eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2149
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900

2149

– 9 – 
i handlowców  w  części  zawierającej  oznaczenie  producenta  lub  handlowca  i zobowiązuje 
Prezesa Agencji do jego publikowania, zaś ust. 3c precyzuje elementy, które w szczególności 
zawiera rejestr zapasów specjalnych. 
Dział ogólny rejestru producentów i handlowców zawiera wykaz obejmujący wpisanych 
pod kolejnymi numerami rejestrowymi producentów i handlowców wraz z datą i podstawą 
dokonania wpisu, zmiany wpisu lub wykreślenia z rejestru producentów i handlowców. 
W  dziale  szczegółowym  rejestru  producentów  i  handlowców  zamieszcza  się:  kolejny 
numer rejestrowy; datę wpisu do rejestru producentów i handlowców; oznaczenie producenta 
lub  handlowca  oraz  dane  dotyczące  adresu  siedziby,  adresu  zakładu  głównego  i  adresu do 
doręczeń;  oznaczenie  formy  prawnej  producenta  lub  handlowca;  określenie  przedmiotu 
wykonywanej  działalności  gospodarczej,  numer  identyfikacji  podatkowej  (NIP),  numer 
identyfikacyjny  w  krajowym  rejestrze  urzędowym  podmiotów  gospodarki  narodowej 
(REGON), numer akcyzowy nadany przez właściwego naczelnika urzędu celnego oraz numer 
PESEL  osoby  kierującej  działalnością  producenta  lub  handlowca;  datę  rozpoczęcia 
i zakończenia  działalności  gospodarczej  w  zakresie  produkcji  paliw  lub  przywozu ropy 
naftowej  lub paliw;  określenie    ilości  zapasów  ropy  naftowej  lub  paliw,  do  utworzenia 
których  producent  lub  handlowiec  jest  zobowiązany  w  danym  roku  kalendarzowym; 
informacje o umowach zawartych przez producenta lub handlowca, o których mowa w art. 11 
ust. 1 lub 4, lub art. 11a ust. 5  ustawy; datę zmiany wpisu i adnotację o podstawie zmiany; 
datę wykreślenia z rejestru producentów i handlowców i adnotację o podstawie wykreślenia; 
adnotacje o dokonanych sprostowaniach i uzupełnieniach. 
W rejestrze zapasów specjalnych  zamieszcza  się:  dane  dotyczące  ilości,  rodzaju  oraz 
postaci,  w  których  utrzymywane  są  zapasy  specjalne;  dane  dotyczące  miejsca  lub  miejsc 
magazynowania  zapasów  specjalnych;  oznaczenie  państwa  lub  państw,  na  rzecz  którego 
zapasy  specjalne  są  utrzymywane;  informację  o  podstawie  utrzymywania  zapasów 
specjalnych  na  rzecz  innego  państwa;  adnotacje o dokonanych sprostowaniach 
i uzupełnieniach; uwagi. 
W rejestrze zapasów interwencyjnych zamieszcza się: dane dotyczące ilości przywozu 
ropy naftowej oraz produkcji i przywozu paliw, a także struktury produkcji i przywozu paliw; 
dane dotyczące ilości ropy naftowej lub paliw wywiezionych, a także struktury wywiezionych 
paliw;  dane  dotyczące  ilości,  rodzaju  oraz  postaci,  w  jakich  są  utrzymywane    zapasy 
obowiązkowe  i  handlowe  ropy  naftowej  lub  paliw  w  danym  roku  kalendarzowym,  
– 10 – 
z podziałem  na  miesiące;  dane  dotyczące  ilości,  rodzaju  oraz  postaci,  w  jakich  są 
utrzymywane zapasy agencyjne  ropy naftowej lub paliw w danym roku kalendarzowym, 
z podziałem  na  miesiące;  zbiorcze  zestawienie  ilości,  rodzajów  oraz  postaci,  w  jakich  są 
utrzymywane zapasy interwencyjne ropy naftowej i paliw w danym roku kalendarzowym, 
z podziałem  na  miesiące;  dane  dotyczące  miejsca  lub  miejsc magazynowania zapasów 
obowiązkowych  i handlowych ropy naftowej lub paliw i zapasów agencyjnych; w przypadku 
tworzenia zapasów obowiązkowych na podstawie art. 11 ust. 1 lub art. 11a ust. 5 ustawy, lub 
zapasów agencyjnych na podstawie art. 21d  ust. 2 ustawy,  dane  dotyczące  właściciela 
zapasów  obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw  i  zapasów agencyjnych;  adnotacje 
o dokonanych sprostowaniach i uzupełnieniach; uwagi. 
Informacje,  o których mowa w art. 22 ustawy,  przekazywane  są  organowi 
prowadzącemu  rejestr:  w  formie  pisemnej  lub  w  wersji  elektronicznej  za  pomocą 
technicznych  środków  łączności.  Informacje  przesyłane  organowi  prowadzącemu  rejestr 
w wersji  elektronicznej  powinny  być  opatrzone  bezpiecznym  podpisem  elektronicznym, 
weryfikowanym za pomocą ważnego  kwalifikowanego certyfikatu.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
01/21rch 
Projekt 
 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   G O S P O D A R K I 
z dnia 
w sprawie określenia stawek opłaty zapasowej 
Na podstawie art. 21b ust. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, 
produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia 
bezpieczeństwa  paliwowego  państwa  i  zakłóceń  na  rynku  naftowym  (Dz.  U.  z  2012  r. 
poz. 1190, z 2013 r. poz. 984 oraz z 2014 r. poz. ...) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Stawka opłaty zapasowej wynosi: 
1) 
 … PLN za tonę ekwiwalentu ropy naftowej; 
2) 
… PLN za tonę gazu płynnego LPG. 
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. 
 
MINISTER GOSPODARKI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
1)  Minister  Gospodarki  kieruje  działem  administracji  rządowej  –  gospodarka na podstawie § 1 ust. 2  
rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu 
działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).   
– 2 – 
UZASADNIENIE 
Obowiązek określenia stawek opłaty zapasowej wynika z art. 21b ust. 5 ustawy z dnia 
16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz 
zasadach  postępowania  w  sytuacjach  zagrożenia  bezpieczeństwa  paliwowego  państwa 
i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1190, z późn. zm.). 
Zniesienie  obowiązku  fizycznego  utrzymywania  zapasów  przez  przedsiębiorców 
w zamian  za  opłatę  celową  przeznaczoną  na  utrzymywanie  zapasów  przez  podmiot  prawa 
publicznego zostało wpisane w Politykę Rządu RP dla przemysłu naftowego z dnia 6 lutego 
2007  r.  oraz  w  Politykę  energetyczną  Polski  do  2030  r.,  przyjętą  przez  Radę  Ministrów 
w listopadzie 2009 r. 
W efekcie dokonania Oceny Skutków Regulacji dla przedmiotowego projektu przyjęto, 
iż wprowadzenie opłaty zapasowej jest rozwiązaniem optymalnym – zapewniającym zarówno 
implementację  postanowień  dyrektywy  2009/119/WE  wpisującym  się  jednocześnie 
w postanowienia ww. dokumentów rządowych.  
Należy również podkreślić, iż obowiązek uiszczania opłaty zapasowej został technicznie 
ukształtowany  w  odmienny  sposób  niż  obowiązek  tworzenia  i  utrzymywania zapasów 
obowiązkowych.  Podstawą  obliczenia  opłaty  zapasowej  będzie  ilość  paliw  przywiezionych 
lub wyprodukowanych w danym miesiącu kalendarzowym.  
Przyjęte  rozwiązanie  służy  przede  wszystkim  sprawiedliwemu  rozłożeniu  kosztów 
utrzymywania zapasów agencyjnych  wśród  przedsiębiorców.  W  tym  celu  należało  posłużyć 
się  możliwie  najprostszym  kryterium  przy  założeniu,  iż  legislacja  dotycząca  obowiązków 
publicznoprawnych  o  charakterze  pieniężnym  powinna  być  maksymalnie  ścisła  i  nie 
pozostawiać pola do interpretacji. 
Propozycja  ukształtowania  dwóch  odrębnych  stawek  opłaty  zapasowej  (dla  gazu 
płynnego (LPG) i dla pozostałych paliw) wynika z konieczność odmiennego potraktowania 
gazu płynnego (LPG) ze wskazanych powyżej przyczyn.  
 Należy  mieć  na  uwadze,  iż  w  dotychczasowym stanie prawnym producenci gazu 
płynnego (LPG) oraz handlowcy przywożący ten produkt naftowy do Polski tworzyli jedynie 
30-  dniowe  zapasy  podczas  gdy  pozostali  producenci  i  handlowcy  byli  zobowiązani  do 
tworzenia zapasów 76-dniowych. Ponadto, 14-dniowe zapasy państwowe „od gazu płynnego 
(LPG)”  utrzymywała  ARM.  Tymczasem  Dyrektywy  2009/119/WE  wyraźnie  nałożyła  na 
– 3 – 
Rzeczpospolitą  Polską  obowiązek  utrzymywania  zapasów  interwencyjnych  także  „od  gazu 
płynnego (LPG)” w pełnej wysokości (90 dni). Ustawodawca stoi zatem przed koniecznością 
rozstrzygnięcia  o  sposobie  tworzenia  i  utrzymywania  oraz  finansowania  pozostałych  do 
utworzenia 46-dniowych  zapasów  „od  gazu  płynnego  (LPG)”.  Dodatkowo  określając 
wysokość stawki uwzględniono właściwości fizyczne gazu płynnego (LPG) w szczególności 
fakt, że 1 tona gazu to ok. 1850 litrów tego paliwa. 
Z uwagi na problemy zgłaszane przez sektor LPG w zakresie magazynowania zapasów 
tego paliwa, a także zamiennego magazynowania benzyn silnikowych lub ropy naftowej oraz 
w celu ograniczenia  wpływu  proponowanych  rozwiązań  na  ceny  paliw  dla  odbiorcy 
końcowego nakłada się obowiązek utrzymywania brakujących zapasów gazu płynnego (LPG) 
na ARM w połączeniu z obowiązkiem ich finansowania przez przedsiębiorców sektora gazu 
płynnego (LPG). 
Odnośnie do treści norm prawnych z zakresu prawa podatkowego, formułuje się często 
postulat,  by  normy  te  tworzyły  system sprawiedliwy.  Jakkolwiek  opłata  zapasowa  nie  jest 
podatkiem – daje się zakwalifikować do danin publicznych i jej regulacja powinna realizować 
ten  postulat.  Inne  rozwiązania  w  zakresie  zapasów  „od  gazu  płynnego  (LPG)”, 
w szczególności  „rozłożenie”  obowiązku  finansowania  tych  zapasów  na  wszystkich 
przedsiębiorców  bądź  też  „przerzucenie”  tego  ciężaru  na  budżet  państwa  –  a  zatem na 
wszystkich podatników – nie odpowiadają kryterium sprawiedliwości. 
Stawki opłaty zapasowej zostały określone zgodnie z  przepisem art. 21b ustawy, który 
reguluje  również  sposób  określania  stawek  opłaty  zapasowej,  chwilę  powstania  obowiązku 
zapłaty opłaty zapasowej, sposób jej obliczania i termin zapłaty a także termin przedawniania 
roszczeń z tytułu opłaty i organ właściwy w sprawie opłaty zapasowej. Ponadto w przepisie 
tym określono również maksymalną wysokość stawek opłaty zapasowej. 
Przyjęto, że zapasy obowiązkowe tworzone i utrzymywane w zakresie  gazu płynnego 
(LPG)  utrzymywane  będą  na  dotychczasowych  preferencyjnych  warunkach  w  wielkości 
odpowiadającej  30  dniom  średniej  dziennej  produkcji  lub  przywozu  gazu  płynnego  (LPG) 
zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku kalendarzowym. Dla 
zapewnienia  Agencji  środków  finansowych  potrzebnych  do  uzupełnienia  brakującej  części 
zapasów w zakresie gazu płynnego (LPG) stawkę opłaty zapasowej dla gazu płynnego (LPG) 
ustala się na innym, wyższym poziomie.   
strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: