Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
wyrażonej w tonach ekwiwalentu ropy naftowej, co do
do których może podjąć zobowiązanie
której Agencja może w następnym roku kalendarzowym
do utrzymywania ich na rzecz
świadczyć usługę tworzenia i utrzymywania zapasów
podmiotów gospodarczych lub, w
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw;
odpowiednich przypadkach, na rzecz
2)
wysokości wynagrodzenia Agencji za
zainteresowanych KCZ;
świadczenie takiej usługi, biorąc pod uwagę, że
wysokość tego wynagrodzenia może odpowiadać jedynie
b) z co najmniej 7-miesięcznym
rzeczywistym kosztom poniesionym przez Agencję oraz
wyprzedzeniem – warunków, na jakich
że wynagrodzenie może być wymagane po utworzeniu
jest skłonna świadczyć usługi związane
tych zapasów;
z utrzymywaniem zapasów na rzecz
3)
sposobie zabezpieczenia wykonania umowy o
podmiotów gospodarczych. Warunki,
świadczenie takiej usługi;
na jakich usługi te mogą być
4)
innych warunkach świadczenia takiej usługi
świadczone, łącznie z warunkami
przez Agencję.
dotyczącymi harmonogramów, mogą
również zostać określone przez
właściwe organy krajowe lub w wyniku
2. Nie później niż do dnia 31 sierpnia każdego roku
producenci i handlowcy składają Prezesowi Agencji
procedury konkursowej, której celem
jest wyłonienie najlepszej oferty
deklarację zawarcia umowy o świadczenie przez Agencję
usługi
tworzenia
i
utrzymywania zapasów
podmiotów gospodarczych lub, w
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw określając ilości
odpowiednich przypadkach,
zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw,
zainteresowanych KCZ.
których umowa ta ma dotyczyć oraz dokumentują
KCZ przyjmują tak zlecane zadania na
korespondencją handlową z podmiotami świadczącymi
usługi magazynowania ropy naftowej lub paliw brak
obiektywnych, przejrzystych i
możliwości utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy
niedyskryminacyjnych warunkach.
Kwoty płacone przez podmioty
naftowej lub paliw w paliwach lub ropie naftowej.
gospodarcze z tytułu usług KCZ nie
3. Prezes Agencji ustala listę producentów i handlowców,
mogą przewyższać pełnych kosztów
którzy złożyli deklaracje i dokumentację, o której mowa
świadczonych usług i nie mogą być
w ust. 2, oraz rozdysponowuje pomiędzy nich ilość
wymagane przed ustanowieniem
zapasów ropy naftowej lub paliw podaną w ogłoszeniu, o
zapasów. Jednakże KCZ może
którym mowa w ust. 1, zaczynając od najmniejszych
uzależnić przyjęcie zlecenia od tego,
ilości zadeklarowanych przez producentów i handlowców
czy podmiot gospodarczy przedstawi
aż do wyczerpania tej ilości.
gwarancję lub inną formę
4. Do dnia 15 października Prezes Agencji podaje do
zabezpieczenia.
publicznej wiadomości na stronie internetowej Agencji
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej listę
producentów i handlowców
wśród
których
rozdysponował ilość zapasów ropy naftowej lub paliw
podaną w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, wraz z
przyporządkowaną każdemu z nich ilością tych zapasów.
55
5. Do dnia 31 grudnia Prezes Agencji zawiera z
producentami i handlowcami umowy o świadczenie przez
Agencję usługi tworzenia i utrzymywania zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw na okres
następnego roku kalendarzowego.
6. Do umów, o których mowa w ust. 2, stosuje się
odpowiednio przepisy art. 11 ust. 2 pkt 1 – 4 i 6 – 9.
7. W przypadku wykreślenia z rejestru, o którym mowa
w art. 13 ust. 1, producenta lub handlowca będącego
stroną umowy, umowa wygasa z chwilą tego
wykreślenia.
8. Prezes Agencji przed zawarciem umowy, o której
mowa w ust. 5 jest obowiązany do przedłożenia projektu
tej umowy ministrowi właściwemu do spraw gospodarki
oraz uzyskać zgodę na jej zawarcie.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki odmawia
wyrażenia zgody na zawarcie umowy, o której mowa w
ust 5, jeżeli:
1) projekt umowy nie zawiera postanowień, o których
mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1 – 4 i 6 – 9;
2) projekt tej umowy zawiera postanowienia
ograniczające lub wyłączające dyspozycyjność zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, o której mowa
w art. 3 ust. 10 i 11;
3) magazyny, w których mają być utrzymywane przez
Agencję na rzecz przedsiębiorcy zapasy obowiązkowe
ropy naftowej lub paliw nie spełniają wymagań w
zakresie dostępności fizycznej, o której mowa w art. 3 ust.
12.
10. Prezes Agencji uaktualnia co miesiąc informacje, o
których mowa w ust. 1, w odniesieniu do okresów
bieżących i podaje je do publicznej wiadomości.
11. Przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usługi
tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy
naftowej lub paliw przez Agencję stanowią jej przychód.
”,
56
Art.8
Podmioty gospodarcze
1. W celu wypełnienia obowiązków
T
Art. 1 pkt 8 projektu
8) art. 9 otrzymuje brzmienie:
wynikających z art. 3 każde państwo
członkowskie zapewnia wszystkim
„1. Zapasy interwencyjne mogą być utrzymywane
podmiotom gospodarczym, na które
wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z
nakłada obowiązek przechowywania
zastrzeżeniem ust. 2.
zapasów, prawo zlecenia przynajmniej
części tych zadań i według uznania
2. Zapasy interwencyjne mogą być utrzymywane
podmiotu gospodarczego, wyłącznie:
poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na terytorium
innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, pod
a) KCZ państwa członkowskiego, na
warunkiem zawarcia umowy międzynarodowej między
rzecz którego są przechowywan
Rzecząpospolitą Polską a tym państwem członkowskim,
e takie
na terytorium którego zapasy te będą utrzymywane.
zapasy;
3. Umowa międzynarodowa, o której mowa w ust.
b) co najmniej jednej KCZ spośród
2, powinna w szczególności określać:
tych, które uprzednio zadeklarowały
1) organ właściwy do wyrażania zgody na
chęć przechowywania takich zapasów,
utrzymywanie zapasów interwencyjnych przez
pod warunkiem że zlecenie takie
poszczególnych producentów, handlowców lub Agencję
zostało uprzednio zatwierdzone
na terytorium państwa członkowskiego, z którym jest
zarówno przez państwo członkowskie,
zawierana umowa;
na rzecz którego są przechowywane
2) organ państwa członkowskiego z którym jest
takie zapasy, jak i przez wszystkie
zawierana umowa, właściwy do wyrażania zgody na
państwa członkowskie, na których
utrzymywanie zapasów interwencyjnych na jego
terytoriach przechowywane będą
terytorium, przez poszczególnych producentów,
zapasy;
handlowców lub Agencję;
3) sposób dysponowania zapasami interwencyjnymi
c) innym podmiotom gospodarczym
mającym nadwyżki zapasów lub
utrzymywanymi na terytorium państwa członkowskiego,
dostępne pojemności magazynowe poza
z którym jest zawierana umowa w tym ich uwalniania;
terytorium państwa członkowskiego, na
4) tryb kontroli stanu i jakości zapasów
rzecz którego przechowywane są
interwencyjnych utrzymywanych na terytorium państwa
zapasy we Wspólnocie, pod warunkiem
członkowskiego, z którym jest zawierana umowa;
że zlecenie takie zostało uprzednio
5) sposób wykonania międzynarodowych wymagań
zatwierdzone zarówno przez państwo
dotyczących sprawozdawczości w zakresie zapasów
członkowskie, na rzecz którego są
interwencyjnych.
przechowywane dane zapasy, jak i
przez wszystkie państwa członkowskie,
4. Zapasy interwencyjne utrzymywane stosownie do
ust. 2 nie mogą przekraczać 5 %:
na których terytoriach przechowywane
1) ogólnej ilości zapasów agencyjnych;
57
będą zapasy; lub
2) ogólnej ilości zapasów obowiązkowych ropy
naftowej lub paliw, do utrzymywania których dany
d) innym podmiotom gospodarczym
producent i handlowiec są obowiązani.
mającym nadwyżki zapasów lub
dostępne pojemności magazynowe na
5. Wydając zgodę, o której mowa w ust. 3 pkt 1,
terytorium państwa członkowskiego, na
właściwy organ uwzględnia w szczególności konieczność
rzecz którego zapasy są
zapewnienia dostępności fizycznej zapasów, w
przechowywane, pod warunkiem że
rozumieniu art. 3 ust. 12.”;
państwo członkowskie zostało
Art. 1 pkt 9 projektu
9) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
uprzednio poinformowane o takim
zleceniu. Takie zlecenia mogą zostać
„Art. 9a. 1. Zapasy interwencyjne innych państw
obciążone przez państwo członkowskie
członkowskich Unii Europejskiej mogą być utrzymywane
limitami lub warunkami.
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem
zawarcia
umowy
międzynarodowej
między
Obowiązki zlecone zgodnie z lit. c) i d)
Rzecząpospolitą Polską a państwem, na rzecz którego
nie mogą być podzlecane. Każda
zapasy te będą utrzymywane.
zmiana lub przedłużenie zlecenia, o
2. Umowa międzynarodowa, o której mowa w ust.
którym mowa w lit. b) i c), staje się
1, powinna w szczególności określać:
skuteczna wyłącznie po uprzednim
1) organ właściwy do wyrażania zgody na
wyrażeniu zgody przez wszystkie
utrzymywanie
zapasów
na
rzecz
państwa
państwa członkowskie, które
członkowskiego, z którym jest zawierana umowa;
zatwierdziły zlecenie. Każda zmiana
lub przedłużenie zlecenia, o którym
2) organ państwa członkowskiego, z którym jest
zawierana umowa, właściwy do wyrażania zgody na
mowa w lit. d) traktowana jest jako
utrzymywanie zapasów na jego rzecz;
nowe zlecenie.
3) sposób dysponowania zapasami utrzymywanymi
na rzecz państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt
1, w tym ich uwalniania;
4) tryb kontroli stanu i jakości zapasów
utrzymywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5) sposób wykonania międzynarodowych wymagań
dotyczących sprawozdawczości w zakresie zapasów.
3. Wydając zgodę, o której mowa w ust. 2 pkt 1,
właściwy organ uwzględnia w szczególności stan
zdolności magazynowych na ropę naftową i paliwa na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz konieczność
zapewnienia zdolności magazynowych dla zapasów
interwencyjnych.
4. Zapasów, o których mowa w ust. 1, nie zalicza się
do zapasów interwencyjnych.”;
58
Art. 10 ust. 1 i 2
Art. 10. 1. Producenci i handlowcy, którzy utrzymują
ustawy z dnia 16
zapasy obowiązkowe ropy naftowej lub paliw u
lutego 2007 r.
przedsiębiorców świadczących usługi magazynowania
o zapasach ropy
ropy naftowej lub paliw, są obowiązani zawrzeć umowę
naftowej, produktów
o magazynowanie tych zapasów, zwaną dalej „umową o
naftowych i gazu
magazynowanie”.
ziemnego
2. Umowa
o
magazynowanie
określa
w
szczególności:
1) ilość
i miejsce magazynowanych zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw;
2) warunki zapewniające utrzymywanie odpowiedniego
poziomu
ilościowego
i
jakościowego
magazynowanych zapasów obowiązkowych ropy
naftowej lub paliw;
3) sposób postępowania przy magazynowaniu zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, ich
wymianie i konserwacji oraz interwencyjnym
uwalnianiu tych zapasów;
4) okres magazynowania zapasów obowiązkowych
ropy naftowej lub paliw, przy czym okres ten nie
powinien być krótszy niż rok kalendarzowy;
5) zasady odpowiedzialności stron za niedotrzymanie
warunków umowy;
6) okres jej obowiązywania i warunki rozwiązania.
Art. 1 pkt 10
10) w art. 10 :
projektu
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Przedsiębiorca świadczący usługę, o której
mowa w ust. 1, który zawarł umowę o magazynowanie
z producentem lub handlowcem nie może zlecić
magazynowania zapasów obowiązkowych ropy
59
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik