eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2149
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900

2149

2013 r. 
f) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu: 
„6. 
Dane, sprawozdania i dokumenty 
dotyczące  zapasów  interwencyjnych  przechowuje 
się  przez  okres  co  najmniej  5  lat  od dnia ich 
wpisania”; 
 
Art.7 
Centralne jednostki zapasów 
 
1. Państwa członkowskie mogą tworzyć 

art. 1 pkt 2 lit a 
„2)  agencyjne ropy naftowe i paliw, zwane dalej 
 
KCZ. 
projektu 
„zapasami agencyjnymi” tworzone i utrzymywane 
 
+  
przez Agencję Rezerw Materiałowych, zwaną dalej 
Żadne państwo członkowskie nie może 
rozdział 6  
„Agencją”.”, 
utworzyć więcej niż jednej KCZ ani 
ustawy z dnia 29 
  
żadnego innego podobnego organu. 
października  
Art. 3. 
Każde państwo członkowskie może 
2010 r. o rezerwach 
W  ustawie  z  dnia  29  października  2010  r. 
utworzyć swoją KCZ w dowolnym 
strategicznych 
o rezerwach strategicznych (Dz. U. Nr 229, poz. 1496, z 
miejscu na terenie Wspólnoty. 

2011 r. Nr 94, poz. 551 oraz z 2012 r. poz. 951) 
 
art. 3 
wprowadza się następujące zmiany: 
W przypadku gdy państwo 
projektu 
 
członkowskie tworzy KCZ, przybiera 
ona postać organu lub agendy, których 
celem nie jest osiąganie zysku i które 
działają w interesie ogólnym oraz które 
nie są uznawane za podmiot 
gospodarczy w rozumieniu niniejszej 
dyrektywy. 
 
 
2. Głównym celem KCZ jest 
 
1) w art. 27 pkt 4 otrzymuje brzmienie: 
 
nabywanie, utrzymywanie i zbywanie 
zapasów naftowych do celów niniejszej 
„4) 
tworzenie i utrzymywanie zapasów 
dyrektywy lub do celów zgodności z 
agencyjnych ropy naftowej i paliw na 
umowami międzynarodowymi 
zasadach  określonych  w  ustawie 
dotyczącymi utrzymywania zapasów 
o zapasach ropy naftowej i produktów 
naftowych. Jest to jedyny organ lub 
naftowych oraz wykonywanie innych 
agenda, którym można przyznać 
obowiązków  wynikających  z  tej 
uprawnienia do nabywania lub 
ustawy;”; 
zbywania zapasów specjalnych. 
Art. 1 
 
pkt 16 
2) w art. 37 w ust. 2:  
projektu 
 
 
a)  w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie: 
 
50 
„a)  realizację  zadań  Agencji  określonych  w 
ustawie  oraz  obowiązków  innych  niż 
tworzenie i utrzymywanie zapasów 
agencyjnych ropy naftowej i paliw, 
określonych  w  ustawie  o  zapasach  ropy 
naftowej i produktów naftowych,”, 
b)  pkt 2 otrzymuje brzmienie: 
„2)  dotacje  podmiotowe  z  budżetu  państwa 
przeznaczone na dofinansowanie bieżącej 
działalności  Agencji,  w  tym  zarządzania 
realizacją  zadań,  o  których  mowa  w  art. 
27,  z  wyłączeniem  zadania  tworzenia  i 
utrzymywania zapasów agencyjnych;”, 
c)  pkt 3 otrzymuje brzmienie: 
  „3)  przychody  uzyskiwane  ze  sprzedaży 
rezerw strategicznych;”; 
 
3) w art. 38 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie: 
 
 
„2) 
rzeczowy rezerw strategicznych.”. 
 
16) po art. 21 dodaje się art. 21a-21f w brzmieniu: 
Art.  21e.  1.  W  celu  podwyższenia  bezpieczeństwa 
paliwowego  państwa  minister  właściwy  do  spraw 
gospodarki  może  w  drodze  decyzji  nadać  paliwom 
utrzymywanym w ramach zapasów agencyjnych, 
stanowiącym  własność  Agencji  oraz,  których  struktura 
odpowiada  strukturze  określonej  w  art.  21c  ust.  2,  status 
zapasów specjalnych na okres co najmniej jednego  roku 
kalendarzowego. 
 
 
51 
 
3. KCZ lub państwa członkowskie 

Art. 1 pkt 8 i 9 
8) art. 9 otrzymuje brzmienie: 
 
mogą na czas określony zlecać zadania 
projektu 
 
związane z zarządzaniem zapasami 
 
„1.  Zapasy  interwencyjne  mogą  być  utrzymywane 
interwencyjnymi oraz, z wyjątkiem ich 
wyłącznie  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  z 
zbywania i nabywania, zapasami 
zastrzeżeniem ust. 2. 
specjalnymi wyłącznie: 
2.  Zapasy  interwencyjne  mogą  być  utrzymywane 
 
a) innemu państwu członkowskiemu, na 
poza terytorium Rzeczypospolitej  Polskiej  –  na 
terytorium  innego  państwa  członkowskiego  Unii 
którego terytorium umiejscowione są 
Europejskiej, pod warunkiem zawarcia umowy 
takie zapasy lub KCZ utworzonej przez 
to państwo członkowskie. Zadania w 
międzynarodowej  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  tym 
ten sposób zlecone nie mogą być 
państwem  członkowskim,  na  terytorium  którego  zapasy 
podzlecane innym państwom 
te będą utrzymywane. 
członkowskim ani utworzonym przez 
3.  Umowa  międzynarodowa,  o  której  mowa  w    ust. 
nie KCZ. Państwo członkowskie, które 
2, powinna w szczególności określać: 
utworzyło KCZ, a także każde państwo 
1)  organ  właściwy  do  wyrażania  zgody  na 
członkowskie, na którego terytorium 
utrzymywanie zapasów interwencyjnych przez 
będą przechowywane zapasy, ma prawo 
poszczególnych producentów,  handlowców  lub  Agencję 
do uzależnienia zlecenia od jego zgody; 
na  terytorium  państwa  członkowskiego,  z  którym  jest 
 
zawierana umowa; 
b) podmiotom gospodarczym. Zadania 
2)  organ  państwa  członkowskiego  z  którym  jest 
zlecone w ten sposób nie mogą być 
zawierana umowa,  właściwy  do  wyrażania  zgody  na 
podzlecane. W przypadku, gdy takie 
utrzymywanie zapasów interwencyjnych na jego 
zlecenie lub jakakolwiek jego zmiana 
terytorium, przez poszczególnych producentów, 
lub przedłużenie zlecenia obejmuje 
handlowców lub Agencję; 
zadania związane z zarządzaniem 
3) sposób dysponowania zapasami interwencyjnymi 
zapasami interwencyjnymi i zapasami 
utrzymywanymi  na terytorium państwa członkowskiego, 
specjalnymi przechowywanymi w 
innym państwie członkowskim 
z którym jest zawierana umowa w tym ich uwalniania; 
uprzednia zgoda musi być wyrażona 
4)  tryb  kontroli  stanu  i  jakości  zapasów 
zarówno przez państwo członkowskie, 
interwencyjnych  utrzymywanych  na  terytorium  państwa 
na rzecz którego przechowywane są 
członkowskiego, z którym jest zawierana umowa;  
zapasy, jak i przez wszystkie państwa 
5)  sposób  wykonania  międzynarodowych  wymagań 
członkowskie, na których terytorium 
dotyczących  sprawozdawczości  w  zakresie  zapasów 
przechowywane będą te zapasy. 
interwencyjnych. 
4. Zapasy interwencyjne utrzymywane stosownie do 
ust. 2 nie mogą przekraczać 5 %: 
1) ogólnej ilości zapasów agencyjnych; 
2)  ogólnej  ilości  zapasów  obowiązkowych  ropy 
naftowej lub paliw, do utrzymywania których dany 
 
52 
producent i handlowiec są obowiązani. 
5.  Wydając  zgodę,  o  której  mowa  w  ust.  3  pkt  1, 
właściwy organ uwzględnia w szczególności konieczność 
zapewnienia  dostępności  fizycznej  zapasów,  w 
rozumieniu  art. 3 ust. 12.”; 
 
9)  po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu: 
 
„Art. 9a. 1. Zapasy interwencyjne innych  państw 
członkowskich Unii Europejskiej mogą być utrzymywane 
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem 
zawarcia 
umowy 
międzynarodowej 
między 
Rzecząpospolitą  Polską  a  państwem,  na  rzecz  którego 
zapasy te będą utrzymywane.  
2.  Umowa  międzynarodowa, o której mowa w  ust. 
1, powinna  w szczególności określać: 
1)  organ  właściwy  do  wyrażania  zgody  na 
utrzymywanie 
zapasów 
na 
rzecz 
państwa 
członkowskiego, z którym jest zawierana umowa; 
2)  organ  państwa  członkowskiego,  z  którym  jest 
zawierana umowa,  właściwy  do  wyrażania  zgody  na 
utrzymywanie zapasów na jego rzecz; 
3) sposób dysponowania zapasami utrzymywanymi 
na rzecz państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 
1, w tym ich uwalniania; 
4)  tryb  kontroli  stanu  i  jakości  zapasów 
utrzymywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 
5)  sposób  wykonania  międzynarodowych  wymagań 
dotyczących sprawozdawczości w zakresie zapasów. 
3.  Wydając  zgodę,  o  której  mowa  w  ust.  2  pkt  1, 
właściwy  organ  uwzględnia  w  szczególności  stan 
zdolności  magazynowych  na  ropę  naftową  i  paliwa  na 
terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  oraz  konieczność 
zapewnienia  zdolności  magazynowych  dla  zapasów 
interwencyjnych. 
4. Zapasów, o których mowa w ust. 1, nie zalicza się 
do zapasów interwencyjnych.”; 
 
 
53 
Art. 1 pkt 16 
Art. 21d.  1.  Prezes  Agencji  może  zlecić  na  podstawie 
projektu 
umowy 

magazynowanie zapasów agencyjnych 
 
przedsiębiorcom  świadczącym  usługi  magazynowania 
ropy naftowej lub paliw. Przepisy art. 10 ust. 1a –  2 
stosuje się odpowiednio. 
2.  Prezes  Agencji  może  zlecić,  na  podstawie 
umowy,  wykonanie  zadań  w  zakresie  tworzenia 
i utrzymywania  zapasów  agencyjnych  z  wyjątkiem 
zapasów  specjalnych,  w  ilości  nieprzekraczającej  20% 
zapasów agencyjnych, przedsiębiorcom, którzy posiadają 
tytuł  prawny  do  magazynów  spełniających  wymagania 
określone w art. 3 ust. 12. 
3.  Prezes  Agencji  nie  może  zawrzeć  umowy,  o 
której mowa w ust. 2 z przedsiębiorcą: 
1) 
który  znajduje  się  w  postępowaniu  upadłościowym 
lub likwidacji; 
2) 
skazanym  prawomocnym  wyrokiem  sądu  za 
przestępstwo 
przeciwko 
wiarygodności 
dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi 
pieniędzmi i papierami wartościowymi. 
4.  Do  umów,  o  których  mowa  w  ust.  2  stosuje  się 
odpowiednio przepisy art. 11 ust. 1a –  3 i 5 -  6 stosuje 
się. 
 
 
4. Każde państwo członkowskie, w 

Art.  1 pkt 12 
12) po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu: 
 
którym funkcjonuje KCZ, nakłada na 
projektu 
nią, do celów art. 8 ust. 1 i 2, 
„Art. 11a. 1. Prezes Agencji w terminie do dnia 1 
obowiązek publikowania: 
czerwca każdego roku podaje do publicznej wiadomości 
 
na stronie internetowej Agencji oraz w Biuletynie 
a) w sposób ciągły – wyczerpujących 
Informacji Publicznej informacje o: 
informacji, w podziale na kategorie 
1) 
ilości  zapasów  ropy  naftowej  lub  paliw, 
 
54 
strony : 1 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: