Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
Dla zapewnienia wypełnienia przez Agencję obowiązku nałożonego w art. 21a, na mocy art. 4
i 5 projektowanej ustawy z dniem jej wejścia w życie:
a) zapasy państwowe ropy naftowej i produktów naftowych stają się zapasami
agencyjnymi,
b) wolumeny ropy naftowej i paliw utrzymywane dotychczas w ramach rezerw
strategicznych, o których mowa w ustawie z dnia 29 października 2010 r. o rezerwach
strategicznych, zostają przeniesione do zapasów agencyjnych.
Jednocześnie z uwagi na konieczność zapewnienia źródła finansowania w roku wejścia
w życie ustawy dodano przepis określający, że dotychczasowe środki finansowe Agencji
przeznaczone na finansowanie zapasów państwowych ropy naftowej i produktów naftowych
oraz wolumenów ropy naftowej i paliw utrzymywanych w ramach rezerw strategicznych
przeznacza się na finansowanie zapasów agencyjnych w roku wejścia w życie ustawy.
Art. 6
Wprowadzenie bardzo konkretnych wymagań co do parametrów technicznych jakie muszą
spełniać magazyny oraz systemy przesyłowe i transportowe, w których utrzymywane będą
zapasy interwencyjne, powoduje konieczność dostosowania niektórych z dotychczasowych
magazynów. Ustawodawca zapewnia zatem czas na przeprowadzenie niezbędnych procesów
inwestycyjnych do końca 2017 r.
Art. 7
Zawiera przepisy przejściowe dotyczące terminów na dostosowanie ilości zapasów
obowiązkowych do poziomów wynikających z obliczeń wykonanych zgodnie
z projektowanymi przepisami.
Art. 8
Zawiera przepisy przejściowe dotyczące terminów na dostosowanie umów o magazynowanie
i umów biletowych do wymogów wynikających odpowiednio z art. 10 lub 11 ustawy, o której
mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 12 miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy. Dodatkowo ust. 3 precyzuje, że zapasy obowiązkowe
utrzymywane na podstawie umów niedostosowanych w wyznaczonym terminie nie mogą być
zaliczane do zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw.
59
Art. 9
Przepis art. 9 zawiera normę dostosowującą dotyczącą dotychczasowego rejestru
producentów i handlowców, a także międzyczasową, w zakresie wniosków o wpis lub zmianę
wpisu w rejestrze producentów i handlowców złożonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy.
Art. 10
Przepis przejściowy art. 10 pozwala na stopniowe tworzenie przez Agencję zapasów
agencyjnych w zakresie gazu płynnego (LPG) oraz stanowi przejściową podstawę ustalania
stawki opłaty zapasowej dla gazu płynnego (LPG).
Art. 11
Zawiera przepisy przejściowe dotyczące terminów na dostosowanie umów, na podstawie
których Prezes Agencji zlecił utrzymywanie zapasów państwowych ropy naftowej
i produktów naftowych, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 12
Konieczność sfinansowania zadań Agencji w zakresie utrzymywania zapasów agencyjnych
z pożyczki z budżetu państwa w okresie od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 marca 2015 r.
wynika z faktu, iż środki z opłaty zapasowej zaczną wpływać na rachunek Funduszu dopiero
od ostatniego dnia drugiego miesiąca obowiązywania projektowanej ustawy.
Art. 13
Nałożenie obowiązku sporządzania procedury na przedsiębiorców świadczących usługi
magazynowania lub przesyłu zapasów interwencyjnych oraz przedsiębiorców, którym
zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów interwencyjnych, wiąże się z koniecznością
zagwarantowania im dodatkowego czasu na jej opracowanie. Ustawodawca zapewnia na ten
cel 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 14
Przepis art. 14 reguluje kwestie postępowań rozpoczętych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem postępowań dotyczących rejestru.
Art. 15
Przepis art. 15 reguluje kwestie aktów wykonawczych wydanych na podstawie przepisów
w dotychczasowym brzmieniu.
60
Art. 16
Przepis określa termin wejścia w życie niniejszej ustawy. Z uwagi na określenie na dzień
1 stycznia 2015 r. wejścia w życie przepisu art. 21b ust. 8 dotyczącego obowiązku uiszczania
opłaty zapasowej przez producentów i handlowców, proponuje się 14-dniowe vacatio legis.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji z chwilą
przekazania go do uzgodnień międzyresortowych. Podmioty prowadzące zawodową
działalność lobbingową nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt ustawy został również przekazany partnerom społecznym w celu przeprowadzenia
uzgodnień społecznych.
Tabela zgodności dyrektywy Rady 2009/119/WE z dnia 14 września 2009 r. nakładającej na
państwa członkowskie obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów ropy naftowej lub
produktów ropopochodnych w załączeniu.
61
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa
− podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub przetwarzania
paliw, zwane dalej „producentami”,
− podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przywozu ropy naftowej lub
paliw, zwane dalej „handlowcami”,
− Agencja Rezerw Materiałowych,
− minister właściwy do spraw gospodarki,
− przedsiębiorcy będący operatorami systemów transportowych ropy naftowej i paliw oraz
infrastruktury magazynowej – w ograniczonym zakresie.
Według danych na koniec listopada 2012 r. w rejestrze producentów i handlowców
obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej i paliw
znajduje się 118 podmiotów.
Ustawa nie wprowadza rozszerzenia w zakresie podmiotów objętych obowiązkiem tworzenia
utrzymywania lub finansowania zapasów interwencyjnych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy poddany został konsultacjom społecznym poprzez przesłanie go do
następujących partnerów społecznych:
–
Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego,
–
Konfederacji „Lewiatan”,
–
Polskiej Organizacji Gazu Płynnego,
–
Polskiej Izby Gazu Płynnego,
–
Polskiej Izby Paliw Płynnych,
–
Krajowej Izby Biopaliw,
–
PKN Orlen S.A.,
–
Grupy LOTOS S.A.,
–
BP Polska Sp. z o.o.,
62
–
Shell Polska Sp. z o.o.,
–
Statoil Polska Sp. z o.o.,
–
Lukoil Polska Sp. z o.o.,
–
Neste Polska Sp. z o.o.,
–
Slovnaft Polska S.A.,
–
J&S Energy S.A.,
–
PERN Przyjaźń S.A.,
–
Operatora Logistycznego Paliw Płynnych Sp. z o.o.,
–
Agencji Rynku Energii S.A.
Ponadto projekt ustawy zamieszczony został w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji oraz na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki dla umożliwienia
przedstawienia uwag wszystkim zainteresowanym podmiotom.
W sumie partnerzy społeczni zgłosili 57 uwag, z których 18 zostało przyjętych. Uwagi
przyjęte dotyczyły między innymi:
– listy produktów naftowych,
– uzupełnienia opisu wzorów,
– współczynników gęstości,
– wyłączenia z podstawy obliczania wielkości produkcji paliw wywiezionych z kraju
oraz paliw wyprodukowanych z ropy naftowej wydobytej w kraju,
– doprecyzowania możliwości utrzymywania zapasów w zakresie gazu płynnego
(LPG) w postaci benzyn silnikowych i tych benzyn w postaci ropy naftowej,
– doprecyzowania
możliwości utrzymywania przez handlowców zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw w postaci ropy naftowej,
– wprowadzenia możliwości zamiennego utrzymywania zapasów obowiązkowych,
– obowiązkowego ogłaszania przez Prezesa Agencji możliwości w zakresie
świadczenia usługi biletowej,
– jawności rejestru producentów i handlowców,
– konieczności uzupełnienia uzasadnienia o dodatkowe wyjaśnienia.
Pozostałe uwagi zostały omówione i po udzieleniu wyjaśnień odrzucone, z wyjątkiem kilku
kwestii, które po dodatkowych konsultacjach zostały uwzględnione, tj.:
63
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik