eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2106
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850

2106

– 15 – 
4)  katalog  działań  służących  osiągnięciu  celów  zarządzania  ryzykiem 
powodziowym,  w  tym  działań,  o  których  mowa  w  art.  88k, 
z uwzględnieniem ich priorytetu;”, 
 –  dodaje się pkt 5–9 w brzmieniu: 
„5)  opis sposobu określania priorytetów działań służących osiągnięciu celów 
zarządzania  ryzykiem  powodziowym  i  nadzorowania  postępów 
w realizacji planu; 
6) 
podsumowanie  działań  służących  informowaniu  społeczeństwa 
i prowadzeniu konsultacji społecznych; 
7) 
wykaz  organów  właściwych  w  sprawach  zarządzania  ryzykiem 
powodziowym;  
8) 
opis współpracy, o której mowa w art. 88h ust. 4 i 5; 
9) 
opis koordynacji czynności, o których mowa w art. 119a.”, 
c) 
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: 
„2a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie elementy 
zarządzania  ryzykiem  powodziowym,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  działań 
służących  zapobieganiu  powodzi  i  ochronie  przed  powodzią  oraz  informacji na 
temat stanu należytego przygotowania w przypadku wystąpienia powodzi.”, 
d) 
w ust. 3 w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 w brzmieniu: 
„11)  cechy obszaru dorzecza lub zlewni.”; 
24)  w art. 88h: 
a) 
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie: 
„4.  Dla  obszaru  dorzecza,  którego  część  znajduje  się  na  terytorium  innych 
państw  członkowskich  Unii  Europejskiej,  Prezes  Krajowego  Zarządu  Gospodarki 
Wodnej,  w  uzgodnieniu  z  ministrem  właściwym  do  spraw  gospodarki  wodnej, 
podejmuje współpracę z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania 
jednego  międzynarodowego  planu  zarządzania  ryzykiem  powodziowym  albo 
zestawu  uzgodnionych  planów  zarządzania  ryzykiem  powodziowym  dla 
międzynarodowego  obszaru  dorzecza.  Jeżeli  plan  albo  plany  nie  zostały 
opracowane,  Prezes  Krajowego  Zarządu  Gospodarki  Wodnej  przygotowuje 
i uzgadnia,  w  możliwie  najszerszym  zakresie,  z  właściwymi  organami  innych 
państw  członkowskich  Unii  Europejskiej,  plan  zarządzania  ryzykiem 
– 16 – 
powodziowym dla części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na 
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 
5.  Dla  obszaru  dorzecza,  którego  część  znajduje  się  na  terytorium  państw 
leżących poza granicami Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki 
Wodnej,  w  uzgodnieniu  z  ministrem  właściwym  do spraw gospodarki wodnej, 
podejmuje działania na rzecz nawiązania współpracy z właściwymi organami tych 
państw,  w  celu  przygotowania  jednego  międzynarodowego  planu  zarządzania 
ryzykiem powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem 
powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie 
zostały opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje 
plan  zarządzania  ryzykiem  powodziowym  dla  części  międzynarodowego  obszaru 
dorzecza  znajdującej  się  na  terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  i uzgadnia go, 
w możliwie  najszerszym  zakresie,  z  właściwymi  organami  państw  leżących  poza 
granicami Unii Europejskiej.”, 
b) 
po ust. 5 dodaje się ust. 5a–5c w brzmieniu: 
„5a.  W  celu  uzupełnienia  planów  zarządzania  ryzykiem  powodziowym, 
o których  mowa  w  ust.  4  i  5,  o  plany  zarządzania  ryzykiem  powodziowym 
skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na terytorium innych 
państw,  Prezes  Krajowego  Zarządu  Gospodarki  Wodnej,  w  uzgodnieniu 
z ministrem  właściwym  do  spraw  gospodarki  wodnej,  może  podjąć  współpracę 
z właściwymi organami tych państw. 
5b. Działania służące osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym 
zawarte  w  planach  zarządzania  ryzykiem  powodziowym  nie  mogą  wpływać  na 
znaczące  zwiększenie  ryzyka  powodziowego  na  terytorium  innych  państw, 
z wyłączeniem  przypadków,  w  których  te  działania  zostały  uzgodnione  w ramach 
współpracy, o której mowa w ust. 4 i 5. 
5c.  Podjęcie  współpracy  i  działań  na  rzecz  nawiązania  współpracy  w  celu 
przygotowania jednego międzynarodowego  planu  zarządzania  ryzykiem 
powodziowym  lub  zestawu  uzgodnionych  planów  zarządzania  ryzykiem 
powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza, o których mowa w ust. 4 
i  5,  oraz  ich  przygotowanie  następuje  w  trybie  i  w  zakresie  określonych 
w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.”, 
c) 
w ust. 11 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 5 w brzmieniu: 
– 17 – 
„5)  możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.”, 
d) 
dodaje się ust. 13 w brzmieniu: 
„13. Rada  Ministrów  przyjmuje  plany  zarządzania  ryzykiem  powodziowym 
dla obszarów dorzeczy,  w  drodze  rozporządzenia,  kierując  się  koniecznością 
zapewnienia skutecznej ochrony przed powodzią oraz powszechnym charakterem 
tych planów.”; 
25)  w art. 88k pkt 3 otrzymuje brzmienie: 
„3)  zapewnienie funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania przed 
niebezpiecznymi  zjawiskami  zachodzącymi  w  atmosferze  i  hydrosferze  oraz 
prognozowanie powodzi;”; 
26)  w art. 88l:  
a) 
ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2.  Dyrektor  regionalnego  zarządu  gospodarki  wodnej  może,  w  drodze 
decyzji,  zwolnić  od  zakazów,  o  których  mowa  w  ust.  1,  określając  warunki 
niezbędne dla ochrony przed powodzią, jeżeli nie utrudni to zarządzania ryzykiem 
powodziowym.”, 
b) 
dodaje się ust. 12 w brzmieniu: 
„12. Przepisu ust. 11 nie stosuje się, gdy usuwanie drzew lub krzewów jest 
prowadzone:  
1) 
w ramach realizacji przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko, dla 
których  przeprowadzono  ocenę  oddziaływania  przedsięwzięcia  na 
środowisko,  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  3  października  2008  r. 
o udostępnianiu  informacji  o  środowisku  i  jego  ochronie,  udziale 
społeczeństwa  w  ochronie  środowiska  oraz  o  ocenach  oddziaływania  na 
środowisko,  w  trakcie  której  uzgodniono  realizację  przedsięwzięcia 
z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska; 
2) 
po uzyskaniu decyzji  o  warunkach  prowadzenia  działań,  o  której  mowa 
w art. 118 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.”; 
27)  w art. 88s dodaje się ust. 8 w brzmieniu: 
„8. Rada Ministrów przyjmuje plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach 
dorzeczy, w drodze rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia skutecznej 
ochrony przed suszą oraz powszechnym charakterem tych planów.”; 
28)  w art. 103 pkt 1a otrzymuje brzmienie: 
– 18 – 
„1a)  wykonywanie badań  elementów  hydrologicznych  i  morfologicznych wód 
powierzchniowych na potrzeby  planowania w gospodarowaniu wodami, 
w szczególności  sporządzenia  dokumentacji  planistycznych,  o  których  mowa 
w art. 113 ust. 2;”; 
29)  w art. 105: 
a) 
w pkt 2a lit. a otrzymuje brzmienie: 
„a)  wykazu  wielkości  zasobów  wód  podziemnych,  w  tym  dostępnych  zasobów 
wód podziemnych,”, 
b) 
pkt 4 otrzymuje brzmienie: 
„4)  opracowywanie oraz przekazywanie prognoz  zmian  wielkości  zasobów  wód 
podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych oraz stanu wód 
podziemnych, a także ich zagrożeń;”; 
30)  w art. 109 w ust. 3 pkt 3a otrzymuje brzmienie: 
„3a)  badania elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych na 
potrzeby  planowania w gospodarowaniu wodami,  w  szczególności  sporządzenia 
dokumentacji planistycznych, o których mowa w art. 113 ust. 2;”; 
31)  w art. 113: 
a) 
w ust. 1 po pkt 2a dodaje się pkt 2b w brzmieniu: 
„2b) plan utrzymania wód;”; 
b) 
w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: 
„Na potrzeby  planowania,  o  którym  mowa  w  ust.  1  pkt  1a,  dla  każdego  obszaru 
dorzecza sporządza się następujące dokumentacje planistyczne:”, 
c) 
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: 
„3a.  Okresem  referencyjnym  dla  określenia  wartości  substancji  zawartych 
w aktualizowanych wykazach, o których mowa w ust. 3 pkt 1a, jest rok 
poprzedzający  termin  zakończenia  analizy  charakterystyki  obszaru  dorzecza, 
analizy  ekonomicznej  korzystania  z  wód  oraz  przeglądu  wpływu  działalności 
człowieka  na  stan  wód  powierzchniowych i podziemnych, a dla substancji 
czynnych dopuszczonych do wykorzystania w  środkach  ochrony  roślin  wartości 
tych  substancji  można  przedstawić  jako  wartości  uśrednione  z  3  lat 
poprzedzających termin zakończenia tych analiz oraz przeglądu.”; 
32)  w art. 113b: 
a) 
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu: 
– 19 – 
„6a.  Przy  sporządzaniu  programu  wodno-środowiskowego  kraju  uwzględnia 
się dokumentacje planistyczne, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 i 3.”, 
b)  w ust. 8 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: 
„W  przypadku stwierdzenia, na podstawie wyników monitoringu wód lub innych 
danych, że osiągnięcie celów środowiskowych jest zagrożone, należy:”; 
33)  w art. 114 dodaje się ust. 5 w brzmieniu: 
„5. Rada Ministrów przyjmuje plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, 
w  drodze  rozporządzenia,  kierując  się  koniecznością  zapewnienia  osiągnięcia  celów 
środowiskowych oraz powszechnym charakterem tego planu.”; 
34)  po art. 114a dodaje się art. 114b i art. 114c w brzmieniu: 
„Art. 114b. 1. Plan utrzymania wód zawiera: 
1) 
określenie  odcinków  śródlądowych  wód  powierzchniowych,  w  obrębie  których 
występują  zagrożenia  dla  swobodnego  przepływu  wód  oraz  spływu  lodów,  wraz 
z identyfikacją tych zagrożeń; 
2) 
wykaz  będących  własnością  Skarbu  Państwa  budowli  regulacyjnych  i  urządzeń 
wodnych o istotnym znaczeniu dla zarządzania wodami; 
3) 
wykaz planowanych działań, o których mowa w art. 22 ust. 1b, obejmujący: 
a) 
wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację działań, 
b) 
uzasadnienie  konieczności  realizacji  działań,  z  uwzględnieniem 
spodziewanych efektów ich realizacji, 
c) 
jeżeli  to  możliwe,  szacunkową  analizę  kosztów  i  korzyści  wynikających 
z planowanych działań, 
d) 
w przypadku działań, o których mowa w art. 22 ust. 1b pkt 3, 6 i 8 – zakres, 
rozmiar,  przybliżoną  lokalizację  działań  oraz  terminy  i  sposoby  ich 
prowadzenia. 
2. Projekt planu utrzymania wód opracowuje się z uwzględnieniem:  
1) 
potrzeb z zakresu ochrony przed powodzią; 
2) 
konieczności osiągnięcia celów środowiskowych i ochrony wód; 
3) 
przesłanek  dopuszczalności  nieosiągnięcia  dobrego stanu ekologicznego oraz 
niezapobieżenia  pogorszeniu  stanu  ekologicznego  oraz  dobrego  potencjału 
ekologicznego, o których mowa w art. 38j ust. 1. 
3. Projekt planu utrzymania wód wymaga przeprowadzenia strategicznej oceny 
oddziaływania  na  środowisko.  Przepisy  działu  IV  rozdziału  1  ustawy  z  dnia 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: