Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
uwzględnieniu specyfiki ARM.
Art. 21e
Nowy przepis art. 21e zapewnia implementację art. 9 dyrektywy 2009/119/WE („Zapasy
specjalne”), ust. 6 – jej art. 10 ust. 2, ust. 7 – art. 10 ust. 3.
Przepis ust. 1 przewiduje upoważnienie dla ministra właściwego do spraw gospodarki do
wydania decyzji o nadaniu części zapasów interwencyjnych statusu zapasów specjalnych oraz
określa przesłanki wydania tej decyzji. Zakłada się, iż wydanie tej decyzji będzie uzależnione
przede wszystkim od faktycznego uzyskania przez Skarb Państwa prawa własności co
najmniej 30-dniowych zapasów w postaci określonych produktów gotowych.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania rynkowe występujące w chwili przygotowywania projektu
ustawy – musiałyby to być zapasy następujących produktów: olej napędowy, benzyny
silnikowe, olej opałowy, JET.
Z drugiej strony, przedwczesne wydanie przedmiotowej decyzji wiązałoby się ze wzrostem
kosztów tworzenia i utrzymywania zapasów, a co za tym idzie – ze wzrostem opłaty
zapasowej.
Przepisy ust. 2 wskazują enumeratywnie treść ww. decyzji.
Przepis ust. 3 określa termin wejścia w życie ww. decyzji. Przepis ust. 4 odnosi się do
obowiązku zawiadomienia KE o wydaniu decyzji. Przepis ust. 5 przewiduje możliwość
obniżenia poziomu zapasów specjalnych na czas niezbędny do ich wymiany lub zamiany.
Wskazane przepisy stanowią implementację art. 9 ust. 4 dyrektywy 2009/119/WE.
Przepisy ust. 6 i 7 określają sposób postępowania z zapasami specjalnymi i stanowią
implementację art. 10 ust. 2 i 3 dyrektywy. Dotyczą zarówno zapasów specjalnych
krajowych, jak też zapasów o statusie zapasów specjalnych należących do innego kraju
członkowskiego Unii Europejskiej.
Przepis ust. 8 określa obowiązki sprawozdawcze ministra właściwego do spraw gospodarki
wobec KE w przypadku niewydania decyzji o nadaniu części zapasów interwencyjnych
statusu zapasów specjalnych (implementacja art. 9 ust. 5 zd. drugie dyrektywy).
49
Art. 21f
Nowy przepis art. 21f zapewnia powstanie Rady Konsultacyjnej do spraw Zapasów Ropy
Naftowej i Paliw, jako organu opiniodawczego Prezesa Agencji w zakresie wysokości stawek
opłaty zapasowej, a także projektów inwestycyjnych w zakresie budowy magazynów na rzecz
zapasów agencyjnych. Powstanie takiego organu zaproponowali przedsiębiorcy sektora
naftowego w ramach uzgodnień społecznych. W projekcie wskazano wyraźnie, że udział
w pracach Rady Konsultacyjnej jest nieodpłatny, a więc jej funkcjonowanie nie pociągnie za
sobą dodatkowego obciążenia Funduszu Zapasów Agencyjnych.
Art. 22
Zmiany w zakresie art. 22 ust. 1 i 2 wynikają z informatyzacji rejestru zapasów
obowiązkowych (zob. art. 13). Wprowadzenie informatycznego rejestru systemu zapasów
interwencyjnych należy skorelować z informatyzacją procesu przekazywania informacji przez
przedsiębiorców – co uprości i przyspieszy przekazywanie danych oraz aktualizację rejestru.
W związku z powyższym należało zlikwidować obowiązek przekazywania informacji przez
producentów i handlowców w formie pisemnej.
Co do zmian w zakresie ust. 4 i 5 – zob. uzasadnienie art. 13 ust. 6. Dodanie ust. 4a –
zob. uzasadnienie art. 13 ust. 7.
Wprowadzenie przepisu ust. 6 wiąże się z implementacją art. 18 ust. 7 dyrektywy
2009/119/WE.
Art. 22a
Zmiana treści art. 22a nakłada obowiązek określony w rozporządzeniu Rady (UE,
EURATOM) nr 617/2010 z dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie zgłaszania Komisji projektów
inwestycyjnych dotyczących infrastruktury energetycznej w Unii Europejskiej na podmioty
zajmujące się przesyłem ropy naftowej lub paliw. Ponadto ma charakter redakcyjny
polegający na zastąpieniu zwrotu „produkty naftowe” wyrazem „paliwa” (zob. też pkt 2.1).
Art. 23
Nowe brzmienie art. 23 związane jest z wprowadzeniem nowej kategorii zapasów
interwencyjnych – zapasów specjalnych (art. 9 dyrektywy 2009/119/WE) i koniecznością
zapewnienia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki kontroli nad tymi zapasami.
50
Określone w ust. 2a i 2b zasady sprawozdawczości zapewniają implementację art. 13
ust. 1–3 dyrektywy 2009/119/WE.
Rozdział 3a
Zasady funkcjonowania Funduszu Zapasów Agencyjnych.
Przepisy dodanego rozdziału 3a powołują i określają zasady funkcjonowania Funduszu
Zapasów Agencyjnych. Na ich podstawie tworzy się Fundusz Zapasów Agencyjnych, który
ma gromadzić środki na tworzenie i utrzymywanie zapasów agencyjnych, pochodzące przede
wszystkim z opłaty zapasowej. Fundusz jest państwowym funduszem celowym w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 885 i 938). Dysponentem Funduszu jest Prezes Agencji.
Konieczność utworzenia funduszu wynika pośrednio z art. 7 ust. 1 dyrektywy
2009/119/WE, który stanowi, iż KCZ przybiera postać organu lub agendy, których celem nie
jest osiąganie zysku i które działają w interesie ogólnym oraz które nie są uznawane za
podmiot gospodarczy w rozumieniu niniejszej dyrektywy. Środki pochodzące z opłaty
zapasowej nie powinny być zatem przeznaczone na inne cele niż utrzymywanie systemu
zapasów.
Środki Funduszu przeznacza się na realizację zadań Agencji w zakresie tworzenia
i utrzymywania zapasów agencyjnych, w tym również na zwrot nadpłaconych lub nienależnie
zapłaconych opłat zapasowych, zwrot kar, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1a, oraz na
koszty obsługi Funduszu obejmujące zarówno koszty finansowe, jak i administracyjne
Agencji związane z wykonywaniem zadań w zakresie tworzenia i utrzymywania zapasów
agencyjnych.
Biorąc pod uwagę odpowiedzialność ministra właściwego do spraw gospodarki za
bezpieczeństwo paliwowe, organowi temu powierza się funkcję kontrolną nad planami
Funduszu i sposobem wykorzystania zgromadzonych w nim środków. Jednocześnie dla
zapewnienia skuteczności operacji dokonywanych przy wykorzystaniu środków Funduszu
dysponentem funduszu jest Prezes ARM.
Rozwiązania szczegółowe zawarto w art. 28a–28f.
Art. 28a
Przepis ten powołuje Fundusz Zapasów Agencyjnych, który jest państwowym funduszem
celowym w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, wyznacza na jego
51
dysponenta Prezesa Agencji i określa podstawowe cele Funduszu, którymi są gromadzenie
środków na tworzenie i utrzymywanie zapasów agencyjnych oraz finansowanie realizacji
zadań Agencji w zakresie tworzenia i utrzymywania zapasów agencyjnych.
Art. 28b
W artykule tym wymieniono zamknięty katalog źródeł środków Funduszu. Podkreślenia
wymaga fakt, że podstawowym źródłem finansowania Funduszu Zapasów Agencyjnych będą
opłaty zapasowe wpłacane przez przedsiębiorców obowiązanych do tworzenia
i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw. Źródłem finansowania nie
będą dotacje z budżetu państwa. Wyjątek stanowi pożyczka z budżetu państwa,
w szczególności w okresie trzech pierwszych miesięcy funkcjonowania Funduszu, co wynika
z faktu, iż środki z opłaty zapasowej zaczną wpływać na rachunek Funduszu dopiero od
ostatniego dnia drugiego miesiąca obowiązywania projektowanej ustawy, a Agencja ma stałe
miesięczne zobowiązania finansowe z tytułu utrzymywania obecnych zapasów państwowych
ropy naftowej i paliw.
Art. 28c
Przepis ten zawiera zamknięty katalog celów, na jakie mogą być wydatkowane środki
finansowe gromadzone w Funduszu.
Art. 28d
Do gospodarki finansowej Funduszu mają zastosowanie przepisy ustawy o finansach
publicznych. Zgodnie z ust. 1 podstawą gospodarki Funduszu jest roczny plan finansowy.
Prezes Agencji sporządza projekt tego planu finansowego i uzgadnia go z ministrem
właściwym do spraw gospodarki. Przyjęto, iż plan finansowy sporządzany jest na dany rok
budżetowy, w trybie przewidzianym dla opracowania projektu ustawy budżetowej.
Jednocześnie z uwagi na możliwe zmiany cen ropy naftowej i produktów naftowych
wprowadzono możliwość zmian planu finansowego w zakresie kwot przychodów i kosztów
funduszu. Zmianę planu sporządza Prezes Agencji i uzgadnia ją z ministrem właściwym do
spraw gospodarki.
52
Art. 28e
Przepis reguluje obowiązki Prezesa Agencji wobec ministra właściwego do spraw gospodarki
w zakresie przekazywania informacji o realizacji planu finansowego Funduszu oraz rocznego
sprawozdania z wykonania planu finansowego Funduszu.
Art. 28f
Stanowi element zabezpieczenia mechanizmu finansowego przed możliwością zadłużenia się
ARM w wyniku braku środków w Funduszu Zapasów Agencyjnych.
Art. 29
Zmiany w treści art. 29, regulującego zasady przeprowadzania kontroli przez Prezesa ARM,
w zakresie ust. 1, wynikają przede wszystkim z wprowadzenia kategorii zapasów
agencyjnych w miejsce zapasów państwowych.
Ponadto zmiany w treści tego przepisu wiążą się z koniecznością zapewnienia możliwości
kontroli prawidłowości obliczenia opłaty zapasowej, spełnienia wymagań w zakresie
dostępności zapasów oraz magazynowania zapasów agencyjnych – co jest kolejnym
elementem składającym się na implementację art. 5 ust. 1 dyrektywy 2009/119/WE.
Zmiany w zakresie ust. 5 (wydłużenie okresu, który może być objęty kontrolą) wiążą się
pośrednio z koniecznością implementacji art. 18 ust. 7 dyrektywy 2009/119/WE.
Art. 29a
Dodany art. 29a związany jest z zapewnieniem możliwie najlepszego dostępu do
informacji, w szczególności na potrzeby prowadzonych przez Prezesa Agencji postępowań
administracyjnych i służy lepszej kontroli systemu zapasów, a co za tym idzie –
implementacji art. 5 ust. 1 dyrektywy 2009/119/WE. Przepis ten wprowadza podstawę
prawną dla organów administracji publicznej do udostępniania danych potrzebnych w toku
postępowań administracyjnych prowadzonych przez Prezesa ARM, a także przyczyni się do
uszczelniania systemu zapasów i walki z szarą strefą.
Art. 29b i 29c
Art. 29b i 29c w związku z nowym art. 29 ust. 2a odnosi się do przeprowadzanych przez
osoby upoważnione przez KE i przedstawicieli innych państw członkowskich UE przeglądów
53
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik