Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
uzgodnienia dokonane z takimi organizacjami.”,
Art. 1 pkt 29 projektu
29) w art. 47 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw gospodarki
powiadamia niezwłocznie Komisję Europejską oraz
odpowiednie organy organizacji międzynarodowych,
jeżeli wynika to z zobowiązań międzynarodowych, o
każdym przypadku obniżenia ilości zapasów
interwencyjnych, które powoduje zmniejszenie tych
zapasów poniżej poziomu określonego w art. 3 ust. 3
z wyjątkiem sytuacji określonych w art. 21e ust. 5.”;
4. Przy braku skutecznej
N
międzynarodowej decyzji w sprawie
uwolnienia zapasów, ale w sytuacji, gdy
pojawiają się trudności z dostawą ropy
naftowej lub produktów
ropopochodnych do Wspólnoty lub
państwa członkowskiego, Komisja w
stosownych przypadkach informuje
MAE, prowadzi z nią stosowną
koordynację i w jak najkrótszym
terminie organizuje konsultacje z grupą
koordynacyjną, na wniosek państwa
członkowskiego lub z własnej
inicjatywy. W przypadku gdy z
wnioskiem o konsultacje z grupą
koordynacyjną występuje państwo
członkowskie, konsultacje te zostają
zorganizowane najpóźniej w ciągu 4 dni
od wpłynięcia wniosku, chyba że dane
państwo członkowskie zgadza się na
dłuższy termin. Na podstawie wyników
analizy sytuacji przeprowadzonej przez
grupę koordynacyjną Komisja
stwierdza, czy zaszło poważne
95
zakłócenie dostaw.
Jeżeli stwierdzono poważne zakłócenie
dostaw, Komisja wydaje pozwolenie na
częściowe lub pełne uwolnienie ilości
zapasów interwencyjnych i zapasów
specjalnych, których uwolnienie
zaproponowały w tym celu
zainteresowane państwa członkowskie.
5. Państwa członkowskie mogą uwolnić
T
Art. 32 ust. 1
Art. 32. 1. W sytuacji:
zapasy interwencyjne i specjalne,
pkt 1
1) zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa,
poniżej obowiązkowego poziomu
i
ustalonego w niniejszej dyrektywie, na
ust. 2
- podejmuje się działania interwencyjne, o których mowa
potrzeby wstępnej reakcji w
pkt 3 i 4,
w ust. 2.
szczególnie pilnych sytuacjach
Art. 33
2. Działania interwencyjne polegają na:
wyjątkowych lub w celu zaradzenia
ustawy z dnia 16
…
kryzysowi lokalnemu. W przypadku
lutego 2007 r.
3) ograniczeniu
wykonywania
działalności
takiego uwolnienia zapasów państwa
o zapasach ropy
gospodarczej w zakresie obrotu paliwami, lub
członkowskie niezwłocznie informują
naftowej, produktów
4) ograniczeniu zużycia paliw przez odbiorców.
Komisję o ilości uwolnionych zapasów.
naftowych i gazu
Komisja niezwłocznie przekazuje te
ziemnego
Art. 33. 1. W sytuacji, o której mowa w art. 32 ust.
informacje członkom grupy
1 pkt 1, minister właściwy do spraw gospodarki może:
koordynacyjnej.
…
2. Wniesienie wniosku o ponowne rozpatrzenie
sprawy nie wstrzymuje wykonania decyzji, o której mowa
w ust. 1 pkt 3 lit. b.
3. Roszczenia z tytułu różnicy między ceną rynkową
a ceną określoną w decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 3
lit. b, pokrywa Skarb Państwa.
4. Przez cenę rynkową rozumie się cenę stosowaną
przez producenta lub handlowca w dniu poprzedzającym
dzień wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b,
a w przypadku niemożności zastosowania tej ceny, cenę
stosowaną w tym dniu przez producenta mającego
największy udział w rynku paliw.
Art. 1 pkt 25 i 26
25) w art. 32 ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
projektu
„1) obniżeniu ilości zapasów obowiązkowych ropy
naftowej lub paliw, lub zapasów agencyjnych
przez ich wprowadzenie na rynek, lub
„2)
obowiązkowej
sprzedaży
zapasów
96
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, lub
zapasów agencyjnych w określonej ilości, lub”;
26) w art. 33
a) w ust. 1:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w drodze rozporządzenia, zezwolić producentom
lub handlowcom na obniżenie ilości zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw przez
ich wprowadzenie na rynek na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części,
określając wielkość obniżenia tych zapasów oraz
termin ich odtworzenia, biorąc pod uwagę
sytuację na krajowym rynku paliw, rzeczywiste
możliwości
odtworzenia
zapasów
obowiązkowych oraz zalecenia Komisji
Europejskiej w zakresie terminu odtworzenia
tych zapasów, o ile zostały wydane”,
- uchyla się pkt 2,
- po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) w drodze decyzji, obniżyć zapasy agencyjne
określając:
a) wielkości
obniżenia
tych
zapasów,
podstawę ustalenia ceny sprzedaży ropy
naftowej i paliw oraz termin odtworzenia
zapasów, lub
b) wielkości
obniżenia
tych
zapasów,
podmioty uprawnione do zakupu ropy
naftowej lub paliw, podstawę ustalenia ceny
sprzedaży ropy naftowej i paliw oraz termin
odtworzenia zapasów
– biorąc pod uwagę zalecenia Komisji
Europejskiej w zakresie terminu
odtworzenia tych zapasów, o ile zostały
wydane.”,
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w drodze decyzji:
a) zezwolić na obniżenie ilości zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw
poprzez ich wprowadzenie na rynek przez
określonych producentów lub handlowców,
97
określając wielkość i termin obniżenia tych
zapasów, lub
b) nakazać producentom lub handlowcom
sprzedaż określonej ilości zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw,
wskazanym podmiotom krajowym,
określając termin ich sprzedaży, po cenie
określonej w tej decyzji
– biorąc pod uwagę zalecenia Komisji
Europejskiej w zakresie terminu
odtworzenia tych zapasów, o ile zostały
wydane.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku, o którym mowa w ust 1
pkt 2a lit. a, Prezes Agencji oferuje zapasy
agencyjne w pierwszej kolejności producentom i
handlowcom w ilości proporcjonalnej do
wysokości wniesionej przez poszczególnych
producentów i handlowców opłaty zapasowej w
okresie sześciu miesięcy poprzedzających miesiąc,
w którym została wydana decyzja o obniżeniu
zapasów agencyjnych.”;
Art. 1 pkt 29 projektu
29) w art. 47 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw gospodarki powiadamia
niezwłocznie Komisję Europejską oraz odpowiednie
organy organizacji międzynarodowych, jeżeli wynika to z
zobowiązań międzynarodowych, o każdym przypadku
obniżenia ilości zapasów interwencyjnych, które
powoduje zmniejszenie tych zapasów poniżej poziomu
określonego w art. 3 ust. 3 z wyjątkiem sytuacji
określonych w art. 21e ust. 5.”;
Art. 1 pkt 30 projektu
30) po art. 48 dodaje się art. 48a w brzmieniu:
„Art. 48a. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki
może, w drodze decyzji w sytuacjach:
1)
zagrożeń, o których mowa w art. 3 ustawy z
dnia 29 października 2010 r. o rezerwach strategicznych
(Dz. U. Nr 229, poz. 1496, 2011 r. Nr 94, poz. 551 oraz z
2012, poz. 951), zwanej dalej ustawą „o rezerwach
98
strategicznych”, innych niż określone w art. 32 ust. 1
pkt 1a,
2)
konieczności wypełniania przez Rzeczpospolitą
Polską zobowiązań międzynarodowych, o których mowa
w art. 3 ustawy o rezerwach strategicznych, innych niż
określone w art. 32 ust. 1 pkt 2;
– przenieść część zapasów agencyjnych w ilości
odpowiadającej nie więcej niż 4 dniom średniego
dziennego przywozu netto ekwiwalentu ropy naftowej do
rezerw strategicznych, o których mowa w ustawie o
rezerwach strategicznych.
2. Odtworzone wolumeny, o których mowa w ust.
1, minister właściwy do spraw gospodarki przenosi, w
drodze decyzji, do zapasów agencyjnych.
3.Finansowanie odtworzenia wolumenów, o
których mowa w ust. 1, odbywa się z rezerwy celowej
przeznaczonej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków
klęsk żywiołowych na wniosek ministra właściwego do
spraw gospodarki.
4. Minister właściwy do spraw finansów
publicznych uruchamia środki o których mowa w ust. 3 w
terminie
gwarantującym
odtworzenie
zapasów
agencyjnych zgodnie z powiadomieniem, o którym mowa
w art. 47 lub zaleceniami Komisji Europejskiej, o ile
zostały wydane.
6. W przypadkach, kiedy mają
T
Art. 1 pkt 26 lit. a, pkt
26) w art. 33:
zastosowanie ust. 3, 4 lub 5, państwa
27 lit. a i b
a) w ust. 1:
członkowskie mogą czasowo
tiret 4
- dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
przechowywać poziomy zapasów na
projektu
„2a) w drodze decyzji, obniżyć zapasy
poziomie niższym, od określonego w
agencyjne określając:
niniejszej dyrektywie. W takim
a) wielkości obniżenia tych zapasów,
przypadku Komisja, na podstawie
podstawę ustalenia ceny sprzedaży
wyniku konsultacji z grupą
ropy naftowej i paliw oraz termin
koordynacyjną i w odpowiednich
odtworzenia zapasów, lub
przypadkach w porozumieniu z MAE, a
b) wielkości obniżenia tych zapasów,
w szczególności rozpatrzywszy sytuację
podmioty uprawnione do zakupu ropy
na międzynarodowych rynkach ropy
naftowej lub paliw, podstawę ustalenia
naftowej i produktów ropopochodnych,
ceny sprzedaży ropy naftowej i paliw
określa rozsądne ramy czasowe, w
oraz termin odtworzenia zapasów
99
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik