eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2149
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900

2149

Art. 4 i 5 
 
Dla zapewnienia wypełnienia przez Agencję obowiązku nałożonego w art. 21a, na mocy art. 4 
i 5 projektowanej ustawy z dniem jej wejścia w życie: 
a)  zapasy  państwowe  ropy  naftowej  i  produktów  naftowych  stają  się  zapasami 
agencyjnymi, 
b) wolumeny ropy  naftowej  i paliw utrzymywane  dotychczas  w  ramach rezerw 
strategicznych, o których mowa w ustawie z  dnia  29  października  2010  r.  o  rezerwach 
strategicznych, zostają przeniesione do zapasów agencyjnych. 
Jednocześnie  z  uwagi  na  konieczność  zapewnienia  źródła  finansowania  w  roku  wejścia 
w życie  ustawy  dodano  przepis  określający,  że  dotychczasowe  środki  finansowe Agencji 
przeznaczone na finansowanie zapasów państwowych ropy naftowej i produktów naftowych 
oraz  wolumenów ropy naftowej i paliw utrzymywanych w ramach rezerw strategicznych 
przeznacza się na finansowanie zapasów agencyjnych w roku wejścia w życie ustawy. 
Art. 6 
Wprowadzenie  bardzo  konkretnych  wymagań  co  do  parametrów  technicznych  jakie muszą 
spełniać  magazyny  oraz  systemy  przesyłowe  i  transportowe,  w  których  utrzymywane  będą 
zapasy interwencyjne,  powoduje konieczność  dostosowania  niektórych  z dotychczasowych 
magazynów. Ustawodawca zapewnia zatem czas na przeprowadzenie niezbędnych procesów 
inwestycyjnych do końca 2017 r. 
Art. 7 
Zawiera  przepisy  przejściowe  dotyczące  terminów  na  dostosowanie  ilości  zapasów 
obowiązkowych  do  poziomów  wynikających  z  obliczeń  wykonanych  zgodnie 
z projektowanymi przepisami. 
Art. 8 
Zawiera przepisy przejściowe dotyczące terminów na dostosowanie umów o magazynowanie 
i umów biletowych do wymogów wynikających odpowiednio z art. 10 lub 11 ustawy, o której 
mowa w  art. 1,  w  brzmieniu  nadanym  niniejszą  ustawą,  w  terminie  12 miesięcy  od  dnia 
wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy.  Dodatkowo  ust.  3  precyzuje,  że  zapasy  obowiązkowe 
utrzymywane na podstawie umów niedostosowanych w wyznaczonym terminie nie mogą być 
zaliczane do zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw. 
 
59 
 
Art. 9  
Przepis art.  9  zawiera  normę  dostosowującą  dotyczącą  dotychczasowego rejestru 
producentów i handlowców, a także międzyczasową, w zakresie wniosków o wpis lub zmianę 
wpisu  w  rejestrze  producentów  i  handlowców  złożonych  przed  dniem  wejścia  w  życie 
niniejszej ustawy. 
Art. 10 
Przepis  przejściowy  art.  10  pozwala na stopniowe  tworzenie  przez  Agencję  zapasów 
agencyjnych w  zakresie  gazu płynnego (LPG) oraz stanowi przejściową podstawę ustalania 
stawki opłaty zapasowej dla gazu płynnego (LPG).  
Art. 11 
Zawiera  przepisy  przejściowe  dotyczące  terminów  na  dostosowanie  umów,  na podstawie 
których  Prezes  Agencji  zlecił  utrzymywanie  zapasów  państwowych  ropy  naftowej 
i produktów naftowych, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. 
Art. 12 
Konieczność  sfinansowania  zadań  Agencji  w zakresie utrzymywania zapasów agencyjnych 
z pożyczki z budżetu państwa w okresie od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 marca 2015 r. 
wynika z faktu, iż środki z opłaty zapasowej zaczną wpływać na rachunek Funduszu dopiero 
od ostatniego dnia drugiego miesiąca obowiązywania projektowanej ustawy.  
Art. 13 
Nałożenie  obowiązku  sporządzania  procedury  na  przedsiębiorców  świadczących  usługi 
magazynowania  lub  przesyłu  zapasów  interwencyjnych  oraz  przedsiębiorców, którym 
zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów interwencyjnych,  wiąże  się  z  koniecznością 
zagwarantowania im dodatkowego czasu na jej opracowanie. Ustawodawca zapewnia na ten 
cel 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. 
Art. 14 
Przepis art.  14  reguluje  kwestie  postępowań  rozpoczętych  przed  dniem  wejścia  w życie 
niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem postępowań dotyczących rejestru. 
Art. 15 
Przepis art.  15  reguluje kwestie aktów wykonawczych wydanych na podstawie przepisów 
w dotychczasowym brzmieniu. 
60 
 
Art. 16  
Przepis  określa  termin  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy.  Z  uwagi  na  określenie  na  dzień 
1 stycznia 2015 r. wejścia w życie przepisu art. 21b ust. 8 dotyczącego obowiązku uiszczania 
opłaty zapasowej przez producentów i handlowców, proponuje się 14-dniowe vacatio legis. 
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z trybem 
przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. 
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych 
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). 
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności lobbingowej w procesie 
stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został 
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego  Centrum  Legislacji  z chwilą 
przekazania go do uzgodnień  międzyresortowych.  Podmioty  prowadzące  zawodową 
działalność lobbingową nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem ustawy.  
Projekt ustawy został  również  przekazany  partnerom  społecznym  w celu  przeprowadzenia 
uzgodnień społecznych. 
Tabela zgodności dyrektywy Rady 2009/119/WE z dnia 14 września 2009 r. nakładającej na 
państwa  członkowskie  obowiązek  utrzymywania  minimalnych  zapasów  ropy  naftowej  lub 
produktów ropopochodnych w załączeniu. 
 
 
61 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa 
−  podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub przetwarzania 
paliw, zwane dalej „producentami”, 
−  podmioty  wykonujące  działalność  gospodarczą  w  zakresie  przywozu ropy naftowej lub 
paliw, zwane dalej „handlowcami”, 
−  Agencja Rezerw Materiałowych, 
−  minister właściwy do spraw gospodarki, 
−  przedsiębiorcy będący operatorami systemów transportowych ropy naftowej i paliw oraz 
infrastruktury magazynowej – w ograniczonym zakresie.  
Według  danych  na  koniec  listopada  2012  r.  w  rejestrze producentów i handlowców 
obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej i paliw 
znajduje się 118 podmiotów.  
Ustawa nie wprowadza rozszerzenia w zakresie podmiotów objętych obowiązkiem tworzenia 
utrzymywania lub finansowania zapasów interwencyjnych. 
2. Konsultacje społeczne 
 
Projekt  ustawy  poddany  został  konsultacjom  społecznym  poprzez  przesłanie  go  do 
następujących partnerów społecznych: 
– 
Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, 
– 
Konfederacji „Lewiatan”, 
– 
Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, 
– 
Polskiej Izby Gazu Płynnego, 
– 
Polskiej Izby Paliw Płynnych, 
– 
Krajowej Izby Biopaliw, 
– 
PKN Orlen S.A., 
– 
Grupy LOTOS S.A., 
– 
BP Polska Sp. z o.o., 
62 
 
– 
Shell Polska Sp. z o.o., 
– 
Statoil Polska Sp. z o.o., 
– 
Lukoil Polska Sp. z o.o., 
– 
Neste Polska Sp. z o.o., 
– 
Slovnaft Polska S.A., 
– 
J&S Energy S.A., 
– 
PERN Przyjaźń S.A., 
– 
Operatora Logistycznego Paliw Płynnych Sp. z o.o., 
– 
Agencji Rynku Energii S.A. 
Ponadto projekt ustawy zamieszczony został w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego 
Centrum Legislacji oraz na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki  dla  umożliwienia 
przedstawienia uwag wszystkim zainteresowanym podmiotom. 
W  sumie  partnerzy  społeczni  zgłosili  57  uwag,  z których 18 zostało  przyjętych.  Uwagi 
przyjęte dotyczyły między innymi: 
–  listy produktów naftowych, 
–  uzupełnienia opisu wzorów, 
–  współczynników gęstości, 
–  wyłączenia  z  podstawy  obliczania  wielkości  produkcji  paliw  wywiezionych  z  kraju 
oraz paliw wyprodukowanych z ropy naftowej wydobytej w kraju, 
–  doprecyzowania  możliwości  utrzymywania  zapasów  w  zakresie  gazu  płynnego 
(LPG) w postaci benzyn silnikowych i tych benzyn w postaci ropy naftowej, 
–  doprecyzowania 
możliwości  utrzymywania  przez  handlowców  zapasów 
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw w postaci ropy naftowej, 
–   wprowadzenia możliwości zamiennego utrzymywania zapasów obowiązkowych, 
–  obowiązkowego  ogłaszania  przez  Prezesa  Agencji  możliwości  w  zakresie 
świadczenia usługi biletowej, 
–  jawności rejestru producentów i handlowców, 
–  konieczności uzupełnienia uzasadnienia o dodatkowe wyjaśnienia. 
Pozostałe uwagi zostały omówione i po udzieleniu wyjaśnień odrzucone, z wyjątkiem kilku 
kwestii, które po dodatkowych konsultacjach zostały uwzględnione, tj.: 
63 
 
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: