Poselski projekt ustawy o powiecie metropolitalnym
projekt dotyczy wprowadzenia nowej formy administrowania na szczeblach samorządów lokalnych, poprzez uregulowanie instytucji powiatu metropolitalnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2107
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2107
Druk nr 2107
Warszawa, 30 lipca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o powiecie metropolitalnym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Marka Wójcika.
(-) Jerzy Borowczak; (-) Jacek Brzezinka; (-) Borys Budka; (-) Arkady
Fiedler; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Andrzej Gałażewski; (-) Czesław
Gluza;
(-) Tomasz
Głogowski;
(-) Rafał
Grupiński;
(-) Jan
Kaźmierczak;
(-) Joanna Kluzik-Rostkowska;
(-) Ewa
Kołodziej;
(-) Sławomir
Kowalski;
(-) Elżbieta
Królikowska-
Kińska; (-) Marek Krząkała; (-) Izabela Leszczyna; (-) Beata Małecka-
Libera;
(-) Anna
Nemś; (-) Mirosława Nykiel; (-) Małgorzata
Pępek;
(-) Elżbieta
Apolonia
Pierzchała;
(-) Danuta
Pietraszewska; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Jarosław Pięta; (-) Marek
Plura;
(-) Halina Rozpondek; (-) Wojciech
Saługa; (-) Henryk
Siedlaczek; (-) Grzegorz Sztolcman; (-) Krystyna Szumilas; (-) Bożena
Szydłowska;
(-) Marcin
Święcicki;
(-) Tomasz
Tomczykiewicz; (-) Aleksandra Trybuś; (-) Piotr Van der Coghen; (-) Marek
Wójcik; (-) Ryszard Zawadzki; (-) Jerzy Ziętek; (-) Ewa Żmuda-
Trzebiatowska.
projekt
USTAWA
z dnia ……………
o powiecie metropolitalnym
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Mieszkańcy powiatu metropolitalnego, zwanego dalej powiatem, tworzą z mocy
prawa lokalną wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o powiecie metropolitalnym, należy przez to rozumieć lokalną
wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2. 1. Powiat metropolitalny wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność.
2. Powiat metropolitalny ma osobowość prawną.
3. Samodzielność powiatu metropolitalnego podlega ochronie sądowej.
4. O ustroju powiatu metropolitalnego stanowi jego statut.
Art. 3. 1. Zakres działania powiatu metropolitalnego nie narusza samodzielności powiatu i
gminy, chyba, że przepisy ustaw szczególnych stanowią inaczej.
2. Organy samorządu metropolitalnego nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru
lub kontroli oraz nie są organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym.
Art. 4. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia:
1) tworzy, łączy, dzieli i znosi powiaty metropolitalne oraz ustala ich granice,
2) ustala i zmienia nazwy powiatów metropolitalnych oraz siedziby ich władz.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane także na wniosek
zainteresowanej rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy.
3. Ustalenie granic powiatu metropolitalnego następuje poprzez wskazanie gmin, powiatów lub
miast na prawach powiatu wchodzących w skład powiatu metropolitalnego, a zmiana jego granic
dokonywana jest w sposób zapewniający powiatowi metropolitalnemu terytorium możliwie
jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne,
gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.
4. Przez dzielenie powiatów metropolitalnych należy również rozumieć wyłączenie jednej lub
więcej gmin, powiatu lub miasta na prawach powiatu z terytorium powiatu metropolitalnego z
możliwością jednoczesnego:
1) włączenia tej gminy lub gmin, powiatu lub miasta na prawach powiatu do innego powiatu
metropolitalnego,
2) utworzenia nowego powiatu metropolitalnego z tych gmin albo z tych gmin, powiatu lub
miasta na prawach powiatu.
5. Zmiany, o których mowa w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia.
Art. 5. 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, wymaga zasięgnięcia przez
ministra właściwego do spraw administracji publicznej opinii zainteresowanych rad powiatów albo
rady miasta na prawach powiatu i rady powiatu – poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady
konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmian granic powiatów naruszających granice
województw – dodatkowo opinii odpowiednich sejmików województw. Minister właściwy do
spraw administracji publicznej może wystąpić także o opinie zainteresowanych rad gmin; w tym
przypadku nie jest konieczne przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami gminy.
2. Konsultacje z mieszkańcami dotyczące, naruszającej granice województw, zmiany granic
powiatów albo powiatu i miasta na prawach powiatu w sprawach, o których mowa w art. 4 ust. 3 –
jeżeli zmiana granic wynika z wyłączenia tylko jednej gminy lub miasta na prawach powiatu –
mogą zostać ograniczone przez sejmiki województw do mieszkańców odpowiedniego powiatu lub
miasta na prawach powiatu objętego zmianą.
3. W przypadku niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia
otrzymania wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony.
Art. 6. 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, na wniosek odpowiednio
rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy wymaga:
1) wniosku rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy poprzedzonego
przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz
niezbędnymi dokumentami, mapami i informacjami potwierdzającymi zasadność wniosku,
2) opinii odpowiednio rad powiatów lub rady miasta na prawach powiatu objętych wnioskiem,
poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku
zmiany granic powiatu naruszającej granice województw – opinii sejmików województw,
3) opinii rad gmin, których dotyczy wniosek,
4) opinii wojewody właściwego dla powiatu lub miasta na prawach powiatu objętego
wnioskiem.
2. Do wniosku i opinii, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 5 ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
3. Rada powiatu, rada miasta na prawach powiatu lub rada gminy występuje z wnioskiem, o
którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw administracji publicznej za
pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy składaniu
wniosków, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które należy dołączyć do wniosku.
Art. 7. 1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych
dla powiatu metropolitalnego mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje
z mieszkańcami.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami powiatu metropolitalnego określa
uchwała rady powiatu metropolitalnego.
Rozdział 2
Zakres działania i zadania powiatu metropolitalnego
Art. 8. 1. Powiat metropolitalny wykonuje zadania publiczne obejmujące:
1) przyjęcie oraz realizowanie wspólnej strategii rozwoju powiatu metropolitalnego;
2) uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powiatu
metropolitalnego stanowiącego wiążące wytyczne dla miast będących członkami powiatu
metropolitalnego w procesie tworzenia gminnych studiów uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego oraz gminnych planów zagospodarowania przestrzennego;
3) organizację i wykonywanie publicznego transportu zbiorowego na obszarze powiatu
metropolitalnego;
4) planowanie sieci i zarządzanie drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi na obszarze
powiatu metropolitalnego;
2
5) uchwalanie i realizacja programów ochrony ś rodowiska, gospodarki wodno-ściekowej,
gospodarki odpadami na obszarze powiatu metropolitalnego;
6) uchwalenie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa
gazowe oraz uchwalenie planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla
powiatu metropolitalnego;
7) uchwalanie programów metropolitalnych w zakresie bezpieczeństwa publicznego
i zrządzania kryzysowego;
8) koordynowanie działań dla przedsięwzięć o znaczeniu ponadgminnym wynikających ze
strategii rozwoju powiatu metropolitalnego;
9) tworzenie oraz zarządzanie jednostkami organizacyjnymi o znaczeniu metropolitalnym;
10) opiniowanie projektów ustaw oraz innych aktów normatywnych odnoszących się do
powiatu metropolitalnego;
11) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego, w szczególności z samorządem
województwa, a także organami administracji rządowej, organizacjami pozarządowymi w sprawach
powiatu metropolitalnego;
12) współpraca ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, a także
organizacjami społecznymi na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
13) promocja powiatu metropolitalnego.
2. Ustawy mogą określać inne zadania powiatu metropolitalnego.
3. Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu
metropolitalnego jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat
metropolitalny.
Art. 9. 1. W celu wykonywania zadań powiat metropolitalny może tworzyć jednostki
organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Powiat metropolitalny nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza
zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Art. 10. 1. Ustawy określają przypadki, w których właściwe organy administracji rządowej
mogą nałożyć na powiat metropolitalny obowiązek wykonania określonych czynności w zakresie
należącym do zadań powiatu, związanych z usuwaniem bezpośrednich zagrożeń dla
bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz z obronnością.
2. Jeżeli działania związane z usuwaniem zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego
oraz z obronnością przeprowadza się w ramach zorganizowanej akcji, nałożenie obowiązku może
dotyczyć wykonania czynności, o których mowa w ust. 1, również poza terenem powiatu
metropolitalnego.
3. Za czynności, o których mowa w ust. 2, powiatowi metropolitalnemu przysługuje zwrot
koniecznych wydatków i nakładów wraz z ustawowymi odsetkami od organu administracji, który
nałożył obowiązek wykonania tych czynności.
Art. 11. W zakresie zadań realizowanych przez powiat metropolitalny przepisy innych ustaw
dotyczące powiatu stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Władze powiatu metropolitalnego
Art. 12. 1. Mieszkańcy powiatu metropolitalnego podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu
powszechnym - poprzez wybory i referendum powiatowe - lub za pośrednictwem organów powiatu.
2. Organami powiatu są:
1) rada powiatu metropolitalnego,
3
2) zarząd powiatu metropolitalnego.
Art. 13. 1. Działalność organów powiatu metropolitalnego jest jawna. Ograniczenia jawności
mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów powiatu metropolitalnego obejmuje w szczególności prawo
obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu metropolitalnego i posiedzenia
jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w
tym protokołów posiedzeń organów powiatu metropolitalnego i komisji rady powiatu
metropolitalnego.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut powiatu metropolitalnego.
Art. 14. 1. Rada powiatu metropolitalnego jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu
metropolitalnego, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.
2. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Do wyborów rady powiatu metropolitalnego
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011
r. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.) dotyczące wyboru radnych do sejmików województw, z tym że w
okręgach wyborczych wybiera się od 3 do 5 radnych. Do podziału na okręgi wyborcze stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące wyborów do rad powiatów.
4. W skład rady wchodzi 15 radnych.
Art. 15. 1. Odwołanie rady powiatu metropolitalnego przed upływem kadencji następuje w
drodze referendum powiatowego.
2. Zasady i tryb przeprowadzania referendum powiatowego określa odrębna ustawa.
Art. 16. Do wyłącznej właściwości rady powiatu metropolitalnego należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu metropolitalnego;
2) wybór i odwoływanie zarządu powiatu metropolitalnego, ustalanie wynagrodzenia członków
zarządu;
3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, skarbnika powiatu metropolitalnego,
będącego głównym księgowym budżetu powiatu;
4) stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu metropolitalnego, oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności;
5) uchwalanie strategii rozwoju powiatu metropolitalnego, a także innych planów, strategii, w
tym wieloletniej prognozy finansowej,
6) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powiatu
metropolitalnego;
7) uchwalanie budżetu, sprawozdań z wykonania budżetu, oraz uchwał w sprawie
absolutorium dla zarządu powiatu metropolitalnego;
8) ustalanie zasad gospodarowania mieniem powiatu metropolitalnego;
9) ustalanie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania
lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy
szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady powiatu metropolitalnego jest wymagana również w
przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy,
których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad zarząd powiatu
metropolitalnego może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady powiatu
metropolitalnego;
10) podejmowanie uchwał o tworzeniu, likwidacji i reorganizacji jednostek organizacyjnych
oraz wyposażaniu ich w majątek;
11) podejmowanie uchwał w sprawach tworzenia i przystępowania do spółek, ich
rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz
obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2107 › Pobierz plik