Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
art. 88h ust. 13 13. Rada Ministrów przyjmuje plany zarządzania ryzykiem powodziowym, w drodze
Zaproponowano, żeby plany zarządzania ryzykiem powodziowym były przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Pozwoli to na uwzględnienie w
ustawy - Prawo rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia skutecznej ochrony przed powodzią oraz
wydawanych pozowleniach wodnoprawnych ustaleń zawartch w tych planach. W ten sposób ustalenia planów zarządzania ryzykiem powodziowym będą miały wpływ
wodne
powszechnym charakterem tych planów.
na prawa i obowiązki obywateli, dlatego też plany zarządzania ryzkiem powodziowym muszą być uchwalane w formie powszechnie obowiązującego prawa.
W zakresie regulacji dotyczących map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego, w art. 88f w ust. 7 ustawy – Prawo wodne zaproponowano
art. 88f ust. 7
7. Zmiany w dokumentach, o których mowa w ust. 5, wprowadza się w terminie 30 miesięcy od dnia przedłużenie z 18 do 30 miesięcy terminu na wprowadzenie w dokumentach z zakresu zagospodarowania przestrzennego zmian wynikających z tych map. Organy
ustawy - Prawo przekazania map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego organom, o których
odpowiedzialne za wydanie dokumentów z zakresu zagospodarowania przestrzennego uzyskają więcej czasu na wprowadzanie koniecznych zmian w tych
wodne
mowa w ust. 4 pkt 2, 3 i 5.
dokumentach
8. Rada Ministrów przyjmuje plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy, w
Zaproponowano, żeby plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy były przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Pozwoli to na
art. 88s ustawy - drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia skutecznej ochrony przed suszą
uwzględnienie w wydawanych pozowleniach wodnoprawnych ustaleń zawartch w tych planach. W ten sposób ustalenia planów przeciwdziałania skutkom suszy na
prawo wodne
obszarach dorzeczy będą miały wpływ na prawa i obowiązki obywateli, dlatego też plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy muszą być uchwalane
oraz powszechnym charakterem tych planów.
w formie powszechnie obowiązującego prawa.
art. 88l ust. 2
2. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze decyzji, zwolnić od zakazów, W chwili obecnej dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może jedynie utrzymać w mocy zakaz lub zwolnić z tego zakazu, jednakże nie określając
ustawy - Prawo o których mowa w ust. 1, określając warunki niezbędne dla ochrony przed powodzią, jeżeli nie
warunków. Zasadnym jest, aby analogicznie jak w art. 40 ust. 3 ustawy - Prawo wodne, dyrektor RZGW miał możliwość zwolnic od zakazów, którymi objęte są
wodne
utrudni to zarządzania ryzykiem powodziowym.
obszary szczególnegio zagrożenia powodzią, pod pewnymi warunkami, określając, np. wysokość pierwszego poziomu zabudowy.
art. 100 ust. 2
ustawy - Prawo w art. 100 w ust. 2 uchyla się pkt 6;
Uchylenie pkt 6 w ust. 2 w art. 100 ustawy - Prawo wodne wynika z uchylenia art. 47 ustawy - Prawo wodne, do którego odwoływał się art. 100 ust. 2 pkt 6, który
określa kompetencje rady gospodarki wodnej regionu wodnego
wodne
w art. 103 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
1a) wykonywanie badań elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych dla
potrzeb planowania w gospodarowaniu wodami, w szczególności dla sporządzenia dokumentacji
planistycznych, o których mowa w art. 113 ust. 2;;
w art. 105:
w pkt 2a lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wykazu wielkości zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
art. 103 pkt 1a, pkt 4 otrzymuje brzmienie:
art. 105 pkt 2a „4) opracowywanie oraz przekazywanie prognoz zmian wielkości zasobów wód podziemnych, w
lit. a, art. 105
tym dostępnych zasobów wód podziemnych oraz stanu wód podziemnych, a także ich zagrożeń;
Wprowadzone zmiany porządkują zakres kompetencji państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej dotyczący badan elementów hydrologicznych i
pkt 4, art. 109
morfologicznych, badań dot. dostępnych zasobów wód podziemnych przez państwową służbę hydrogeologiczną oraz grodmadzenia tych danych w ramach katastru
w art. 109 ust. 3 pkt 3a otrzymuje brzmienie:
ust. 3 pkt 3a
wodnego.
3a) badania elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych dla potrzeb
ustawy - Prawo planowania w gospodarowaniu wodami, w szczególności dla sporządzenia dokumentacji
wodne
planistycznych, o których mowa w art. 113 ust. 2;
w art. 153 w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymuje brzmienie:
„2) zasobów wód podziemnych, a w tym dostępnych zasobów wód podziemnych, lokalizacji
głównych zbiorników wód podziemnych oraz sieci stacjonarnych obserwacji wód;
3) ilości i jakości zasobów wód powierzchniowych oraz zasobów wód podziemnych,
a w tym dostępnych zasobów wód podziemnych;”
w art. 113 ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Dla potrzeb planowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a, dla każdego obszaru dorzecza sporządza
art. 113 ust. 2
się następujące dokumentacje planistyczne:
ustawy - Prawo w art. 113b po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
Zmiana redakcyjna
wodne
„6a. Przy sporządzaniu programu wodno-środowiskowego kraju uwzględnia się dokumentacje
planistyczne, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 i 3.”
Zaproponowano, żeby plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy były przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Na podstawie art. 125 pkt 1
5. Rada Ministrów przyjmuje plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
art. 113 ust. 5
w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia osiągnięcia celów
ustawy - Prawo wodne, pozwolenie wodnoprawne nie może naruszać ustaleń planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza. Uzależnienie wydania pozwolenia
ustawy - Prawo środowiskowych oraz powszechnym charakterem tego planu.
wodnoprawnego od ustaleń właściwego planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza może skłaniać do stwierdzenia, że ustawodawca traktuje przedmiotowe
wodne
plany jako źródło prawa powszechnie obowiązującego. W celu wyeliminowania wątpliwości w tym zakresie należy nadać planom gospodarowania wodami charakter
prawa powszechnie obowiązującego.
art. 119 ust. 6 i
6a ustawy -
uchyla się ust. 6 i 6a;
Propozycja uchylenia ust. 6 i 6a w art. 119 wynika z błędu istniejącego w obecnie obowiązującej ustawie - Prawo wodne. Art. 119 ust. 6 i 6a ustawy - Prawo wodne
odwołuje się do art. 113 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo wodne, który nie istnieje, gdyż został już wcześniej uchylony.
Prawo wodne
w art. 125 po pkt 1 dodaje się pkt 1a – 1d w brzmieniu:
„1a) ustaleń planu zarządzania ryzykiem powodziowym;
1b) ustaleń planu przeciwdziałania skutkom suszy;
1c) ustaleń krajowego programu ochrony wód morskich;
1d) ustaleń krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych;
art. 125 pkt 1a-
Zaproponowano rozszerzyć katalog dokumentów planistycznych, w ramach którego organ wydający pozolenie wodnoprawne ma obowiązek sprawdzać, czy wydanie
1d, art. 132 ust. w art. 132 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
danego pozwolenia wodnoprawnego nie będzie naruszać ustaleń dokumentów planistycznych wymienionych w tej propozycji zmiany art. 125 ustawy - Prawo wodne.
2 pkt 4 ustawy - „4) ustalenia wynikające z:
Takie rozwiązanie pozwoli na bardziej skuteczne osiągnięcie nie tylko celów środowiskowych wynikających z planów gospodarowania wodami na obszarach
Prawo wodne
a) planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
dorzeczy, ale również celów zarządzania ryzykiem powodziowym czy celów srodowiskowych dla wód morskich.
b) warunków korzystania z wód regionu wodnego,
c) planu zarządzania ryzykiem powodziowym,
d) planu przeciwdziałania skutkom suszy,
e) krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych.
art. 136 ust. 1
pkt 6 ustawy - 6) nastąpiła zmiana przepisów, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz ust. 2;
Przedmiotowa zmiana wynika ze zmiany zakresu upoważnienia do wydania rozporządzenia wydanego na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy - Prawo wodne.
Prawo wodne
w art. 153 w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymuje brzmienie:
„2) zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych, lokalizacji
art. 153 ust. 2 głównych zbiorników wód podziemnych oraz sieci stacjonarnych obserwacji wód;
Zmiany w przepisach dot. katastru wodnego wynikają z wprowadzenia definicji "dostępnych zasobów wód podziemnych" w projektowanym art. 9 ust. 1 pkt 1j ustawy -
pkt 2 i 3 ustawy - 3) ilości i jakości zasobów wód powierzchniowych oraz zasobów wód podziemnych, w tym
Prawo wodne.
Prawo wodne
dostępnych zasobów wód podziemnych;"
art 155a ust. 1 pkt 1:
„1) wód powierzchniowych i stanie wód podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa
w art. 113 ust. 4, na potrzeby planowania w gospodarowaniu wodami oraz oceny osiągania celów
art. 155a ust. 1 środowiskowych;”
pkt 1, art. 155a art 155a ust. 4: „4. Państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna wykonuje badania wód
Zmiana redakcyjna
ust. 4 ustawy - powierzchniowych w zakresie elementów hydrologicznych i morfologicznych i przekazuje wyniki
Prawo wodne
tych badań właściwym wojewódzkim inspektorom ochrony środowiska, dla potrzeb oceny stanu
wód powierzchniowych, oceny stanu wód podziemnych oraz oceny obszarów chronionych, o
których mowa w art. 113 ust. 4.”
w art. 155a:
a) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
4a. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska prowadzi obserwacje elementów
hydromorfologicznych na potrzeby oceny stanu ekologicznego.”,
b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska dokonuje, na podstawie wyników badań i
art. 155a ust. 4a, obserwacji, o których mowa w ust. 3 i 4a, oraz z wykorzystaniem wyników badań,
6a i 7 ustawy - o których mowa w ust. 4, oceny stanu jednolitych części wód powierzchniowych dla obszaru
W ramach nowelizacji ustawy - Prawo wodne należy doprecyzować zakres obowiązków monitoringowych wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska.
Prawo wodne
województwa, z uwzględnieniem wód przejściowych i przybrzeżnych.
c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Główny Inspektor Ochrony Środowiska dokonuje, na podstawie wyników badań
i obserwacji, o których mowa w ust. 3 – 6, oraz wyników ocen, o których mowa w ust. 6a,
kompleksowej oceny stanu wód na obszarach dorzeczy oraz, jeżeli jest to uzasadnione specyfiką
badań, wykonuje badania, o których mowa w ust. 2.”
W związku z przyjęciem w projekcie ustawy rozwiązania zmierzającego do przyjmowania planów zarzadzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy w
Art. 4. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych formie rozporządzenia Rady Ministrów, konieczne stało się uchylenie przepisu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz
art. 4, 18 ustawy ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159) w art. 11 uchyla się ust. 2.
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159), który stanowi, że plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy zostaną ogłoszone w Dzienniku
o zmianie ustawy Art. 18. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 88h ust. 13 ustawy zmienianej
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Mając na uwadze fakt, że zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
– Prawo
w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zostaną ogłoszone w Dzienniku Ustaw
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów podlegają ogłoszeniu w
wodne…
Rzeczypospolitej Polskiej nie później niż z dniem 22 grudnia 2015 r.
Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Stosowny przepis przejściowy, obejmujący także wskazanie wymaganego przez dyrektywę powodziową terminu
publikacji tych planów, został wprowadzony do przedmiotowego projektu ustawy.
Art. 7. 1. Organy właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń
zintegrowanych, w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., dokonają przeglądu pozwoleń
wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi lub pozwoleń
zintegrowanych, udzielonych dla oczyszczalni ścieków komunalnych w aglomeracjach
o równoważnej liczbie mieszkańców od 10.000 oraz, w razie potrzeby, zmienią te pozwolenia albo
je uchylą i wydadzą nowe, dostosowując warunki wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub
do ziemi, do przepisów wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1
w brzmieniu nadanym niniejsza ustawą.”.
art. 7 ustawy o 2. Zmiana pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń zintegrowanych, o których mowa
zmianie ustawy – w ust. 1 albo ich uchylenie i wydanie nowych pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń
Przepis o charakterze przejsciowym
Prawo wodne… zintegrowanych, nie wymaga zgody strony.
3. Organy właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych,
określą w zmienionych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach zintegrowanych albo
nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach zintegrowanych, o których mowa w ust.
1, terminy na dostosowanie warunków wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub do ziemi,
określonych w tych pozwoleniach.
4. Terminy, o których mowa w ust. 3, nie mogą przekroczyć dnia 31 grudnia 2015 r.
Art. 8. 1. W terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast)
przedstawią właściwym sejmikom województw propozycje wyznaczenia obszarów
i granic aglomeracji, jeżeli aglomeracji nie wyznaczono albo zachodzi konieczność dostosowania
wyznaczonych obszarów i granic aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a
ustawy zmienianej w art. 1.
2. W terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. właściwe sejmiki województw:
1) wyznaczą aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000;
2) dostosują obszary i granice aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie
art. 8-10 o
art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej w art. 1.
zmianie ustawy – Art. 9. Pierwszego przeglądu obszarów i granic aglomeracji, o którym mowa w art. 43 ust. 3d
Przepis o chrakterze przejściowym
Prawo wodne… ustawy zmienianej w art. 1, dokonuje się w terminie do dnia 1 stycznia 2017 r.
Art. 10. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, znajdujące się
w granicach aglomeracji gminy, na terenie których nie została zlokalizowana oczyszczalnia ścieków
lub końcowy punkt zrzutu ścieków komunalnych, przekazują gminie, o której mowa w art. 43 ust.
3d ustawy zmienianej w art. 1, dokumentację niezbędną do realizacji działań prowadzonych w
ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych.
art. 11 o zmianie Art. 11. Aktualizacja krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych dokonana przed
ustawy – Prawo dniem wejścia w życie ustawy zachowuje ważność.
Przepis o charakterze przejściowym
wodne…
art. 12 o zmianie Art. 12. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w terminie miesiąca od dnia wejścia w
Propozycja przepisu wynika z koniecznośći umocowania w prawie obowiązku wskazania terminu podania do publicznej wiadmości wstępnej oceny ryzyka
ustawy – Prawo życie ustawy, poda do publicznej wiadomości wstępną ocenę ryzyka powodziowego, przez
powodziowego, która została już opracowana. Obowiązek umieszczenia wstępnej oceny rzyka powodziowego w BIP wynika z proponowanego art. 88c ust. 8a ustawy -
wodne…
umieszczenie jej w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Prawo wodne.
Art. 15. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
art. 15 o zmianie stosuje się przepisy dotychczasowe.
ustawy – Prawo
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne…
Art. 16. Dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 43 ust. 2a ustawy
art. 16 o zmianie zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie aktów prawa miejscowego wydanych
ustawy – Prawo na podstawie art. 43 ust. 2a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą i
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne…
mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
Art. 17. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 38a
ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy i mogą być zmieniane na podstawie
tego przepisu.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej
w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 17 o zmianie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej w art. 1, nie dłużej jednak niż przez 18
ustawy – Prawo miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy i mogą być zmieniane na podstawie tych
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne…
przepisów.
3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 45
ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej
jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 19. 1. W latach 2014 – 2023 maksymalny limit wydatków jednostek samorządu terytorialnego
będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 918 mln zł, przy czym w:
1) 2014 r. – 137 mln zł;
2) 2015 r. – 541 mln zł;
3) 2016 r. – 30 mln zł;
4) 2017 r. – 30 mln zł;
5) 2018 r. – 30 mln zł;
6) 2019 r. – 30 mln zł;
art. 19 ustawy o 7) 2020 r. – 30 mln zł;
zmianie ustawy - 8) 2021 r. – 30 mln zł;
Przepis wymagany na podstawie art.. 50 ustawy o finansach publicznych
Prawo wodne… 9) 2022 r. – 30 mln zł;
10) 2023 r. – 30 mln zł.
2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, wprowadza się mechanizmy korygujące
polegające na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, monitoruje przekroczenie limitu wydatków, o
których mowa w ust. 1, oraz w razie potrzeby wdraża mechanizmy korygujące.
art. 20 o zmianie Art. 20. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ustawy – Prawo
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne...
Zaproponowano, żeby plany zarządzania ryzykiem powodziowym były przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Pozwoli to na uwzględnienie w
ustawy - Prawo rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia skutecznej ochrony przed powodzią oraz
wydawanych pozowleniach wodnoprawnych ustaleń zawartch w tych planach. W ten sposób ustalenia planów zarządzania ryzykiem powodziowym będą miały wpływ
wodne
powszechnym charakterem tych planów.
na prawa i obowiązki obywateli, dlatego też plany zarządzania ryzkiem powodziowym muszą być uchwalane w formie powszechnie obowiązującego prawa.
W zakresie regulacji dotyczących map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego, w art. 88f w ust. 7 ustawy – Prawo wodne zaproponowano
art. 88f ust. 7
7. Zmiany w dokumentach, o których mowa w ust. 5, wprowadza się w terminie 30 miesięcy od dnia przedłużenie z 18 do 30 miesięcy terminu na wprowadzenie w dokumentach z zakresu zagospodarowania przestrzennego zmian wynikających z tych map. Organy
ustawy - Prawo przekazania map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego organom, o których
odpowiedzialne za wydanie dokumentów z zakresu zagospodarowania przestrzennego uzyskają więcej czasu na wprowadzanie koniecznych zmian w tych
wodne
mowa w ust. 4 pkt 2, 3 i 5.
dokumentach
8. Rada Ministrów przyjmuje plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy, w
Zaproponowano, żeby plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy były przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Pozwoli to na
art. 88s ustawy - drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia skutecznej ochrony przed suszą
uwzględnienie w wydawanych pozowleniach wodnoprawnych ustaleń zawartch w tych planach. W ten sposób ustalenia planów przeciwdziałania skutkom suszy na
prawo wodne
obszarach dorzeczy będą miały wpływ na prawa i obowiązki obywateli, dlatego też plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy muszą być uchwalane
oraz powszechnym charakterem tych planów.
w formie powszechnie obowiązującego prawa.
art. 88l ust. 2
2. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze decyzji, zwolnić od zakazów, W chwili obecnej dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może jedynie utrzymać w mocy zakaz lub zwolnić z tego zakazu, jednakże nie określając
ustawy - Prawo o których mowa w ust. 1, określając warunki niezbędne dla ochrony przed powodzią, jeżeli nie
warunków. Zasadnym jest, aby analogicznie jak w art. 40 ust. 3 ustawy - Prawo wodne, dyrektor RZGW miał możliwość zwolnic od zakazów, którymi objęte są
wodne
utrudni to zarządzania ryzykiem powodziowym.
obszary szczególnegio zagrożenia powodzią, pod pewnymi warunkami, określając, np. wysokość pierwszego poziomu zabudowy.
art. 100 ust. 2
ustawy - Prawo w art. 100 w ust. 2 uchyla się pkt 6;
Uchylenie pkt 6 w ust. 2 w art. 100 ustawy - Prawo wodne wynika z uchylenia art. 47 ustawy - Prawo wodne, do którego odwoływał się art. 100 ust. 2 pkt 6, który
określa kompetencje rady gospodarki wodnej regionu wodnego
wodne
w art. 103 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
1a) wykonywanie badań elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych dla
potrzeb planowania w gospodarowaniu wodami, w szczególności dla sporządzenia dokumentacji
planistycznych, o których mowa w art. 113 ust. 2;;
w art. 105:
w pkt 2a lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wykazu wielkości zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
art. 103 pkt 1a, pkt 4 otrzymuje brzmienie:
art. 105 pkt 2a „4) opracowywanie oraz przekazywanie prognoz zmian wielkości zasobów wód podziemnych, w
lit. a, art. 105
tym dostępnych zasobów wód podziemnych oraz stanu wód podziemnych, a także ich zagrożeń;
Wprowadzone zmiany porządkują zakres kompetencji państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej dotyczący badan elementów hydrologicznych i
pkt 4, art. 109
morfologicznych, badań dot. dostępnych zasobów wód podziemnych przez państwową służbę hydrogeologiczną oraz grodmadzenia tych danych w ramach katastru
w art. 109 ust. 3 pkt 3a otrzymuje brzmienie:
ust. 3 pkt 3a
wodnego.
3a) badania elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych dla potrzeb
ustawy - Prawo planowania w gospodarowaniu wodami, w szczególności dla sporządzenia dokumentacji
wodne
planistycznych, o których mowa w art. 113 ust. 2;
w art. 153 w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymuje brzmienie:
„2) zasobów wód podziemnych, a w tym dostępnych zasobów wód podziemnych, lokalizacji
głównych zbiorników wód podziemnych oraz sieci stacjonarnych obserwacji wód;
3) ilości i jakości zasobów wód powierzchniowych oraz zasobów wód podziemnych,
a w tym dostępnych zasobów wód podziemnych;”
w art. 113 ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Dla potrzeb planowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a, dla każdego obszaru dorzecza sporządza
art. 113 ust. 2
się następujące dokumentacje planistyczne:
ustawy - Prawo w art. 113b po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
Zmiana redakcyjna
wodne
„6a. Przy sporządzaniu programu wodno-środowiskowego kraju uwzględnia się dokumentacje
planistyczne, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 i 3.”
Zaproponowano, żeby plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy były przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Na podstawie art. 125 pkt 1
5. Rada Ministrów przyjmuje plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
art. 113 ust. 5
w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia osiągnięcia celów
ustawy - Prawo wodne, pozwolenie wodnoprawne nie może naruszać ustaleń planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza. Uzależnienie wydania pozwolenia
ustawy - Prawo środowiskowych oraz powszechnym charakterem tego planu.
wodnoprawnego od ustaleń właściwego planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza może skłaniać do stwierdzenia, że ustawodawca traktuje przedmiotowe
wodne
plany jako źródło prawa powszechnie obowiązującego. W celu wyeliminowania wątpliwości w tym zakresie należy nadać planom gospodarowania wodami charakter
prawa powszechnie obowiązującego.
art. 119 ust. 6 i
6a ustawy -
uchyla się ust. 6 i 6a;
Propozycja uchylenia ust. 6 i 6a w art. 119 wynika z błędu istniejącego w obecnie obowiązującej ustawie - Prawo wodne. Art. 119 ust. 6 i 6a ustawy - Prawo wodne
odwołuje się do art. 113 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo wodne, który nie istnieje, gdyż został już wcześniej uchylony.
Prawo wodne
w art. 125 po pkt 1 dodaje się pkt 1a – 1d w brzmieniu:
„1a) ustaleń planu zarządzania ryzykiem powodziowym;
1b) ustaleń planu przeciwdziałania skutkom suszy;
1c) ustaleń krajowego programu ochrony wód morskich;
1d) ustaleń krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych;
art. 125 pkt 1a-
Zaproponowano rozszerzyć katalog dokumentów planistycznych, w ramach którego organ wydający pozolenie wodnoprawne ma obowiązek sprawdzać, czy wydanie
1d, art. 132 ust. w art. 132 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
danego pozwolenia wodnoprawnego nie będzie naruszać ustaleń dokumentów planistycznych wymienionych w tej propozycji zmiany art. 125 ustawy - Prawo wodne.
2 pkt 4 ustawy - „4) ustalenia wynikające z:
Takie rozwiązanie pozwoli na bardziej skuteczne osiągnięcie nie tylko celów środowiskowych wynikających z planów gospodarowania wodami na obszarach
Prawo wodne
a) planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
dorzeczy, ale również celów zarządzania ryzykiem powodziowym czy celów srodowiskowych dla wód morskich.
b) warunków korzystania z wód regionu wodnego,
c) planu zarządzania ryzykiem powodziowym,
d) planu przeciwdziałania skutkom suszy,
e) krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych.
art. 136 ust. 1
pkt 6 ustawy - 6) nastąpiła zmiana przepisów, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz ust. 2;
Przedmiotowa zmiana wynika ze zmiany zakresu upoważnienia do wydania rozporządzenia wydanego na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy - Prawo wodne.
Prawo wodne
w art. 153 w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymuje brzmienie:
„2) zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych, lokalizacji
art. 153 ust. 2 głównych zbiorników wód podziemnych oraz sieci stacjonarnych obserwacji wód;
Zmiany w przepisach dot. katastru wodnego wynikają z wprowadzenia definicji "dostępnych zasobów wód podziemnych" w projektowanym art. 9 ust. 1 pkt 1j ustawy -
pkt 2 i 3 ustawy - 3) ilości i jakości zasobów wód powierzchniowych oraz zasobów wód podziemnych, w tym
Prawo wodne.
Prawo wodne
dostępnych zasobów wód podziemnych;"
art 155a ust. 1 pkt 1:
„1) wód powierzchniowych i stanie wód podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa
w art. 113 ust. 4, na potrzeby planowania w gospodarowaniu wodami oraz oceny osiągania celów
art. 155a ust. 1 środowiskowych;”
pkt 1, art. 155a art 155a ust. 4: „4. Państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna wykonuje badania wód
Zmiana redakcyjna
ust. 4 ustawy - powierzchniowych w zakresie elementów hydrologicznych i morfologicznych i przekazuje wyniki
Prawo wodne
tych badań właściwym wojewódzkim inspektorom ochrony środowiska, dla potrzeb oceny stanu
wód powierzchniowych, oceny stanu wód podziemnych oraz oceny obszarów chronionych, o
których mowa w art. 113 ust. 4.”
w art. 155a:
a) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
4a. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska prowadzi obserwacje elementów
hydromorfologicznych na potrzeby oceny stanu ekologicznego.”,
b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska dokonuje, na podstawie wyników badań i
art. 155a ust. 4a, obserwacji, o których mowa w ust. 3 i 4a, oraz z wykorzystaniem wyników badań,
6a i 7 ustawy - o których mowa w ust. 4, oceny stanu jednolitych części wód powierzchniowych dla obszaru
W ramach nowelizacji ustawy - Prawo wodne należy doprecyzować zakres obowiązków monitoringowych wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska.
Prawo wodne
województwa, z uwzględnieniem wód przejściowych i przybrzeżnych.
c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Główny Inspektor Ochrony Środowiska dokonuje, na podstawie wyników badań
i obserwacji, o których mowa w ust. 3 – 6, oraz wyników ocen, o których mowa w ust. 6a,
kompleksowej oceny stanu wód na obszarach dorzeczy oraz, jeżeli jest to uzasadnione specyfiką
badań, wykonuje badania, o których mowa w ust. 2.”
W związku z przyjęciem w projekcie ustawy rozwiązania zmierzającego do przyjmowania planów zarzadzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy w
Art. 4. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych formie rozporządzenia Rady Ministrów, konieczne stało się uchylenie przepisu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz
art. 4, 18 ustawy ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159) w art. 11 uchyla się ust. 2.
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159), który stanowi, że plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy zostaną ogłoszone w Dzienniku
o zmianie ustawy Art. 18. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 88h ust. 13 ustawy zmienianej
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Mając na uwadze fakt, że zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
– Prawo
w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zostaną ogłoszone w Dzienniku Ustaw
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów podlegają ogłoszeniu w
wodne…
Rzeczypospolitej Polskiej nie później niż z dniem 22 grudnia 2015 r.
Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Stosowny przepis przejściowy, obejmujący także wskazanie wymaganego przez dyrektywę powodziową terminu
publikacji tych planów, został wprowadzony do przedmiotowego projektu ustawy.
Art. 7. 1. Organy właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń
zintegrowanych, w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., dokonają przeglądu pozwoleń
wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi lub pozwoleń
zintegrowanych, udzielonych dla oczyszczalni ścieków komunalnych w aglomeracjach
o równoważnej liczbie mieszkańców od 10.000 oraz, w razie potrzeby, zmienią te pozwolenia albo
je uchylą i wydadzą nowe, dostosowując warunki wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub
do ziemi, do przepisów wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1
w brzmieniu nadanym niniejsza ustawą.”.
art. 7 ustawy o 2. Zmiana pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń zintegrowanych, o których mowa
zmianie ustawy – w ust. 1 albo ich uchylenie i wydanie nowych pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń
Przepis o charakterze przejsciowym
Prawo wodne… zintegrowanych, nie wymaga zgody strony.
3. Organy właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych,
określą w zmienionych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach zintegrowanych albo
nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach zintegrowanych, o których mowa w ust.
1, terminy na dostosowanie warunków wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub do ziemi,
określonych w tych pozwoleniach.
4. Terminy, o których mowa w ust. 3, nie mogą przekroczyć dnia 31 grudnia 2015 r.
Art. 8. 1. W terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast)
przedstawią właściwym sejmikom województw propozycje wyznaczenia obszarów
i granic aglomeracji, jeżeli aglomeracji nie wyznaczono albo zachodzi konieczność dostosowania
wyznaczonych obszarów i granic aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a
ustawy zmienianej w art. 1.
2. W terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. właściwe sejmiki województw:
1) wyznaczą aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000;
2) dostosują obszary i granice aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie
art. 8-10 o
art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej w art. 1.
zmianie ustawy – Art. 9. Pierwszego przeglądu obszarów i granic aglomeracji, o którym mowa w art. 43 ust. 3d
Przepis o chrakterze przejściowym
Prawo wodne… ustawy zmienianej w art. 1, dokonuje się w terminie do dnia 1 stycznia 2017 r.
Art. 10. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, znajdujące się
w granicach aglomeracji gminy, na terenie których nie została zlokalizowana oczyszczalnia ścieków
lub końcowy punkt zrzutu ścieków komunalnych, przekazują gminie, o której mowa w art. 43 ust.
3d ustawy zmienianej w art. 1, dokumentację niezbędną do realizacji działań prowadzonych w
ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych.
art. 11 o zmianie Art. 11. Aktualizacja krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych dokonana przed
ustawy – Prawo dniem wejścia w życie ustawy zachowuje ważność.
Przepis o charakterze przejściowym
wodne…
art. 12 o zmianie Art. 12. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w terminie miesiąca od dnia wejścia w
Propozycja przepisu wynika z koniecznośći umocowania w prawie obowiązku wskazania terminu podania do publicznej wiadmości wstępnej oceny ryzyka
ustawy – Prawo życie ustawy, poda do publicznej wiadomości wstępną ocenę ryzyka powodziowego, przez
powodziowego, która została już opracowana. Obowiązek umieszczenia wstępnej oceny rzyka powodziowego w BIP wynika z proponowanego art. 88c ust. 8a ustawy -
wodne…
umieszczenie jej w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Prawo wodne.
Art. 15. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
art. 15 o zmianie stosuje się przepisy dotychczasowe.
ustawy – Prawo
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne…
Art. 16. Dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 43 ust. 2a ustawy
art. 16 o zmianie zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie aktów prawa miejscowego wydanych
ustawy – Prawo na podstawie art. 43 ust. 2a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą i
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne…
mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
Art. 17. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 38a
ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy i mogą być zmieniane na podstawie
tego przepisu.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej
w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 17 o zmianie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej w art. 1, nie dłużej jednak niż przez 18
ustawy – Prawo miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy i mogą być zmieniane na podstawie tych
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne…
przepisów.
3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 45
ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej
jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 19. 1. W latach 2014 – 2023 maksymalny limit wydatków jednostek samorządu terytorialnego
będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 918 mln zł, przy czym w:
1) 2014 r. – 137 mln zł;
2) 2015 r. – 541 mln zł;
3) 2016 r. – 30 mln zł;
4) 2017 r. – 30 mln zł;
5) 2018 r. – 30 mln zł;
6) 2019 r. – 30 mln zł;
art. 19 ustawy o 7) 2020 r. – 30 mln zł;
zmianie ustawy - 8) 2021 r. – 30 mln zł;
Przepis wymagany na podstawie art.. 50 ustawy o finansach publicznych
Prawo wodne… 9) 2022 r. – 30 mln zł;
10) 2023 r. – 30 mln zł.
2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, wprowadza się mechanizmy korygujące
polegające na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, monitoruje przekroczenie limitu wydatków, o
których mowa w ust. 1, oraz w razie potrzeby wdraża mechanizmy korygujące.
art. 20 o zmianie Art. 20. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ustawy – Prawo
Przepis o charakterze formalno-prawnym
wodne...
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2106 › Pobierz plik