Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
f) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6.
Dane, sprawozdania i dokumenty
dotyczące zapasów interwencyjnych przechowuje
się przez okres co najmniej 5 lat od dnia ich
wpisania”;
Art.7
Centralne jednostki zapasów
1. Państwa członkowskie mogą tworzyć
T
art. 1 pkt 2 lit a
„2) agencyjne ropy naftowe i paliw, zwane dalej
KCZ.
projektu
„zapasami agencyjnymi” tworzone i utrzymywane
+
przez Agencję Rezerw Materiałowych, zwaną dalej
Żadne państwo członkowskie nie może
rozdział 6
„Agencją”.”,
utworzyć więcej niż jednej KCZ ani
ustawy z dnia 29
żadnego innego podobnego organu.
października
Art. 3.
Każde państwo członkowskie może
2010 r. o rezerwach
W ustawie z dnia 29 października 2010 r.
utworzyć swoją KCZ w dowolnym
strategicznych
o rezerwach strategicznych (Dz. U. Nr 229, poz. 1496, z
miejscu na terenie Wspólnoty.
+
2011 r. Nr 94, poz. 551 oraz z 2012 r. poz. 951)
art. 3
wprowadza się następujące zmiany:
W przypadku gdy państwo
projektu
członkowskie tworzy KCZ, przybiera
ona postać organu lub agendy, których
celem nie jest osiąganie zysku i które
działają w interesie ogólnym oraz które
nie są uznawane za podmiot
gospodarczy w rozumieniu niniejszej
dyrektywy.
2. Głównym celem KCZ jest
1) w art. 27 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
nabywanie, utrzymywanie i zbywanie
zapasów naftowych do celów niniejszej
„4)
tworzenie i utrzymywanie zapasów
dyrektywy lub do celów zgodności z
agencyjnych ropy naftowej i paliw na
umowami międzynarodowymi
zasadach określonych w ustawie
dotyczącymi utrzymywania zapasów
o zapasach ropy naftowej i produktów
naftowych. Jest to jedyny organ lub
naftowych oraz wykonywanie innych
agenda, którym można przyznać
obowiązków wynikających z tej
uprawnienia do nabywania lub
ustawy;”;
zbywania zapasów specjalnych.
Art. 1
pkt 16
2) w art. 37 w ust. 2:
projektu
a) w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
50
„a) realizację zadań Agencji określonych w
ustawie oraz obowiązków innych niż
tworzenie i utrzymywanie zapasów
agencyjnych ropy naftowej i paliw,
określonych w ustawie o zapasach ropy
naftowej i produktów naftowych,”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dotacje podmiotowe z budżetu państwa
przeznaczone na dofinansowanie bieżącej
działalności Agencji, w tym zarządzania
realizacją zadań, o których mowa w art.
27, z wyłączeniem zadania tworzenia i
utrzymywania zapasów agencyjnych;”,
c) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przychody uzyskiwane ze sprzedaży
rezerw strategicznych;”;
3) w art. 38 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)
rzeczowy rezerw strategicznych.”.
16) po art. 21 dodaje się art. 21a-21f w brzmieniu:
Art. 21e. 1. W celu podwyższenia bezpieczeństwa
paliwowego państwa minister właściwy do spraw
gospodarki może w drodze decyzji nadać paliwom
utrzymywanym w ramach zapasów agencyjnych,
stanowiącym własność Agencji oraz, których struktura
odpowiada strukturze określonej w art. 21c ust. 2, status
zapasów specjalnych na okres co najmniej jednego roku
kalendarzowego.
51
3. KCZ lub państwa członkowskie
T
Art. 1 pkt 8 i 9
8) art. 9 otrzymuje brzmienie:
mogą na czas określony zlecać zadania
projektu
związane z zarządzaniem zapasami
„1. Zapasy interwencyjne mogą być utrzymywane
interwencyjnymi oraz, z wyjątkiem ich
wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z
zbywania i nabywania, zapasami
zastrzeżeniem ust. 2.
specjalnymi wyłącznie:
2. Zapasy interwencyjne mogą być utrzymywane
a) innemu państwu członkowskiemu, na
poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – na
terytorium innego państwa członkowskiego Unii
którego terytorium umiejscowione są
Europejskiej, pod warunkiem zawarcia umowy
takie zapasy lub KCZ utworzonej przez
to państwo członkowskie. Zadania w
międzynarodowej między Rzecząpospolitą Polską a tym
ten sposób zlecone nie mogą być
państwem członkowskim, na terytorium którego zapasy
podzlecane innym państwom
te będą utrzymywane.
członkowskim ani utworzonym przez
3. Umowa międzynarodowa, o której mowa w ust.
nie KCZ. Państwo członkowskie, które
2, powinna w szczególności określać:
utworzyło KCZ, a także każde państwo
1) organ właściwy do wyrażania zgody na
członkowskie, na którego terytorium
utrzymywanie zapasów interwencyjnych przez
będą przechowywane zapasy, ma prawo
poszczególnych producentów, handlowców lub Agencję
do uzależnienia zlecenia od jego zgody;
na terytorium państwa członkowskiego, z którym jest
zawierana umowa;
b) podmiotom gospodarczym. Zadania
2) organ państwa członkowskiego z którym jest
zlecone w ten sposób nie mogą być
zawierana umowa, właściwy do wyrażania zgody na
podzlecane. W przypadku, gdy takie
utrzymywanie zapasów interwencyjnych na jego
zlecenie lub jakakolwiek jego zmiana
terytorium, przez poszczególnych producentów,
lub przedłużenie zlecenia obejmuje
handlowców lub Agencję;
zadania związane z zarządzaniem
3) sposób dysponowania zapasami interwencyjnymi
zapasami interwencyjnymi i zapasami
utrzymywanymi na terytorium państwa członkowskiego,
specjalnymi przechowywanymi w
innym państwie członkowskim
z którym jest zawierana umowa w tym ich uwalniania;
uprzednia zgoda musi być wyrażona
4) tryb kontroli stanu i jakości zapasów
zarówno przez państwo członkowskie,
interwencyjnych utrzymywanych na terytorium państwa
na rzecz którego przechowywane są
członkowskiego, z którym jest zawierana umowa;
zapasy, jak i przez wszystkie państwa
5) sposób wykonania międzynarodowych wymagań
członkowskie, na których terytorium
dotyczących sprawozdawczości w zakresie zapasów
przechowywane będą te zapasy.
interwencyjnych.
4. Zapasy interwencyjne utrzymywane stosownie do
ust. 2 nie mogą przekraczać 5 %:
1) ogólnej ilości zapasów agencyjnych;
2) ogólnej ilości zapasów obowiązkowych ropy
naftowej lub paliw, do utrzymywania których dany
52
producent i handlowiec są obowiązani.
5. Wydając zgodę, o której mowa w ust. 3 pkt 1,
właściwy organ uwzględnia w szczególności konieczność
zapewnienia dostępności fizycznej zapasów, w
rozumieniu art. 3 ust. 12.”;
9) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
„Art. 9a. 1. Zapasy interwencyjne innych państw
członkowskich Unii Europejskiej mogą być utrzymywane
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem
zawarcia
umowy
międzynarodowej
między
Rzecząpospolitą Polską a państwem, na rzecz którego
zapasy te będą utrzymywane.
2. Umowa międzynarodowa, o której mowa w ust.
1, powinna w szczególności określać:
1) organ właściwy do wyrażania zgody na
utrzymywanie
zapasów
na
rzecz
państwa
członkowskiego, z którym jest zawierana umowa;
2) organ państwa członkowskiego, z którym jest
zawierana umowa, właściwy do wyrażania zgody na
utrzymywanie zapasów na jego rzecz;
3) sposób dysponowania zapasami utrzymywanymi
na rzecz państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt
1, w tym ich uwalniania;
4) tryb kontroli stanu i jakości zapasów
utrzymywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5) sposób wykonania międzynarodowych wymagań
dotyczących sprawozdawczości w zakresie zapasów.
3. Wydając zgodę, o której mowa w ust. 2 pkt 1,
właściwy organ uwzględnia w szczególności stan
zdolności magazynowych na ropę naftową i paliwa na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz konieczność
zapewnienia zdolności magazynowych dla zapasów
interwencyjnych.
4. Zapasów, o których mowa w ust. 1, nie zalicza się
do zapasów interwencyjnych.”;
53
Art. 1 pkt 16
Art. 21d. 1. Prezes Agencji może zlecić na podstawie
projektu
umowy
o
magazynowanie zapasów agencyjnych
przedsiębiorcom świadczącym usługi magazynowania
ropy naftowej lub paliw. Przepisy art. 10 ust. 1a – 2
stosuje się odpowiednio.
2. Prezes Agencji może zlecić, na podstawie
umowy, wykonanie zadań w zakresie tworzenia
i utrzymywania zapasów agencyjnych z wyjątkiem
zapasów specjalnych, w ilości nieprzekraczającej 20%
zapasów agencyjnych, przedsiębiorcom, którzy posiadają
tytuł prawny do magazynów spełniających wymagania
określone w art. 3 ust. 12.
3. Prezes Agencji nie może zawrzeć umowy, o
której mowa w ust. 2 z przedsiębiorcą:
1)
który znajduje się w postępowaniu upadłościowym
lub likwidacji;
2)
skazanym prawomocnym wyrokiem sądu za
przestępstwo
przeciwko
wiarygodności
dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi
pieniędzmi i papierami wartościowymi.
4. Do umów, o których mowa w ust. 2 stosuje się
odpowiednio przepisy art. 11 ust. 1a – 3 i 5 - 6 stosuje
się.
4. Każde państwo członkowskie, w
T
Art. 1 pkt 12
12) po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
którym funkcjonuje KCZ, nakłada na
projektu
nią, do celów art. 8 ust. 1 i 2,
„Art. 11a. 1. Prezes Agencji w terminie do dnia 1
obowiązek publikowania:
czerwca każdego roku podaje do publicznej wiadomości
na stronie internetowej Agencji oraz w Biuletynie
a) w sposób ciągły – wyczerpujących
Informacji Publicznej informacje o:
informacji, w podziale na kategorie
1)
ilości zapasów ropy naftowej lub paliw,
54
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik