eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym

Poselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym

projekt dotyczy wprowadzenia nowej formy administrowania na szczeblach samorządów lokalnych, poprzez uregulowanie instytucji powiatu metropolitalnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2107
  • Data wpłynięcia: 2013-08-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2107

2) w wyniku przejęcia od Skarbu Państwa na podstawie porozumienia, z wyłączeniem mienia 
przeznaczonego  na  zaspokojenie  roszczeń  reprywatyzacyjnych  oraz  realizację  programu 
powszechnego uwłaszczenia,  
3) przez inne czynności prawne, w tym w drodze darowizn, spadków i zapisów. 
2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi: 
1)  wykaz  składników  majątkowych  i  tryb  ich  przekazywania  powiatowi  metropolitalnemu 
przez gminy wchodzące w jego skład,  
 
2)  tryb  przekazywania  mienia  przez  Skarb  Państwa  powiatowi  metropolitalnemu, 
z uwzględnieniem potrzeb w zakresie wykonywania zadań powiatu, 
 
3)  kategorie  mienia  wyłączonego  z  przekazywania  powiatowi  metropolitalnemu, 
przeznaczonego  na  zaspokojenie  roszczeń  reprywatyzacyjnych  oraz  realizację  programu 
powszechnego uwłaszczenia. 
Art. 45. 1. Oświadczenie  woli  w  sprawach  majątkowych  w  imieniu  powiatu  metropolitalnego 
składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd. 
2. Zarząd  może  upoważnić  pracowników  starostwa  metropolitalnego  oraz  jednostek 
organizacyjnych  powiatu  metropolitalnego  do  składania  oświadczeń  woli  związanych 
z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu. 
3. Jeżeli  czynność  prawna  może  spowodować  powstanie  zobowiązań  majątkowych,  do  jej 
skuteczności  potrzebna  jest  kontrasygnata  skarbnika  powiatu  metropolitalnego  lub  osoby  przez 
niego upoważnionej. 
4. Skarbnik,  który  odmówił  kontrasygnaty,  ma  jednak  obowiązek  jej  dokonania  na  pisemne 
polecenie  starosty,  przy  równoczesnym  powiadomieniu  o  tym  rady  powiatu  metropolitalnego  i 
regionalnej izby obrachunkowej. 
Art. 46. Powiat  metropolitalny  nie  ponosi  odpowiedzialności  za  zobowiązania  innych 
powiatowych osób prawnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Inne powiatowe osoby 
prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania powiatu metropolitalnego. 
Art. 47. Zarząd  i  ochrona  mienia  powiatu  metropolitalnego  powinny  być  wykonywane  ze 
szczególną starannością. 
 
Rozdział 5 
Finanse powiatu metropolitalnego 
Art. 48.   Powiat  metropolitalny  samodzielnie  prowadzi  gospodarkę  finansową  na  postawie 
uchwały budżetowej. 
Art.  49.  Pierwszy  budżet  powiatu  metropolitalnego  ustala  regionalna  izba  obrachunkowa  na 
zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.  
Art. 50. Przekazywanie  powiatowi  metropolitalnemu,  w  drodze  ustawy,  nowych  zadań 
wymaga  zapewnienia ś rodków  finansowych  koniecznych  na  ich  realizację  w  postaci  zwiększenia 
dochodów. 
Art. 51. 1. Za  prawidłowe  wykonanie  budżetu  powiatu  metropolitalnego  odpowiada  zarząd 
powiatu metropolitalnego. 
2. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo: 
1)  zaciągania  zobowiązań  mających  pokrycie  w  ustalonych  w  uchwale  budżetowej  kwotach 
wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu metropolitalnego, 
 
10 
2)  emitowania  papierów  wartościowych,  w  ramach  upoważnień  udzielonych  przez  radę 
powiatu metropolitalnego, 
3)  dokonywania wydatków budżetowych, 
4)  zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu metropolitalnego, 
5)  dysponowania rezerwą budżetu powiatu metropolitalnego, 
6)  blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą. 
Art. 52. Gospodarka ś rodkami  finansowymi  znajdującymi  się  w  dyspozycji  powiatu 
metropolitalnego jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez: 
1) jawność debaty budżetowej, 
2)  opublikowanie  uchwały  budżetowej  oraz  sprawozdań  z  wykonania  budżetu  powiatu 
metropolitalnego, 
3)  przedstawienie  pełnego  wykazu  kwot  dotacji  celowych  udzielanych  z  budżetu  powiatu 
metropolitalnego, 
4)  ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w art. 51 ust. 2 pkt 1 i 2. 
Art. 53. Dyspozycja ś rodkami  pieniężnymi  powiatu  metropolitalnego  jest  oddzielona  od  jej 
kasowego wykonania. 
Art. 54. Kontrolę  gospodarki  finansowej  powiatu  metropolitalnego  sprawuje  regionalna  izba 
obrachunkowa. 
 
Rozdział 6 
Związki, stowarzyszenia i porozumienia 
Art. 55. 1. W  celu  wspólnego  wykonywania  zadań  publicznych,  w  tym  wydawania  decyzji  w 
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, powiat metropolitalny może  tworzyć 
związki z innymi gminami i powiatami. 
2. Uchwały  o  utworzeniu  związku,  przystąpieniu  do  związku  lub  wystąpieniu  ze  związku 
podejmują rady zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego. 
3. Prawa i obowiązki jednostek uczestniczących w związku, związane z wykonywaniem zadań 
przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. 
Art. 56. 1. Związek  wykonuje  zadania  publiczne  w  imieniu  własnym  i  na  własną 
odpowiedzialność. 
2. Związek ma osobowość prawną. 
Art. 57. 1. Utworzenie  związku  wymaga  przyjęcia  jego  statutu  przez  rady  zainteresowanych 
jednostek  samorządu  terytorialnego  bezwzględną  większością  głosów  ustawowego  składu  rady 
powiatu lub gminy. 
2. Statut związku powinien określać: 
1)  nazwę i siedzibę związku, 
2)  członków i czas trwania związku, 
3)  zadania związku, 
4)  organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania, 
5)  zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku, 
6)  zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku, 
7)  zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń majątkowych, 
8)  zasady likwidacji związku, 
9)  tryb wprowadzania zmian w statucie związku, 
 
11 
10) inne zasady określające współdziałanie. 
Art. 58. 1. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej. 
2. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu. 
3. Na decyzję o odmowie wpisania do rejestru przysługuje skarga do sądu administracyjnego. 
Art. 59. 1. Organem  stanowiącym  i  kontrolnym  związku  jest  zgromadzenie  związku,  zwane 
dalej "zgromadzeniem". 
2. W  skład  zgromadzenia  wchodzi  co  najmniej  jeden  reprezentant  każdej  z  jednostek 
samorządu  terytorialnego  uczestniczących  w  związku.  Statut  może  przyznawać  określonym 
jednostkom samorządu terytorialnego więcej niż jednego reprezentanta w zgromadzeniu. 
3.  Reprezentantów  wyznaczają  rady  jednostek  samorządu  terytorialnego  tworzących  związek. 
Zasady reprezentacji jednostki samorządu terytorialnego w związku określa rada tej jednostki. 
Art. 60. 1. Uchwały  zgromadzenia  podejmowane  są  bezwzględną  większością  głosów 
statutowej liczby członków zgromadzenia. 
2. Członek zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw wraz z uzasadnieniem w stosunku do 
uchwały zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia. 
3. Wniesienie  sprzeciwu  wstrzymuje  wykonanie  uchwały  i  wymaga  ponownego  rozpatrzenia 
sprawy. 
4. Sprzeciwu  nie  można  zgłosić  wobec  uchwały  podjętej  w  wyniku  ponownego  rozpatrzenia 
sprawy. 
Art. 61. 1. Organem wykonawczym związku jest zarząd. 
2. Zarząd  związku  jest  powoływany  i  odwoływany  przez  zgromadzenie  spośród  członków 
zgromadzenia. 
3. O  ile  statut  tak  stanowi,  dopuszczalny  jest  wybór  członków  zarządu  spoza  członków 
zgromadzenia w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu zarządu związku. 
Art. 62. 1. Do gospodarki finansowej związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce 
finansowej powiatu. 
2. Plan finansowy związku uchwala zgromadzenie związku. 
Art. 63.  1. Powiat  metropolitalny  może  zawierać  z  organami  administracji  rządowej 
porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej. 
2. Powiat  metropolitalny  może  zawierać  porozumienia  z  gminami  i  powiatami,  a  także 
z województwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu metropolitalnego. 
3. Porozumienia, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku 
urzędowym. 
4. Do  porozumień  stosuje  się  odpowiednio  przepisy  ustawy  z  dnia  8  marca  1990  r. 
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). 
Art. 64. 1. Powiat  metropolitalny  może  tworzyć  stowarzyszenia  z  gminami,  powiatami 
i województwami. 
2. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 
7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), z tym 
że dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 założycieli. 
Art. 65. Powiat  metropolitalny  oraz  związki  i  stowarzyszenia  jednostek  samorządu 
terytorialnego,  w  tym  z  udziałem  powiatu  metropolitalnego  mogą  sobie  wzajemnie  bądź  innym 
jednostkom  samorządu  terytorialnego  udzielać  pomocy,  w  tym  pomocy  finansowej  na  zasadach 
określonych w ustawie o finansach publicznych. 
 
12 
Art.  66. Zasady  przystępowania  powiatu  metropolitalnego  do  międzynarodowych  zrzeszeń 
społeczności lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy. 
 
Rozdział 7 
Nadzór nad działalnością powiatu metropolitalnego 
Art. 67. 1. Nadzór  nad  działalnością  powiatu  metropolitalnego  sprawuje  Prezes  Rady 
Ministrów oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa. 
2. Organy  nadzoru  mogą  wkraczać  w  działalność  powiatu  metropolitalnego  tylko 
w przypadkach określonych ustawami. 
3. Nadzór nad wykonywaniem zadań powiatu metropolitalnego sprawowany jest na podstawie 
kryterium zgodności z prawem. 
4.  Do  nadzoru  nad  działalnością  powiatu  metropolitalnego  stosuje  się  odpowiednio  przepisy 
rozdziału 8 ustawy o samorządzie powiatowym. 
 
Rozdział 8 
 
Zmiany w przepisach obowiązujących 
 
Art.  68.  W  ustawie  z  dnia  13  listopada  2003  r.  o  dochodach  jednostek  samorządu 
terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
 
1)  w art. 2 pkt 1) otrzymuje brzmienie: 
„1) 
jednostkach samorządu terytorialnego - rozumie się przez to gminy, powiaty, 
powiaty metropolitalne i województwa;”; 
 
2)  po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu: 
„Art. 5a. 1.  Źródłami dochodów własnych powiatu metropolitalnego są: 
 
1) 
wpływy  z  opłat  stanowiących  dochody  powiatu  metropolitalnego, 
uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów; 
 
2) 
dochody  uzyskiwane  przez  powiatowe  jednostki  budżetowe  powiatu 
metropolitalnego oraz wpłaty od powiatowych zakładów budżetowych; 
 
3) 
dochody z majątku powiatu metropolitalnego; 
 
4) 
spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu metropolitalnego; 
 
5) 
dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach; 
 
6) 
5,0 % dochodów uzyskiwanych przez powiat metropolitalny na rzecz budżetu 
państwa  w  związku  z  realizacją  zadań  z  zakresu  administracji  rządowej  oraz  innych  zadań 
zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej; 
 
7) 
odsetki  od  pożyczek  udzielanych  przez  powiat  metropolitalny,  o  ile  odrębne 
przepisy nie stanowią inaczej; 
 
8) 
odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody 
powiatu metropolitalnego; 
 
9) 
odsetki  od ś rodków  finansowych  gromadzonych  na  rachunkach  bankowych 
powiatu metropolitalnego, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej; 
 
10) 
dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego; 
 
11) 
inne  dochody  należne  powiatowi  metropolitalnemu  na  podstawie  odrębnych 
przepisów. 
2.  Wysokość  udziału  we  wpływach  z  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych,  od 
podatników  tego  podatku  zamieszkałych  na  obszarze  powiatu  metropolitalnego  wynosi 
10,25  %.  Ustaloną  w  ten  sposób  kwotę  dzieli  się  proporcjonalnie  pomiędzy  miasta 
 
13 
metropolitalne  wchodzące  w  skład  powiatu  a  powiat  metropolitalny  w  relacji  do średnich 
kosztów realizacji przekazanych zadań, wyliczonych dla wszystkich miast. 
2a.  Dla  powiatu  metropolitalnego  powstałego  w  wyniku  połączenia  miast 
metropolitalnych  na  podstawie  ustawy  z  dnia  …..  o  powiecie  metropolitalnym,  wskaźnik 
udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, określony w art. 5a ust. 
2,  w  okresie  5  lat,  począwszy  od  dnia  1  stycznia  roku  następującego  po  roku,  w  którym 
weszła w życie ustawa, jest zwiększony o pięć punktów procentowych. 
3.  Wysokość  udziału  we  wpływach  z  podatku  dochodowego  od  osób  prawnych,  od 
podatników  tego  podatku,  posiadających  siedzibę  na  obszarze  powiatu  metropolitalnego, 
wynosi  1,40  %.  Ustaloną  w  ten  sposób  kwotę  dzieli  się  proporcjonalnie  pomiędzy  miasta 
metropolitalne  wchodzące  w  skład  powiatu  a  powiat  metropolitalny  w  relacji  do  kosztów 
przekazanych zadań.”; 
 
3)  w art. 7 ust. 1 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:  
„3a) dla powiatów metropolitalnych: 
a)  wyrównawczej, 
b)  równoważącej;”; 
 
4)  w art. 9 dodaje się ust. 2a, 5 oraz ust. 6 w brzmieniu:  
„2a. Kwotę udziału powiatu metropolitalnego we wpływach z podatku dochodowego od 
osób  fizycznych,  stanowiącego  dochód  budżetu  państwa,  ustala  się  mnożąc  ogólną  kwotę 
wpływów  z  tego  podatku  przez  0,1025  i  wskaźnik  równy  udziałowi  należnego  w  roku 
poprzedzającym  rok  bazowy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  zamieszkałych  na 
obszarze  powiatu  metropolitalnego,  w  ogólnej  kwocie  należnego  podatku  w  tym  samym 
roku.”; 
„5.  Miasta  wchodzące  w  skład  powiatu  metropolitalnego  są  obowiązane  do 
sporządzenia  i  przekazania  Ministrowi  właściwemu  do  spraw  finansów  publicznych 
informacji o kosztach realizacji zadań przekazywanych powiatowi metropolitalnemu w roku 
poprzedzającym  rok  bazowy,  celem  ustalenia  proporcji  podziału  wpływów  z  podatku 
dochodowego od osób fizycznych.”;  
„6.  Minister  właściwy  do  spraw  finansów  publicznych  określi,  w  drodze 
rozporządzenia: 
 
1) 
tryb  rozliczeń  dochodów  z  tytułu  udziału  powiatu  metropolitalnego  we 
wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze powiatu 
metropolitalnego  pomiędzy  powiatem  metropolitalnym  a  miastami  wchodzącymi  w  jego 
skład, określając średni koszt realizacji zadania łącznie w tych miastach, 
 
2) 
wzór i terminy składania informacji, o której mowa w ust. 5 
-  uwzględniając  zakres  informacji  niezbędny  do  ustalenia  prawidłowego  podziału 
dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.”; 
 
5)  w art. 10 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu: 
„6.  Miasta  wchodzące  w  skład  powiatu  metropolitalnego  są  obowiązane  do 
sporządzenia  i  przekazania  Ministrowi  właściwemu  do  spraw  finansów  publicznych 
informacji o kosztach realizacji zadań przekazywanych powiatowi metropolitalnemu w roku 
poprzedzającym  rok  bazowy,  celem  ustalenia  proporcji  podziału  wpływów  z  podatku 
dochodowego od osób prawnych.” 
 
„7.  Minister  właściwy  do  spraw  finansów  publicznych  określi,  w  drodze 
rozporządzenia: 
 
1) 
tryb  rozliczeń  dochodów  z  tytułu  udziału  powiatu  metropolitalnego  we 
wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych pomiędzy powiatem metropolitalnym 
 
14 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: