Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
1 mld 483 mln zł. Dodatkowo przedsiębiorcy w pierwszym roku zyskają ponad 60 mln zł
z tytułu nieponoszenia kosztów utrzymania tej części zapasów. Przyjmując do obliczeń
szacunkowych notowania ropy naftowej na poziomie 109,16 USD/baryłkę oraz kurs za dolara
3,237 zł (średnie z listopada 2012 r.) w okresie od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia
31 grudnia 2017 r. wartość zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw
utrzymywanych przez producentów i handlowców pomniejszy się o około
4 mld 450 mln zł. Przejęcie części zobowiązania w zakresie tworzenia i utrzymywania
zapasów obowiązkowych przez Agencję wpłynie pozytywnie na bilanse spółek naftowych.
Jednocześnie przedsiębiorcy będą ponosić koszty związane z comiesięcznym uiszczaniem
opłaty zapasowej, która w całości przeznaczana będzie na pokrycie kosztów zakupu
i utrzymywania zapasów agencyjnych w ilościach określonych w ustawie. Koszty ponoszone
przez przedsiębiorców będą proporcjonalne do ich udziału w rynku (produkcji lub przywozu).
Zakłada się, że Agencja utworzy i będzie utrzymywać zapasy agencyjne ropy naftowej lub
paliw w ilości odpowiadającej różnicy pomiędzy ilością odpowiadającą 90 dniom średniego
dziennego przywozu netto ekwiwalentu ropy naftowej a ilością zapasów obowiązkowych
ropy naftowej lub paliw.
Na zapasy agencyjne składać się będą dotychczasowe zapasy państwowe, ropa naftowa
i paliwa utrzymywane dotychczas w ramach rezerw strategicznych oraz zapasy, które
Agencja utworzy w zamian za opłatę zapasową.
Koszty utrzymywania zapasów agencyjnych (w tym 14 dni dotychczasowych zapasów
państwowych, a także ropy naftowej i paliw dotychczas utrzymywanych w ramach rezerw
strategicznych) poniosą przedsiębiorcy sektora naftowego, jednakże należy podkreślić, że
koszty te stanowią zaledwie około 7% wartości ropy naftowej i paliw pochodzących z rezerw
strategicznych, a zaliczonych w poczet zapasów agencyjnych. Zaproponowane rozwiązanie
będzie korzystne dla przedsiębiorców, gdyż ograniczy do minimum wysokości opłaty
zapasowej, szczególnie w pierwszym okresie zmiany systemu. Ponadto:
– nie stoi ono w sprzeczności z przepisami dyrektywy 2009/119/WE,
– może wpłynąć na obniżenie cen paliw,
– obniży koszty funkcjonowania systemu zapasów interwencyjnych,
– nie wymaga zadłużenia Agencji,
– stworzy dobre warunki do całościowej zmiany sytemu po 2018 r.
69
Ad. 2) Zmiana sposobu obliczania minimalnego poziomu wymaganych zapasów
interwencyjnych wpłynie na obniżenie poziomu zapasów w skali kraju. Obecnie poziom
zapasów interwencyjnych to około 4400 tys. ton ropy naftowej i około 2400 tys. ton paliw.
Szacunkowo wymagana ilość zapasów interwencyjnych w kraju w wyniku zmiany
sposobu obliczania obniży się o około 320 tys. ton ekwiwalentu ropy naftowej. Obniżenie
to dotyczy odpowiednio zapasów interwencyjnych tworzonych w zakresie gazu płynnego
(LPG) stosownie do ich udziału w zapasach interwencyjnych ogółem.
Ad. 3) Ustawa umożliwia Agencji Rezerw Materiałowych podpisywanie umów biletowych
z producentami i handlowcami w przypadku posiadania odpowiednich zdolności
logistycznych. Rozwiązanie to pozwoli na częściową redukcję obciążeń sektora, związanych
z bezpośrednim utrzymywaniem zapasów. Ze względu na charakter instrumentu nie jest
możliwe na obecnym etapie zwymiarowanie pozytywnego efektu jego wprowadzenia do
przepisów.
Ad. 4) Zniesienie obowiązku sporządzania i corocznej aktualizacji procedur postępowania w
sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa w odniesieniu do
przedsiębiorców o małym udziale w rynku wpłynie na zmniejszenie zobowiązań, ułatwi
funkcjonowanie i obniży koszty małych i średnich przedsiębiorców.
Proponowane zmiany w systemie zapasów interwencyjnych ropy naftowej i produktów
naftowych przyczynią się zatem do obniżenia obciążeń podmiotów paliwowych związanych
z systemem zapasów interwencyjnych, a przez to wpłyną na wzmocnienie konkurencyjności
krajowego sektora paliwowego i ułatwią wejście na rynek nowych podmiotów.
Dodatkowo zagwarantowanie wysokiej ściągalności opłaty zapasowej, a także modyfikacja
przepisów o pierwszym roku prowadzenia działalności powinny przyczynić się do
uszczelnienia systemu zapasów (problem szarej strefy) i spowodować, iż przedsiębiorcy
uchylający się od fizycznego obowiązku tworzenia i utrzymywania zapasów ponosić będą
takie same koszty, jak inni przedsiębiorcy. Egzekwowanie obowiązku finansowego będzie
łatwiejsze od obecnego systemu nadzoru nad zapasami utrzymywanymi fizycznie przez
przedsiębiorców.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionów
Ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
70
7. Wskazanie źródeł finansowania
Realizacja nałożonego na Agencję obowiązku tworzenia i utrzymywania zapasów
agencyjnych w ilości odpowiadającej różnicy pomiędzy ilością odpowiadającą 90 dniom
średniego dziennego przywozu netto ekwiwalentu ropy naftowej a ilością zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw tworzonych i utrzymywanych przez producentów
i handlowców finansowana będzie poprzez opłatę zapasową wnoszoną przez producentów
paliw i handlowców (podmioty sprowadzające do Polski ropę naftową i/lub paliwa).
Zakłada się dwie stawki opłaty zapasowej:
– dla tony paliw wyrażonych w ekwiwalencie ropy naftowej,
– dla tony gazu płynnego (LPG).
Sposób określania wysokości stawek opłaty zapasowej został szczegółowo
doprecyzowany w art. 21b.
Wysokość stawek opłaty zapasowej nie może być wyższa od górnych granic stawek
tych opłat określonych w ustawie. Obowiązek zapłaty opłaty zapasowej powstaje
w przypadku:
– producentów – z dniem wyprodukowania paliwa,
– handlowców – z dniem przywozu paliwa.
W celu uniknięcia obniżenia poziomu zapasów interwencyjnych poniżej wymaganych
90 dni średniego dziennego przywozu netto ekwiwalentu ropy naftowej przewiduje się, że
obniżenie zapasów obowiązkowych po stronie przedsiębiorców będzie następowało
stopniowo, zgodnie z określonym w art. 5 ust. 3 ustawy harmonogramem.
Producenci i handlowcy tworzą i utrzymują zapasy obowiązkowe ropy naftowej lub paliw,
z wyłączeniem gazu płynnego (LPG), w wielkości odpowiadającej iloczynowi:
1) 76 dni i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub
paliw zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku
kalendarzowym – do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2) 68 dni i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub
paliw zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku
kalendarzowym – od dnia 1 stycznia 2015 r.;
3) 63 dni i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub
paliw zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku
kalendarzowym – od dnia 31 marca 2016 r.;
71
4) 60 dni i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub
paliw zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku
kalendarzowym – od dnia 1 października 2016 r.;
5) 57 dni i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub
paliw zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku
kalendarzowym – od dnia 31 marca 2017 r.;
6) 53 dni i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub
paliw zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku
kalendarzowym – od dnia 31 grudnia 2017 r.
Równocześnie z obniżeniem poziomu zapasów po stronie producentów i handlowców
Agencja utworzy zapasy w ilości zapewniającej wypełnienie zobowiązania kraju w zakresie
wielkości zapasów interwencyjnych, wykorzystując do tego celu środki zgromadzone na
Funduszu Zapasów Agencyjnych pochodzące z wnoszonej przez producentów i handlowców
opłaty zapasowej.
Przyjęto, że zapasy obowiązkowe tworzone i utrzymywane w zakresie gazu płynnego (LPG)
utrzymywane będą przez przedsiębiorców na dotychczasowych preferencyjnych warunkach
w wielkości odpowiadającej 30 dniom średniej dziennej produkcji lub przywozu gazu
płynnego (LPG) zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku
kalendarzowym. Dodatkowo w celu zapewnienia Agencji środków finansowych potrzebnych
do uzupełnienia brakującej części zapasów w zakresie gazu płynnego (LPG) stawkę opłaty
zapasowej dla gazu płynnego (LPG) ustala się na innym, wyższym poziomie.
W pierwszym roku, gdy nastąpi obniżenie poziomu zapasów obowiązkowych tworzonych
i utrzymywanych przez producentów i handlowców o 10%, Agencja wypełni nałożone na nią
zobowiązanie poprzez zaliczenie do zapasów agencyjnych – zapasów państwowych, a także
ropy naftowej i paliw utrzymywanych w ramach rezerw strategicznych, o których mowa
w ustawie z dnia 29 października 2010 r. o rezerwach strategicznych, oraz poprzez zakup
ropy naftowej lub paliw ze środków zgromadzonych w Funduszu Zapasów Agencyjnych
pochodzących z wnoszonej przez producentów i handlowców opłaty zapasowej.
W kolejnych latach, gdy nastąpi obniżenie poziomu zapasów obowiązkowych tworzonych
i utrzymywanych przez producentów i handlowców, Agencja wypełni nałożone na nią
zobowiązanie poprzez zakup ropy naftowej lub paliw ze środków zgromadzonych
72
w Funduszu Zapasów Agencyjnych pochodzących z wnoszonej przez producentów
i handlowców opłaty zapasowej.
Przeprowadzona analiza kosztów, jakie poniesie Agencja w pierwszym roku funkcjonowania
nowych regulacji (uwzględniając fakt, że będzie dysponowała wpływami z 10 składek) –
przyjmując stałe ceny ropy naftowej na poziomie 109,16 USD/baryłkę oraz kurs za dolara
3,237 zł – wskazuje, że stawka opłaty zapasowej za tonę ekwiwalentu ropy naftowej
powinna wynosić około 53 zł, zaś za tonę gazu płynnego LPG około 100 PLN.
Biorąc pod uwagę wymierne korzyści, wynikające ze stopniowej zmiany systemu
zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw, po stronie producentów i handlowców
opłata zapasowa nie powinna wpłynąć na wzrost cen detalicznych paliw (z wyłączeniem
gazu płynnego LPG).
W odniesieniu do gazu płynnego LPG, którego zapasy na przestrzeni ostatnich lat tworzone
były na preferencyjnych warunkach, wprowadzenie opłaty zapasowej może wpłynąć na
wzrost cen detalicznych. Biorąc pod uwagę wyżej określoną wysokość stawki opłaty
zapasowej za tonę gazu płynnego LPG oraz fakt, że tona LPG to około 1850 litrów tego
paliwa, wpływ opłaty zapasowej na cenę detaliczną litra LPG powinien oscylować
w granicach 5 do 6 groszy/litr.
Należy podkreślić, że w celu ograniczenia wpływu proponowanych rozwiązań na ceny
detaliczne gazu płynnego (LPG) przewiduje się rozłożenie procesu tworzenia przez Agencję
zapasów ropy naftowej lub paliw w zakresie gazu płynnego LPG na okres 5 lat. Zastosowano
następujący harmonogram:
Zapasy agencyjne w zakresie gazu płynnego (LPG) nie mogą być mniejsze niż różnica
pomiędzy ilością odpowiadającą iloczynowi:
1) 53 dni i średniej dziennej krajowej produkcji lub przywozu gazu płynnego LPG
w poprzednim roku kalendarzowym – do dnia 31 grudnia 2015 r.,
2) 62 dni i średniej dziennej krajowej produkcji lub przywozu gazu płynnego LPG
w poprzednim roku kalendarzowym – do dnia 31 grudnia 2016 r.,
3) 71 dni i średniej dziennej krajowej produkcji lub przywozu gazu płynnego LPG
w poprzednim roku kalendarzowym – do dnia 31 grudnia 2017 r.,
4) 80 dni i średniej dziennej krajowej produkcji lub przywozu gazu płynnego LPG
w poprzednim roku kalendarzowym – do dnia 31 grudnia 2018 r.
73
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik