Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
b)
w przepisach wydanych na podstawie art. 164a ust. 3 i w art. 170a
ust. 2;”,
–
pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4) prowadzeniem zajęć nieobjętych planem studiów, w tym zajęć
uzupełniających efekty kształcenia niezbędne do podjęcia studiów
drugiego stopnia na określonym kierunku;
5)
prowadzeniem studiów podyplomowych, kursów dokształcających oraz
szkoleń;”,
–
dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) przeprowadzaniem potwierdzania efektów uczenia się.”,
b)
w ust. 1a pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) studentów, którzy po ukończeniu studiów pierwszego stopnia kontynuują
studia do uzyskania tytułu magistra lub równorzędnego, z wyjątkiem
jednolitych studiów magisterskich;”,
c)
uchyla się ust. 2a,
d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Senat uczelni publicznej określa zasady pobierania opłat, wiążące rektora
przy zawieraniu umowy, o której mowa w art. 160a ust. 1, oraz tryb i warunki
zwalniania – w całości lub części – z tych opłat studentów lub doktorantów,
w szczególności tych, którzy osiągają wybitne wyniki w nauce, a także tych, którzy
znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej.”,
e)
dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
„5. Wysokość opłat za przeprowadzenie potwierdzenia efektów uczenia się
nie może przekroczyć kosztów ponoszonych w zakresie świadczenia tej usługi
o więcej niż 20%.
6. Informację o wysokości opłat za usługi edukacyjne, o których mowa
w ust. 1 i 4, oraz o wysokości kosztów ponoszonych w zakresie niezbędnym do
świadczenia tych usług uczelnia zamieszcza na swojej stronie internetowej.”;
67) w art. 100 po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
„2b. W uczelni rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.”;
– 46 –
68) w art. 103:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Fundusz pomocy materialnej dla studentów i doktorantów w części,
o której mowa w ust. 2 pkt 2–4, przeznacza się na pokrycie kosztów utrzymania
domów i stołówek studenckich, w tym na wynagrodzenia pracowników
zatrudnionych w tych domach i stołówkach studenckich oraz na odpis na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla tych pracowników.”,
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników,
o których mowa w ust. 4, zatrudnionych w uczelni publicznej, jest dokonywany
zgodnie z art. 157.”,
c)
ust. 5–7 otrzymują brzmienie:
„5. Fundusz pomocy materialnej dla studentów i doktorantów w części,
o której mowa w ust. 2 pkt 2–4, może być również przeznaczony na wypłatę
stypendiów i zapomóg oraz na remonty i modernizację domów i stołówek
studenckich, a także na pokrywanie kosztów, o których mowa w ust. 6.
6. Uczelnia może przeznaczyć część dotacji, o której mowa w art. 94 ust. 1
pkt 7 i ust. 4, w wysokości nieprzekraczającej w danym roku budżetowym 0,2%, na
pokrywanie ponoszonych przez uczelnię kosztów realizacji zadań związanych
z przyznawaniem i wypłacaniem stypendiów i zapomóg dla studentów
i doktorantów.
7. Niewykorzystane w danym roku budżetowym środki funduszu pomocy
materialnej dla studentów i doktorantów pochodzące ze źródła, o którym mowa
w ust. 2 pkt 1, przechodzą na rok następny do wykorzystania na cele określone
w ust. 3, a środki pochodzące ze źródeł określonych w ust. 2 pkt 2–4, na cele
określone w ust. 4–6.”,
d)
dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:
„8. Środki funduszu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów
wydatkowane z naruszeniem ust. 4 i 7 podlegają zwrotowi do funduszu.
9. Środki funduszu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów
pochodzące z dotacji z budżetu państwa wydatkowane z naruszeniem ust. 3 i 7
podlegają zwrotowi do budżetu państwa na zasadach określonych w ustawie z dnia
– 47 –
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938
i 1646).”;
69) po art. 106 dodaje się art. 106a w brzmieniu:
„Art. 106a. 1. W przypadku gdy w uczelni niepublicznej niewykorzystane środki
pochodzące z dotacji na dofinansowanie zadania, o którym mowa w art. 94 ust. 4 lub 4a
lub art. 94b ust. 1, na koniec poprzedniego roku budżetowego przewyższają kwotę
dotacji kalkulacyjnej na dofinansowanie danego zadania na dany rok budżetowy:
1)
minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego nie przyznaje uczelni dotacji na
dofinansowanie danego zadania;
2)
uczelnia dokonuje zwrotu do budżetu państwa niewykorzystanych środków dotacji
na dofinansowanie danego zadania w kwocie stanowiącej różnicę między stanem
środków na koniec poprzedniego roku budżetowego a wysokością dotacji
kalkulacyjnej.
2. Do zwrotu środków stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych dotyczące zwrotu dotacji niewykorzystanej do końca
roku budżetowego, z tym że dotacja podlega zwrotowi w terminie 7 dni od dnia
otrzymania przez uczelnię od ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego
informacji o wysokości dotacji kalkulacyjnej.
3. Wysokość dotacji kalkulacyjnej ustala się dla zadań, o których mowa:
1)
w art. 94 ust. 4 – biorąc pod uwagę dane o liczbie studentów i doktorantów, w tym
znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, oraz liczbie studentów
i doktorantów, będących osobami niepełnosprawnymi;
2)
w art. 94 ust. 4a – biorąc pod uwagę dane o liczbie studentów i doktorantów,
będących osobami niepełnosprawnymi;
3)
w art. 94b ust. 1 pkt 1 – biorąc pod uwagę dane o liczbie nauczycieli
akademickich, a w jednostkach naukowych – pracowników naukowych, a także
uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i studentów studiów
stacjonarnych w jednostkach organizacyjnych posiadających status KNOW, oraz
możliwość dofinansowania jednostek organizacyjnych posiadających status
KNOW przez okres pięciu lat oraz przedłużenia dofinansowania na kolejny okres
pięciu lat;
4)
w art. 94b ust. 1 pkt 2 – biorąc pod uwagę dane o liczbie nauczycieli
akademickich, studentów studiów stacjonarnych i uczestników stacjonarnych
– 48 –
studiów doktoranckich w jednostkach organizacyjnych posiadających ocenę
wyróżniającą Komisji oraz możliwość dofinansowania jednostek organizacyjnych
uczelni przez okres trzech lat;
5)
w art. 94b ust. 1 pkt 4 – biorąc pod uwagę liczbę uczestników stacjonarnych
studiów doktoranckich i kosztochłonność stacjonarnych studiów doktoranckich
w poszczególnych dziedzinach nauki i sztuki;
6)
w art. 94b ust. 1 pkt 5 – biorąc pod uwagę dane o liczbie uczestników
stacjonarnych studiów doktoranckich.”;
70) w art. 112a ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, składa się przed rozpoczęciem
roku akademickiego, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego
rok akademicki lub przed rozpoczęciem semestru w przypadku zmian w zatrudnieniu
wpływających na minimum kadrowe.”;
71) w art. 118a dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Przepisów o postępowaniu konkursowym nie stosuje się w przypadku
zatrudnienia na czas określony nauczyciela akademickiego:
1)
skierowanego do pracy w uczelni na podstawie umowy zawartej z zagraniczną
instytucją naukową;
2)
będącego beneficjentem krajowego konkursu ogłoszonego przez Narodowe
Centrum Nauki lub Narodowe Centrum Badań i Rozwoju lub międzynarodowego
konkursu na realizację projektu badawczego związanego z obszarem kształcenia;
3)
zatrudnianego na czas realizacji projektu finansowanego ze środków pochodzących
z Unii Europejskiej;
4)
na tym samym stanowisku, jeżeli poprzednia umowa o pracę była zawarta na czas
nie krótszy niż trzy lata.”;
72) w art. 121:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora
nadzwyczajnego osoby pełniącej funkcję rektora uczelni publicznej, z wyłączeniem
uczelni wojskowych i uczelni służb państwowych, dokonuje minister właściwy do
spraw szkolnictwa wyższego na wniosek senatu tej uczelni.”,
– 49 –
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Uprawnienia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego
określone w ust. 4 w odniesieniu do uczelni artystycznych, medycznych oraz
morskich wykonują odpowiednio ministrowie wskazani w art. 33 ust. 2.”;
73) w art. 127 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Stosunek pracy mianowanego nauczyciela akademickiego pełniącego funkcję
prorektora, kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej i jego zastępcy, z końcem
roku akademickiego, w którym ukończył on 67. rok życia, a w przypadku mianowanego
nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora z końcem roku
akademickiego, w którym ukończył on 70. rok życia, przekształca się – na czas
pozostały do zakończenia pełnienia tej funkcji – w stosunek pracy na podstawie umowy
o pracę.”;
74) art. 129a otrzymuje brzmienie:
„Art. 129a. 1. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego prowadzi
ogólnopolski wykaz nauczycieli akademickich i pracowników naukowych.
2. W wykazie zamieszcza się następujące dane:
1)
imiona i nazwisko nauczyciela akademickiego lub pracownika naukowego;
2)
numer PESEL, a w przypadku jego braku – numer dokumentu potwierdzającego
tożsamość oraz kraj wydania dokumentu tożsamości;
3)
kraj pochodzenia – w przypadku cudzoziemców;
4)
rok urodzenia;
5)
płeć;
6)
tytuł zawodowy, stopień naukowy lub tytuł naukowy;
7)
informacje o uprawnieniach równoważnych z uprawnieniami doktora
habilitowanego nabytych na podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r.
o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie
sztuki;
8)
informacje o podstawowym miejscu pracy i miejscu dodatkowego zatrudnienia;
9)
informacje o zaliczeniu do minimum kadrowego.
3. Dane, o których mowa w ust. 2, wprowadzają do Systemu POL-on rektorzy
uczelni, dyrektorzy instytutów naukowych i pomocniczych jednostek naukowych
Polskiej Akademii Nauk, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektor Centrum
Medycznego Kształcenia Podyplomowego, dyrektorzy państwowych jednostek
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik