Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
– kwestia dostępności, w tym w szczególności brak ograniczeń prawnych,
– możliwość odliczania biokomponentów dodanych do paliw przez producenta
w procesie ich produkcji,
– przesunięcie terminu płatności opłaty zapasowej na ostatni dzień miesiąca
następującego po miesiącu w którym nastąpiła produkcja lub przywóz paliw,
– powołanie Rady Konsultacyjnej do spraw Zapasów Interwencyjnych.
3. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Zakłada się, że zmiany ustawy wynikające z implementacji przepisów dyrektywy do
krajowego porządku prawnego nie wpłyną na zwiększenie wydatków z budżetu państwa ani
jednostek samorządu terytorialnego.
3.1. Wpływ zmiany ustawy o zapasach ropy naftowej i produktów naftowych na budżet
państwa
Proponowane zmiany (w tym zaliczenie ropy naftowej i produktów naftowych
utrzymywanych w ramach zapasów państwowych oraz wolumenów ropy i paliw
utrzymywanych w rezerwach strategicznych do zapasów agencyjnych finansowanych przez
przedsiębiorców) przyczynią się nie tylko do ograniczenia całościowych kosztów
funkcjonowania systemu zapasów naftowych w Polsce poprzez obniżenie ich ilości do
poziomu rzeczywiście wymaganego przez prawo UE oraz umowy międzynarodowe
(Porozumienie w sprawie Międzynarodowego Programu Energetycznego Międzynarodowej
Agencji Energii), ale także do ograniczenia stopnia ich finansowania przez budżet państwa.
Zakłada się, iż przeniesienie na przedsiębiorców obowiązku finansowania całości zapasów
agencyjnych zostanie im zrekompensowane poprzez zaliczenie na poczet tych zapasów, ropy
naftowej i paliw z rezerw strategicznych. Pozwoli to na obniżenie obowiązku fizycznego
utrzymywania zapasów obowiązkowych po stronie przedsiębiorców.
Wymierne korzyści po stronie budżetu państwa to możliwość rezygnacji z części corocznej
dotacji celowej dla Agencji Rezerw Materiałowych przeznaczonej na finansowanie
zapasów państwowych ropy naftowej i paliw oraz ropy naftowej i paliw utrzymywanych
64
w ramach rezerw strategicznych (z wyjątkiem kosztów administracyjnych w tym zakresie).
Wielkość środków pochodzących z tej dotacji przeznaczana na cel tworzenia i utrzymywania
ropy naftowej i paliw stanowiących zapasy państwowe i rezerwy strategiczne w latach 2007–
2012 wynosiła od 43 do 240 mln zł rocznie. Różnice w poszczególnych latach wynikały z
faktu, że w niektórych latach całość kosztów stanowiły tylko koszty utrzymywania, zaś w
innych dodatkowo powiększały się z tytułu konieczności dokupienia ropy naftowej lub paliw,
lub wymiany zapasów.
Zgodnie z szacunkami Agencji Rezerw Materiałowych koszty netto związane
z utrzymywaniem zapasów państwowych ropy naftowej i paliw oraz rezerw ropy naftowej
i paliw w latach 2014–2017 w przypadku braku zmiany systemu zapasów
interwencyjnych przedstawić się będą następująco:
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
ok. 130 mln zł
ok. 140 mln zł
ok. 270 mln zł
ok. 460 mln zł
Powyższe dane obejmują koszty magazynowania zapasów państwowych i rezerw ropy
naftowej i produktów naftowych oraz koszty ich wymiany, a także koszty dostosowania
w latach kolejnych poziomu zapasów państwowych do poziomu wymaganego ustawą
w związku z przewidywanym wzrostem konsumpcji paliw.
W ostatnich dwóch latach (2012–2013) utrzymywanie zapasów państwowych oraz rezerw
strategicznych ropy naftowej i produktów naftowych finansowane było głównie (w ok. 90%)
ze środków pochodzących ze sprzedaży paliw i ropy naftowej w ramach zmniejszenia ich
stanów ilościowych. Ze względu na wyczerpanie się możliwości ARM pokrywania ww.
kosztów ze środków własnych – utrzymanie zapasów ropy naftowej i paliw na wymaganym
przez ustawę poziomie, a tym samym zapewnienie realizacji zobowiązań międzynarodowych
Polski w tym zakresie wymagałoby pokrycia tych kosztów z budżetu państwa.
W związku z wejściem w życie ustawy, począwszy od dnia 1 stycznia 2015 r., kwota
w wysokości ok. 140 mln zł (netto), z przeznaczeniem na pokrycie wydatków na
utrzymywanie dotychczasowych zapasów państwowych i rezerw strategicznych ropy
naftowej i paliw będącymi zapasami agencyjnymi nie będzie uwzględniana przy
zapotrzebowaniu na środki z budżetu państwa w ramach dotacji celowej.
Jednocześnie dla zapewnienia dla Agencji środków na finansowanie stałych miesięcznych
zobowiązań finansowych z tytułu już utrzymywanych zapasów ropy naftowej i paliw
w okresie pierwszych trzech miesięcy funkcjonowania Funduszu (co wynika z faktu, iż środki
65
z opłaty zapasowej zaczną wpływać na rachunek Funduszu dopiero od ostatniego dnia
drugiego miesiąca obowiązywania projektowanej ustawy) konieczne jest zapewnienie
pożyczki z budżetu państwa. Przewidywana w oparciu o obecne ceny wielkość tej pożyczki to
około 40 mln zł. Pożyczka ta zostanie zwrócona ze środków Funduszu do końca roku.
3.2. Wpływ zmiany na finanse Agencji – powołanie Funduszu Zapasów Agencyjnych
Zaproponowane w ustawie rozwiązania w sposób znaczący wpłyną na obowiązujące obecnie
zasady finansowania Agencji w zakresie zapasów ropy naftowej i paliw w części tzw.
zapasów agencyjnych. Ustawa powołuje Fundusz Zapasów Agencyjnych, którego
dysponentem jest Prezes Agencji.
Fundusz gromadzi środki na tworzenie i utrzymywanie zapasów agencyjnych oraz finansuje
realizację zadań Agencji w zakresie tworzenia i utrzymywania zapasów agencyjnych.
Środki Funduszu pochodzić będą z:
1) opłaty zapasowej;
2) wpływów związanych z interwencyjnym uwolnieniem zapasów agencyjnych oraz z ich
wymianą i rotacją;
3) odszkodowań z tytułu ubezpieczenia zapasów agencyjnych;
4) odsetek z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz odsetek od lokat okresowo
wolnych środków Funduszu w bankach;
5) wpływów z kar;
6) darowizn i zapisów;
7) pożyczek z budżetu państwa;
8) wpływów z innych tytułów.
Ponadto ustawa określa, że środki funduszu przeznacza się wyłącznie na realizację zadań
Agencji w zakresie tworzenia i utrzymywania zapasów agencyjnych, w szczególności na:
1) zakup ropy naftowej lub paliw na zapasy agencyjne, w tym również na zakup ropy
naftowej lub paliw na zapasy agencyjne na kolejny rok w związku z obniżaniem
w następnym roku kalendarzowym poziomu zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub
paliw oraz z uwzględnieniem konieczności zapewnienia przez Agencję spełnienia
wymogów co do ilości i struktury zapasów interwencyjnych;
2) magazynowanie zapasów agencyjnych;
3) wymianę i zamianę zapasów agencyjnych, w tym koszty ich przemieszczania;
66
4) ubezpieczenie zapasów agencyjnych;
5) zlecanie przez Prezesa Agencji, na podstawie umów, wykonywania zadań w zakresie
tworzenia i utrzymywania zapasów agencyjnych;
6) odtworzenie zapasów agencyjnych w przypadku ich interwencyjnego uwolnienia;
7) budowę magazynów na potrzeby zapasów agencyjnych przez Agencję lub na rzecz
Agencji;
8) zwrot nadpłaconych lub nienależycie zapłaconych opłat zapasowych;
9) zwrot kar;
10) koszty działalności Agencji związane z wykonywaniem zadań w zakresie tworzenia i
utrzymywania zapasów agencyjnych;
11) obsługę pożyczek z budżetu państwa wraz z ich spłatą.
Wydatki administracyjne z tytułu tworzenia i utrzymywania zapasów agencyjnych,
finansowane z opłaty zapasowej od dnia 1 stycznia 2015 r., będą kształtować się na poziomie
ok. 3,5 mln zł rocznie (według szacowanych wydatków w 2013 r.).
Szacunkowy plan finansowy Funduszu na lata 2015–2018 przygotowany w oparciu o obecne
dane i przy założeniach cenowych jak w pkt 5 zakłada, iż dla zapewnienia realizacji
obowiązków ustawowych nałożonych na Agencję w zakresie zapasów agencyjnych ropy
naftowej i paliw wpływy ze składek powinny wynosić w kolejnych latach odpowiednio:
2015 r. – około 764 mln zł plus dodatkowo około 185 mln zł z tytułu LPG,
2016 r. – około 1273 mln zł plus dodatkowo około 181 mln zł z tytułu LPG,
2017 r. – około 1310 mln zł plus dodatkowo około 191 mln zł z tytułu LPG,
2018 r. – około 122 mln zł plus dodatkowo około 187 mln zł z tytułu LPG.
Takiej wielkości wpływy pokryją w pełni koszty zakupu ropy naftowej i paliw
w wielkościach odpowiadających obniżeniu zapasów obowiązkowych po stronie
przedsiębiorców, koszty przechowywania całości zapasów agencyjnych, koszty wymiany
tych zapasów, natomiast dodatkowe około 190 mln zł w okresie 5 lat pozwoli na uzupełnienie
ilości zapasów w zakresie gazu płynnego LPG do wymaganego poziomu.
4. Wpływ na rynek pracy
Ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy. Natomiast poprzez poprawę
konkurencyjności całego sektora naftowego może się przyczynić do powstania nowych
67
miejsc pracy w tym sektorze oraz podmiotach pracujących na rzecz tego sektora (np. przy
realizacji inwestycji finansowanych z uwolnionych środków).
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w na tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Proponowane zmiany w systemie zapasów interwencyjnych ropy naftowej i produktów
naftowych realizują zobowiązania nałożone na RP przez prawo Unii Europejskiej,
jednocześnie stanowią krok w kierunku realizacji postulatów zgłaszanych przez
przedsiębiorców polskiego sektora naftowego i służą poprawie konkurencyjności tego sektora
naftowego poprzez:
1) obniżenie obowiązku nałożonego na producentów i handlowców w odniesieniu do
tworzonej i utrzymywanej przez nich bezpośrednio wielkości zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw (z wyłączeniem gazu płynnego LPG) z 76
dni dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw zrealizowanych
przez producenta lub handlowca w poprzednim roku kalendarzowym do 53 dni
o 10% w 2015 r. i do 30% od 31 grudnia 2017 r.;
2) zmianę sposobu obliczania minimalnego wymaganego poziomu zapasów
interwencyjnych w skali kraju – zastąpienie 90-dniowego średniego dziennego
zużycia ropy naftowej i produktów naftowych, ilością odpowiadającą 90 dniom
średniego dziennego przywozu netto ekwiwalentu ropy naftowej, co pozwala na
obniżenie ilości zapasów interwencyjnych ogółem;
3) umożliwienie producentom i handlowcom zlecenia utrzymywania części zapasów
Agencji Rezerw Materiałowych (o ile ARM będzie logistycznie w stanie przyjąć
takie zlecenie);
4) zniesienie obowiązku sporządzania procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia
bezpieczeństwa paliwowego państwa w odniesieniu do przedsiębiorców, których
przywóz w roku poprzednim nie przekroczył 100 tys. ton ropy naftowej lub paliw.
Ad. 1) Obniżenie w pierwszym okresie o 10% (a do końca 2017 r. o 30%) wielkości
utrzymywanych przez przedsiębiorców zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw
z wyłączeniem
gazu płynnego (LPG) zmieni podział obciążeń związanych
z funkcjonowaniem systemu zapasów pomiędzy sektor naftowy oraz organy publiczne.
68
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik