Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
– 10 –
2)
ograniczanie emisji ze źródeł zanieczyszczeń obszarowych, przez określenie jej
warunków, z uwzględnieniem najlepszych dostępnych praktyk w zakresie ochrony
środowiska, o których mowa w szczególności w przepisach ustawy, a także
w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.
2. Jeżeli przepisy prawa Unii Europejskiej dotyczące ochrony wód przed
zanieczyszczeniem wymagają zastosowania bardziej rygorystycznych dopuszczalnych
wartości emisji niż te, o których mowa w ust. 1, stosuje się bardziej rygorystyczne
dopuszczalne wartości emisji, wynikające z tych przepisów.”;
10) w art. 38d ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Celem środowiskowym dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części
wód powierzchniowych jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału
ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć dobry potencjał ekologiczny
i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych.”;
11) w art. 38e ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Realizując cele, o których mowa w ust. 1, podejmuje się w szczególności
działania określone w programie wodno-środowiskowym kraju, polegające na
stopniowym redukowaniu zanieczyszczenia wód podziemnych przez odwracanie
znaczących i utrzymujących się tendencji wzrostowych zanieczyszczenia powstałego
w wyniku działalności człowieka. Znacząca i utrzymująca się tendencja wzrostowa
oznacza znaczący statystycznie i pod względem środowiskowym istotny wzrost stężenia
substancji zanieczyszczającej, grupy tych substancji lub substancji wyrażonej jako
wskaźnik w jednolitej części wód podziemnych.”;
12) w art. 38j w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Dopuszczalne jest nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz niezapobieżenie
pogorszeniu stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego, jeżeli:”;
13) w art. 42 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W miejscach, gdzie budowa systemów kanalizacji zbiorczej nie przyniosłaby
korzyści dla środowiska lub powodowałaby nadmierne koszty, należy stosować systemy
indywidualne lub inne rozwiązania zapewniające ten sam co systemy kanalizacji
zbiorczej poziom ochrony środowiska.”;
14) w art. 43:
a)
ust. 1–2a otrzymują brzmienie:
– 11 –
„1. Aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000 powinny
być wyposażone w systemy kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych
zakończone oczyszczalniami ścieków albo końcowymi punktami zrzutu tych
ścieków, zgodnie z ustaleniami krajowego programu oczyszczania ścieków
komunalnych.
2. Aglomeracja oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność
gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były
zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków albo do końcowego punktu
zrzutu tych ścieków, natomiast przez jednego równoważnego mieszkańca rozumie
się ładunek substancji organicznych biologicznie rozkładalnych wyrażonych jako
wskaźnik pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania na tlen (BZT5)
w ilości 60 g tlenu na dobę. Końcowym punktem zrzutu jest miejsce przyłączenia
systemu kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych w aglomeracji
nieposiadającej oczyszczalni ścieków do systemu kanalizacji zbiorczej dla ścieków
komunalnych w aglomeracji posiadającej oczyszczalnię ścieków.
2a. Aglomeracje, o których mowa w ust. 1, wyznacza, w drodze uchwały,
sejmik województwa. Jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch
lub więcej województwach, właściwy do wyznaczenia aglomeracji jest sejmik tego
województwa, na którego terenie będzie się znajdować największa część
aglomeracji.”,
b)
po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
„2b. Wyznaczenie aglomeracji, o których mowa w ust. 1, następuje po
uzgodnieniu przez marszałka województwa z właściwym dyrektorem regionalnego
zarządu gospodarki wodnej, a w zakresie obszarów objętych przynajmniej jedną
formą ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody lub obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty
znajdujących się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy – z właściwym
regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, oraz po zasięgnięciu przez
marszałka województwa opinii zainteresowanych gmin.”,
c)
ust. 3c otrzymuje brzmienie:
„3c. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi
województwa corocznie, nie później niż do dnia 28 lutego, informacje, o których
mowa w ust. 3b pkt 2–4, za rok ubiegły.”,
– 12 –
d)
po ust. 3c dodaje się ust. 3d i 3e w brzmieniu:
„3d. Przegląd obszarów i granic aglomeracji wyznaczonych na podstawie
ust. 2a, z uwzględnieniem zaistniałych zmian równoważnej liczby mieszkańców
w aglomeracji, przeprowadza się co 2 lata i w razie potrzeby dokonuje się zmiany
obszarów i granic aglomeracji.
3e. Sprawy związane z przygotowaniem i przekazywaniem dokumentacji
dotyczącej działań prowadzonych w ramach krajowego programu oczyszczania
ścieków komunalnych, w szczególności przedkładanie informacji, o których mowa
w ust. 3b pkt 2–4, w aglomeracji zlokalizowanej na obszarze dwóch lub więcej
gmin, prowadzi gmina o największej równoważnej liczbie mieszkańców.”;
15) w art. 45:
a)
w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) najwyższe dopuszczalne wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków
przyjmujących ścieki komunalne z aglomeracji.”,
b)
w ust. 4:
–
uchyla się pkt 2,
–
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) minimalizacji kosztów oczyszczania ścieków komunalnych;”;
16) w art. 67 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Regulacja wód polega na podejmowaniu przedsięwzięć dotyczących
kształtowania przekroju podłużnego i poprzecznego oraz układu poziomego koryta
cieku naturalnego. Regulację wód stanowią w szczególności działania niebędące
działaniami związanymi z utrzymywaniem wód, o których mowa w art. 22 ust. 1b.”;
17) w art. 88a dodaje się ust. 4–7 w brzmieniu:
„4. Ochronę przed powodzią realizuje się, uwzględniając wszystkie elementy
zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie, ochronę, stan
należytego przygotowania i reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie
skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie wniosków w celu ograniczania potencjalnych
negatywnych skutków powodzi dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego
oraz działalności gospodarczej.
5. Ochronę przed powodzią prowadzi się w sposób zapewniający koordynację
z działaniami służącymi osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód.
6. Koordynacja ma na celu:
– 13 –
1)
zwiększenie skuteczności ochrony przed powodzią oraz działań służących
osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód;
2)
zapewnienie współpracy na rzecz osiągnięcia wspólnych korzyści oraz wymiany
informacji w zakresie ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia celów
środowiskowych i ochrony wód.
7. Koordynacja obejmuje w szczególności czynności, o których mowa
w art. 119a.”;
18) w art. 88b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dla obszarów dorzeczy przygotowuje się, na podstawie dostępnych lub łatwych
do uzyskania informacji, obejmujących w szczególności wpływ zmian klimatu na
występowanie powodzi, wstępną ocenę ryzyka powodziowego.”;
19) w art. 88c:
a)
w ust. 7 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Wymiana informacji następuje w trybie i w zakresie określonych w umowach
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”,
b)
po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
„8a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej
wiadomości wstępną ocenę ryzyka powodziowego przez umieszczenie jej
w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.”,
c)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:
„9a. W przeglądzie uwzględnia się w szczególności możliwy wpływ zmian
klimatu na występowanie powodzi.”;
20) w art. 88d:
a)
w ust. 2 w pkt 3:
–
uchyla się lit. a,
–
uchyla się lit. c i d,
–
dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwsztormowego.”,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Jeżeli od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych, jest
zapewniona odpowiednia ochrona przed powodzią, na mapach zagrożenia
powodziowego od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych, mogą być
przedstawione wyłącznie obszary, o których mowa w ust. 2 pkt 1.”;
– 14 –
21) w art. 88e w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Na mapach ryzyka powodziowego przedstawia się potencjalnie negatywne skutki
związane z powodzią dla obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2, obejmujące:”;
22) w art. 88f:
a)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej
wiadomości mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego przez
umieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej.”,
b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Zmiany w dokumentach, o których mowa w ust. 5, wprowadza się
w terminie 30 miesięcy od dnia przekazania map zagrożenia powodziowego oraz
map ryzyka powodziowego organom, o których mowa w ust. 4 pkt 2, 3 i 5.”,
c)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Przygotowanie map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka
powodziowego dla obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2, położonych na
obszarach dorzeczy, których części znajdują się na terytorium innych państw
członkowskich Unii Europejskiej, poprzedza się działaniami mającymi na celu
wymianę w tym zakresie informacji z właściwymi organami tych państw.
Wymiana informacji następuje w trybie i w zakresie określonych w umowach
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”;
23) w art. 88g:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym opracowuje się
z uwzględnieniem elementów zarządzania ryzykiem powodziowym, o których
mowa w art. 88a ust. 4, i działań, o których mowa w art. 88k.”,
b)
w ust. 2:
–
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający
konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi
dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności
gospodarczej;
2)
ograniczanie emisji ze źródeł zanieczyszczeń obszarowych, przez określenie jej
warunków, z uwzględnieniem najlepszych dostępnych praktyk w zakresie ochrony
środowiska, o których mowa w szczególności w przepisach ustawy, a także
w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.
2. Jeżeli przepisy prawa Unii Europejskiej dotyczące ochrony wód przed
zanieczyszczeniem wymagają zastosowania bardziej rygorystycznych dopuszczalnych
wartości emisji niż te, o których mowa w ust. 1, stosuje się bardziej rygorystyczne
dopuszczalne wartości emisji, wynikające z tych przepisów.”;
10) w art. 38d ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Celem środowiskowym dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części
wód powierzchniowych jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału
ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć dobry potencjał ekologiczny
i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych.”;
11) w art. 38e ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Realizując cele, o których mowa w ust. 1, podejmuje się w szczególności
działania określone w programie wodno-środowiskowym kraju, polegające na
stopniowym redukowaniu zanieczyszczenia wód podziemnych przez odwracanie
znaczących i utrzymujących się tendencji wzrostowych zanieczyszczenia powstałego
w wyniku działalności człowieka. Znacząca i utrzymująca się tendencja wzrostowa
oznacza znaczący statystycznie i pod względem środowiskowym istotny wzrost stężenia
substancji zanieczyszczającej, grupy tych substancji lub substancji wyrażonej jako
wskaźnik w jednolitej części wód podziemnych.”;
12) w art. 38j w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Dopuszczalne jest nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz niezapobieżenie
pogorszeniu stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego, jeżeli:”;
13) w art. 42 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W miejscach, gdzie budowa systemów kanalizacji zbiorczej nie przyniosłaby
korzyści dla środowiska lub powodowałaby nadmierne koszty, należy stosować systemy
indywidualne lub inne rozwiązania zapewniające ten sam co systemy kanalizacji
zbiorczej poziom ochrony środowiska.”;
14) w art. 43:
a)
ust. 1–2a otrzymują brzmienie:
– 11 –
„1. Aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000 powinny
być wyposażone w systemy kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych
zakończone oczyszczalniami ścieków albo końcowymi punktami zrzutu tych
ścieków, zgodnie z ustaleniami krajowego programu oczyszczania ścieków
komunalnych.
2. Aglomeracja oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność
gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były
zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków albo do końcowego punktu
zrzutu tych ścieków, natomiast przez jednego równoważnego mieszkańca rozumie
się ładunek substancji organicznych biologicznie rozkładalnych wyrażonych jako
wskaźnik pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania na tlen (BZT5)
w ilości 60 g tlenu na dobę. Końcowym punktem zrzutu jest miejsce przyłączenia
systemu kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych w aglomeracji
nieposiadającej oczyszczalni ścieków do systemu kanalizacji zbiorczej dla ścieków
komunalnych w aglomeracji posiadającej oczyszczalnię ścieków.
2a. Aglomeracje, o których mowa w ust. 1, wyznacza, w drodze uchwały,
sejmik województwa. Jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch
lub więcej województwach, właściwy do wyznaczenia aglomeracji jest sejmik tego
województwa, na którego terenie będzie się znajdować największa część
aglomeracji.”,
b)
po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
„2b. Wyznaczenie aglomeracji, o których mowa w ust. 1, następuje po
uzgodnieniu przez marszałka województwa z właściwym dyrektorem regionalnego
zarządu gospodarki wodnej, a w zakresie obszarów objętych przynajmniej jedną
formą ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody lub obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty
znajdujących się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy – z właściwym
regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, oraz po zasięgnięciu przez
marszałka województwa opinii zainteresowanych gmin.”,
c)
ust. 3c otrzymuje brzmienie:
„3c. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi
województwa corocznie, nie później niż do dnia 28 lutego, informacje, o których
mowa w ust. 3b pkt 2–4, za rok ubiegły.”,
– 12 –
d)
po ust. 3c dodaje się ust. 3d i 3e w brzmieniu:
„3d. Przegląd obszarów i granic aglomeracji wyznaczonych na podstawie
ust. 2a, z uwzględnieniem zaistniałych zmian równoważnej liczby mieszkańców
w aglomeracji, przeprowadza się co 2 lata i w razie potrzeby dokonuje się zmiany
obszarów i granic aglomeracji.
3e. Sprawy związane z przygotowaniem i przekazywaniem dokumentacji
dotyczącej działań prowadzonych w ramach krajowego programu oczyszczania
ścieków komunalnych, w szczególności przedkładanie informacji, o których mowa
w ust. 3b pkt 2–4, w aglomeracji zlokalizowanej na obszarze dwóch lub więcej
gmin, prowadzi gmina o największej równoważnej liczbie mieszkańców.”;
15) w art. 45:
a)
w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) najwyższe dopuszczalne wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków
przyjmujących ścieki komunalne z aglomeracji.”,
b)
w ust. 4:
–
uchyla się pkt 2,
–
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) minimalizacji kosztów oczyszczania ścieków komunalnych;”;
16) w art. 67 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Regulacja wód polega na podejmowaniu przedsięwzięć dotyczących
kształtowania przekroju podłużnego i poprzecznego oraz układu poziomego koryta
cieku naturalnego. Regulację wód stanowią w szczególności działania niebędące
działaniami związanymi z utrzymywaniem wód, o których mowa w art. 22 ust. 1b.”;
17) w art. 88a dodaje się ust. 4–7 w brzmieniu:
„4. Ochronę przed powodzią realizuje się, uwzględniając wszystkie elementy
zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie, ochronę, stan
należytego przygotowania i reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie
skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie wniosków w celu ograniczania potencjalnych
negatywnych skutków powodzi dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego
oraz działalności gospodarczej.
5. Ochronę przed powodzią prowadzi się w sposób zapewniający koordynację
z działaniami służącymi osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód.
6. Koordynacja ma na celu:
– 13 –
1)
zwiększenie skuteczności ochrony przed powodzią oraz działań służących
osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód;
2)
zapewnienie współpracy na rzecz osiągnięcia wspólnych korzyści oraz wymiany
informacji w zakresie ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia celów
środowiskowych i ochrony wód.
7. Koordynacja obejmuje w szczególności czynności, o których mowa
w art. 119a.”;
18) w art. 88b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dla obszarów dorzeczy przygotowuje się, na podstawie dostępnych lub łatwych
do uzyskania informacji, obejmujących w szczególności wpływ zmian klimatu na
występowanie powodzi, wstępną ocenę ryzyka powodziowego.”;
19) w art. 88c:
a)
w ust. 7 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Wymiana informacji następuje w trybie i w zakresie określonych w umowach
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”,
b)
po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
„8a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej
wiadomości wstępną ocenę ryzyka powodziowego przez umieszczenie jej
w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.”,
c)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:
„9a. W przeglądzie uwzględnia się w szczególności możliwy wpływ zmian
klimatu na występowanie powodzi.”;
20) w art. 88d:
a)
w ust. 2 w pkt 3:
–
uchyla się lit. a,
–
uchyla się lit. c i d,
–
dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwsztormowego.”,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Jeżeli od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych, jest
zapewniona odpowiednia ochrona przed powodzią, na mapach zagrożenia
powodziowego od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych, mogą być
przedstawione wyłącznie obszary, o których mowa w ust. 2 pkt 1.”;
– 14 –
21) w art. 88e w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Na mapach ryzyka powodziowego przedstawia się potencjalnie negatywne skutki
związane z powodzią dla obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2, obejmujące:”;
22) w art. 88f:
a)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej
wiadomości mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego przez
umieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej.”,
b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Zmiany w dokumentach, o których mowa w ust. 5, wprowadza się
w terminie 30 miesięcy od dnia przekazania map zagrożenia powodziowego oraz
map ryzyka powodziowego organom, o których mowa w ust. 4 pkt 2, 3 i 5.”,
c)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Przygotowanie map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka
powodziowego dla obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2, położonych na
obszarach dorzeczy, których części znajdują się na terytorium innych państw
członkowskich Unii Europejskiej, poprzedza się działaniami mającymi na celu
wymianę w tym zakresie informacji z właściwymi organami tych państw.
Wymiana informacji następuje w trybie i w zakresie określonych w umowach
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”;
23) w art. 88g:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym opracowuje się
z uwzględnieniem elementów zarządzania ryzykiem powodziowym, o których
mowa w art. 88a ust. 4, i działań, o których mowa w art. 88k.”,
b)
w ust. 2:
–
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający
konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi
dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności
gospodarczej;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik