Poselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym
projekt dotyczy wprowadzenia nowej formy administrowania na szczeblach samorządów lokalnych, poprzez uregulowanie instytucji powiatu metropolitalnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2107
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2107
Autorzy projektu przewidzieli możliwość tworzenia związków powiatu metropolitalnego
z powiatami oraz gminami. Z uwagi na współpracę jednostek różnych szczebli samorządu
terytorialnego oraz możliwe duże dysproporcje w wielkości samorządów tworzących związek
ustawowo zagwarantowano, iż każda z jednostek będzie miała co najmniej jednego przedstawiciela
w zgromadzeniu związku. Statut związku może przyznawać niektórym samorządom większą liczbę
reprezentantów. Wyboru przedstawicieli do zgromadzenia związku oraz określenia zakresu
reprezentacji dokonają rady jednostek samorządu terytorialnego tworzących związek. Przepisy
dotyczące związków z udziałem powiatu metropolitalnego będą stanowić lex specialis w stosunku
do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i ustawy z dnia 5 czerwca
1998 r. o samorządzie powiatowym.
Ustawa przewiduje możliwość zawierania przez powiat metropolitalny porozumień z organami
administracji rządowej w sprawie wykonywania zadań publicznych oraz z gminami, powiatami, a
także województwem, na którego obszarze znajduje się powiat metropolitalny. Konstrukcję
przepisów
dotyczących
porozumień,
stowarzyszeń
oraz
zasady
przystępowania
do
międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych oparto o istniejące regulacje
prawne.
Rozdział 7. Nadzór nad działalnością powiatu metropolitalnego
Rozdział siódmy projektu ustawy określa organy nadzoru, charakter prawny nadzoru oraz jego tryb.
Projektodawcy w tym zakresie proponują odesłanie do przepisów rozdziału 8 ustawy z dnia 5
czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
Rozdział 8. Zmiany w przepisach obowiązujących
Konstrukcję prawną powiatu metropolitalnego oparto o rozwiązania przewidziane w ustawie z dnia
5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym. Dzięki temu do właściwego funkcjonowania
powiatu metropolitalnego będzie możliwe odpowiednie stosowanie przepisów innych ustaw, które
dotyczą powiatów. Rozdział zawiera zmiany w przepisach obowiązujących ustaw, które będą
niezbędne w związku z zaproponowanym w ustawie podziałem pomiędzy powiat metropolitalny i
wchodzące w jego skład jednostki samorządu terytorialnego. Autorzy projektu przewidują zmiany
w następujących ustawach:
- w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z
2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.),
30
- w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 1985 r. Nr 14, poz. 60, z późn.
zm.),
- w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z
2003 r. Nr 80 poz. 717, z późn. zm.),
- w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5
poz. 13, z późn. zm.),
- w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 1991 r. Nr 9 poz. 31, z
późn. zm.).
Rozdział 9. Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Rozdział zawiera przepisy, które będą stosowane podczas tworzenia powiatu metropolitalnego.
Art. 73 będzie miał zastosowanie do pierwszych wyborów rady powiatu metropolitalnego.
Projektodawcy zakładają przeprowadzenie bezpośrednich wyborów do rady powiatu
metropolitalnego łą cznie z wyborami do organów stanowiących jednostek samorządu
terytorialnego. Jednak Rada Ministrów tworząc powiat metropolitalny może przewidzieć
utworzenie tej jednostki w terminie odległym od wyborów samorządowych. W takim przypadku
rada
powiatu
metropolitalnego
zostanie
wyłoniona
w
wyborach
przedterminowych,
przeprowadzonych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku kodeks wyborczy.
Projekt ustawy przewiduje, iż w takiej sytuacji nie zostaną rozwiązane istniejące rady gmin i miast
na prawach powiatu wchodzących w skład powiatu metropolitalnego.
Prezes Rady Ministrów wyznaczy pełnomocnika do spraw powiatu metropolitalnego. Zadaniem
pełnomocnika będzie przygotowanie administracji publicznej do utworzenia nowej jednostki
samorządowej i umożliwienie organom powiatu metropolitalnego rozpoczęcia działalności. W
przypadku wystąpienia opóźnień w wyborze organów powiatu metropolitalnego, pełnomocnik
będzie wykonywał ich obowiązki do czasu ich wyłonienia. Celem tych regulacji jest zapewnienie
ciągłości ś wiadczenia usług publicznych i władztwa administracyjnego w trakcie tworzenia
instytucji powiatu metropolitalnego. Katalog obowiązków i uprawnień pełnomocnika został
określony w art. 75. Nadzór nad działalnością pełnomocnika będzie sprawował minister właściwy
do spraw administracji publicznej.
Działania pełnomocnika będą wymagały współdziałania z innymi organami administracji
publicznej, w szczególności z władzami miast wchodzących w skład tworzonego powiatu
31
metropolitalnego. Projektodawcy przewidzieli powstanie zespołu do spraw utworzenia powiatu
metropolitalnego, który będzie organem pomocniczym pełnomocnika. Z mocy ustawy w skład
zespołu wejdą m.in. prezydenci miast tworzących powiat metropolitalny, marszałek województwa
oraz wojewoda. Przewidziano również możliwość powoływania dodatkowych członków, co
pozwoli na dostosowanie ostatecznego składu zespołu do specyfiki obszaru, na którym tworzony
jest powiat metropolitalny. Obsługę merytoryczną, finansową, organizacyjno-prawną, techniczną i
kancelaryjno-biurową pełnomocnika do spraw powiatu metropolitalnego oraz zespołu zapewni
właściwy urząd wojewódzki.
Rozdział zawiera również przepisy dotyczące nabycia przez powiat metropolitalny składników
majątkowych niezbędnych do wykonywania zadań. Ich szczegółowy wykaz zostanie określony w
rozporządzeniu Rady Ministrów. Przekazanie powiatowi metropolitalnemu mienia przez jednostki
samorządu terytorialnego może nastąpić w drodze porozumienia. Projekt ustawy przewiduje, iż
przekazanie mienia będzie nieodpłatne oraz wolne od podatków i opłat.
W zakresie wykonywanych zadań publicznych, powiat metropolitalny przejmie od tworzących go
jednostek prawa i obowiązki związane z członkostwem w związkach komunalnych i
stowarzyszeniach oraz z zawartych porozumień. Samorządy będą mogły określić zasady i termin
przejęcia współpracy komunalnej (art. 81 ust. 2). Projektowane rozwiązanie dotyczy zarówno
sytuacji, w której wszystkie podmioty uczestniczące we współpracy komunalnej wejdą w skład
powiatu metropolitalnego, jak i takiej, w której część uczestników współpracy komunalnej
pozostanie poza powiatem. Skorzystanie z klauzuli zawartej w ust. 2 umożliwi samorządom
przeprowadzenie zmian w statutach zawiązków komunalnych i ewentualną reorganizację ich
struktury. Proponowana konstrukcja zapewni możliwość ciągłego ś wiadczenia usług publicznych,
w oparciu o dobrowolne formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego. Wchodzące w
skład powiatu metropolitalnego samorządy zachowają możliwość podejmowania dobrowolnej
współpracy komunalnej w zakresie własnych zadań i kompetencji.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od jej ogłoszenia.
32
Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w ż ycie ustawy umożliwi tworzenie powiatów metropolitalnych obejmujących obszary
najbardziej zintegrowanych aglomeracji. Powstaną jednostki samorządu terytorialnego
odpowiedzialne za wykonywanie zadań, których znaczenie wykracza poza możliwości istniejących
obecnie gmin i powiatów. Konsolidacja zadań z zakresu planowania przestrzennego, zarządzania
drogami ponadlokalnymi, promocji - pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy i rynek pracy w
aglomeracji. Integracja transportu publicznego poprawi jakość usług ś wiadczonych na rzecz
mieszkańców. Jednocześnie wybór szczebla powiatowego do administrowania w aglomeracji
pozwoli lokalnym społecznościom na zachowanie tożsamości i istniejących więzi społecznych.
Konsolidacja zarządzania w aglomeracji pozwoli na zmniejszenie kosztów wykonywania zadań
publicznych, przekazanych powiatowi metropolitalnemu. Obniżeniu ulegną również koszty
inwestycji publicznych o znaczeniu aglomeracyjnym, prowadzonych obecnie przez konkurujące ze
sobą samorządy. Proponowany w projekcie ustawy podział zadań pomiędzy powiat metropolitalny i
tworzące go miasta na prawach powiatu, będzie wymagał podziału środków, stanowiących dochody
powiatowe istniejących obecnie jednostek samorządu terytorialnego. Podział ten zostanie dokonany
proporcjonalnie do kosztów przekazanych zadań.
Skutki finansowe związane z utworzeniem powiatów metropolitalnych będą zależały od liczby
utworzonych jednostek. Powiat metropolitalny w okresie 5 lat od utworzenia powinien mieć
zwiększony o pięć punktów procentowych udział w podatku dochodowym od osób fizycznych
zamieszkujących na jego obszarze. Obowiązująca ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego przewiduje takie rozwiązanie w stosunku do łączących się gmin
i powiatów. Objęcie tym mechanizmem powiatów metropolitalnych będzie wymagało nowelizacji
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przewidzianej w projekcie ustawy.
Autorzy projektu proponują, aby w okresie 5 lat od utworzenia, powiat metropolitalny oraz
wchodzące w jego skład gminy były zwolnione z wpłat z przeznaczeniem na część równoważącą
subwencji ogólnej. Projekt ustawy zawiera stosowną zmianę w ustawie o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego. Wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie skutkowało
zmniejszeniem wpływów do budżetu państwa w okresie 5 lat od utworzenia powiatu
metropolitalnego.
33
Wejście w ż ycie ustawy o powiecie metropolitalnym, będzie wymagało nowelizacji ustaw
regulujących funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Niezbędne zamiany
przewidziano w projekcie ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
34
z powiatami oraz gminami. Z uwagi na współpracę jednostek różnych szczebli samorządu
terytorialnego oraz możliwe duże dysproporcje w wielkości samorządów tworzących związek
ustawowo zagwarantowano, iż każda z jednostek będzie miała co najmniej jednego przedstawiciela
w zgromadzeniu związku. Statut związku może przyznawać niektórym samorządom większą liczbę
reprezentantów. Wyboru przedstawicieli do zgromadzenia związku oraz określenia zakresu
reprezentacji dokonają rady jednostek samorządu terytorialnego tworzących związek. Przepisy
dotyczące związków z udziałem powiatu metropolitalnego będą stanowić lex specialis w stosunku
do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i ustawy z dnia 5 czerwca
1998 r. o samorządzie powiatowym.
Ustawa przewiduje możliwość zawierania przez powiat metropolitalny porozumień z organami
administracji rządowej w sprawie wykonywania zadań publicznych oraz z gminami, powiatami, a
także województwem, na którego obszarze znajduje się powiat metropolitalny. Konstrukcję
przepisów
dotyczących
porozumień,
stowarzyszeń
oraz
zasady
przystępowania
do
międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych oparto o istniejące regulacje
prawne.
Rozdział 7. Nadzór nad działalnością powiatu metropolitalnego
Rozdział siódmy projektu ustawy określa organy nadzoru, charakter prawny nadzoru oraz jego tryb.
Projektodawcy w tym zakresie proponują odesłanie do przepisów rozdziału 8 ustawy z dnia 5
czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
Rozdział 8. Zmiany w przepisach obowiązujących
Konstrukcję prawną powiatu metropolitalnego oparto o rozwiązania przewidziane w ustawie z dnia
5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym. Dzięki temu do właściwego funkcjonowania
powiatu metropolitalnego będzie możliwe odpowiednie stosowanie przepisów innych ustaw, które
dotyczą powiatów. Rozdział zawiera zmiany w przepisach obowiązujących ustaw, które będą
niezbędne w związku z zaproponowanym w ustawie podziałem pomiędzy powiat metropolitalny i
wchodzące w jego skład jednostki samorządu terytorialnego. Autorzy projektu przewidują zmiany
w następujących ustawach:
- w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z
2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.),
30
- w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 1985 r. Nr 14, poz. 60, z późn.
zm.),
- w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z
2003 r. Nr 80 poz. 717, z późn. zm.),
- w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5
poz. 13, z późn. zm.),
- w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 1991 r. Nr 9 poz. 31, z
późn. zm.).
Rozdział 9. Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Rozdział zawiera przepisy, które będą stosowane podczas tworzenia powiatu metropolitalnego.
Art. 73 będzie miał zastosowanie do pierwszych wyborów rady powiatu metropolitalnego.
Projektodawcy zakładają przeprowadzenie bezpośrednich wyborów do rady powiatu
metropolitalnego łą cznie z wyborami do organów stanowiących jednostek samorządu
terytorialnego. Jednak Rada Ministrów tworząc powiat metropolitalny może przewidzieć
utworzenie tej jednostki w terminie odległym od wyborów samorządowych. W takim przypadku
rada
powiatu
metropolitalnego
zostanie
wyłoniona
w
wyborach
przedterminowych,
przeprowadzonych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku kodeks wyborczy.
Projekt ustawy przewiduje, iż w takiej sytuacji nie zostaną rozwiązane istniejące rady gmin i miast
na prawach powiatu wchodzących w skład powiatu metropolitalnego.
Prezes Rady Ministrów wyznaczy pełnomocnika do spraw powiatu metropolitalnego. Zadaniem
pełnomocnika będzie przygotowanie administracji publicznej do utworzenia nowej jednostki
samorządowej i umożliwienie organom powiatu metropolitalnego rozpoczęcia działalności. W
przypadku wystąpienia opóźnień w wyborze organów powiatu metropolitalnego, pełnomocnik
będzie wykonywał ich obowiązki do czasu ich wyłonienia. Celem tych regulacji jest zapewnienie
ciągłości ś wiadczenia usług publicznych i władztwa administracyjnego w trakcie tworzenia
instytucji powiatu metropolitalnego. Katalog obowiązków i uprawnień pełnomocnika został
określony w art. 75. Nadzór nad działalnością pełnomocnika będzie sprawował minister właściwy
do spraw administracji publicznej.
Działania pełnomocnika będą wymagały współdziałania z innymi organami administracji
publicznej, w szczególności z władzami miast wchodzących w skład tworzonego powiatu
31
metropolitalnego. Projektodawcy przewidzieli powstanie zespołu do spraw utworzenia powiatu
metropolitalnego, który będzie organem pomocniczym pełnomocnika. Z mocy ustawy w skład
zespołu wejdą m.in. prezydenci miast tworzących powiat metropolitalny, marszałek województwa
oraz wojewoda. Przewidziano również możliwość powoływania dodatkowych członków, co
pozwoli na dostosowanie ostatecznego składu zespołu do specyfiki obszaru, na którym tworzony
jest powiat metropolitalny. Obsługę merytoryczną, finansową, organizacyjno-prawną, techniczną i
kancelaryjno-biurową pełnomocnika do spraw powiatu metropolitalnego oraz zespołu zapewni
właściwy urząd wojewódzki.
Rozdział zawiera również przepisy dotyczące nabycia przez powiat metropolitalny składników
majątkowych niezbędnych do wykonywania zadań. Ich szczegółowy wykaz zostanie określony w
rozporządzeniu Rady Ministrów. Przekazanie powiatowi metropolitalnemu mienia przez jednostki
samorządu terytorialnego może nastąpić w drodze porozumienia. Projekt ustawy przewiduje, iż
przekazanie mienia będzie nieodpłatne oraz wolne od podatków i opłat.
W zakresie wykonywanych zadań publicznych, powiat metropolitalny przejmie od tworzących go
jednostek prawa i obowiązki związane z członkostwem w związkach komunalnych i
stowarzyszeniach oraz z zawartych porozumień. Samorządy będą mogły określić zasady i termin
przejęcia współpracy komunalnej (art. 81 ust. 2). Projektowane rozwiązanie dotyczy zarówno
sytuacji, w której wszystkie podmioty uczestniczące we współpracy komunalnej wejdą w skład
powiatu metropolitalnego, jak i takiej, w której część uczestników współpracy komunalnej
pozostanie poza powiatem. Skorzystanie z klauzuli zawartej w ust. 2 umożliwi samorządom
przeprowadzenie zmian w statutach zawiązków komunalnych i ewentualną reorganizację ich
struktury. Proponowana konstrukcja zapewni możliwość ciągłego ś wiadczenia usług publicznych,
w oparciu o dobrowolne formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego. Wchodzące w
skład powiatu metropolitalnego samorządy zachowają możliwość podejmowania dobrowolnej
współpracy komunalnej w zakresie własnych zadań i kompetencji.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od jej ogłoszenia.
32
Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w ż ycie ustawy umożliwi tworzenie powiatów metropolitalnych obejmujących obszary
najbardziej zintegrowanych aglomeracji. Powstaną jednostki samorządu terytorialnego
odpowiedzialne za wykonywanie zadań, których znaczenie wykracza poza możliwości istniejących
obecnie gmin i powiatów. Konsolidacja zadań z zakresu planowania przestrzennego, zarządzania
drogami ponadlokalnymi, promocji - pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy i rynek pracy w
aglomeracji. Integracja transportu publicznego poprawi jakość usług ś wiadczonych na rzecz
mieszkańców. Jednocześnie wybór szczebla powiatowego do administrowania w aglomeracji
pozwoli lokalnym społecznościom na zachowanie tożsamości i istniejących więzi społecznych.
Konsolidacja zarządzania w aglomeracji pozwoli na zmniejszenie kosztów wykonywania zadań
publicznych, przekazanych powiatowi metropolitalnemu. Obniżeniu ulegną również koszty
inwestycji publicznych o znaczeniu aglomeracyjnym, prowadzonych obecnie przez konkurujące ze
sobą samorządy. Proponowany w projekcie ustawy podział zadań pomiędzy powiat metropolitalny i
tworzące go miasta na prawach powiatu, będzie wymagał podziału środków, stanowiących dochody
powiatowe istniejących obecnie jednostek samorządu terytorialnego. Podział ten zostanie dokonany
proporcjonalnie do kosztów przekazanych zadań.
Skutki finansowe związane z utworzeniem powiatów metropolitalnych będą zależały od liczby
utworzonych jednostek. Powiat metropolitalny w okresie 5 lat od utworzenia powinien mieć
zwiększony o pięć punktów procentowych udział w podatku dochodowym od osób fizycznych
zamieszkujących na jego obszarze. Obowiązująca ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego przewiduje takie rozwiązanie w stosunku do łączących się gmin
i powiatów. Objęcie tym mechanizmem powiatów metropolitalnych będzie wymagało nowelizacji
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przewidzianej w projekcie ustawy.
Autorzy projektu proponują, aby w okresie 5 lat od utworzenia, powiat metropolitalny oraz
wchodzące w jego skład gminy były zwolnione z wpłat z przeznaczeniem na część równoważącą
subwencji ogólnej. Projekt ustawy zawiera stosowną zmianę w ustawie o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego. Wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie skutkowało
zmniejszeniem wpływów do budżetu państwa w okresie 5 lat od utworzenia powiatu
metropolitalnego.
33
Wejście w ż ycie ustawy o powiecie metropolitalnym, będzie wymagało nowelizacji ustaw
regulujących funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Niezbędne zamiany
przewidziano w projekcie ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2107
› Pobierz plik