Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
regulowanych w art. 18 dyrektywy 2009/119/WE.
Przepisy powyższe zapewniają implementację postanowień dyrektywy 2009/119/WE
w zakresie art. 18 ust. 3, 5 i 6. W szczególności zaś dodany nowy przepis art. 29b ust. 3
reguluje obowiązki producentów i handlowców, a także innych podmiotów utrzymujących
zapasy interwencyjne lub będących w posiadaniu informacji dotyczących zapasów
interwencyjnych podczas przeglądu zapasów interwencyjnych przeprowadzanego przez osoby
upoważnione przez KE. Ponadto ust. 4 reguluje kwestie zachowania tajemnicy przez osoby
upoważnione przez KE do przeprowadzania przeglądów.
Rozdział 5
Rozdział ten zawiera plan postępowania w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego
państwa w zakresie ropy naftowej i produktów naftowych oraz konieczności wypełnienia
zobowiązań międzynarodowych – wprowadzona zmiana tytułu tego rozdziału służy
implementacji art. 20 ust. 2 dyrektywy 2009/119/WE.
Art. 31
W art. 31 dokonano zmiany polegającej na odstąpieniu od obowiązku sporządzania
i corocznego uaktualniania procedur na wypadek wystąpienia zakłóceń w przywozie ropy
naftowej lub paliw lub awarii w odniesieniu do handlowców dokonujących przywozu poniżej
100 tys. ton rocznie. Zmiana ta ograniczy obciążania administracyjne związane
z prowadzeniem działalności przez małych przedsiębiorców. Należy mieć również na
uwadze, iż plany interwencyjne małych przedsiębiorców nie mają istotnego znaczenia dla
bezpieczeństwa paliwowego państwa. Obowiązek ich sporządzania nie jest zatem
dostatecznie uzasadniony interesem publicznym, a jedynie dobrze pojętym interesem
prywatnym tych przedsiębiorców – zatem jego uchylenie jest dopuszczalne.
Z drugiej strony obowiązek sporządzania i uaktualniania procedur został rozszerzony na
przedsiębiorców świadczących usługę magazynowania lub przesyłu oraz przedsiębiorców,
którym zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów interwencyjnych. Łącznie z planami
wojewodów procedury te zostaną uwzględnione przy opracowaniu podręcznika działań
interwencyjnych na wypadek sytuacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o zapasach.
Obowiązek opracowania i uaktualniania podręcznika działań interwencyjnych został nałożony
na ministra właściwego do spraw gospodarki w nowym art. 44a. Dla sporządzenia
54
podręcznika działań przez ministra konieczne jest dysponowanie przez niego planami
podmiotów, których działanie ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa paliwowego państwa
– a zatem także planami przedsiębiorców magazynujących lub przesyłających zapasy.
Należy mieć na uwadze, iż przedsiębiorca sporządzający plan nie musi analizować ryzyka
wystąpienia zakłóceń w przywozie czy awarii. Obowiązek sporządzenia planu na wypadek
wystąpienia tych dwóch ryzyk wynika bowiem z ustawy, zaś źródło ryzyka nie ma znaczenia
dla sporządzającego plan. Przedsiębiorca może natomiast sporządzić plany postępowania
alternatywnie, zakładając wystąpienie drobnych, umiarkowanych i poważnych zakłóceń oraz
awarii. W ust. 2 uszczegółowiono wymagania w zakresie zawartości planów. Istotne jest
zwłaszcza wprowadzenie obowiązku określenia zakładanego czasu potrzebnego dla
poszczególnych działań. Dodatkowy obowiązek konsultowania procedur przez handlowców,
producentów oraz przedsiębiorców, którym zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów
z przedsiębiorcami świadczącymi na ich rzecz usługi magazynowania lub przesyłu zapasów
interwencyjnych, wpłynie na poprawę integralności działania systemów magazynowych oraz
przesyłowych.
Art. 32–34
Zmiany wskazanych przepisów wynikają z wprowadzenia nowej kategorii zapasów,
tj. zapasów agencyjnych, i potrzeby uregulowania sposobów ich interwencyjnego uwalniania.
Interwencyjne uwolnienie zapasów agencyjnych polegać będzie na obniżeniu ich ilości
poprzez ich wprowadzenie na rynek lub na ich obowiązkowej sprzedaży.
W przypadku zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa, obniżone zapasy
wprowadzane na rynek będą oferowane:
a) w pierwszej kolejności producentom i handlowcom w ilości proporcjonalnej do
wysokości wniesionej przez nich opłaty zapasowej (jest to rozwiązanie oparte na
modelu niemieckim i uzasadnione faktem, iż to przedsiębiorcy finansują zapasy
agencyjne) albo
b) podmiotom wskazanym w decyzji o obniżeniu zapasów agencyjnych.
Zapasy agencyjne będą mogły zostać wykorzystane także w przypadku konieczności
wypełnienia zobowiązań międzynarodowych.
Wydając decyzję o uwolnieniu tych zapasów, minister właściwy do spraw gospodarki nie
będzie określał kwotowo ceny tych zapasów, lecz określi podstawę ustalenia ceny sprzedaży.
55
W celu zapewnienia optymalnej skuteczności systemu interwencyjnego zaproponowano
w ustawie alternatywne procedury uwolnienia zapasów agencyjnych. Wybór procedury
uzależniony będzie od potrzeb w konkretnej sytuacji kryzysowej.
Jako podmioty upoważnione do zakupu z zapasów agencyjnych należy przede wszystkim
przyjąć podmioty o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa życia, zdrowia ludności oraz
zapewnienia porządku publicznego.
Procedura międzynarodowa ma bardziej otwarty charakter ze względu na zapewnienie
możliwości wypełnienia podjętych na szczeblu międzynarodowym ewentualnych instrukcji
dla państw członkowskich.
Ponadto we wskazanych przepisach doprecyzowano, iż obniżenie ilości zapasów
interwencyjnych polega na ich wprowadzeniu na rynek – dla wyraźnego odróżnienia tego
działania interwencyjnego od obowiązkowej sprzedaży. Innymi słowy, obniżenie ilości
zapasów interwencyjnych następuje dopiero w momencie ich wprowadzenia na rynek, a nie
np. przeksięgowania z pozycji „zapasy interwencyjne” do pozycji „zapasy handlowe”.
Ponadto wskazano, iż działania interwencyjne polegające na uwolnieniu zapasów
interwencyjnych (decyzje i rozporządzenia) winny uwzględniać ewentualne zalecenia KE co
do terminu odtworzenia tych zapasów, co jest zgodnie z art. 20 ust. 6 dyrektywy
2009/119/WE, który stanowi, iż Komisja, na podstawie wyniku konsultacji z grupą
koordynacyjną i w odpowiednich przypadkach w porozumieniu z MAE, a w szczególności
rozpatrzywszy sytuację na międzynarodowych rynkach ropy naftowej i produktów
ropopochodnych, określa rozsądne ramy czasowe, w których państwa członkowskie muszą
uzupełnić swoje zapasy do minimalnych wymaganych poziomów.
Art. 44a
Nowy przepis art. 44a, nakładający na ministra właściwego do spraw gospodarki obowiązek
opracowania i uaktualnienia podręcznika działań interwencyjnych w oparciu o plan zawarty
w rozdziale 5 ustawy, jest uzupełnieniem implementacji art. 20 ust. 2 dyrektywy
2009/119/WE (zob. też uzasadnienie do art. 31).
Art. 47
Zmiana brzmienia art. 47 ust. 1 wynika z faktu, iż obowiązek niezwłocznego powiadamiania
Komisji Europejskiej o każdym przypadku obniżenia ilości zapasów interwencyjnych poniżej
56
poziomu określonego w art. 3 ust. 3 nie dotyczy obniżenia ilości zapasów specjalnych w
przypadku ich rotacji – co wynika z art. 9 ust. 4 dyrektywy 2009/119/WE.
Art. 48a
Dodanie nowego przepisu art. 48a wynika z przeniesienia do zapasów agencyjnych
wolumenów zapasów ropy naftowej i paliw dotychczas gromadzonych w ramach systemu
rezerw strategicznych (zob. zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe
i końcowe – art. 5). Powoduje to konieczność zapewnienia realizacji zadań określonych
w ustawie z dnia 29 października 2010 r. o rezerwach strategicznych (Dz. U. Nr 229,
poz. 1496, z 2011 r. Nr 94, poz. 551 oraz z 2012 r. poz. 951).
W związku z powyższym, w sytuacjach zagrożeń, o których mowa w art. 3 ustawy
o rezerwach strategicznych, innych niż zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa, oraz
konieczności wypełniania przez RP zobowiązań międzynarodowych określonych w art. 3
ustawy o rezerwach strategicznych, innych niż dotyczące zabezpieczenia rynku ropy naftowej
lub rynku paliw, możliwe będzie uruchomienie zapasów agencyjnych na potrzeby
systemu rezerw strategicznych w maksymalnej ilości ropy naftowej lub paliw
odpowiadającej 4 dniom średniego dziennego przywozu netto ekwiwalentu ropy
naftowej. W tym celu, minister właściwy do spraw gospodarki będzie mógł wydać decyzję
o przeniesieniu części zapasów agencyjnych w ilości odpowiadającej nie więcej niż 4 dniom
średniego dziennego przywozu netto ekwiwalentu ropy naftowej do rezerw strategicznych.
Ilość ta odpowiada w przybliżeniu ilości ropy naftowej i paliw utrzymywanej w ramach
rezerw strategicznych w dniu wejścia w życie ustawy i przeniesionej do zapasów agencyjnych
z mocy tej ustawy. Tylko ta ilość zapasów agencyjnych będzie mogła zostać przeniesiona do
rezerw strategicznych.
Dodatkowo w ust. 2 przewiduje się, iż odtworzone wolumeny ropy naftowej i paliw minister
właściwy do spraw gospodarki przenosi z powrotem obligatoryjnie, w drodze decyzji,
z rezerw strategicznych do zapasów agencyjnych. Rozwiązanie to wynika nie tylko
z konieczności zapewnienia powrotu przeniesionych wolumenów do systemu zapasów, ale
także z odmiennego sposobu finansowania uwalniania zapasów agencyjnych i udostępniania
rezerw strategicznych. Zapasy agencyjne są uwalniane odpłatnie. Koszty ich odtworzenia
pokrywane powinny więc być z wpływów związanych z ich uwolnieniem. Natomiast rezerwy
strategiczne są udostępniane nieodpłatnie (art. 18 ust. 6 ustawy o rezerwach strategicznych) –
ich ponowne utworzenie jest finansowane z rezerwy celowej pn. Przeciwdziałanie i usuwanie
skutków klęsk żywiołowych (część 83, dział 758, rozdział 75818, poz. 4). Brak zatem
57
uzasadnienia, by wolumeny przeniesione z systemu zapasów i udostępnione w ramach
systemu rezerw odtwarzać ze środków Funduszu finansowanego przez przedsiębiorców.
Dodatkowo treść ust. 3 wskazuje rezerwę celową jako źródło finansowania odtworzenia
udostępnionych nieodpłatnie rezerw oraz ministra właściwego do spraw gospodarki jako
wnioskodawcę. Celem ust. 4 jest natomiast zapewnienie, aby środki finansowe zostały
uruchomione przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w terminie
gwarantującym odtworzenie zapasów agencyjnych zgodnie z powiadomieniem, o którym
mowa w art. 47, lub rekomendacjami Komisji Europejskiej.
Art. 63 i 64
Przedmiotowe przepisy zostały uzupełnione o regulację kar za niewypełnienie obowiązku
w zakresie opłaty zapasowej oraz nieprzekazywanie procedur postępowania w sytuacji
wystąpienia zakłóceń w przywozie ropy naftowej lub paliw, lub awarii w systemie
przesyłowym, przetwórczym lub magazynowym, lub ich aktualizacji. Zmiany te służą
implementacji art. 21 dyrektywy 2009/119/WE.
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 2
W art. 2 niniejszej ustawy wprowadza się wyłączenie paliw przeznaczonych lub
pochodzących z zapasów agencyjnych podlegających wymianie lub zamianie spod przepisów
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przepis ten
ułatwi Agencji zarówno nabycie paliw na zapasy agencyjne, jak też ich sprzedaż w wypadku
konieczności ich wymiany lub zamiany i jest uzasadniony zarówno względami
bezpieczeństwa systemu, jak też potrzebą zapewnienia ekonomiki systemu, co ostatecznie
wpływać będzie na ceny paliw na rynku.
Art. 3
Zmiany wprowadzone art. 3 niniejszej ustawy w ustawie z dnia 29 października 2010 r.
o rezerwach strategicznych mają charakter porządkowy i wynikają z wprowadzenia nowej
kategorii zapasów – zapasów agencyjnych oraz mają za zadanie usunięcie przepisów
dotyczących planowania i finansowania z dotacji budżetowych – celowej i podmiotowej –
zadań Agencji w zakresie zapasów agencyjnych, z jednoczesnym zapewnieniem finansowania
obowiązków innych niż tworzenie i utrzymywanie zapasów agencyjnych określonych
w ustawie o zapasach.
58
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik