Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-2
7)
do produkcji płyt drewnopochodnych: płyt o wiórach zorientowanych (OSB), płyt
wiórowych lub płyt pilśniowych o zdolności produkcyjnej ponad 600 m3 na dobę;
8)
do produkcji i przetwórstwa (poza wyłącznym pakowaniem) produktów spożywczych
lub paszy z przetworzonych lub nieprzetworzonych surowców pochodzenia zwierzęcego
i roślinnego o dobowej zdolności produkcyjnej wyrobów gotowych ponad 75 ton, jeżeli
A wynosi nie mniej niż 10 lub [300- (22,5 x A)], jeżeli A jest mniejsze niż 10, gdzie „A”
oznacza zawartość materiału zwierzęcego (w procentach wagowych) w wyrobie
gotowym;
9)
do wychwytywania strumieni dwutlenku węgla na użytek geologicznego składowania;
10) do konserwacji drewna i produktów z drewna środkami chemicznymi o zdolności
produkcyjnej ponad 75 m3 na dobę, innymi niż przeznaczonymi wyłącznie do
stosowania w przypadku sinizny;
11) do oczyszczania ścieków, za wyjątkiem oczyszczalni ścieków komunalnych,
pochodzących z instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego,
prowadzonych przez innego prowadzącego.
Wykaz rodzajów instalacji zawarty w załączniku do rozporządzenia jest zgodny
z wykazem rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie
poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, zawartym
w rozporządzeniu w sprawie rodzajów instalacji.
Dla ww. rodzajów instalacji konieczne było określenie następujących parametrów
niezbędnych do obliczania wysokości opłaty rejestracyjnej:
–
Bazowa stawka opłaty rejestracyjnej (B) w PLN,
–
Progowa wielkość parametru (WP)
Przy ustalaniu wysokości ww. parametrów, kierowano się stawkami wyznaczonymi
w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie
wysokości opłat rejestracyjnych (Dz. U. Nr 190, poz. 1591), gdzie brano pod uwagę zakres
dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia ze względu na skalę i rodzaj działalności
prowadzonej w instalacjach.
Bazowa stawka opłaty rejestracyjnej zależy od rodzaju instalacji, dla instalacji o bardziej
skomplikowanej działalności czy sposobie produkcji (a z związku z tym o większym zakresie
dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia) stawka ta jest wyższa.
- 20 -
Progowa wielkość parametru (WP) charakteryzuje skalę działalności prowadzonej
w instalacji co powoduje liniowy wzrost opłaty rejestracyjnej wraz ze wzrostem skali
działalności prowadzonej w instalacji (definiowanej poprzez maksymalną teoretyczną
wielkość parametru). W praktyce oznacza to, że instalacje o większej skali i bardziej
skomplikowanej działalności będą płaciły wyższe opłaty rejestracyjne niż instalacje mniejsze
czy o mniej skomplikowanym rodzaju działalności.
W przypadku instalacji, dla których pozwolenie zintegrowane wymagane było na mocy
istniejących przepisów nie wprowadzano zmian w wielkościach parametrów (B) i (WP).
Natomiast dla nowych rodzajów instalacji niewymagających pozwolenia zintegrowanego
w obecnym porządku prawnym, wielkości ww. wskaźników określano w pierwszej kolejności
poprzez analogię do tych instalacji, które takiego pozwolenia wymagały. Było to możliwe
z uwagi na fakt, że szereg nowych rodzajów działalności jest ściśle powiązana z tymi
funkcjonującymi już w istniejącym rozporządzeniu Ministra Środowiska ws. wysokości opłat
rejestracyjnych. Taka sytuacja miała miejsce chociażby w odniesieniu do instalacji, o których
mowa w pkt. 5 załącznika do przedmiotowego projektu, gdzie w ślad za zapisami dyrektywy
IED dodano nowe rodzaje działalności, co de facto było zabiegiem doprecyzowującym
istniejące zapisy, odnoszące się w bardziej ogólny sposób do procesów odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów.
W przypadku zupełnie nowych branż, które niemiały odpowiedników w istniejącym
rozporządzeniu, progowa wielkość parametru była określana w oparciu o przegląd technik
charakterystycznych dla danego rodzaju instalacji. Uwzględniając zebrane w ten sposób
informacje oceniano następnie zakres oraz stopień skomplikowania dokumentacji niezbędnej
do przygotowania wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego. Na tej podstawie, biorąc
również pod uwagę bazowe stawki opłat dla innych rodzajów działalności, określono
wielkość parametru (B). Dlatego też np. wysokość stawki bazowej w przypadku nowych
rodzajów instalacji takich jak oczyszczalnie ścieków przemysłowych czy instalacje do
magazynowania odpadów niebezpiecznych, wynosi 1200 zł, tak jak w przypadku
wymienionych w istniejącym rozporządzeniu instalacji do składowania odpadów. Zakres
dokumentacji, niezbędnej do przygotowania wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego
w ww. przypadkach, jest podobny tak jak i stopień skomplikowania oraz zakres wiedzy
specjalistycznej niezbędny do dokonania oceny informacji zwartych we wniosku a co za tym
- 21 -
idzie prawidłowego określenia warunków eksploatacji instalacji w pozwoleniu
zintegrowanym.
Jednocześnie ustawa – Prawo ochrony środowiska, w art. 210 ust. 3, ograniczyła
maksymalną wysokość opłaty rejestracyjnej do 12 000 zł. Wprowadzona zmiana uprości
istniejący mechanizm uiszczania opłaty rejestracyjnej oparty na wyliczaniu stawki opłaty
w euro, a następnie, przed dokonaniem przelewu na rachunek NFOŚiGW, przeliczaniem
wyliczonej uprzednio kwoty na złotówki.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa po stronie wydatków, spowoduje natomiast zwiększenie dochodów gdyż wpływy
z tytułu opłaty rejestracyjnej są przychodami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został umieszony na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce
„Rządowy Proces Legislacyjny” oraz dodatkowo na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska, w zakładce „Pozwolenia zintegrowane”.
W ramach procedury lobbingowej trakcie konsultacji społecznych firma Oiler S.A.
zgłosiła zainteresowanie pracami nad projektem rozporządzenia, na podstawie art. 7 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r., o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Zgłoszona uwaga dotyczyła pośrednio maksymalnej
wysokości opłaty rejestracyjnej gdyż wskazywała na potrzebę zmiany zapisów § 2 ust. 3
poprzez wykreślenie wskazanej tam maksymalnej kwoty opłaty rejestracyjnej i wstawienie
odniesienia do odpowiedniego art. projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony
środowiska oraz niektórych innych ustaw. Zgłoszona propozycja miała związek z uwagą
przekazaną przez ten sam podmiot do ww. projektu ustawy, gdzie wskazywano na
konieczność obniżenia maksymalnej kwoty opłaty rejestracyjnej. Uwagi zgłoszone przez
Oiler S.A. zostały odrzucone gdyż obniżenie maksymalnej wysokości opłaty rejestracyjnej,
bez modyfikacji wysokości stawek bazowych, oznaczałoby, że większość wnoszonych opłat
byłaby równa maksymalnej wysokości opłaty rejestracyjnej. W takiej sytuacji wysokość
opłaty rejestracyjnej nie byłaby uzależniona od stopnia skomplikowania dokumentacji
wnioskowej i wynosiła by tyle samo w przypadku dużych skomplikowanych technologicznie
- 22 -
instalacji jak również w przypadku instalacji mniejszych gdzie procesy produkcyjne są dużo
prostsze.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że opłata rejestracyjna w pełnej wysokości wnoszona
jest jedynie w przypadku wniosku o wydanie nowego pozwolenia zintegrowanego co
w świetle nowelizowanych przepisów mówiących o wydawaniu pozwoleń zintegrowanych na
czas nieokreślony, będzie oznaczało obowiązek jej uiszczenia jedynie raz i to w przypadku
nowych instalacji. Jednocześnie zmiany dokonywane na wniosek prowadzącego w przypadku
analiz pozwoleń zintegrowanych na mocy projektowanych zmian do ustawy Prawo ochrony
środowiska, zwolnione są z obowiązku wnoszenia opłaty rejestracyjnej. W przypadku
istotnych zmian dokonywanych w instalacjach wymagających uzyskania pozwolenia
zintegrowanego opłata rejestracyjna wnoszona jest w wysokości 1/2 opłaty wymaganej przy
wydawaniu nowej decyzji.
Przedmiotowy projekt wymaga notyfikacji technicznej w trybie przewidzianym
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 z późn. zm.).
- 23 -
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Cel wprowadzenia regulacji
Celem wprowadzenia regulacji, jest wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w zawarte w art. 210 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.).
Konieczność wydania nowego aktu określającego wysokość opłaty rejestracyjnej
wynika ze zmiany innego rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji
mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych
albo środowiska jako całości (Dz. U. Nr 122, poz. 1055). Jednocześnie z uwagi na
projektowane zmiany w art. 210 ust. 3 ustawy – Prawo ochrony środowiska bazowe stawki
opłaty rejestracyjnej musiały zostać przeliczone z euro na złotówki.
Rozporządzenie określa wysokość opłaty rejestracyjnej, dla instalacji, których
eksploatacja wiąże się z obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego.
2.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało wpływ na:
1)
organy administracji właściwe do wydawania pozwoleń na wprowadzanie do
środowiska substancji lub energii:
a)
starostów (prezydentów miast na prawach powiatu),
b)
marszałków województw (dla instalacji, która jest kwalifikowana jako
przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko),
c)
regionalnych dyrektorów ochrony środowiska (dla terenów zamkniętych);
2)
podmioty gospodarcze prowadzące instalacje wymagające uzyskania pozwolenia
zintegrowanego:
a)
objęte już obecnie obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego –
szacunkowo ok. 3400 instalacji z następujących branż: energetyka, metalurgia,
ceramika, przemysł chemiczny, gospodarka odpadami oraz innych rodzajów
działalności, m. in. takich jak chów i hodowla zwierząt czy produkcja papieru,
b)
z nowych sektorów, dla których pozwolenia te będą wymagane w myśl zapisów
dyrektywy IED – szacunkowo ok. 200 instalacji m.in. do produkcji płyt i paneli
- 24 -
do produkcji płyt drewnopochodnych: płyt o wiórach zorientowanych (OSB), płyt
wiórowych lub płyt pilśniowych o zdolności produkcyjnej ponad 600 m3 na dobę;
8)
do produkcji i przetwórstwa (poza wyłącznym pakowaniem) produktów spożywczych
lub paszy z przetworzonych lub nieprzetworzonych surowców pochodzenia zwierzęcego
i roślinnego o dobowej zdolności produkcyjnej wyrobów gotowych ponad 75 ton, jeżeli
A wynosi nie mniej niż 10 lub [300- (22,5 x A)], jeżeli A jest mniejsze niż 10, gdzie „A”
oznacza zawartość materiału zwierzęcego (w procentach wagowych) w wyrobie
gotowym;
9)
do wychwytywania strumieni dwutlenku węgla na użytek geologicznego składowania;
10) do konserwacji drewna i produktów z drewna środkami chemicznymi o zdolności
produkcyjnej ponad 75 m3 na dobę, innymi niż przeznaczonymi wyłącznie do
stosowania w przypadku sinizny;
11) do oczyszczania ścieków, za wyjątkiem oczyszczalni ścieków komunalnych,
pochodzących z instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego,
prowadzonych przez innego prowadzącego.
Wykaz rodzajów instalacji zawarty w załączniku do rozporządzenia jest zgodny
z wykazem rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie
poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, zawartym
w rozporządzeniu w sprawie rodzajów instalacji.
Dla ww. rodzajów instalacji konieczne było określenie następujących parametrów
niezbędnych do obliczania wysokości opłaty rejestracyjnej:
–
Bazowa stawka opłaty rejestracyjnej (B) w PLN,
–
Progowa wielkość parametru (WP)
Przy ustalaniu wysokości ww. parametrów, kierowano się stawkami wyznaczonymi
w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie
wysokości opłat rejestracyjnych (Dz. U. Nr 190, poz. 1591), gdzie brano pod uwagę zakres
dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia ze względu na skalę i rodzaj działalności
prowadzonej w instalacjach.
Bazowa stawka opłaty rejestracyjnej zależy od rodzaju instalacji, dla instalacji o bardziej
skomplikowanej działalności czy sposobie produkcji (a z związku z tym o większym zakresie
dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia) stawka ta jest wyższa.
- 20 -
Progowa wielkość parametru (WP) charakteryzuje skalę działalności prowadzonej
w instalacji co powoduje liniowy wzrost opłaty rejestracyjnej wraz ze wzrostem skali
działalności prowadzonej w instalacji (definiowanej poprzez maksymalną teoretyczną
wielkość parametru). W praktyce oznacza to, że instalacje o większej skali i bardziej
skomplikowanej działalności będą płaciły wyższe opłaty rejestracyjne niż instalacje mniejsze
czy o mniej skomplikowanym rodzaju działalności.
W przypadku instalacji, dla których pozwolenie zintegrowane wymagane było na mocy
istniejących przepisów nie wprowadzano zmian w wielkościach parametrów (B) i (WP).
Natomiast dla nowych rodzajów instalacji niewymagających pozwolenia zintegrowanego
w obecnym porządku prawnym, wielkości ww. wskaźników określano w pierwszej kolejności
poprzez analogię do tych instalacji, które takiego pozwolenia wymagały. Było to możliwe
z uwagi na fakt, że szereg nowych rodzajów działalności jest ściśle powiązana z tymi
funkcjonującymi już w istniejącym rozporządzeniu Ministra Środowiska ws. wysokości opłat
rejestracyjnych. Taka sytuacja miała miejsce chociażby w odniesieniu do instalacji, o których
mowa w pkt. 5 załącznika do przedmiotowego projektu, gdzie w ślad za zapisami dyrektywy
IED dodano nowe rodzaje działalności, co de facto było zabiegiem doprecyzowującym
istniejące zapisy, odnoszące się w bardziej ogólny sposób do procesów odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów.
W przypadku zupełnie nowych branż, które niemiały odpowiedników w istniejącym
rozporządzeniu, progowa wielkość parametru była określana w oparciu o przegląd technik
charakterystycznych dla danego rodzaju instalacji. Uwzględniając zebrane w ten sposób
informacje oceniano następnie zakres oraz stopień skomplikowania dokumentacji niezbędnej
do przygotowania wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego. Na tej podstawie, biorąc
również pod uwagę bazowe stawki opłat dla innych rodzajów działalności, określono
wielkość parametru (B). Dlatego też np. wysokość stawki bazowej w przypadku nowych
rodzajów instalacji takich jak oczyszczalnie ścieków przemysłowych czy instalacje do
magazynowania odpadów niebezpiecznych, wynosi 1200 zł, tak jak w przypadku
wymienionych w istniejącym rozporządzeniu instalacji do składowania odpadów. Zakres
dokumentacji, niezbędnej do przygotowania wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego
w ww. przypadkach, jest podobny tak jak i stopień skomplikowania oraz zakres wiedzy
specjalistycznej niezbędny do dokonania oceny informacji zwartych we wniosku a co za tym
- 21 -
idzie prawidłowego określenia warunków eksploatacji instalacji w pozwoleniu
zintegrowanym.
Jednocześnie ustawa – Prawo ochrony środowiska, w art. 210 ust. 3, ograniczyła
maksymalną wysokość opłaty rejestracyjnej do 12 000 zł. Wprowadzona zmiana uprości
istniejący mechanizm uiszczania opłaty rejestracyjnej oparty na wyliczaniu stawki opłaty
w euro, a następnie, przed dokonaniem przelewu na rachunek NFOŚiGW, przeliczaniem
wyliczonej uprzednio kwoty na złotówki.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa po stronie wydatków, spowoduje natomiast zwiększenie dochodów gdyż wpływy
z tytułu opłaty rejestracyjnej są przychodami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został umieszony na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce
„Rządowy Proces Legislacyjny” oraz dodatkowo na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska, w zakładce „Pozwolenia zintegrowane”.
W ramach procedury lobbingowej trakcie konsultacji społecznych firma Oiler S.A.
zgłosiła zainteresowanie pracami nad projektem rozporządzenia, na podstawie art. 7 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r., o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Zgłoszona uwaga dotyczyła pośrednio maksymalnej
wysokości opłaty rejestracyjnej gdyż wskazywała na potrzebę zmiany zapisów § 2 ust. 3
poprzez wykreślenie wskazanej tam maksymalnej kwoty opłaty rejestracyjnej i wstawienie
odniesienia do odpowiedniego art. projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony
środowiska oraz niektórych innych ustaw. Zgłoszona propozycja miała związek z uwagą
przekazaną przez ten sam podmiot do ww. projektu ustawy, gdzie wskazywano na
konieczność obniżenia maksymalnej kwoty opłaty rejestracyjnej. Uwagi zgłoszone przez
Oiler S.A. zostały odrzucone gdyż obniżenie maksymalnej wysokości opłaty rejestracyjnej,
bez modyfikacji wysokości stawek bazowych, oznaczałoby, że większość wnoszonych opłat
byłaby równa maksymalnej wysokości opłaty rejestracyjnej. W takiej sytuacji wysokość
opłaty rejestracyjnej nie byłaby uzależniona od stopnia skomplikowania dokumentacji
wnioskowej i wynosiła by tyle samo w przypadku dużych skomplikowanych technologicznie
- 22 -
instalacji jak również w przypadku instalacji mniejszych gdzie procesy produkcyjne są dużo
prostsze.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że opłata rejestracyjna w pełnej wysokości wnoszona
jest jedynie w przypadku wniosku o wydanie nowego pozwolenia zintegrowanego co
w świetle nowelizowanych przepisów mówiących o wydawaniu pozwoleń zintegrowanych na
czas nieokreślony, będzie oznaczało obowiązek jej uiszczenia jedynie raz i to w przypadku
nowych instalacji. Jednocześnie zmiany dokonywane na wniosek prowadzącego w przypadku
analiz pozwoleń zintegrowanych na mocy projektowanych zmian do ustawy Prawo ochrony
środowiska, zwolnione są z obowiązku wnoszenia opłaty rejestracyjnej. W przypadku
istotnych zmian dokonywanych w instalacjach wymagających uzyskania pozwolenia
zintegrowanego opłata rejestracyjna wnoszona jest w wysokości 1/2 opłaty wymaganej przy
wydawaniu nowej decyzji.
Przedmiotowy projekt wymaga notyfikacji technicznej w trybie przewidzianym
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 z późn. zm.).
- 23 -
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Cel wprowadzenia regulacji
Celem wprowadzenia regulacji, jest wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w zawarte w art. 210 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.).
Konieczność wydania nowego aktu określającego wysokość opłaty rejestracyjnej
wynika ze zmiany innego rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji
mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych
albo środowiska jako całości (Dz. U. Nr 122, poz. 1055). Jednocześnie z uwagi na
projektowane zmiany w art. 210 ust. 3 ustawy – Prawo ochrony środowiska bazowe stawki
opłaty rejestracyjnej musiały zostać przeliczone z euro na złotówki.
Rozporządzenie określa wysokość opłaty rejestracyjnej, dla instalacji, których
eksploatacja wiąże się z obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego.
2.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało wpływ na:
1)
organy administracji właściwe do wydawania pozwoleń na wprowadzanie do
środowiska substancji lub energii:
a)
starostów (prezydentów miast na prawach powiatu),
b)
marszałków województw (dla instalacji, która jest kwalifikowana jako
przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko),
c)
regionalnych dyrektorów ochrony środowiska (dla terenów zamkniętych);
2)
podmioty gospodarcze prowadzące instalacje wymagające uzyskania pozwolenia
zintegrowanego:
a)
objęte już obecnie obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego –
szacunkowo ok. 3400 instalacji z następujących branż: energetyka, metalurgia,
ceramika, przemysł chemiczny, gospodarka odpadami oraz innych rodzajów
działalności, m. in. takich jak chów i hodowla zwierząt czy produkcja papieru,
b)
z nowych sektorów, dla których pozwolenia te będą wymagane w myśl zapisów
dyrektywy IED – szacunkowo ok. 200 instalacji m.in. do produkcji płyt i paneli
- 24 -
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2162-cz-1 › Pobierz plik
- 2162-cz-2 › Pobierz plik