eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2106
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850

2106

– 10 – 
2) 
ograniczanie  emisji  ze  źródeł  zanieczyszczeń  obszarowych,  przez  określenie  jej 
warunków, z uwzględnieniem najlepszych dostępnych praktyk w zakresie ochrony 
środowiska,  o  których  mowa  w  szczególności  w  przepisach  ustawy,  a  także 
w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. 
2.  Jeżeli  przepisy  prawa  Unii  Europejskiej  dotyczące  ochrony  wód  przed 
zanieczyszczeniem  wymagają  zastosowania  bardziej  rygorystycznych  dopuszczalnych 
wartości  emisji  niż  te,  o  których  mowa  w  ust.  1,  stosuje  się  bardziej  rygorystyczne 
dopuszczalne wartości emisji, wynikające z tych przepisów.”;  
10)  w art. 38d ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2. Celem środowiskowym dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części 
wód  powierzchniowych  jest  ochrona  tych  wód  oraz  poprawa  ich  potencjału 
ekologicznego i stanu chemicznego,  tak  aby  osiągnąć  dobry  potencjał  ekologiczny 
i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych.”; 
11)  w art. 38e ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2.  Realizując  cele,  o  których  mowa  w  ust.  1,  podejmuje  się  w  szczególności 
działania  określone  w  programie  wodno-środowiskowym  kraju,  polegające  na 
stopniowym redukowaniu zanieczyszczenia wód podziemnych przez odwracanie 
znaczących  i  utrzymujących  się  tendencji  wzrostowych  zanieczyszczenia  powstałego 
w wyniku  działalności  człowieka.  Znacząca  i  utrzymująca  się  tendencja wzrostowa 
oznacza znaczący statystycznie i pod względem środowiskowym istotny wzrost stężenia 
substancji  zanieczyszczającej,  grupy  tych  substancji  lub  substancji  wyrażonej  jako 
wskaźnik w jednolitej części wód podziemnych.”; 
12)  w art. 38j w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: 
„Dopuszczalne  jest  nieosiągnięcie  dobrego  stanu  ekologicznego  oraz  niezapobieżenie 
pogorszeniu stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego, jeżeli:”; 
13)  w art. 42 ust. 4 otrzymuje brzmienie: 
„4.  W  miejscach,  gdzie  budowa  systemów  kanalizacji  zbiorczej  nie  przyniosłaby 
korzyści dla środowiska lub powodowałaby nadmierne koszty, należy stosować systemy 
indywidualne  lub  inne  rozwiązania  zapewniające  ten  sam  co  systemy  kanalizacji 
zbiorczej poziom ochrony środowiska.”; 
14)  w art. 43: 
a) 
ust. 1–2a otrzymują brzmienie: 
– 11 – 
„1. Aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000 powinny 
być  wyposażone  w  systemy  kanalizacji  zbiorczej  dla  ścieków  komunalnych 
zakończone  oczyszczalniami  ścieków  albo  końcowymi punktami zrzutu tych 
ścieków,  zgodnie  z  ustaleniami  krajowego  programu  oczyszczania  ścieków 
komunalnych.  
2.  Aglomeracja  oznacza  teren,  na  którym  zaludnienie  lub  działalność 
gospodarcza  są  wystarczająco  skoncentrowane,  aby  ścieki  komunalne  były 
zbierane  i  przekazywane  do  oczyszczalni  ścieków  albo  do  końcowego  punktu 
zrzutu tych ścieków, natomiast przez jednego równoważnego mieszkańca rozumie 
się  ładunek  substancji  organicznych  biologicznie  rozkładalnych  wyrażonych  jako 
wskaźnik  pięciodobowego  biochemicznego zapotrzebowania na tlen (BZT5) 
w ilości 60 g tlenu na dobę. Końcowym punktem zrzutu jest miejsce przyłączenia 
systemu  kanalizacji  zbiorczej  dla  ścieków  komunalnych  w  aglomeracji 
nieposiadającej oczyszczalni ścieków do systemu kanalizacji zbiorczej dla ścieków 
komunalnych w aglomeracji posiadającej oczyszczalnię ścieków. 
2a.  Aglomeracje,  o  których  mowa  w  ust.  1,  wyznacza,  w  drodze  uchwały, 
sejmik województwa. Jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch 
lub więcej województwach, właściwy do wyznaczenia aglomeracji jest sejmik tego 
województwa,  na  którego  terenie  będzie  się  znajdować  największa  część 
aglomeracji.”, 
b) 
po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu: 
„2b.  Wyznaczenie  aglomeracji,  o  których  mowa  w  ust.  1,  następuje  po 
uzgodnieniu przez marszałka województwa z właściwym dyrektorem regionalnego 
zarządu  gospodarki  wodnej,  a  w  zakresie  obszarów  objętych  przynajmniej  jedną 
formą  ochrony  przyrody  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  2004  r. 
o ochronie  przyrody  lub  obszarów  mających  znaczenie dla Wspólnoty 
znajdujących się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy – z właściwym 
regionalnym  dyrektorem  ochrony  środowiska,  oraz  po  zasięgnięciu  przez 
marszałka województwa opinii zainteresowanych gmin.”, 
c) 
ust. 3c otrzymuje brzmienie: 
„3c.  Wójt,  burmistrz  lub  prezydent  miasta  przedkłada  marszałkowi 
województwa corocznie, nie później niż do dnia 28 lutego, informacje, o których 
mowa w ust. 3b pkt 2–4, za rok ubiegły.”, 
– 12 – 
d) 
po ust. 3c dodaje się ust. 3d i 3e w brzmieniu: 
„3d.  Przegląd  obszarów i granic aglomeracji wyznaczonych na podstawie 
ust. 2a,  z  uwzględnieniem  zaistniałych  zmian  równoważnej  liczby  mieszkańców 
w aglomeracji, przeprowadza się co 2 lata i w razie potrzeby dokonuje się zmiany 
obszarów i granic aglomeracji. 
3e.  Sprawy  związane z przygotowaniem i przekazywaniem dokumentacji 
dotyczącej  działań  prowadzonych  w  ramach  krajowego  programu  oczyszczania 
ścieków komunalnych, w szczególności przedkładanie informacji, o których mowa 
w ust. 3b pkt 2–4, w aglomeracji zlokalizowanej na obszarze  dwóch  lub  więcej 
gmin, prowadzi gmina o największej równoważnej liczbie mieszkańców.”; 
15)  w art. 45: 
a) 
w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu: 
„4)  najwyższe  dopuszczalne  wartości  zanieczyszczeń  dla  oczyszczalni  ścieków 
przyjmujących ścieki komunalne z aglomeracji.”, 
b) 
w ust. 4: 
– 
uchyla się pkt 2, 
– 
pkt 3 otrzymuje brzmienie: 
„3) minimalizacji kosztów oczyszczania ścieków komunalnych;”; 
16)  w art. 67 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2. Regulacja wód polega na  podejmowaniu  przedsięwzięć  dotyczących 
kształtowania  przekroju  podłużnego  i  poprzecznego  oraz  układu  poziomego koryta 
cieku  naturalnego.  Regulację  wód  stanowią  w  szczególności  działania  niebędące 
działaniami związanymi z utrzymywaniem wód, o których mowa w art. 22 ust. 1b.”; 
17)  w art. 88a dodaje się ust. 4–7 w brzmieniu: 
„4.  Ochronę  przed  powodzią  realizuje  się,  uwzględniając  wszystkie  elementy 
zarządzania  ryzykiem  powodziowym,  w  szczególności  zapobieganie,  ochronę,  stan 
należytego  przygotowania  i  reagowanie  w  przypadku  wystąpienia  powodzi,  usuwanie 
skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie wniosków w celu ograniczania potencjalnych 
negatywnych skutków powodzi dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego 
oraz działalności gospodarczej. 
5.  Ochronę  przed  powodzią  prowadzi  się  w  sposób  zapewniający  koordynację 
z działaniami służącymi osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód. 
6. Koordynacja ma na celu: 
– 13 – 
1) 
zwiększenie  skuteczności  ochrony  przed  powodzią  oraz  działań  służących 
osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód; 
2) 
zapewnienie  współpracy  na  rzecz  osiągnięcia  wspólnych  korzyści  oraz  wymiany 
informacji  w  zakresie  ochrony  przed  powodzią  oraz  osiągnięcia  celów 
środowiskowych i ochrony wód. 
7.  Koordynacja  obejmuje  w  szczególności  czynności,  o  których mowa 
w art. 119a.”; 
18)  w art. 88b ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1. Dla obszarów dorzeczy przygotowuje się, na podstawie dostępnych lub łatwych 
do  uzyskania  informacji,  obejmujących  w  szczególności  wpływ  zmian  klimatu  na 
występowanie powodzi, wstępną ocenę ryzyka powodziowego.”; 
19)  w art. 88c: 
a) 
w ust. 7 zdanie drugie otrzymuje brzmienie: 
„Wymiana  informacji  następuje  w  trybie  i  w  zakresie  określonych  w  umowach 
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”, 
b) 
po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu: 
„8a.  Prezes  Krajowego  Zarządu  Gospodarki  Wodnej  podaje  do  publicznej 
wiadomości  wstępną  ocenę  ryzyka  powodziowego  przez  umieszczenie  jej 
w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.”, 
c) 
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu: 
„9a.  W  przeglądzie  uwzględnia  się  w  szczególności  możliwy  wpływ  zmian 
klimatu na występowanie powodzi.”; 
20)  w art. 88d: 
a) 
w ust. 2 w pkt 3: 
– 
uchyla się lit. a, 
– 
uchyla się lit. c i d, 
– 
dodaje się lit. e w brzmieniu: 
„e) zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwsztormowego.”, 
b) 
ust. 4 otrzymuje brzmienie: 
„4.  Jeżeli  od  strony  morza,  w  tym  morskich  wód  wewnętrznych,  jest 
zapewniona  odpowiednia  ochrona  przed  powodzią,  na  mapach  zagrożenia 
powodziowego od strony morza, w tym morskich  wód  wewnętrznych,  mogą  być 
przedstawione wyłącznie obszary, o których mowa w ust. 2 pkt 1.”; 
– 14 – 
21)  w art. 88e w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: 
 „Na  mapach  ryzyka  powodziowego  przedstawia  się  potencjalnie  negatywne  skutki 
związane z powodzią dla obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2, obejmujące:”; 
22)  w art. 88f: 
a) 
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: 
„3a.  Prezes  Krajowego  Zarządu  Gospodarki  Wodnej  podaje  do  publicznej 
wiadomości mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego przez 
umieszczenie  ich  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  Krajowego  Zarządu 
Gospodarki Wodnej.”, 
b) 
ust. 7 otrzymuje brzmienie: 
„7.  Zmiany  w  dokumentach,  o  których  mowa  w  ust.  5,  wprowadza  się 
w terminie  30  miesięcy  od  dnia  przekazania  map  zagrożenia  powodziowego  oraz 
map ryzyka powodziowego organom, o których mowa w ust. 4 pkt 2, 3 i 5.”, 
c) 
ust. 9 otrzymuje brzmienie: 
„9.  Przygotowanie  map  zagrożenia  powodziowego  oraz  map  ryzyka 
powodziowego dla obszarów, o których mowa w art. 88d ust. 2,  położonych  na 
obszarach  dorzeczy,  których  części  znajdują  się  na  terytorium  innych  państw 
członkowskich  Unii  Europejskiej,  poprzedza  się  działaniami  mającymi  na  celu 
wymianę  w  tym  zakresie  informacji  z  właściwymi  organami  tych  państw. 
Wymiana informacji  następuje  w  trybie  i  w  zakresie  określonych  w  umowach 
międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”; 
23)  w art. 88g: 
a) 
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:  
„1a.  Plany  zarządzania  ryzykiem  powodziowym  opracowuje  się 
z uwzględnieniem  elementów  zarządzania  ryzykiem  powodziowym,  o  których 
mowa w art. 88a ust. 4, i działań, o których mowa w art. 88k.”, 
b) 
w ust. 2: 
– 
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie: 
„3)  opis  celów  zarządzania  ryzykiem  powodziowym,  uwzględniający 
konieczność  ograniczania  potencjalnych negatywnych skutków powodzi 
dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności 
gospodarczej; 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: