawy z dnia 20 lipca 1991 r.
o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.), zwanej dalej
,,ustawą IOŚ”, to Główny Inspektor Ochrony Środowiska prowadzi wyżej wskazany rejestr.

Należy zwrócić również uwagę, iż celem ww. projektu jest ograniczenie niekorzystnego
oddziaływania instalacji przemysłowych na środowisko poprzez skuteczniejsze zapobieganie
i ograniczanie emisji zanieczyszczeń. Wynika ono z konieczności implementowania
postanowień Dyrektywy 2010/75/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 listopada
2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom
i ich kontrola) (Dz. U. UE L 334 z 17.12.2010, str. 17), poprzez wprowadzenie zmian
i uzupełnień do istniejących krajowych aktów prawnych oraz utworzenie i zmiany delegacji
do wydania nowych i istniejących aktów wykonawczych.

W projekcie ustawy Poś uchyla się zatem przepisy odnoszące się do rejestru bezpośrednich
zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku w ustawie IOŚ i dodaje się nowe
przepisy do ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich
naprawie, zwanej dalej , ustawą szkodową”, stanowiące ich odpowiednik m.in. upoważnienie
dla ministra właściwego do spraw środowiska do wydania nowego rozporządzenia, które
zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie w sprawie rejestru bezpośrednich zagrożeń
szkodą w środowisku i szkód w środowisku. Nowe rozporządzenie stanowi więc wykonanie
brzmienia delegacji zawartej w art. 26a ust. 7 ustawy szkodowej wprowadzonej zmianą
ustawy Poś.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż dotychczasowe rozporządzenie stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 28a ust. 3 ustawy IOŚ. Załącznik VI do dyrektywy
2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie
odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom
wyrządzonym środowisku naturalnemu (Dz. Urz. UE L 143/56 z 30.04.2004) określa zakres
sprawozdania w sprawie doświadczeń zebranych w wyniku stosowania dyrektywy, które
Polska będzie musiała przedłożyć Komisji Europejskiej. W związku z taką potrzebą
w ustawie szkodowej, transponującej przepisy przywołanej dyrektywy, zawarto odpowiednie
regulacje, które umożliwią zebranie danych na temat bezpośrednich zagrożeń szkodą
w środowisku i szkód w środowisku, które wystąpią na terenie kraju:

art. 11 ust. 1 i 2, w którym określono obowiązek zgłaszania przez podmiot korzystający
ze środowiska do organu ochrony środowiska i wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska wystąpienia zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku oraz
zakres tego zgłoszenia,

art. 19, w którym zobowiązano podmiot korzystający ze środowiska do poinformowania
organu ochrony środowiska o zakończeniu działań zapobiegawczych lub naprawczych,

art. 24, w którym umożliwiono zgłaszanie wystąpienia zagrożenia szkodą w środowisku
lub szkody w środowisku do organu ochrony środowiska przez każdego bezpośrednio
zagrożonego szkodą w środowisku lub dotkniętego negatywnymi skutkami szkody
- 3 -
w środowisku, każdego stwierdzającego wystąpienie bezpośredniego zagrożenia szkodą
w środowisku lub szkody w środowisku oraz określono zakres tego zgłoszenia,

art. 25, w którym zobowiązano organ ochrony środowiska do wprowadzania do rejestru
danych ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 i art. 24 ust. 7,

art. 26, w którym zawarto obowiązek wprowadzania do rejestru przez organ ochrony
środowiska informacji o zakończeniu działań zapobiegawczych lub naprawczych,
o których mowa w art. 19, albo o zakończonych przez organ ochrony środowiska
działaniach zapobiegawczych lub naprawczych oraz określono zakres tego zgłoszenia.

Rozporządzenie ma za zadanie ułatwić Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska
wywiązywanie się z tych obowiązków oraz pomóc w zbieraniu informacji na temat
bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku, które wystąpią na
terenie kraju, w celu opracowywania raportów w tym zakresie do Komisji Europejskiej.

Po zmianach wprowadzonych projektem ustawy Poś to Generalny Dyrektor Ochrony
Środowiska będzie obowiązany do prowadzenia ww. rejestru.

Niniejsze rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.

Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.









- 4 -

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Cel wprowadzenia regulacji

Wprowadzenie nowego rozporządzenia w sprawie rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą
w środowisku i szkód w środowisku ma na celu wykonanie delegacji zawartej w art. 26a
ust. 3 ustawy szkodowej wprowadzonej projektem ustawy Poś.

2. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja

Zakres nowej regulacji będzie wpływał na organ ochrony środowiska prowadzący rejestr
bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku tzn. Generalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska.

3. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W ramach konsultacji projekt zostanie udostępniony na stronie internetowej resortu oraz
przedłożony do konsultacji:
1) Regionalnym Dyrektorom Ochrony Środowiska;
2) Marszałkom Województw;
3) Regionalnym Zarządom Gospodarki Wodnej;
4) Lidze Ochrony Przyrody;
5) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
6) Konfederacji Pracodawców Polskich;
7) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych;
8) Sekretariatowi Prezydium Konferencji Inwestorów;
9) Krajowej Izbie Gospodarczej;
10) Izbie Gospodarczej Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka;
11) Instytutowi Ekologii Terenów Uprzemysłowionych;
12) Instytutowi Ochrony Środowiska, Instytutowi na Rzecz Ekorozwoju;
13) Biuru Wspierania Lobbingu Ekologicznego;
14) Polskiej Zielonej Sieci;
15) Centrum Prawa Ekologicznego;
16) Państwowemu Instytutowi Geologicznemu;
17) Krajowej Radzie Gospodarki Wodnej;
18) Centrum Prawa Ekologicznego;
19) Klubowi „Gaja”;
20) Klubowi Przyrodników;
21) Polskiemu Klubowi Ekologicznemu;
22) Polskiemu Towarzystwu Ochrony Przyrody „Salamandra”;
23) Stowarzyszeniu – Chrońmy Mokradła;
24) Stowarzyszeniu – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot;
25) Ogólnopolskiemu Towarzystwu Ochrony Ptaków.

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa

i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Wprowadzenie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
- 5 -
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 54 . [ 55 ] . 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: