Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-2
c)
teren, na którym zakończono remediację historycznego zanieczyszczenia
powierzchni ziemi;
3)
działalności prowadzonej na terenie, na którym wystąpiło historyczne zanieczyszczenie
powierzchni ziemi, obecnie, a także, o ile takie informacje są dostępne - w przeszłości;
4)
imię, nazwisko albo nazwę i określenie przedmiotu wykonywanej działalności
gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), władającego
powierzchnią ziemi na terenie, na którym występuje historyczne zanieczyszczenie
powierzchni ziemi oraz adres jego zamieszkania albo adres siedziby;
5)
imię, nazwisko albo nazwę i określenie przedmiotu wykonywanej działalności
gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), obowiązanego do
przeprowadzenia remediacji
na terenie,
na którym występuje historyczne
zanieczyszczenie powierzchni ziemi oraz adres jego zamieszkania albo adres siedziby;
6)
prowadzonych przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska postępowaniach
w sprawie historycznego zanieczyszczeń powierzchni ziemi, w tym:
a)
datę wszczęcia postępowania w danej sprawie,
b)
zeskanowane decyzje wydane w danej sprawie,
c)
informacje o odwołaniach od decyzji, o których mowa w lit b, w tym wskazanie
podmiotu odwołującego się od decyzji, organu, do którego wniesiono odwołanie,
przyczyn odwołania, treści i daty rozstrzygnięcia,
d)
datę zakończenia postępowania w danej sprawie;
7)
postępowaniach sądowych w sprawie historycznego zanieczyszczenia powierzchni
ziemi, w tym:
a)
datę wszczęcia postępowania w danej sprawie,
b)
zeskanowane orzeczenia wydane w danej sprawie,
c)
datę zakończenia postępowania w danej sprawie;
8)
opis remediacji podejmowanych w związku z wystąpieniem historycznego
zanieczyszczenia powierzchni ziemi oraz osiągniętych w ich wyniku efektach
ekologicznych, w tym:
a)
wskazanie sposobu przeprowadzenia remediacji, przyjętego w planie remediacji,
b)
wynikach badań zanieczyszczenia gleby i ziemi wykonanych w celu potwierdzenia
prawidłowego przeprowadzenia remediacji,
2
c)
wynikach przeprowadzonej przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska
oceny przeprowadzenia remediacji, która polega na stwierdzeniu jej zgodności
z ustalonym planem remediacji.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
M I N I S T E R Ś R O D O W I S K A
14/01/BS
3
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rejestru historycznych
zanieczyszczeń powierzchni ziemi jest materiałem informacyjnym do projektu ustawy
o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, stanowiącego
transpozycję Dyrektywy 2010/75/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 listopada
2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom
i ich kontrola) (Dz. U. UE L 334 z 17.12.2010, str.17), zwanej dalej „Dyrektywą IED”.
Przedmiotowe rozporządzenie ma stanowić realizację upoważnienia zawartego
w projektowanym art. 101c ust. 12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska, zwanej dalej „ustawą Poś”.
Proponowane art. 101c i art. 101d ustawy Poś dotyczą gromadzenia informacji na
temat terenów, na których występuje historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi.
Obowiązek prowadzenia okresowych badań jakości gleby i ziemi jest realizowany przez
starostę i wynika z dotychczasowego art. 109 ustawy Poś. Należy zwrócić uwagę, że ustawa
szkodowa uchyliła art. 110 ustawy Poś, zobowiązujący starostę do prowadzenia rejestru
informacji o terenach zanieczyszczonych. Jednakże, art. 110 został zachowany czasowo
w mocy przez art. 35 ustawy szkodowej dla szkód, które wystąpiły przed dniem 30 kwietnia
2007 r., z tym że organem prowadzącym rejestr jest regionalny dyrektor ochrony środowiska,
zwany dalej „rdoś”. Konsekwencją tego rozwiązania jest brak spójności i brak przepływu
informacji między starostą a rdoś.
Dodatkowo istotne jest, że prowadzony obecnie, na podstawie art. 28a ust. 1 ustawy
o Inspekcji Ochrony Środowiska, rejestr szkód w środowisku (w tym w powierzchni ziemi)
ograniczony jest do terenów spełniających kryteria wystąpienia szkody w środowisku,
ponadto obejmuje tylko szkody, które wystąpiły po 30 kwietnia 2007 r.
Wobec powyższego, mimo przepisów prawnych zobowiązujących do gromadzenia
informacji na temat stanu gleb i ziemi, nie ma spójnych informacji w tym zakresie
w jednolitym systemie zarówno na poziomie regionalnym, jak i dla obszaru całego kraju.
Obecnie projektowane nowe przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska porządkują
i uszczegóławiają ten system. Pojawiła się w tej sytuacji potrzeba określenia bardziej
szczegółowo niż dotychczas zakresu danych, które powinny być gromadzone w rejestrze, aby
możliwe było prowadzenie racjonalnej polityki w zakresie ochrony powierzchni ziemi
zarówno na poziomie krajowym, jak i Unii Europejskiej (przy uzgadnianiu wielu
dokumentów, które dotykają problematyki ochrony powierzchni ziemi pojawiają się pytania
o dane na temat zanieczyszczenia gleb i ziemi w Polsce).
Projektowane rozporządzenie określa zakres gromadzonych w rejestrze informacji
na temat każdego z terenów, na których występuje historyczne zanieczyszczenie powierzchni
ziemi. Informacje takie są konieczne do podejmowania decyzji, kształtowania polityki
i planowania finansowania remediacji zanieczyszczonych miejsc, a szczególnie do ustalenia
harmonogramu remediacji historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi ustalanego przez
rdoś (o którym mowa w projektowanym art. 101i ustawy Poś). Rejestr będzie uzupełniany
wszystkimi danymi, które spływają do rdoś w trakcie prowadzonych postępowań oraz przez
dane dostarczane do rdoś przez starostę.
– 2 –
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Środowiska, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 i Dz. U. z 2009 r.
Nr 42, poz. 337).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega notyfikacji.
– 3 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Wejście w życie rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rejestru historycznych
zanieczyszczeń powierzchni ziemi będzie miało wpływ na Generalnego Dyrektora Ochrony
Środowiska, który w myśl projektowanych przepisów ma być odpowiedzialny
za prowadzenie rejestru i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, którzy będą
zobowiązani do uzupełniania danych w rejestrze za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami:
1) reprezentatywne organizacje związkowe oraz reprezentatywne organizacje pracodawców
w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100,
poz. 1080, z późn. zm.), tj.:
a) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność",
b) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
c) Forum Związków Zawodowych,
d) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
e) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan",
f) Business Centre Club — Związek Pracodawców,
g) Związek Rzemiosła Polskiego;
2) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
3) Marszałkowie Województw;
4) Związek Powiatów Polskich;
5) Stowarzyszenie Gmin Górniczych w Polsce;
6) Związek Gmin Zagłębia Miedziowego;
7) Główny Urząd Statystyczny;
8) Regionalni Dyrektorzy Ochrony Środowiska;
9) Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej;
10) Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska;
11) Państwowa Rada Ochrony Przyrody;
12) Państwowa Rada Ochrony Środowiska;
13) Instytut Badawczy Leśnictwa;
14) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych;
15) Instytut Ochrony Środowiska – PIB;
16) Państwowy Instytut Geologiczny – PIB;
17) Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach – PIB;
18) Główny Instytut Górnictwa;
19) Instytut Ochrony Roślin – PIB;
20) Polska Akademia Nauk – Instytut Podstaw Inżynierii Środowiska;
21) Akademia Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie;
22) Politechnika Warszawska – Wydział Inżynierii Środowiska;
23) Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu – Instytut Nauk o Glebie i Ochrony Środowiska;
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2162-cz-1 › Pobierz plik
- 2162-cz-2 › Pobierz plik