Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
i handlowców w części zawierającej oznaczenie producenta lub handlowca i zobowiązuje
Prezesa Agencji do jego publikowania, zaś ust. 3c precyzuje elementy, które w szczególności
zawiera rejestr zapasów specjalnych.
Dział ogólny rejestru producentów i handlowców zawiera wykaz obejmujący wpisanych
pod kolejnymi numerami rejestrowymi producentów i handlowców wraz z datą i podstawą
dokonania wpisu, zmiany wpisu lub wykreślenia z rejestru producentów i handlowców.
W dziale szczegółowym rejestru producentów i handlowców zamieszcza się: kolejny
numer rejestrowy; datę wpisu do rejestru producentów i handlowców; oznaczenie producenta
lub handlowca oraz dane dotyczące adresu siedziby, adresu zakładu głównego i adresu do
doręczeń; oznaczenie formy prawnej producenta lub handlowca; określenie przedmiotu
wykonywanej działalności gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer
identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej
(REGON), numer akcyzowy nadany przez właściwego naczelnika urzędu celnego oraz numer
PESEL osoby kierującej działalnością producenta lub handlowca; datę rozpoczęcia
i zakończenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji paliw lub przywozu ropy
naftowej lub paliw; określenie ilości zapasów ropy naftowej lub paliw, do utworzenia
których producent lub handlowiec jest zobowiązany w danym roku kalendarzowym;
informacje o umowach zawartych przez producenta lub handlowca, o których mowa w art. 11
ust. 1 lub 4, lub art. 11a ust. 5 ustawy; datę zmiany wpisu i adnotację o podstawie zmiany;
datę wykreślenia z rejestru producentów i handlowców i adnotację o podstawie wykreślenia;
adnotacje o dokonanych sprostowaniach i uzupełnieniach.
W rejestrze zapasów specjalnych zamieszcza się: dane dotyczące ilości, rodzaju oraz
postaci, w których utrzymywane są zapasy specjalne; dane dotyczące miejsca lub miejsc
magazynowania zapasów specjalnych; oznaczenie państwa lub państw, na rzecz którego
zapasy specjalne są utrzymywane; informację o podstawie utrzymywania zapasów
specjalnych na rzecz innego państwa; adnotacje o dokonanych sprostowaniach
i uzupełnieniach; uwagi.
W rejestrze zapasów interwencyjnych zamieszcza się: dane dotyczące ilości przywozu
ropy naftowej oraz produkcji i przywozu paliw, a także struktury produkcji i przywozu paliw;
dane dotyczące ilości ropy naftowej lub paliw wywiezionych, a także struktury wywiezionych
paliw; dane dotyczące ilości, rodzaju oraz postaci, w jakich są utrzymywane zapasy
obowiązkowe i handlowe ropy naftowej lub paliw w danym roku kalendarzowym,
– 10 –
z podziałem na miesiące; dane dotyczące ilości, rodzaju oraz postaci, w jakich są
utrzymywane zapasy agencyjne ropy naftowej lub paliw w danym roku kalendarzowym,
z podziałem na miesiące; zbiorcze zestawienie ilości, rodzajów oraz postaci, w jakich są
utrzymywane zapasy interwencyjne ropy naftowej i paliw w danym roku kalendarzowym,
z podziałem na miesiące; dane dotyczące miejsca lub miejsc magazynowania zapasów
obowiązkowych i handlowych ropy naftowej lub paliw i zapasów agencyjnych; w przypadku
tworzenia zapasów obowiązkowych na podstawie art. 11 ust. 1 lub art. 11a ust. 5 ustawy, lub
zapasów agencyjnych na podstawie art. 21d ust. 2 ustawy, dane dotyczące właściciela
zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw i zapasów agencyjnych; adnotacje
o dokonanych sprostowaniach i uzupełnieniach; uwagi.
Informacje, o których mowa w art. 22 ustawy, przekazywane są organowi
prowadzącemu rejestr: w formie pisemnej lub w wersji elektronicznej za pomocą
technicznych środków łączności. Informacje przesyłane organowi prowadzącemu rejestr
w wersji elektronicznej powinny być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym,
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
01/21rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A G O S P O D A R K I )
z dnia
w sprawie określenia stawek opłaty zapasowej
Na podstawie art. 21b ust. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej,
produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia
bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1190, z 2013 r. poz. 984 oraz z 2014 r. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Stawka opłaty zapasowej wynosi:
1)
… PLN za tonę ekwiwalentu ropy naftowej;
2)
… PLN za tonę gazu płynnego LPG.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
MINISTER GOSPODARKI
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).
– 2 –
UZASADNIENIE
Obowiązek określenia stawek opłaty zapasowej wynika z art. 21b ust. 5 ustawy z dnia
16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz
zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa
i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1190, z późn. zm.).
Zniesienie obowiązku fizycznego utrzymywania zapasów przez przedsiębiorców
w zamian za opłatę celową przeznaczoną na utrzymywanie zapasów przez podmiot prawa
publicznego zostało wpisane w Politykę Rządu RP dla przemysłu naftowego z dnia 6 lutego
2007 r. oraz w Politykę energetyczną Polski do 2030 r., przyjętą przez Radę Ministrów
w listopadzie 2009 r.
W efekcie dokonania Oceny Skutków Regulacji dla przedmiotowego projektu przyjęto,
iż wprowadzenie opłaty zapasowej jest rozwiązaniem optymalnym – zapewniającym zarówno
implementację postanowień dyrektywy 2009/119/WE wpisującym się jednocześnie
w postanowienia ww. dokumentów rządowych.
Należy również podkreślić, iż obowiązek uiszczania opłaty zapasowej został technicznie
ukształtowany w odmienny sposób niż obowiązek tworzenia i utrzymywania zapasów
obowiązkowych. Podstawą obliczenia opłaty zapasowej będzie ilość paliw przywiezionych
lub wyprodukowanych w danym miesiącu kalendarzowym.
Przyjęte rozwiązanie służy przede wszystkim sprawiedliwemu rozłożeniu kosztów
utrzymywania zapasów agencyjnych wśród przedsiębiorców. W tym celu należało posłużyć
się możliwie najprostszym kryterium przy założeniu, iż legislacja dotycząca obowiązków
publicznoprawnych o charakterze pieniężnym powinna być maksymalnie ścisła i nie
pozostawiać pola do interpretacji.
Propozycja ukształtowania dwóch odrębnych stawek opłaty zapasowej (dla gazu
płynnego (LPG) i dla pozostałych paliw) wynika z konieczność odmiennego potraktowania
gazu płynnego (LPG) ze wskazanych powyżej przyczyn.
Należy mieć na uwadze, iż w dotychczasowym stanie prawnym producenci gazu
płynnego (LPG) oraz handlowcy przywożący ten produkt naftowy do Polski tworzyli jedynie
30- dniowe zapasy podczas gdy pozostali producenci i handlowcy byli zobowiązani do
tworzenia zapasów 76-dniowych. Ponadto, 14-dniowe zapasy państwowe „od gazu płynnego
(LPG)” utrzymywała ARM. Tymczasem Dyrektywy 2009/119/WE wyraźnie nałożyła na
– 3 –
Rzeczpospolitą Polską obowiązek utrzymywania zapasów interwencyjnych także „od gazu
płynnego (LPG)” w pełnej wysokości (90 dni). Ustawodawca stoi zatem przed koniecznością
rozstrzygnięcia o sposobie tworzenia i utrzymywania oraz finansowania pozostałych do
utworzenia 46-dniowych zapasów „od gazu płynnego (LPG)”. Dodatkowo określając
wysokość stawki uwzględniono właściwości fizyczne gazu płynnego (LPG) w szczególności
fakt, że 1 tona gazu to ok. 1850 litrów tego paliwa.
Z uwagi na problemy zgłaszane przez sektor LPG w zakresie magazynowania zapasów
tego paliwa, a także zamiennego magazynowania benzyn silnikowych lub ropy naftowej oraz
w celu ograniczenia wpływu proponowanych rozwiązań na ceny paliw dla odbiorcy
końcowego nakłada się obowiązek utrzymywania brakujących zapasów gazu płynnego (LPG)
na ARM w połączeniu z obowiązkiem ich finansowania przez przedsiębiorców sektora gazu
płynnego (LPG).
Odnośnie do treści norm prawnych z zakresu prawa podatkowego, formułuje się często
postulat, by normy te tworzyły system sprawiedliwy. Jakkolwiek opłata zapasowa nie jest
podatkiem – daje się zakwalifikować do danin publicznych i jej regulacja powinna realizować
ten postulat. Inne rozwiązania w zakresie zapasów „od gazu płynnego (LPG)”,
w szczególności „rozłożenie” obowiązku finansowania tych zapasów na wszystkich
przedsiębiorców bądź też „przerzucenie” tego ciężaru na budżet państwa – a zatem na
wszystkich podatników – nie odpowiadają kryterium sprawiedliwości.
Stawki opłaty zapasowej zostały określone zgodnie z przepisem art. 21b ustawy, który
reguluje również sposób określania stawek opłaty zapasowej, chwilę powstania obowiązku
zapłaty opłaty zapasowej, sposób jej obliczania i termin zapłaty a także termin przedawniania
roszczeń z tytułu opłaty i organ właściwy w sprawie opłaty zapasowej. Ponadto w przepisie
tym określono również maksymalną wysokość stawek opłaty zapasowej.
Przyjęto, że zapasy obowiązkowe tworzone i utrzymywane w zakresie gazu płynnego
(LPG) utrzymywane będą na dotychczasowych preferencyjnych warunkach w wielkości
odpowiadającej 30 dniom średniej dziennej produkcji lub przywozu gazu płynnego (LPG)
zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku kalendarzowym. Dla
zapewnienia Agencji środków finansowych potrzebnych do uzupełnienia brakującej części
zapasów w zakresie gazu płynnego (LPG) stawkę opłaty zapasowej dla gazu płynnego (LPG)
ustala się na innym, wyższym poziomie.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik