Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
– biorąc pod uwagę zalecenia Komisji
uzupełnić swoje zapasy do
Europejskiej w zakresie terminu
minimalnych wymaganych poziomów.
odtworzenia tych zapasów, o ile zostały
wydane.”,
- po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) w drodze decyzji, obniżyć zapasy
agencyjne określając:
a) wielkości obniżenia tych zapasów,
podstawę ustalenia ceny sprzedaży
ropy naftowej i paliw oraz termin
odtworzenia zapasów, lub
b) wielkości obniżenia tych zapasów,
podmioty uprawnione do zakupu ropy
naftowej lub paliw, podstawę ustalenia
ceny sprzedaży ropy naftowej i paliw
oraz termin odtworzenia zapasów
– biorąc pod uwagę zalecenia Komisji
Europejskiej w zakresie terminu
odtworzenia tych zapasów, o ile zostały
wydane.”,
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w drodze decyzji:
a) zezwolić na obniżenie ilości zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub
paliw poprzez ich wprowadzenie na
rynek przez określonych producentów
lub handlowców, określając wielkość i
termin obniżenia tych zapasów, lub
b) nakazać producentom lub handlowcom
sprzedaż określonej ilości zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub
paliw, wskazanym podmiotom
krajowym, określając termin ich
sprzedaży, po cenie określonej w tej
decyzji.
– biorąc pod uwagę zalecenia Komisji
Europejskiej w zakresie terminu
odtworzenia tych zapasów, o ile zostały
wydane.”,
27) w art. 34:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
100
„1) w drodze rozporządzenia, zezwolić
producentom lub handlowcom na obniżenie
ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej
lub paliw poprzez ich wprowadzenie na rynek
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
jego części, określając wielkość obniżenia
tych zapasów oraz termin ich odtworzenia,
biorąc pod uwagę ustalenia organów
organizacji międzynarodowych, wobec
których Rzeczpospolita Polska ma wiążące
zobowiązania lub uzgodnienia dokonane z
takimi organizacjami;”,
b) w pkt 2:
- w lit. c kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się
lit. d w brzmieniu:
„d) obniżyć zapasy agencyjne przez ich
wprowadzenie na rynek,
określając
wielkości obniżenia tych zapasów, sposób
dokonania sprzedaży ropy naftowej lub
paliw, podstawę ustalenia ceny sprzedaży
ropy naftowej i paliw oraz termin
odtworzenia tych zapasów, biorąc pod
uwagę ustalenia organów organizacji
międzynarodowych,
wobec
których
Rzeczpospolita Polska ma wiążące
zobowiązania lub uzgodnienia dokonane
z takimi organizacjami.”,
7. Decyzje przyjęte przez Komisję na
N
mocy niniejszego artykułu pozostają
bez uszczerbku dla innych zobowiązań
międzynarodowych zainteresowanych
państw członkowskich.
Art.21 Sankcje
101
Państwa członkowskie ustanawiają
T
Art. 63
Art. 63. 1. Karze pieniężnej podlega ten kto:
przepisy dotyczące sankcji za
ust. 1 pkt 1-5, 7-10,
1) nie dopełnia obowiązku tworzenia i utrzymywania
naruszenie przepisów krajowych
12-18,
zapasów obowiązkowych, o którym mowa w art. 5
przyjętych zgodnie z niniejszą
ust. 2-3, 5-6, 8-10, 12-
lub 24, w przewidzianym terminie i wymaganej
dyrektywą i przyjmują takie środki,
13, 15-17,
ilości;
które mogą być niezbędne w celu
art. 64 ust. 1 pkt 3-6,
2) obniża ilości zapasów obowiązkowych poniżej
zapewnienia ich zastosowania.
ust. 4-7,
poziomu określonego w ustawie;
Przewidziane sankcje muszą być
art. 65,
3) utrzymuje, w ramach zapasów obowiązkowych,
skuteczne, proporcjonalne i
art. 66 ust. 1, 3-5
paliwa lub gaz ziemny niespełniające wymagań
odstraszające. Najpóźniej do dnia 31
ustawy z dnia 16
jakościowych obowiązujących na terytorium
grudnia 2012 r. państwa członkowskie
lutego 2007 r.
Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 3 ust.
powiadamiają Komisję o tych
o zapasach ropy
7;
przepisach i niezwłocznie przekazują
naftowej, produktów
4) będąc osobą kierującą przedsiębiorstwem nie
informacje o wszelkich późniejszych
naftowych i gazu
dopełnia obowiązku złożenia wniosku o wpis do
zmianach.
ziemnego
rejestru, o którym mowa w art. 14 ust. 1;
5) będąc osobą kierującą działalnością producenta lub
handlowca nie przedstawi w wyznaczonym terminie
informacji, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 3 lub
art. 38, albo przedstawi w tej informacji dane
nieprawdziwe;
7) nie dopełnia obowiązku sprzedaży zapasów
obowiązkowych, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt
3 lit. b;
8) nie dopełnia obowiązku przedstawienia oferty
sprzedaży, o którym mowa w art. 34 pkt 2 lit. c;
9) nie przestrzega ograniczeń w zakresie obrotu
paliwami, o których mowa w art. 40 ust. 1;
10) nie przestrzega ograniczeń w sprzedaży paliw, o
których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1 lub 2;
12)nie przestrzega ograniczeń w używaniu:
a) pojazdów samochodowych i motocykli oraz
jednostek pływających na śródlądowych drogach
wodnych,
b) statków na morskich wodach wewnętrznych i na
morzu terytorialnym,
c) statków powietrznych w ruchu lotniczym
- o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 4;
13) nie przestrzega zakazu organizacji imprez
motorowych, o którym mowa w art. 41 ust. 1 pkt 5;
14) nie przestrzega ograniczeń w funkcjonowaniu
transportu towarów i osób, o których mowa w art. 41
102
ust. 1 pkt 6;
15) będąc podmiotem wyłączonym z ograniczeń, o
których mowa w art. 41, dokonuje odsprzedaży
zakupionego paliwa;
17) będąc osobą kierującą działalnością producenta lub
handlowca nie przedstawi, w wyznaczonym
terminie, informacji, o których mowa w art. 22 ust.
2, albo przedstawi w tej informacji dane
nieprawdziwe;
18) będąc osobą kierującą działalnością producenta,
handlowca nie usunie uchybień, do czego został
obowiązany na podstawie art. 29 ust. 9;
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i
2, kara pieniężna wynosi:
/…/
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, kara
pieniężna stanowi iloczyn 250 % wartości jednostkowych
paliw lub gazu ziemnego spełniających wymagania
jakościowe i ilości paliw lub gazu ziemnego
niespełniających wymagań jakościowych.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, kara
pieniężna wynosi 350% wartości niesprzedanych
zapasów.
6. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 8-
10, kara pieniężna wynosi od 10% do 15% przychodu
ukaranego przedsiębiorcy osiągniętego w poprzednim
roku podatkowym, a jeżeli kara dotyczy działalności
wykonywanej na podstawie koncesji, wysokość kary
wynosi od 10% do 15 % przychodu ukaranego
przedsiębiorcy,
wynikającego
z
działalności
koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku
podatkowym.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12,
kara pieniężna wynosi od 500 zł do 1.000 zł.
9. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 13 i
14, kara pieniężna wynosi od 5.000 zł do 50.000 zł.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15,
kara pieniężna wynosi od 20.000 zł do 50.000 zł.
12. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17,
kara pieniężna wynosi od dwukrotnego do
103
dziesięciokrotnego
przeciętnego
miesięcznego
wynagrodzenia
w
sektorze
przedsiębiorstw,
obowiązującego w kwartale, w którym nastąpiło
niedopełnienie obowiązku.
13. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18,
kara pieniężna wynosi od dwukrotnego do
dziesięciokrotnego
przeciętnego
miesięcznego
wynagrodzenia
w
sektorze
przedsiębiorstw,
obowiązującego w kwartale, w którym nastąpiło
niedopełnienie obowiązku.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20,
kara pieniężna wynosi 200% wartości niedoboru lub
straty, lub wartości paliw, niespełniających wymagań
jakościowych.
16. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w
ust. 1:
1) pkt 3 - wylicza się na podstawie:
a) ceny hurtowej sprzedaży paliwa stosowanej przez
producenta lub handlowca mającego największy
udział w krajowym rynku paliw, w dniu
stwierdzenia
niedopełnienia
obowiązków,
pomniejszonej o wartość podatku akcyzowego i
opłaty paliwowej, w przypadku gdy są one
zawarte w cenie tego paliwa,
2) pkt 7 - wylicza się na podstawie ceny określonej w
decyzji, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. b;
3) pkt 20 - wylicza się na podstawie:
a) średniej ceny ropy naftowej gatunku Brent,
obowiązującej na londyńskiej Międzynarodowej
Giełdzie Paliwowej (IPE) w dniu stwierdzenia
niedopełnienia obowiązków, wyrażonej w
dolarach amerykańskich za baryłkę; średnią cenę
za tonę tej ropy oblicza się jako iloczyn ceny
baryłki ropy naftowej, współczynnika 7,28 i
średniego kursu dolara amerykańskiego,
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski,
obowiązującego
w
dniu
stwierdzenia
niedopełnienia obowiązków,
b) ceny hurtowej sprzedaży paliwa stosowanej przez
producenta lub handlowca mającego największy
udział w krajowym rynku paliw, w dniu
104
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik