Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
– 15 –
4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem
powodziowym, w tym działań, o których mowa w art. 88k,
z uwzględnieniem ich priorytetu;”,
– dodaje się pkt 5–9 w brzmieniu:
„5) opis sposobu określania priorytetów działań służących osiągnięciu celów
zarządzania ryzykiem powodziowym i nadzorowania postępów
w realizacji planu;
6)
podsumowanie działań służących informowaniu społeczeństwa
i prowadzeniu konsultacji społecznych;
7)
wykaz organów właściwych w sprawach zarządzania ryzykiem
powodziowym;
8)
opis współpracy, o której mowa w art. 88h ust. 4 i 5;
9)
opis koordynacji czynności, o których mowa w art. 119a.”,
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie elementy
zarządzania ryzykiem powodziowym, ze szczególnym uwzględnieniem działań
służących zapobieganiu powodzi i ochronie przed powodzią oraz informacji na
temat stanu należytego przygotowania w przypadku wystąpienia powodzi.”,
d)
w ust. 3 w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
„11) cechy obszaru dorzecza lub zlewni.”;
24) w art. 88h:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki
Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej,
podejmuje współpracę z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania
jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym albo
zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla
międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały
opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje
i uzgadnia, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, plan zarządzania ryzykiem
– 16 –
powodziowym dla części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw
leżących poza granicami Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki
Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej,
podejmuje działania na rzecz nawiązania współpracy z właściwymi organami tych
państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania
ryzykiem powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem
powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie
zostały opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje
plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego obszaru
dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i uzgadnia go,
w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami państw leżących poza
granicami Unii Europejskiej.”,
b)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a–5c w brzmieniu:
„5a. W celu uzupełnienia planów zarządzania ryzykiem powodziowym,
o których mowa w ust. 4 i 5, o plany zarządzania ryzykiem powodziowym
skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na terytorium innych
państw, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, może podjąć współpracę
z właściwymi organami tych państw.
5b. Działania służące osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym
zawarte w planach zarządzania ryzykiem powodziowym nie mogą wpływać na
znaczące zwiększenie ryzyka powodziowego na terytorium innych państw,
z wyłączeniem przypadków, w których te działania zostały uzgodnione w ramach
współpracy, o której mowa w ust. 4 i 5.
5c. Podjęcie współpracy i działań na rzecz nawiązania współpracy w celu
przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem
powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem
powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza, o których mowa w ust. 4
i 5, oraz ich przygotowanie następuje w trybie i w zakresie określonych
w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”,
c)
w ust. 11 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 5 w brzmieniu:
– 17 –
„5) możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.”,
d)
dodaje się ust. 13 w brzmieniu:
„13. Rada Ministrów przyjmuje plany zarządzania ryzykiem powodziowym
dla obszarów dorzeczy, w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością
zapewnienia skutecznej ochrony przed powodzią oraz powszechnym charakterem
tych planów.”;
25) w art. 88k pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zapewnienie funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania przed
niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze i hydrosferze oraz
prognozowanie powodzi;”;
26) w art. 88l:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze
decyzji, zwolnić od zakazów, o których mowa w ust. 1, określając warunki
niezbędne dla ochrony przed powodzią, jeżeli nie utrudni to zarządzania ryzykiem
powodziowym.”,
b)
dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Przepisu ust. 11 nie stosuje się, gdy usuwanie drzew lub krzewów jest
prowadzone:
1)
w ramach realizacji przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko, dla
których przeprowadzono ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko, w trakcie której uzgodniono realizację przedsięwzięcia
z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska;
2)
po uzyskaniu decyzji o warunkach prowadzenia działań, o której mowa
w art. 118 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.”;
27) w art. 88s dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Rada Ministrów przyjmuje plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach
dorzeczy, w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia skutecznej
ochrony przed suszą oraz powszechnym charakterem tych planów.”;
28) w art. 103 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
– 18 –
„1a) wykonywanie badań elementów hydrologicznych i morfologicznych wód
powierzchniowych na potrzeby planowania w gospodarowaniu wodami,
w szczególności sporządzenia dokumentacji planistycznych, o których mowa
w art. 113 ust. 2;”;
29) w art. 105:
a)
w pkt 2a lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wykazu wielkości zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów
wód podziemnych,”,
b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) opracowywanie oraz przekazywanie prognoz zmian wielkości zasobów wód
podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych oraz stanu wód
podziemnych, a także ich zagrożeń;”;
30) w art. 109 w ust. 3 pkt 3a otrzymuje brzmienie:
„3a) badania elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych na
potrzeby planowania w gospodarowaniu wodami, w szczególności sporządzenia
dokumentacji planistycznych, o których mowa w art. 113 ust. 2;”;
31) w art. 113:
a)
w ust. 1 po pkt 2a dodaje się pkt 2b w brzmieniu:
„2b) plan utrzymania wód;”;
b)
w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Na potrzeby planowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a, dla każdego obszaru
dorzecza sporządza się następujące dokumentacje planistyczne:”,
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Okresem referencyjnym dla określenia wartości substancji zawartych
w aktualizowanych wykazach, o których mowa w ust. 3 pkt 1a, jest rok
poprzedzający termin zakończenia analizy charakterystyki obszaru dorzecza,
analizy ekonomicznej korzystania z wód oraz przeglądu wpływu działalności
człowieka na stan wód powierzchniowych i podziemnych, a dla substancji
czynnych dopuszczonych do wykorzystania w środkach ochrony roślin wartości
tych substancji można przedstawić jako wartości uśrednione z 3 lat
poprzedzających termin zakończenia tych analiz oraz przeglądu.”;
32) w art. 113b:
a)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
– 19 –
„6a. Przy sporządzaniu programu wodno-środowiskowego kraju uwzględnia
się dokumentacje planistyczne, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 i 3.”,
b) w ust. 8 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W przypadku stwierdzenia, na podstawie wyników monitoringu wód lub innych
danych, że osiągnięcie celów środowiskowych jest zagrożone, należy:”;
33) w art. 114 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Rada Ministrów przyjmuje plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia osiągnięcia celów
środowiskowych oraz powszechnym charakterem tego planu.”;
34) po art. 114a dodaje się art. 114b i art. 114c w brzmieniu:
„Art. 114b. 1. Plan utrzymania wód zawiera:
1)
określenie odcinków śródlądowych wód powierzchniowych, w obrębie których
występują zagrożenia dla swobodnego przepływu wód oraz spływu lodów, wraz
z identyfikacją tych zagrożeń;
2)
wykaz będących własnością Skarbu Państwa budowli regulacyjnych i urządzeń
wodnych o istotnym znaczeniu dla zarządzania wodami;
3)
wykaz planowanych działań, o których mowa w art. 22 ust. 1b, obejmujący:
a)
wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację działań,
b)
uzasadnienie konieczności realizacji działań, z uwzględnieniem
spodziewanych efektów ich realizacji,
c)
jeżeli to możliwe, szacunkową analizę kosztów i korzyści wynikających
z planowanych działań,
d)
w przypadku działań, o których mowa w art. 22 ust. 1b pkt 3, 6 i 8 – zakres,
rozmiar, przybliżoną lokalizację działań oraz terminy i sposoby ich
prowadzenia.
2. Projekt planu utrzymania wód opracowuje się z uwzględnieniem:
1)
potrzeb z zakresu ochrony przed powodzią;
2)
konieczności osiągnięcia celów środowiskowych i ochrony wód;
3)
przesłanek dopuszczalności nieosiągnięcia dobrego stanu ekologicznego oraz
niezapobieżenia pogorszeniu stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału
ekologicznego, o których mowa w art. 38j ust. 1.
3. Projekt planu utrzymania wód wymaga przeprowadzenia strategicznej oceny
oddziaływania na środowisko. Przepisy działu IV rozdziału 1 ustawy z dnia
4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem
powodziowym, w tym działań, o których mowa w art. 88k,
z uwzględnieniem ich priorytetu;”,
– dodaje się pkt 5–9 w brzmieniu:
„5) opis sposobu określania priorytetów działań służących osiągnięciu celów
zarządzania ryzykiem powodziowym i nadzorowania postępów
w realizacji planu;
6)
podsumowanie działań służących informowaniu społeczeństwa
i prowadzeniu konsultacji społecznych;
7)
wykaz organów właściwych w sprawach zarządzania ryzykiem
powodziowym;
8)
opis współpracy, o której mowa w art. 88h ust. 4 i 5;
9)
opis koordynacji czynności, o których mowa w art. 119a.”,
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie elementy
zarządzania ryzykiem powodziowym, ze szczególnym uwzględnieniem działań
służących zapobieganiu powodzi i ochronie przed powodzią oraz informacji na
temat stanu należytego przygotowania w przypadku wystąpienia powodzi.”,
d)
w ust. 3 w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
„11) cechy obszaru dorzecza lub zlewni.”;
24) w art. 88h:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki
Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej,
podejmuje współpracę z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania
jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym albo
zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla
międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały
opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje
i uzgadnia, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, plan zarządzania ryzykiem
– 16 –
powodziowym dla części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw
leżących poza granicami Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki
Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej,
podejmuje działania na rzecz nawiązania współpracy z właściwymi organami tych
państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania
ryzykiem powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem
powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie
zostały opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje
plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego obszaru
dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i uzgadnia go,
w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami państw leżących poza
granicami Unii Europejskiej.”,
b)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a–5c w brzmieniu:
„5a. W celu uzupełnienia planów zarządzania ryzykiem powodziowym,
o których mowa w ust. 4 i 5, o plany zarządzania ryzykiem powodziowym
skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na terytorium innych
państw, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, może podjąć współpracę
z właściwymi organami tych państw.
5b. Działania służące osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym
zawarte w planach zarządzania ryzykiem powodziowym nie mogą wpływać na
znaczące zwiększenie ryzyka powodziowego na terytorium innych państw,
z wyłączeniem przypadków, w których te działania zostały uzgodnione w ramach
współpracy, o której mowa w ust. 4 i 5.
5c. Podjęcie współpracy i działań na rzecz nawiązania współpracy w celu
przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem
powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem
powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza, o których mowa w ust. 4
i 5, oraz ich przygotowanie następuje w trybie i w zakresie określonych
w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”,
c)
w ust. 11 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 5 w brzmieniu:
– 17 –
„5) możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.”,
d)
dodaje się ust. 13 w brzmieniu:
„13. Rada Ministrów przyjmuje plany zarządzania ryzykiem powodziowym
dla obszarów dorzeczy, w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością
zapewnienia skutecznej ochrony przed powodzią oraz powszechnym charakterem
tych planów.”;
25) w art. 88k pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zapewnienie funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania przed
niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze i hydrosferze oraz
prognozowanie powodzi;”;
26) w art. 88l:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze
decyzji, zwolnić od zakazów, o których mowa w ust. 1, określając warunki
niezbędne dla ochrony przed powodzią, jeżeli nie utrudni to zarządzania ryzykiem
powodziowym.”,
b)
dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Przepisu ust. 11 nie stosuje się, gdy usuwanie drzew lub krzewów jest
prowadzone:
1)
w ramach realizacji przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko, dla
których przeprowadzono ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko, w trakcie której uzgodniono realizację przedsięwzięcia
z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska;
2)
po uzyskaniu decyzji o warunkach prowadzenia działań, o której mowa
w art. 118 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.”;
27) w art. 88s dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Rada Ministrów przyjmuje plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach
dorzeczy, w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia skutecznej
ochrony przed suszą oraz powszechnym charakterem tych planów.”;
28) w art. 103 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
– 18 –
„1a) wykonywanie badań elementów hydrologicznych i morfologicznych wód
powierzchniowych na potrzeby planowania w gospodarowaniu wodami,
w szczególności sporządzenia dokumentacji planistycznych, o których mowa
w art. 113 ust. 2;”;
29) w art. 105:
a)
w pkt 2a lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wykazu wielkości zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów
wód podziemnych,”,
b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) opracowywanie oraz przekazywanie prognoz zmian wielkości zasobów wód
podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych oraz stanu wód
podziemnych, a także ich zagrożeń;”;
30) w art. 109 w ust. 3 pkt 3a otrzymuje brzmienie:
„3a) badania elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych na
potrzeby planowania w gospodarowaniu wodami, w szczególności sporządzenia
dokumentacji planistycznych, o których mowa w art. 113 ust. 2;”;
31) w art. 113:
a)
w ust. 1 po pkt 2a dodaje się pkt 2b w brzmieniu:
„2b) plan utrzymania wód;”;
b)
w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Na potrzeby planowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a, dla każdego obszaru
dorzecza sporządza się następujące dokumentacje planistyczne:”,
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Okresem referencyjnym dla określenia wartości substancji zawartych
w aktualizowanych wykazach, o których mowa w ust. 3 pkt 1a, jest rok
poprzedzający termin zakończenia analizy charakterystyki obszaru dorzecza,
analizy ekonomicznej korzystania z wód oraz przeglądu wpływu działalności
człowieka na stan wód powierzchniowych i podziemnych, a dla substancji
czynnych dopuszczonych do wykorzystania w środkach ochrony roślin wartości
tych substancji można przedstawić jako wartości uśrednione z 3 lat
poprzedzających termin zakończenia tych analiz oraz przeglądu.”;
32) w art. 113b:
a)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
– 19 –
„6a. Przy sporządzaniu programu wodno-środowiskowego kraju uwzględnia
się dokumentacje planistyczne, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 i 3.”,
b) w ust. 8 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W przypadku stwierdzenia, na podstawie wyników monitoringu wód lub innych
danych, że osiągnięcie celów środowiskowych jest zagrożone, należy:”;
33) w art. 114 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Rada Ministrów przyjmuje plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia osiągnięcia celów
środowiskowych oraz powszechnym charakterem tego planu.”;
34) po art. 114a dodaje się art. 114b i art. 114c w brzmieniu:
„Art. 114b. 1. Plan utrzymania wód zawiera:
1)
określenie odcinków śródlądowych wód powierzchniowych, w obrębie których
występują zagrożenia dla swobodnego przepływu wód oraz spływu lodów, wraz
z identyfikacją tych zagrożeń;
2)
wykaz będących własnością Skarbu Państwa budowli regulacyjnych i urządzeń
wodnych o istotnym znaczeniu dla zarządzania wodami;
3)
wykaz planowanych działań, o których mowa w art. 22 ust. 1b, obejmujący:
a)
wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację działań,
b)
uzasadnienie konieczności realizacji działań, z uwzględnieniem
spodziewanych efektów ich realizacji,
c)
jeżeli to możliwe, szacunkową analizę kosztów i korzyści wynikających
z planowanych działań,
d)
w przypadku działań, o których mowa w art. 22 ust. 1b pkt 3, 6 i 8 – zakres,
rozmiar, przybliżoną lokalizację działań oraz terminy i sposoby ich
prowadzenia.
2. Projekt planu utrzymania wód opracowuje się z uwzględnieniem:
1)
potrzeb z zakresu ochrony przed powodzią;
2)
konieczności osiągnięcia celów środowiskowych i ochrony wód;
3)
przesłanek dopuszczalności nieosiągnięcia dobrego stanu ekologicznego oraz
niezapobieżenia pogorszeniu stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału
ekologicznego, o których mowa w art. 38j ust. 1.
3. Projekt planu utrzymania wód wymaga przeprowadzenia strategicznej oceny
oddziaływania na środowisko. Przepisy działu IV rozdziału 1 ustawy z dnia
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik