eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2149
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900

2149

wszelkiego rodzaju przetwarzania 
danych zawartych w sprawozdaniach 
statystycznych, wszystkich informacji 
przekazanych przez państwa 
członkowskie lub zebranych przez 
służby Komisji na mocy niniejszej 
dyrektywy oraz wszelkich danych 
dotyczących zapasów naftowych 
zgromadzonych na mocy 
rozporządzenia (WE) nr 1099/2008 
niezbędnych do sporządzania 
sprawozdań wymaganych na mocy 
niniejszej dyrektywy. 
Art.16  Biopaliwa i dodatki 
 
 
1. Przy obliczaniu wielkości zapasów 

Art. 1 pkt 2 lit. c 
1)  w art. 3:  
 
obowiązkowych zgodnie z art. 3 i 9 
projektu 
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu: 
biopaliwa i dodatki są uwzględniane 
3b.  Przy  obliczaniu  średniego  dziennego  przywozu 
jedynie w przypadku, gdy zostały 
netto ekwiwalentu ropy naftowej  dodatki  uwzględnia  się 
zmieszane z danymi produktami 
jedynie w przypadku, gdy zostały dodane lub zmieszane 
ropopochodnymi. 
z paliwami.”,   
 
Art. 1 pkt 4 lit. c 
4) w art. 5: 
projektu 
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a – 3l w brzmieniu: 
3l. Przy obliczaniu   ilości zapasów obowiązkowych 
ropy  naftowej  lub  paliw  uwzględnia  się  tylko  dodatki 
dodane lub zmieszane z paliwami.”, 
 
2. Przy obliczaniu wielkości 

Art. 1 pkt 2 lit. d 
2) w art. 3:  
 
rzeczywiście utrzymywanych zapasów, 
projektu 
d) ust. 5 otrzymuje brzmienie: 
biopaliwa i dodatki są uwzględniane w 
„5.  Minister  właściwy  do  spraw  gospodarki 
przypadku, gdy: 
określi,  w  drodze  rozporządzenia,  szczegółowy 
 
wykaz : 
a) zostały zmieszane z danymi 
1)  surowców oraz produktów naftowych 
produktami ropopochodnymi; lub 
uwzględnianych  podczas  ustalania  ilości  zapasów 
 
interwencyjnych, 
b) są magazynowane na terytorium 
2)   paliw, w których tworzy się zapasy interwencyjne, w 
danego państwa członkowskiego i pod 
podziale  na  kategorie  uwzględniając  możliwość 
warunkiem, że dane państwo 
zamiennego utrzymywania zapasów  tych paliw w 
członkowskie przyjęło przepisy 
ramach danej kategorii 
 
80 
zapewniające, że będą one mieszane z 
   –  biorąc  pod  uwagę  obowiązujące  klasyfikacje 
produktami ropopochodnymi 
towarów, strukturę zużycia paliw na rynku krajowym 
przechowywanymi zgodnie z 
oraz 
zobowiązania 
międzynarodowe 
wymogami dotyczącymi zapasów 
Rzeczypospolitej Polskiej.”, 
określonymi w niniejszej dyrektywie i 
 
że będą one przeznaczone do 
 
zastosowania w transporcie. 
 
3. Zasady uwzględniania biopaliw i 

 
 
 
dodatków przy obliczaniu zapasów 
obowiązkowych oraz poziomu 
utrzymywanych zapasów określone w 
ust. 1 i 2 mogą zostać zmienione 
zgodnie z procedurą regulacyjną, o 
której mowa w art. 23 ust. 2. 
Art.17  Grupa koordynacyjna ds. ropy naftowej i produktów ropopochodnych 
 
1. Niniejszym ustanawia się grupę 

 
 
 
koordynacyjną ds. ropy naftowej i 
produktów ropopochodnych (dalej 
zwaną „grupą koordynacyjną”). Grupa 
koordynacyjna jest grupą konsultacyjną, 
która wnosi wkład do analizy sytuacji 
we Wspólnocie w zakresie 
bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej i 
produktów ropopochodnych oraz 
ułatwia koordynację i wdrażanie 
rozwiązań w tej dziedzinie.  
 
2. Grupa koordynacyjna składa się z 
N  
 
 
 
przedstawicieli państw członkowskich. 
Przewodniczy jej Komisja. Na 
zaproszenie Komisji w pracach grupy 
koordynacyjnej mogą uczestniczyć 
organy przedstawicielskie 
przedmiotowej branży. 
Art.18  Przegląd przygotowania do prowadzenia działań w sytuacji kryzysowej i utrzymywania zapasów 
 
1. Komisja może, we współpracy z 

 
 
 
państwami członkowskimi, 
przeprowadzać przeglądy w celu 
weryfikacji ich przygotowania do 
prowadzenia działań w sytuacji 
kryzysowej oraz, w przypadku uznania 
tego za stosowne przez Komisję, 
 
81 
przechowywania związanych z tym 
zapasów. Przygotowując takie 
przeglądy, Komisja bierze pod uwagę 
starania podjęte przez inne instytucje i 
organizacje międzynarodowe i 
konsultuje się z grupą koordynacyjną. 
 
2. Grupa koordynacyjna może się 

Art. 1 pkt 13 lit. h 
13) w art. 13: 
 
zgodzić, aby w przeglądach tych 
projektu 
h) po ust. 6 dodaje się ust. 7-11 w brzmieniu: 
uczestniczyli upoważnieni agenci i 
przedstawiciele innych państw 
10.  Informacje  zawierające  oznaczenie  miejsc 
członkowskich. Osobom dokonującym 
magazynowania zapasów interwencyjnych, o których 
przeglądu mogą towarzyszyć 
mowa w ust. 3a pkt 2 i w ust. 3b udostępnia się osobom 
wyznaczeni urzędnicy krajowi państwa 
upoważnionym  przez  Komisję  Europejską  do 
członkowskiego poddawanego 
przeprowadzenia przeglądu, o którym mowa w art.29b. 
przeglądowi. W ciągu tygodnia 
11. Osoby upoważnione przez Komisję Europejską 
przypadającego po ogłoszeniu 
do  przeprowadzenia  przeglądu,  o  którym  mowa  w  art. 
przeglądu, o którym mowa w ust. 1, 
29b, mają prawo wglądu do rejestru. 
każde zainteresowane państwo 
 
członkowskie, które nie przekazało 
Komisji danych wymagających 
szczególnej ochrony, dotyczących 
lokalizacji zapasów zgodnie z art. 6 i 9 
udostępniają te informacje 
pracownikom Komisji lub 
upoważnionym agentom. 
 
3. Państwa członkowskie zapewniają, 

Art. 1 pkt 22 
22) po art. 29 dodaje się art. 29a – 29c w brzmieniu: 
 
aby ich organy i osoby odpowiedzialne 
projektu 
za utrzymywanie zapasów specjalnych i 
Art.  29b.  1.  Przeglądu  zapasów  interwencyjnych 
zapasów interwencyjnych oraz za 
dokonują  osoby  upoważnione  przez  Komisję  Europejską 
zarządzanie nimi wyraziły zgodę na 
do przeprowadzania przeglądów tych zapasów. 
kontrole i udzieliły pomocy osobom 
2. W przeglądzie zapasów interwencyjnych, o którym 
upoważnionym przez Komisję do 
mowa w ust.1 mogą uczestniczyć przedstawiciele innych 
przeprowadzania tych przeglądów. W 
państw członkowskich UE oraz osoby upoważnione przez 
szczególności państwa członkowskie 
ministra właściwego do spraw gospodarki. 
zapewniają, aby osobom tym przyznano 
3. Producenci i handlowcy oraz inne podmioty 
prawo wglądu do wszelkich 
utrzymujące  zapasy  interwencyjne  lub  będące  w 
dokumentów i rejestrów odnoszących 
posiadaniu 
informacji 
dotyczących 
zapasów 
się do zapasów i prawo wejścia na teren 
interwencyjnych:  
wszystkich obiektów, w których 
1) udzielają wyjaśnień, 
przechowywane są zapasy i dostęp do 
2)  zapewniają  wgląd  do  dokumentów  dotyczących 
wszelkich związanych z tym 
zapasów interwencyjnych, 
 
82 
dokumentów. 
3)  umożliwiają  wstęp  do  miejsc  magazynowania  tych 
 
zapasów 
– osobom, o których mowa w ust. 1 i 2. 
4.  Osoby  uczestniczące  w  przeglądzie  zapasów 
interwencyjnych, o którym mowa w ust. 1 obowiązane są 
do  złożenia  oświadczenia  o  zachowaniu  w  tajemnicy 
informacji na temat danych  właścicieli  zapasów 
obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw  lub 
stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  pod rygorem 
odpowiedzialności  karnej.  Obowiązek  zachowania  tej 
tajemnicy jest nieograniczony w czasie. 
5.  Podczas  przeglądu  zapasów  interwencyjnych  nie 
przetwarza  się  danych  osobowych.  Wszelkie  dane 
zebrane podczas tego przeglądu są niezwłocznie usuwane. 
6.  Do  przeglądów  zapasów  interwencyjnych 
przeprowadzanych  przez  osoby  upoważnione  przez 
Komisję Europejską nie stosuje się przepisów rozdziału 5 
ustawy z dnia  2  lipca  2004  r.  o  swobodzie  działalności 
gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, 675, 983, 1036, 
1238 i 1304).  
Art. 29c. Osoby upoważnione przez Komisję Europejską 
do przeprowadzania przeglądu zapasów  interwencyjnych 
mogą  przeprowadzać  kontrolę  Agencji w zakresie 
tworzenia i utrzymywania zapasów interwencyjnych na 
zasadach określonych w art. 29b.”; 
 
 
4. Wyniki przeglądów dokonywanych 

 
 
 
zgodnie z niniejszym artykułem są 
notyfikowane poddawanemu 
przeglądowi państwu członkowskiemu i 
mogą być przekazane grupie 
koordynacyjnej. 
 
 
5. Państwa członkowskie i Komisja 

Art. 1 pkt 22 
 
zapewniają, aby urzędnicy, agenci i 
22) po art. 29 dodaje się art. 29a – 29c w brzmieniu: 
projektu 
inne osoby pracujące pod nadzorem 
Komisji oraz członkowie grupy 
Art. 29c. Osoby upoważnione przez Komisję Europejską 
koordynacyjnej nie mogli ujawniać tych 
do przeprowadzania przeglądu zapasów  interwencyjnych 
mogą  przeprowadzać  kontrolę  Agencji w zakresie 
informacji zgromadzonych lub 
tworzenia i utrzymywania zapasów interwencyjnych na 
wymienianych na mocy niniejszego 
 
83 
artykułu, które ze względu na swój 
zasadach określonych w art. 29b.”; 
charakter objęte są tajemnicą 
 
zawodową, jak np. tożsamość 
 
właścicieli zapasów. 
 
 
6. Cele przeglądów, o których mowa w 

Art. 1 pkt 22 
 
22) po art. 29 dodaje się art. 29a – 29c w brzmieniu: 
ust. 1, nie obejmują gromadzenia 
projektu 
danych osobowych. Dane osobowe, 
Art. 29b. 
które zostałyby znalezione lub odkryte 
5.  Podczas  przeglądu  zapasów  interwencyjnych  nie 
podczas kontroli nie mogą być 
przetwarza  się  danych  osobowych.  Wszelkie  dane 
gromadzone ani uwzględniane, a w 
zebrane podczas tego przeglądu są niezwłocznie usuwane. 
razie przypadkowego ich zgromadzenia 
 
są bezzwłocznie usuwane. 
 
7. Państwa członkowskie podejmują 

Art. 1 pkt 13 i 17 
13) w art. 13: 
 
niezbędne środki, aby zapewnić 
projektu 
h) po ust. 6 dodaje się ust. 7-11 w brzmieniu: 
przechowywanie wszystkich danych, 
 
zapisów, sprawozdań i dokumentów 
„7.  Dokumenty  stanowiące  podstawę  wpisów  w 
dotyczących zapasów interwencyjnych 
rejestrach przechowuje się przez okres co najmniej 5 lat 
oraz zapasów specjalnych, co najmniej 
od dnia dokonania wpisu w oparciu o te dokumenty. 
przez okres 5 lat. 
17) w art. 22: 
f) dodaje się ust. 6 w brzmieniu: 
„6. Dane, sprawozdania i dokumenty dotyczące 
zapasów interwencyjnych Agencja  przechowuje 
przez okres co najmniej 5 lat  od dnia ich 
otrzymania.”; 
Art.19  Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych 
 
Niniejsza dyrektywa nie narusza i w 

 
 
 
żaden sposób nie wpływa na poziom 
ochrony osób fizycznych w zakresie 
przetwarzania danych osobowych 
gwarantowany przepisami Wspólnoty i 
prawa krajowego, a w szczególności nie 
zmienia obowiązków państw 
członkowskich w zakresie 
przetwarzania danych osobowych 
określonych w dyrektywie 95/46/WE 
ani obowiązków instytucji i organów 
wspólnotowych określonych w 
rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 w 
 
84 
strony : 1 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 50 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: