eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2106
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850

2106

Rozwiązaniem o istotnym znaczeniu dla statusu planów zarządzania ryzykiem 
powodziowym  oraz  planów  przeciwdziałania  skutkom  suszy  jest  propozycja 
przyjmowania tych planów w formie rozporządzenia Rady Ministrów, analogicznie jak 
w  przypadku  propozycji  odnoszącej  się  do  przyjmowania planów gospodarowania 
wodami na obszarze dorzecza. Zwrócenia uwagi wymaga, że przyjęcie proponowanej 
formy prawnej dla tych planów zarządzania ryzykiem powodziowym nie będzie miało 
wpływu  na  koszty  wprowadzania  zmian  w  koncepcji  przestrzennego 
zagospodarowania kraju, planie zagospodarowania przestrzennego województwa, 
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o ustaleniu 
lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzji o warunkach zabudowy. 
Obowiązek dokonania w tych dokumentach zmian, wynika bowiem z przedstawienia 
granic  obszarów,  na  których  prawdopodobieństwo  wystąpienia  powodzi  jest  niskie 
i wynosi  raz  na  500  lat  lub  na  których  istnieje  prawdopodobieństwo  wystąpienia 
zdarzenia ekstremalnego oraz obszarów szczególnego  zagrożenia  powodzią,  na 
mapach zagrożenia powodziowego i mapach ryzyka powodziowego. Należy dodać, że 
w  formie  rozporządzenia  Rady  Ministrów  będą  przyjmowane  wszystkie  plany 
zarządzania  ryzykiem  powodziowym,  w  tym  plany  zarządzania  ryzykiem 
powodziowym, o których mowa w proponowanym art. 88h ust. 4 i 5 ustawy – Prawo 
wodne,  to  jest  plany  zarządzania  ryzykiem  powodziowym  dla  obszaru  dorzecza, 
którego  część  znajduje  się  na  terytorium  innych  państw  członkowskich  Unii 
Europejskiej  albo  części  tego  obszaru  dorzecza  znajdującej  się  na  terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej oraz plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru 
dorzecza,  którego  część  znajduje  się  na  terytorium  państw  leżących  poza  granicami 
Unii  Europejskiej  albo  części  tego  obszaru  dorzecza  znajdującej  się  na  terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej. 
Ponadto  w  związku  z  przyjęciem  w  projekcie  ustawy  rozwiązania 
zmierzającego  do  przyjmowania  planów  zarzadzania  ryzykiem  powodziowym  dla 
obszarów  dorzeczy  w  formie  rozporządzenia  Rady  Ministrów,  konieczne  stało  się 
uchylenie przepisu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy  
– Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159), który stanowi, 
że  plany  zarządzania  ryzykiem  powodziowym  dla  obszarów  dorzeczy  zostaną 
ogłoszone  w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczypospolitej  Polskiej  „Monitor  Polski”. 
Mając na uwadze fakt, że zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. 
14 
o ogłaszaniu  aktów  normatywnych  i  niektórych  innych  aktów  prawnych  (Dz.  U. 
z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów podlegają 
ogłoszeniu  w  Dzienniku  Ustaw  Rzeczypospolitej  Polskiej.  Stosowny  przepis 
przejściowy, obejmujący także wskazanie wymaganego przez dyrektywę powodziową 
terminu publikacji tych planów, został wprowadzony do projektu ustawy. 
W  celu  uzupełnienia  transpozycji  art. 5 ust. 4 dyrektywy Parlamentu 
Europejskiego i Rady 2008/105/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie 
środowiskowych  norm  jakości  w  dziedzinie  polityki  wodnej,  zaproponowano 
uszczegółowienie  przepisów art. 113 ustawy –  Prawo wodne. W tym obszarze 
proponuje się przyjęcie, że okresem referencyjnym dla określenia wartości substancji 
zanieczyszczających zawartych w aktualizowanych wykazach wielkości emisji i stężeń 
substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38d 
ust. 4 ustawy – Prawo wodne oraz innych substancji powodujących zanieczyszczenie, 
dla  których  zostały  określone  środowiskowe  normy  jakości,  jest  rok  poprzedzający 
przewidywany termin zakończenia analizy, a dla substancji czynnych dopuszczonych 
do wykorzystania w  środkach  ochrony  roślin,  wartości  tych  substancji  można 
przedstawić  jako  wartości  uśrednione  z  3  lat  poprzedzających  termin  zakończenia 
analizy. 
W  zakresie  przepisów  przejściowych  i  dostosowujących  projekt ustawy 
przewiduje następujące rozwiązania prawne. 
W  wyniku  uwzględnienia  uwag  zgłoszonych  przez  jednostki  samorządu 
terytorialnego podczas  rozpatrywania projektu ustawy przez Komisję Wspólną Rządu 
i Samorządu  Terytorialnego  zmianie  uległy  rozwiązania  prawne proponowane 
w związku z zmianami w art. 45 ustawy – Prawo wodne. Odstąpiono więc od założenia 
a priori,  że  pozwolenia  wodnoprawne  dla  oczyszczalni  ścieków  w  aglomeracjach 
wydane na podstawie przepisów dotychczasowych wygasną z dniem 31 grudnia 2015 r. 
W miejsce tej regulacji zaproponowano nowy przepis, zgodnie z którym organy 
właściwe  do  wydawania  pozwoleń  wodnoprawnych  oraz  pozwoleń  zintegrowanych, 
w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., będą obowiązane dokonać przeglądu pozwoleń 
wodnoprawnych na wprowadzanie  ścieków  komunalnych  do  wód  lub  do  ziemi  lub 
pozwoleń  zintegrowanych,  udzielonych  dla  oczyszczalni  ścieków  komunalnych 
w aglomeracjach od 10 000 Równoważnej Liczby Mieszkańców (zwanej dalej „RLM”) 
oraz w razie potrzeby, zmienić te pozwolenia albo je uchylić i wydać nowe pozwolenia, 
15 
dostosowując warunki wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub do ziemi dla 
tych oczyszczalni, do przepisów wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy – 
Prawo wodne. W związku z przeprowadzoną analizą wariantów wydaje się konieczne 
dokonanie  przeglądu  wszystkich  pozwoleń  wodnoprawnych w aglomeracjach od 
10 000 RLM.  Aktualne  podejście  dotyczy  zrzutów  ścieków  z  oczyszczalni,  nie  zaś 
z aglomeracji.  Jeżeli  dana  aglomeracja  jest  obsługiwana  przez  dwie  lub  więcej 
oczyszczalnie,  to  ładunek  ścieków  z  aglomeracji  powinien  być  rozpatrywany 
sumarycznie,  nie  zaś  zależnie  od  wielkości  oczyszczalni  ścieków.  Istnieje  obawa,  że 
zdecydowana większość udzielonych dotychczas pozwoleń wodnoprawnych nie będzie 
odpowiadała  wymogom  określonym  przez  rozporządzenie  wydane  na  podstawie 
znowelizowanego art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy –  Prawo wodne.  Pierwotne  rozwiązanie 
proponowane w art. 5 było rozwiązaniem bardzo rygorystycznym i mogło doprowadzić 
do wygaszenia pozwolenia wodnoprawnego dla oczyszczani  ścieków  w  aglomeracji, 
które  będzie  spełniało  warunki  wprowadzania  ścieków  do  wód  lub  do  ziemi.  W  tej 
sytuacji  proponuje  się  rozwiązanie  alternatywne  polegające  na  nałożeniu  na  organy 
właściwe  do  wydawania  pozwoleń  wodnoprawnych,  obowiązku  dokonania  przeglądu 
tych  pozwoleń  i  skorygowania  warunków  wprowadzania  ścieków  z oczyszczalni 
w aglomeracjach od 10 000 RLM, w tych przypadkach, w których będzie to konieczne. 
Rozwiązanie to jest korzystne dla posiadaczy pozwoleń wodnoprawnych oraz pozwoleń 
zintegrowanych,  gdyż obowiązek dostosowania  tych pozwoleń do nowych warunków 
prawnych  został  nałożony  na  organy  właściwe  do  ich  wydania.  Organy  te  określą 
w zmienionych albo  nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach 
zintegrowanych  terminy  na  dostosowanie  się  posiadaczy  tych  pozwoleń  do  nowych 
warunków. Terminy te nie będą mogły przekroczyć dnia 31 grudnia 2015 r. i powinny 
umożliwić posiadaczom pozwoleń dostosowanie się do nowych wymagań. 
 
Zmiana  pozwoleń  wodnoprawnych  lub  pozwoleń  zintegrowanych  albo ich 
uchylenie  i  wydanie  nowych  pozwoleń  wodnoprawnych  lub  pozwoleń 
zintegrowanych, nie będzie wymagać zgody strony, co powinno zapewnić adekwatne 
tempo prowadzenia procedury administracyjnej.  Organy  właściwe  do  wydawania 
pozwoleń  wodnoprawnych  oraz  pozwoleń  zintegrowanych  określą  w  zmienionych 
albo nowych pozwoleniach wodnoprawnych lub pozwoleniach zintegrowanych 
terminy na dostosowanie warunków wprowadzania ścieków komunalnych do wód lub 
16 
do ziemi, określonych w tych pozwoleniach. Terminy te nie będą mogły przekroczyć 
dnia 31 grudnia 2015 r., gdyż najwyższe dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń oraz 
minimalne  procenty  redukcji  zanieczyszczeń  dla  oczyszczonych  ścieków 
wprowadzanych  do  wód  lub  do  ziemi  z  oczyszczalni  ścieków  przyjmujących  ścieki 
komunalne z aglomeracji, będą  obowiązywać  od  dnia  1  stycznia  2016  r.  Termin  ten 
będzie wynikał z treści aktu wykonawczego wydawanego na podstawie upoważnienia 
określonego  w  art.  45 ust. 1 pkt 1,  3 i 4 ustawy –  Prawo wodne w brzmieniu 
nadawanym niniejszą ustawą.  
Pierwsza aktualizacja planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy 
zostanie przeprowadzona w terminie do dnia 22 grudnia 2015 r.  Proponuje  się 
zachowanie  ważności  planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy 
zatwierdzonych  przed  dniem  wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy.  Jest  to  związane 
z proponowanym przydaniem tym dokumentom planistycznym formy aktu prawa 
powszechnie  obowiązującego  oraz  koniecznością  zapewnienia  ciągłości  procesu 
planowania strategicznego w gospodarce wodnej w aspekcie proponowanych zmian 
legislacyjnych. 
Właściwe  sejmiki  województw, w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.  będą 
obowiązane  do  wyznaczenia  aglomeracji  o  równoważnej  liczbie  mieszkańców 
powyżej  2000  oraz  dostosują  obszary  i  granice  aglomeracji  do  przepisów 
wykonawczych wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a ustawy –  Prawo wodne. Ta 
regulacja  będzie  dotyczyła  przypadków,  gdy  aglomeracji  nie  wyznaczono  oraz 
przypadków,  w  których  zachodzi  konieczność  dostosowania  obszarów  i  granic 
aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie upoważnienia określonego w art. 43 
ust. 4a ustawy –  Prawo wodne. Wskutek  uwzględnienia  uwag  zgłoszonych  przez 
jednostki  samorządu  terytorialnego  podczas rozpatrywania projektu ustawy przez 
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, regulacja ta została uzupełniona 
o  zobowiązanie  wójtów  (burmistrzów,  prezydentów  miast),  w  terminie  do  dnia 
30 czerwca 2014  r., do przedstawienia właściwym sejmikom województw propozycji 
wyznaczenia obszarów i granic aglomeracji, jeżeli aglomeracji nie wyznaczono albo 
zachodzi konieczność dostosowania wyznaczonych obszarów i granic aglomeracji do 
przepisów, wydanych na podstawie art. 43 ust. 4a ustawy –  Prawo wodne.  Uznano 
bowiem  za  zasadne  ustawowe  zobowiązanie  gmin  do  ścisłej  współpracy  z  organem 
wyznaczającym  aglomerację,  a  w  szczególności  w  razie  stwierdzonej  potrzeby 
17 
weryfikacji obszaru i granic aglomeracji do  przekazania sejmikowi województwa 
propozycji planu aglomeracji.  Zaproponowane  zmiany  prowadzą  do  usprawnienia 
procesu tworzenia aglomeracji zgodnych z dyrektywą ściekową. 
W  terminie  6  miesięcy  od  dnia  wejścia  w  życie  ustawy,  znajdujące  się 
w granicach  aglomeracji  gminy,  na  terenie  których  nie  została  zlokalizowana 
oczyszczalnia  ścieków  lub  końcowy  punkt  zrzutu  ścieków  komunalnych,  przekażą 
gminie, na terenie której jest zlokalizowana oczyszczalnia  ścieków  albo  końcowy 
punkt zrzutu ścieków komunalnych, dokumentację niezbędną do prowadzenia działań 
organizacyjno-sprawozdawczych prowadzonych w ramach krajowego programu 
oczyszczania ścieków komunalnych. 
 W  zakresie  uzupełnienia  regulacji  dokonujących  transpozycji  dyrektywy 
powodziowej,  w  przepisach  przejściowych  określono  zawartość  pierwszych  planów 
zarządzania  ryzykiem  powodziowym.  Ponadto  wprowadzono  przepis  zobowiązujący 
Prezesa  Krajowego  Zarządu  Gospodarki  Wodnej  do podania do publicznej 
wiadomości  wstępnej  oceny  ryzyka  powodziowego  w terminie miesiąca  od  dnia 
wejścia  w  życie  niniejszej  ustawy.  Celem tych przepisów jest transpozycja 
postanowień dyrektywy powodziowej. 
W  związku z  uszczegółowieniem  przepisów  art.  113  ustawy  –  Prawo wodne 
w zakresie transpozycji  art. 5 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 
2008/105/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie  środowiskowych  norm  jakości 
w dziedzinie  polityki  wodnej,  przyjęto,  że  okresem  referencyjnym  dla  określenia 
wartości  substancji  zanieczyszczających  zawartych  w  wykazach  wielkości  emisji 
i stężeń substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie 
art.  38d  ust.  4  ustawy  zmienianej  w  art.  1,  oraz  innych  substancji  powodujących 
zanieczyszczenie,  dla  których  zostały  określone  środowiskowe  normy  jakości, 
sporządzanych po raz pierwszy, jest rok kalendarzowy wybrany z lat 2008–2010.  
Do  spraw  wszczętych  i  niezakończonych  przed  dniem  wejścia  w  życie 
niniejszej ustawy będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe. Przyjęcie zasady, 
że wszystkie postępowania administracyjne toczące się przed dniem wejścia w życie 
nowych regulacji, zostaną  zakończone  na  podstawie  przepisów  obowiązujących 
poprzednio (dotychczasowych),  pozwoli  na  uniknięcie  wątpliwości  prawnych  co  do 
zakresu ewentualnego zastosowania przepisów nowych oraz na niezaskakiwanie 
adresatów norm prawnych koniecznością stosowania nowych regulacji do zakończenia 
18 
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: