Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
danych zawartych w sprawozdaniach
statystycznych, wszystkich informacji
przekazanych przez państwa
członkowskie lub zebranych przez
służby Komisji na mocy niniejszej
dyrektywy oraz wszelkich danych
dotyczących zapasów naftowych
zgromadzonych na mocy
rozporządzenia (WE) nr 1099/2008
niezbędnych do sporządzania
sprawozdań wymaganych na mocy
niniejszej dyrektywy.
Art.16 Biopaliwa i dodatki
1. Przy obliczaniu wielkości zapasów
T
Art. 1 pkt 2 lit. c
1) w art. 3:
obowiązkowych zgodnie z art. 3 i 9
projektu
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
biopaliwa i dodatki są uwzględniane
3b. Przy obliczaniu średniego dziennego przywozu
jedynie w przypadku, gdy zostały
netto ekwiwalentu ropy naftowej dodatki uwzględnia się
zmieszane z danymi produktami
jedynie w przypadku, gdy zostały dodane lub zmieszane
ropopochodnymi.
z paliwami.”,
Art. 1 pkt 4 lit. c
4) w art. 5:
projektu
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a – 3l w brzmieniu:
3l. Przy obliczaniu ilości zapasów obowiązkowych
ropy naftowej lub paliw uwzględnia się tylko dodatki
dodane lub zmieszane z paliwami.”,
2. Przy obliczaniu wielkości
T
Art. 1 pkt 2 lit. d
2) w art. 3:
rzeczywiście utrzymywanych zapasów,
projektu
d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
biopaliwa i dodatki są uwzględniane w
„5. Minister właściwy do spraw gospodarki
przypadku, gdy:
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
wykaz :
a) zostały zmieszane z danymi
1) surowców oraz produktów naftowych
produktami ropopochodnymi; lub
uwzględnianych podczas ustalania ilości zapasów
interwencyjnych,
b) są magazynowane na terytorium
2) paliw, w których tworzy się zapasy interwencyjne, w
danego państwa członkowskiego i pod
podziale na kategorie uwzględniając możliwość
warunkiem, że dane państwo
zamiennego utrzymywania zapasów tych paliw w
członkowskie przyjęło przepisy
ramach danej kategorii
80
zapewniające, że będą one mieszane z
– biorąc pod uwagę obowiązujące klasyfikacje
produktami ropopochodnymi
towarów, strukturę zużycia paliw na rynku krajowym
przechowywanymi zgodnie z
oraz
zobowiązania
międzynarodowe
wymogami dotyczącymi zapasów
Rzeczypospolitej Polskiej.”,
określonymi w niniejszej dyrektywie i
że będą one przeznaczone do
zastosowania w transporcie.
3. Zasady uwzględniania biopaliw i
N
dodatków przy obliczaniu zapasów
obowiązkowych oraz poziomu
utrzymywanych zapasów określone w
ust. 1 i 2 mogą zostać zmienione
zgodnie z procedurą regulacyjną, o
której mowa w art. 23 ust. 2.
Art.17 Grupa koordynacyjna ds. ropy naftowej i produktów ropopochodnych
1. Niniejszym ustanawia się grupę
N
koordynacyjną ds. ropy naftowej i
produktów ropopochodnych (dalej
zwaną „grupą koordynacyjną”). Grupa
koordynacyjna jest grupą konsultacyjną,
która wnosi wkład do analizy sytuacji
we Wspólnocie w zakresie
bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej i
produktów ropopochodnych oraz
ułatwia koordynację i wdrażanie
rozwiązań w tej dziedzinie.
2. Grupa koordynacyjna składa się z
N
przedstawicieli państw członkowskich.
Przewodniczy jej Komisja. Na
zaproszenie Komisji w pracach grupy
koordynacyjnej mogą uczestniczyć
organy przedstawicielskie
przedmiotowej branży.
Art.18 Przegląd przygotowania do prowadzenia działań w sytuacji kryzysowej i utrzymywania zapasów
1. Komisja może, we współpracy z
N
państwami członkowskimi,
przeprowadzać przeglądy w celu
weryfikacji ich przygotowania do
prowadzenia działań w sytuacji
kryzysowej oraz, w przypadku uznania
tego za stosowne przez Komisję,
81
przechowywania związanych z tym
zapasów. Przygotowując takie
przeglądy, Komisja bierze pod uwagę
starania podjęte przez inne instytucje i
organizacje międzynarodowe i
konsultuje się z grupą koordynacyjną.
2. Grupa koordynacyjna może się
T
Art. 1 pkt 13 lit. h
13) w art. 13:
zgodzić, aby w przeglądach tych
projektu
h) po ust. 6 dodaje się ust. 7-11 w brzmieniu:
uczestniczyli upoważnieni agenci i
przedstawiciele innych państw
10. Informacje zawierające oznaczenie miejsc
członkowskich. Osobom dokonującym
magazynowania zapasów interwencyjnych, o których
przeglądu mogą towarzyszyć
mowa w ust. 3a pkt 2 i w ust. 3b udostępnia się osobom
wyznaczeni urzędnicy krajowi państwa
upoważnionym przez Komisję Europejską do
członkowskiego poddawanego
przeprowadzenia przeglądu, o którym mowa w art.29b.
przeglądowi. W ciągu tygodnia
11. Osoby upoważnione przez Komisję Europejską
przypadającego po ogłoszeniu
do przeprowadzenia przeglądu, o którym mowa w art.
przeglądu, o którym mowa w ust. 1,
29b, mają prawo wglądu do rejestru.
każde zainteresowane państwo
członkowskie, które nie przekazało
Komisji danych wymagających
szczególnej ochrony, dotyczących
lokalizacji zapasów zgodnie z art. 6 i 9
udostępniają te informacje
pracownikom Komisji lub
upoważnionym agentom.
3. Państwa członkowskie zapewniają,
T
Art. 1 pkt 22
22) po art. 29 dodaje się art. 29a – 29c w brzmieniu:
aby ich organy i osoby odpowiedzialne
projektu
za utrzymywanie zapasów specjalnych i
Art. 29b. 1. Przeglądu zapasów interwencyjnych
zapasów interwencyjnych oraz za
dokonują osoby upoważnione przez Komisję Europejską
zarządzanie nimi wyraziły zgodę na
do przeprowadzania przeglądów tych zapasów.
kontrole i udzieliły pomocy osobom
2. W przeglądzie zapasów interwencyjnych, o którym
upoważnionym przez Komisję do
mowa w ust.1 mogą uczestniczyć przedstawiciele innych
przeprowadzania tych przeglądów. W
państw członkowskich UE oraz osoby upoważnione przez
szczególności państwa członkowskie
ministra właściwego do spraw gospodarki.
zapewniają, aby osobom tym przyznano
3. Producenci i handlowcy oraz inne podmioty
prawo wglądu do wszelkich
utrzymujące zapasy interwencyjne lub będące w
dokumentów i rejestrów odnoszących
posiadaniu
informacji
dotyczących
zapasów
się do zapasów i prawo wejścia na teren
interwencyjnych:
wszystkich obiektów, w których
1) udzielają wyjaśnień,
przechowywane są zapasy i dostęp do
2) zapewniają wgląd do dokumentów dotyczących
wszelkich związanych z tym
zapasów interwencyjnych,
82
dokumentów.
3) umożliwiają wstęp do miejsc magazynowania tych
zapasów
– osobom, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. Osoby uczestniczące w przeglądzie zapasów
interwencyjnych, o którym mowa w ust. 1 obowiązane są
do złożenia oświadczenia o zachowaniu w tajemnicy
informacji na temat danych właścicieli zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw lub
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa pod rygorem
odpowiedzialności karnej. Obowiązek zachowania tej
tajemnicy jest nieograniczony w czasie.
5. Podczas przeglądu zapasów interwencyjnych nie
przetwarza się danych osobowych. Wszelkie dane
zebrane podczas tego przeglądu są niezwłocznie usuwane.
6. Do przeglądów zapasów interwencyjnych
przeprowadzanych przez osoby upoważnione przez
Komisję Europejską nie stosuje się przepisów rozdziału 5
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, 675, 983, 1036,
1238 i 1304).
Art. 29c. Osoby upoważnione przez Komisję Europejską
do przeprowadzania przeglądu zapasów interwencyjnych
mogą przeprowadzać kontrolę Agencji w zakresie
tworzenia i utrzymywania zapasów interwencyjnych na
zasadach określonych w art. 29b.”;
4. Wyniki przeglądów dokonywanych
N
zgodnie z niniejszym artykułem są
notyfikowane poddawanemu
przeglądowi państwu członkowskiemu i
mogą być przekazane grupie
koordynacyjnej.
5. Państwa członkowskie i Komisja
T
Art. 1 pkt 22
zapewniają, aby urzędnicy, agenci i
22) po art. 29 dodaje się art. 29a – 29c w brzmieniu:
projektu
inne osoby pracujące pod nadzorem
Komisji oraz członkowie grupy
Art. 29c. Osoby upoważnione przez Komisję Europejską
koordynacyjnej nie mogli ujawniać tych
do przeprowadzania przeglądu zapasów interwencyjnych
mogą przeprowadzać kontrolę Agencji w zakresie
informacji zgromadzonych lub
tworzenia i utrzymywania zapasów interwencyjnych na
wymienianych na mocy niniejszego
83
artykułu, które ze względu na swój
zasadach określonych w art. 29b.”;
charakter objęte są tajemnicą
zawodową, jak np. tożsamość
właścicieli zapasów.
6. Cele przeglądów, o których mowa w
T
Art. 1 pkt 22
22) po art. 29 dodaje się art. 29a – 29c w brzmieniu:
ust. 1, nie obejmują gromadzenia
projektu
danych osobowych. Dane osobowe,
Art. 29b.
które zostałyby znalezione lub odkryte
5. Podczas przeglądu zapasów interwencyjnych nie
podczas kontroli nie mogą być
przetwarza się danych osobowych. Wszelkie dane
gromadzone ani uwzględniane, a w
zebrane podczas tego przeglądu są niezwłocznie usuwane.
razie przypadkowego ich zgromadzenia
są bezzwłocznie usuwane.
7. Państwa członkowskie podejmują
T
Art. 1 pkt 13 i 17
13) w art. 13:
niezbędne środki, aby zapewnić
projektu
h) po ust. 6 dodaje się ust. 7-11 w brzmieniu:
przechowywanie wszystkich danych,
zapisów, sprawozdań i dokumentów
„7. Dokumenty stanowiące podstawę wpisów w
dotyczących zapasów interwencyjnych
rejestrach przechowuje się przez okres co najmniej 5 lat
oraz zapasów specjalnych, co najmniej
od dnia dokonania wpisu w oparciu o te dokumenty.
przez okres 5 lat.
17) w art. 22:
f) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Dane, sprawozdania i dokumenty dotyczące
zapasów interwencyjnych Agencja przechowuje
przez okres co najmniej 5 lat od dnia ich
otrzymania.”;
Art.19 Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych
Niniejsza dyrektywa nie narusza i w
N
żaden sposób nie wpływa na poziom
ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych
gwarantowany przepisami Wspólnoty i
prawa krajowego, a w szczególności nie
zmienia obowiązków państw
członkowskich w zakresie
przetwarzania danych osobowych
określonych w dyrektywie 95/46/WE
ani obowiązków instytucji i organów
wspólnotowych określonych w
rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 w
84
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2149
› Pobierz plik