Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
Rozwiązaniem o istotnym znaczeniu dla statusu planów zarządzania ryzykiem
powodziowym oraz planów przeciwdziałania skutkom suszy jest propozycja
przyjmowania tych planów w formie rozporządzenia Rady Ministrów, analogicznie jak
w przypadku propozycji odnoszącej się do przyjmowania planów gospodarowania
wodami na obszarze dorzecza. Zwrócenia uwagi wymaga, że przyjęcie proponowanej
formy prawnej dla tych planów zarządzania ryzykiem powodziowym nie będzie miało
wpływu na koszty wprowadzania zmian w koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju, planie zagospodarowania przestrzennego województwa,
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o ustaleniu
lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzji o warunkach zabudowy.
Obowiązek dokonania w tych dokumentach zmian, wynika bowiem z przedstawienia
granic obszarów, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie
i wynosi raz na 500 lat lub na których istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia
zdarzenia ekstremalnego oraz obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, na
mapach zagrożenia powodziowego i mapach ryzyka powodziowego. Należy dodać, że
w formie rozporządzenia Rady Ministrów będą przyjmowane wszystkie plany
zarządzania ryzykiem powodziowym, w tym plany zarządzania ryzykiem
powodziowym, o których mowa w proponowanym art. 88h ust. 4 i 5 ustawy – Prawo
wodne, to jest plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza,
którego część znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii
Europejskiej albo części tego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru
dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw leżących poza granicami
Unii Europejskiej albo części tego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto w związku z przyjęciem w projekcie ustawy rozwiązania
zmierzającego do przyjmowania planów zarzadzania ryzykiem powodziowym dla
obszarów dorzeczy w formie rozporządzenia Rady Ministrów, konieczne stało się
uchylenie przepisu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy
– Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159), który stanowi,
że plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy zostaną
ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Mając na uwadze fakt, że zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r.
14
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U.
z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów podlegają
ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Stosowny przepis
przejściowy, obejmujący także wskazanie wymaganego przez dyrektywę powodziową
terminu publikacji tych planów, został wprowadzony do projektu ustawy.
W celu uzupełnienia transpozycji art. 5 ust. 4 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/105/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej, zaproponowano
uszczegółowienie przepisów art. 113 ustawy – Prawo wodne. W tym obszarze
proponuje się przyjęcie, że okresem referencyjnym dla określenia wartości substancji
zanieczyszczających zawartych w aktualizowanych wykazach wielkości emisji i stężeń
substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38d
ust. 4 ustawy – Prawo wodne oraz innych substancji powodujących zanieczyszczenie,
dla których zostały określone środowiskowe normy jakości, jest rok poprzedzający
przewidywany termin zakończenia analizy, a dla substancji czynnych dopuszczonych
do wykorzystania w środkach ochrony roślin, wartości tych substancji można
przedstawić jako wartości uśrednione z 3 lat poprzedzających termin zakończenia
analizy.
W zakresie przepisów przejściowych i dostosowujących projekt ustawy
przewiduje następujące rozwiązania prawne.
W wyniku uwzględnienia uwag zgłoszonych przez jednostki samorządu
terytorialnego podczas rozpatrywania projektu ustawy przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego zmianie uległy rozwiązania prawne proponowane
w związku z zmianami w art. 45 ustawy – Prawo wodne. Odstąpiono więc od założenia
a priori, że pozwolenia wodnoprawne dla oczyszczalni ścieków w aglomeracjach
wydane na podstawie przepisów dotychczasowych wygasną z dniem 31 grudnia 2015 r.
W miejsce tej regulacji zaproponowano nowy przepis, zgodnie z którym organy
właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych,
w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., będą obowiązane dokonać przeglądu pozwoleń
wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi lub
pozwoleń zintegrowanych, udzielonych dla oczyszczalni ścieków komunalnych
w aglomeracjach od 10 000 Równoważnej Liczby Mieszkańców (zwanej dalej „RLM”)
oraz w razie potrzeby, zmienić te pozwolenia albo je uchylić i wydać nowe pozwolenia,
15
dostosowując warunki wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub do ziemi dla
tych oczyszczalni, do przepisów wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy –
Prawo wodne. W związku z przeprowadzoną analizą wariantów wydaje się konieczne
dokonanie przeglądu wszystkich pozwoleń wodnoprawnych w aglomeracjach od
10 000 RLM. Aktualne podejście dotyczy zrzutów ścieków z oczyszczalni, nie zaś
z aglomeracji. Jeżeli dana aglomeracja jest obsługiwana przez dwie lub więcej
oczyszczalnie, to ładunek ścieków z aglomeracji powinien być rozpatrywany
sumarycznie, nie zaś zależnie od wielkości oczyszczalni ścieków. Istnieje obawa, że
zdecydowana większość udzielonych dotychczas pozwoleń wodnoprawnych nie będzie
odpowiadała wymogom określonym przez rozporządzenie wydane na podstawie
znowelizowanego art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo wodne. Pierwotne rozwiązanie
proponowane w art. 5 było rozwiązaniem bardzo rygorystycznym i mogło doprowadzić
do wygaszenia pozwolenia wodnoprawnego dla oczyszczani ścieków w aglomeracji,
które będzie spełniało warunki wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi. W tej
sytuacji proponuje się rozwiązanie alternatywne polegające na nałożeniu na organy
właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych, obowiązku dokonania przeglądu
tych pozwoleń i skorygowania warunków wprowadzania ścieków z oczyszczalni
w aglomeracjach od 10 000 RLM, w tych przypadkach, w których będzie to konieczne.
Rozwiązanie to jest korzystne dla posiadaczy pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń
zintegrowanych, gdyż obowiązek dostosowania tych pozwoleń do nowych warunków
prawnych został nałożony na organy właściwe do ich wydania. Organy te określą
w zmienionych albo nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach
zintegrowanych terminy na dostosowanie się posiadaczy tych pozwoleń do nowych
warunków. Terminy te nie będą mogły przekroczyć dnia 31 grudnia 2015 r. i powinny
umożliwić posiadaczom pozwoleń dostosowanie się do nowych wymagań.
Zmiana pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń zintegrowanych albo ich
uchylenie i wydanie nowych pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń
zintegrowanych, nie będzie wymagać zgody strony, co powinno zapewnić adekwatne
tempo prowadzenia procedury administracyjnej. Organy właściwe do wydawania
pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych określą w zmienionych
albo nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach zintegrowanych
terminy na dostosowanie warunków wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub
16
do ziemi, określonych w tych pozwoleniach. Terminy te nie będą mogły przekroczyć
dnia 31 grudnia 2015 r., gdyż najwyższe dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń oraz
minimalne procenty redukcji zanieczyszczeń dla oczyszczonych ścieków
wprowadzanych do wód lub do ziemi z oczyszczalni ścieków przyjmujących ścieki
komunalne z aglomeracji, będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2016 r. Termin ten
będzie wynikał z treści aktu wykonawczego wydawanego na podstawie upoważnienia
określonego w art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy – Prawo wodne w brzmieniu
nadawanym niniejszą ustawą.
Pierwsza aktualizacja planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy
zostanie przeprowadzona w terminie do dnia 22 grudnia 2015 r. Proponuje się
zachowanie ważności planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy
zatwierdzonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Jest to związane
z proponowanym przydaniem tym dokumentom planistycznym formy aktu prawa
powszechnie obowiązującego oraz koniecznością zapewnienia ciągłości procesu
planowania strategicznego w gospodarce wodnej w aspekcie proponowanych zmian
legislacyjnych.
Właściwe sejmiki województw, w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. będą
obowiązane do wyznaczenia aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców
powyżej 2000 oraz dostosują obszary i granice aglomeracji do przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Ta
regulacja będzie dotyczyła przypadków, gdy aglomeracji nie wyznaczono oraz
przypadków, w których zachodzi konieczność dostosowania obszarów i granic
aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie upoważnienia określonego w art. 43
ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Wskutek uwzględnienia uwag zgłoszonych przez
jednostki samorządu terytorialnego podczas rozpatrywania projektu ustawy przez
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, regulacja ta została uzupełniona
o zobowiązanie wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), w terminie do dnia
30 czerwca 2014 r., do przedstawienia właściwym sejmikom województw propozycji
wyznaczenia obszarów i granic aglomeracji, jeżeli aglomeracji nie wyznaczono albo
zachodzi konieczność dostosowania wyznaczonych obszarów i granic aglomeracji do
przepisów, wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Uznano
bowiem za zasadne ustawowe zobowiązanie gmin do ścisłej współpracy z organem
wyznaczającym aglomerację, a w szczególności w razie stwierdzonej potrzeby
17
weryfikacji obszaru i granic aglomeracji do przekazania sejmikowi województwa
propozycji planu aglomeracji. Zaproponowane zmiany prowadzą do usprawnienia
procesu tworzenia aglomeracji zgodnych z dyrektywą ściekową.
W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, znajdujące się
w granicach aglomeracji gminy, na terenie których nie została zlokalizowana
oczyszczalnia ścieków lub końcowy punkt zrzutu ścieków komunalnych, przekażą
gminie, na terenie której jest zlokalizowana oczyszczalnia ścieków albo końcowy
punkt zrzutu ścieków komunalnych, dokumentację niezbędną do prowadzenia działań
organizacyjno-sprawozdawczych prowadzonych w ramach krajowego programu
oczyszczania ścieków komunalnych.
W zakresie uzupełnienia regulacji dokonujących transpozycji dyrektywy
powodziowej, w przepisach przejściowych określono zawartość pierwszych planów
zarządzania ryzykiem powodziowym. Ponadto wprowadzono przepis zobowiązujący
Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej do podania do publicznej
wiadomości wstępnej oceny ryzyka powodziowego w terminie miesiąca od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy. Celem tych przepisów jest transpozycja
postanowień dyrektywy powodziowej.
W związku z uszczegółowieniem przepisów art. 113 ustawy – Prawo wodne
w zakresie transpozycji art. 5 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/105/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środowiskowych norm jakości
w dziedzinie polityki wodnej, przyjęto, że okresem referencyjnym dla określenia
wartości substancji zanieczyszczających zawartych w wykazach wielkości emisji
i stężeń substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 38d ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, oraz innych substancji powodujących
zanieczyszczenie, dla których zostały określone środowiskowe normy jakości,
sporządzanych po raz pierwszy, jest rok kalendarzowy wybrany z lat 2008–2010.
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe. Przyjęcie zasady,
że wszystkie postępowania administracyjne toczące się przed dniem wejścia w życie
nowych regulacji, zostaną zakończone na podstawie przepisów obowiązujących
poprzednio (dotychczasowych), pozwoli na uniknięcie wątpliwości prawnych co do
zakresu ewentualnego zastosowania przepisów nowych oraz na niezaskakiwanie
adresatów norm prawnych koniecznością stosowania nowych regulacji do zakończenia
18
powodziowym oraz planów przeciwdziałania skutkom suszy jest propozycja
przyjmowania tych planów w formie rozporządzenia Rady Ministrów, analogicznie jak
w przypadku propozycji odnoszącej się do przyjmowania planów gospodarowania
wodami na obszarze dorzecza. Zwrócenia uwagi wymaga, że przyjęcie proponowanej
formy prawnej dla tych planów zarządzania ryzykiem powodziowym nie będzie miało
wpływu na koszty wprowadzania zmian w koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju, planie zagospodarowania przestrzennego województwa,
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o ustaleniu
lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzji o warunkach zabudowy.
Obowiązek dokonania w tych dokumentach zmian, wynika bowiem z przedstawienia
granic obszarów, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie
i wynosi raz na 500 lat lub na których istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia
zdarzenia ekstremalnego oraz obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, na
mapach zagrożenia powodziowego i mapach ryzyka powodziowego. Należy dodać, że
w formie rozporządzenia Rady Ministrów będą przyjmowane wszystkie plany
zarządzania ryzykiem powodziowym, w tym plany zarządzania ryzykiem
powodziowym, o których mowa w proponowanym art. 88h ust. 4 i 5 ustawy – Prawo
wodne, to jest plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza,
którego część znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii
Europejskiej albo części tego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru
dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw leżących poza granicami
Unii Europejskiej albo części tego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto w związku z przyjęciem w projekcie ustawy rozwiązania
zmierzającego do przyjmowania planów zarzadzania ryzykiem powodziowym dla
obszarów dorzeczy w formie rozporządzenia Rady Ministrów, konieczne stało się
uchylenie przepisu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy
– Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159), który stanowi,
że plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy zostaną
ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Mając na uwadze fakt, że zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r.
14
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U.
z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów podlegają
ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Stosowny przepis
przejściowy, obejmujący także wskazanie wymaganego przez dyrektywę powodziową
terminu publikacji tych planów, został wprowadzony do projektu ustawy.
W celu uzupełnienia transpozycji art. 5 ust. 4 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/105/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej, zaproponowano
uszczegółowienie przepisów art. 113 ustawy – Prawo wodne. W tym obszarze
proponuje się przyjęcie, że okresem referencyjnym dla określenia wartości substancji
zanieczyszczających zawartych w aktualizowanych wykazach wielkości emisji i stężeń
substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38d
ust. 4 ustawy – Prawo wodne oraz innych substancji powodujących zanieczyszczenie,
dla których zostały określone środowiskowe normy jakości, jest rok poprzedzający
przewidywany termin zakończenia analizy, a dla substancji czynnych dopuszczonych
do wykorzystania w środkach ochrony roślin, wartości tych substancji można
przedstawić jako wartości uśrednione z 3 lat poprzedzających termin zakończenia
analizy.
W zakresie przepisów przejściowych i dostosowujących projekt ustawy
przewiduje następujące rozwiązania prawne.
W wyniku uwzględnienia uwag zgłoszonych przez jednostki samorządu
terytorialnego podczas rozpatrywania projektu ustawy przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego zmianie uległy rozwiązania prawne proponowane
w związku z zmianami w art. 45 ustawy – Prawo wodne. Odstąpiono więc od założenia
a priori, że pozwolenia wodnoprawne dla oczyszczalni ścieków w aglomeracjach
wydane na podstawie przepisów dotychczasowych wygasną z dniem 31 grudnia 2015 r.
W miejsce tej regulacji zaproponowano nowy przepis, zgodnie z którym organy
właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych,
w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., będą obowiązane dokonać przeglądu pozwoleń
wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi lub
pozwoleń zintegrowanych, udzielonych dla oczyszczalni ścieków komunalnych
w aglomeracjach od 10 000 Równoważnej Liczby Mieszkańców (zwanej dalej „RLM”)
oraz w razie potrzeby, zmienić te pozwolenia albo je uchylić i wydać nowe pozwolenia,
15
dostosowując warunki wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub do ziemi dla
tych oczyszczalni, do przepisów wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy –
Prawo wodne. W związku z przeprowadzoną analizą wariantów wydaje się konieczne
dokonanie przeglądu wszystkich pozwoleń wodnoprawnych w aglomeracjach od
10 000 RLM. Aktualne podejście dotyczy zrzutów ścieków z oczyszczalni, nie zaś
z aglomeracji. Jeżeli dana aglomeracja jest obsługiwana przez dwie lub więcej
oczyszczalnie, to ładunek ścieków z aglomeracji powinien być rozpatrywany
sumarycznie, nie zaś zależnie od wielkości oczyszczalni ścieków. Istnieje obawa, że
zdecydowana większość udzielonych dotychczas pozwoleń wodnoprawnych nie będzie
odpowiadała wymogom określonym przez rozporządzenie wydane na podstawie
znowelizowanego art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo wodne. Pierwotne rozwiązanie
proponowane w art. 5 było rozwiązaniem bardzo rygorystycznym i mogło doprowadzić
do wygaszenia pozwolenia wodnoprawnego dla oczyszczani ścieków w aglomeracji,
które będzie spełniało warunki wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi. W tej
sytuacji proponuje się rozwiązanie alternatywne polegające na nałożeniu na organy
właściwe do wydawania pozwoleń wodnoprawnych, obowiązku dokonania przeglądu
tych pozwoleń i skorygowania warunków wprowadzania ścieków z oczyszczalni
w aglomeracjach od 10 000 RLM, w tych przypadkach, w których będzie to konieczne.
Rozwiązanie to jest korzystne dla posiadaczy pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń
zintegrowanych, gdyż obowiązek dostosowania tych pozwoleń do nowych warunków
prawnych został nałożony na organy właściwe do ich wydania. Organy te określą
w zmienionych albo nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach
zintegrowanych terminy na dostosowanie się posiadaczy tych pozwoleń do nowych
warunków. Terminy te nie będą mogły przekroczyć dnia 31 grudnia 2015 r. i powinny
umożliwić posiadaczom pozwoleń dostosowanie się do nowych wymagań.
Zmiana pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń zintegrowanych albo ich
uchylenie i wydanie nowych pozwoleń wodnoprawnych lub pozwoleń
zintegrowanych, nie będzie wymagać zgody strony, co powinno zapewnić adekwatne
tempo prowadzenia procedury administracyjnej. Organy właściwe do wydawania
pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych określą w zmienionych
albo nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach zintegrowanych
terminy na dostosowanie warunków wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub
16
do ziemi, określonych w tych pozwoleniach. Terminy te nie będą mogły przekroczyć
dnia 31 grudnia 2015 r., gdyż najwyższe dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń oraz
minimalne procenty redukcji zanieczyszczeń dla oczyszczonych ścieków
wprowadzanych do wód lub do ziemi z oczyszczalni ścieków przyjmujących ścieki
komunalne z aglomeracji, będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2016 r. Termin ten
będzie wynikał z treści aktu wykonawczego wydawanego na podstawie upoważnienia
określonego w art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy – Prawo wodne w brzmieniu
nadawanym niniejszą ustawą.
Pierwsza aktualizacja planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy
zostanie przeprowadzona w terminie do dnia 22 grudnia 2015 r. Proponuje się
zachowanie ważności planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy
zatwierdzonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Jest to związane
z proponowanym przydaniem tym dokumentom planistycznym formy aktu prawa
powszechnie obowiązującego oraz koniecznością zapewnienia ciągłości procesu
planowania strategicznego w gospodarce wodnej w aspekcie proponowanych zmian
legislacyjnych.
Właściwe sejmiki województw, w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. będą
obowiązane do wyznaczenia aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców
powyżej 2000 oraz dostosują obszary i granice aglomeracji do przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Ta
regulacja będzie dotyczyła przypadków, gdy aglomeracji nie wyznaczono oraz
przypadków, w których zachodzi konieczność dostosowania obszarów i granic
aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie upoważnienia określonego w art. 43
ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Wskutek uwzględnienia uwag zgłoszonych przez
jednostki samorządu terytorialnego podczas rozpatrywania projektu ustawy przez
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, regulacja ta została uzupełniona
o zobowiązanie wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), w terminie do dnia
30 czerwca 2014 r., do przedstawienia właściwym sejmikom województw propozycji
wyznaczenia obszarów i granic aglomeracji, jeżeli aglomeracji nie wyznaczono albo
zachodzi konieczność dostosowania wyznaczonych obszarów i granic aglomeracji do
przepisów, wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Uznano
bowiem za zasadne ustawowe zobowiązanie gmin do ścisłej współpracy z organem
wyznaczającym aglomerację, a w szczególności w razie stwierdzonej potrzeby
17
weryfikacji obszaru i granic aglomeracji do przekazania sejmikowi województwa
propozycji planu aglomeracji. Zaproponowane zmiany prowadzą do usprawnienia
procesu tworzenia aglomeracji zgodnych z dyrektywą ściekową.
W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, znajdujące się
w granicach aglomeracji gminy, na terenie których nie została zlokalizowana
oczyszczalnia ścieków lub końcowy punkt zrzutu ścieków komunalnych, przekażą
gminie, na terenie której jest zlokalizowana oczyszczalnia ścieków albo końcowy
punkt zrzutu ścieków komunalnych, dokumentację niezbędną do prowadzenia działań
organizacyjno-sprawozdawczych prowadzonych w ramach krajowego programu
oczyszczania ścieków komunalnych.
W zakresie uzupełnienia regulacji dokonujących transpozycji dyrektywy
powodziowej, w przepisach przejściowych określono zawartość pierwszych planów
zarządzania ryzykiem powodziowym. Ponadto wprowadzono przepis zobowiązujący
Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej do podania do publicznej
wiadomości wstępnej oceny ryzyka powodziowego w terminie miesiąca od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy. Celem tych przepisów jest transpozycja
postanowień dyrektywy powodziowej.
W związku z uszczegółowieniem przepisów art. 113 ustawy – Prawo wodne
w zakresie transpozycji art. 5 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/105/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środowiskowych norm jakości
w dziedzinie polityki wodnej, przyjęto, że okresem referencyjnym dla określenia
wartości substancji zanieczyszczających zawartych w wykazach wielkości emisji
i stężeń substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 38d ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, oraz innych substancji powodujących
zanieczyszczenie, dla których zostały określone środowiskowe normy jakości,
sporządzanych po raz pierwszy, jest rok kalendarzowy wybrany z lat 2008–2010.
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe. Przyjęcie zasady,
że wszystkie postępowania administracyjne toczące się przed dniem wejścia w życie
nowych regulacji, zostaną zakończone na podstawie przepisów obowiązujących
poprzednio (dotychczasowych), pozwoli na uniknięcie wątpliwości prawnych co do
zakresu ewentualnego zastosowania przepisów nowych oraz na niezaskakiwanie
adresatów norm prawnych koniecznością stosowania nowych regulacji do zakończenia
18
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2106 › Pobierz plik