eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-1

– 45 – 
b) 
w przepisach wydanych na podstawie art. 164a ust. 3  i w art. 170a 
ust. 2;”, 
– 
pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie: 
„4)  prowadzeniem  zajęć  nieobjętych  planem  studiów,  w  tym  zajęć 
uzupełniających  efekty  kształcenia  niezbędne  do  podjęcia  studiów 
drugiego stopnia na określonym kierunku; 
5) 
prowadzeniem studiów podyplomowych,  kursów  dokształcających  oraz 
szkoleń;”, 
– 
dodaje się pkt 6 w brzmieniu: 
„6)  przeprowadzaniem potwierdzania efektów uczenia się.”, 
b) 
w ust. 1a pkt 1 otrzymuje brzmienie: 
„1)  studentów,  którzy  po  ukończeniu  studiów  pierwszego  stopnia  kontynuują 
studia  do  uzyskania  tytułu  magistra  lub  równorzędnego,  z  wyjątkiem 
jednolitych studiów magisterskich;”, 
c) 
uchyla się ust. 2a, 
d) 
ust. 3 otrzymuje brzmienie: 
„3. Senat uczelni publicznej określa zasady pobierania opłat, wiążące rektora 
przy zawieraniu umowy,  o której mowa w art. 160a ust. 1, oraz tryb i warunki 
zwalniania  –  w  całości  lub  części  –  z  tych  opłat  studentów  lub  doktorantów, 
w szczególności tych, którzy osiągają wybitne wyniki w nauce, a także tych, którzy 
znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej.”, 
e) 
dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu: 
„5.  Wysokość  opłat  za  przeprowadzenie  potwierdzenia  efektów  uczenia  się 
nie  może  przekroczyć  kosztów  ponoszonych  w  zakresie  świadczenia  tej  usługi 
o więcej niż 20%. 
6.  Informację  o  wysokości  opłat  za  usługi  edukacyjne, o których mowa 
w ust. 1  i  4,  oraz  o  wysokości  kosztów  ponoszonych  w  zakresie  niezbędnym  do 
świadczenia tych usług uczelnia zamieszcza na swojej stronie internetowej.”; 
67)  w art. 100 po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu: 
„2b. W uczelni rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.”; 
– 46 – 
68)  w art. 103: 
a) 
ust. 4 otrzymuje brzmienie:  
„4.  Fundusz  pomocy  materialnej  dla  studentów  i  doktorantów  w  części, 
o której mowa w ust. 2 pkt 2–4,  przeznacza  się  na  pokrycie  kosztów  utrzymania 
domów  i  stołówek  studenckich, w tym na wynagrodzenia pracowników 
zatrudnionych  w  tych  domach  i  stołówkach  studenckich  oraz  na  odpis  na 
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla tych pracowników.”, 
b) 
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:  
„4a.  Odpis  na  zakładowy  fundusz  świadczeń  socjalnych  dla  pracowników, 
o których mowa w ust. 4, zatrudnionych w uczelni publicznej, jest dokonywany 
zgodnie z art. 157.”, 
c) 
ust. 5–7 otrzymują brzmienie: 
„5.  Fundusz  pomocy  materialnej  dla  studentów  i  doktorantów  w  części, 
o której mowa w ust. 2 pkt 2–4,  może  być  również  przeznaczony  na  wypłatę 
stypendiów  i  zapomóg  oraz  na  remonty  i  modernizację  domów  i  stołówek 
studenckich, a także na pokrywanie kosztów, o których mowa w ust. 6. 
6.  Uczelnia  może  przeznaczyć  część  dotacji,  o  której  mowa  w  art. 94 ust. 1 
pkt 7 i ust. 4, w wysokości nieprzekraczającej w danym roku budżetowym 0,2%, na 
pokrywanie  ponoszonych  przez  uczelnię  kosztów  realizacji  zadań  związanych 
z przyznawaniem  i  wypłacaniem  stypendiów  i  zapomóg  dla  studentów 
i doktorantów. 
7.  Niewykorzystane  w  danym  roku  budżetowym  środki  funduszu  pomocy 
materialnej  dla  studentów  i  doktorantów  pochodzące  ze  źródła,  o  którym  mowa 
w ust.  2  pkt  1,  przechodzą  na  rok  następny  do  wykorzystania  na  cele  określone 
w ust.  3,  a  środki  pochodzące  ze  źródeł  określonych  w  ust.  2  pkt  2–4, na cele 
określone w ust. 4–6.”, 
d) 
dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu: 
„8.  Środki  funduszu  pomocy  materialnej  dla  studentów  i  doktorantów 
wydatkowane z naruszeniem ust. 4 i 7 podlegają zwrotowi do funduszu. 
9.  Środki  funduszu  pomocy materialnej dla studentów i doktorantów 
pochodzące  z  dotacji  z  budżetu  państwa  wydatkowane  z  naruszeniem  ust.  3  i  7 
podlegają zwrotowi do budżetu państwa na zasadach określonych w ustawie z dnia 
– 47 – 
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 
i 1646).”; 
69)  po art. 106 dodaje się art. 106a w brzmieniu: 
„Art.  106a.  1.  W  przypadku  gdy  w  uczelni  niepublicznej  niewykorzystane  środki 
pochodzące z dotacji na dofinansowanie zadania, o którym mowa w art. 94 ust. 4 lub 4a 
lub art. 94b  ust.  1,  na  koniec  poprzedniego  roku  budżetowego  przewyższają  kwotę 
dotacji kalkulacyjnej na dofinansowanie danego zadania na dany rok budżetowy: 
1) 
minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego nie przyznaje uczelni dotacji na 
dofinansowanie danego zadania; 
2) 
uczelnia dokonuje zwrotu do budżetu państwa niewykorzystanych środków dotacji 
na dofinansowanie danego zadania w kwocie stanowiącej różnicę między stanem 
środków  na  koniec  poprzedniego  roku  budżetowego  a  wysokością  dotacji 
kalkulacyjnej.  
2. Do zwrotu środków stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 
2009  r.  o  finansach  publicznych  dotyczące  zwrotu  dotacji  niewykorzystanej  do  końca 
roku  budżetowego,  z  tym  że  dotacja  podlega  zwrotowi  w  terminie  7  dni  od  dnia 
otrzymania  przez  uczelnię  od  ministra  właściwego  do  spraw  szkolnictwa  wyższego 
informacji o wysokości dotacji kalkulacyjnej. 
3. Wysokość dotacji kalkulacyjnej ustala się dla zadań, o których mowa: 
1) 
w art. 94 ust. 4 – biorąc pod uwagę dane o liczbie studentów i doktorantów, w tym 
znajdujących  się  w  trudnej  sytuacji  materialnej,  oraz  liczbie  studentów 
i doktorantów, będących osobami niepełnosprawnymi; 
2) 
w art. 94 ust. 4a –  biorąc  pod  uwagę  dane  o  liczbie  studentów  i  doktorantów, 
będących osobami niepełnosprawnymi; 
3) 
w art. 94b ust. 1 pkt 1 –  biorąc  pod  uwagę  dane  o  liczbie  nauczycieli 
akademickich, a w jednostkach naukowych –  pracowników  naukowych,  a  także 
uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i studentów studiów 
stacjonarnych  w  jednostkach  organizacyjnych  posiadających  status KNOW, oraz 
możliwość  dofinansowania  jednostek  organizacyjnych  posiadających  status 
KNOW przez okres pięciu lat oraz przedłużenia dofinansowania na kolejny okres 
pięciu lat; 
4) 
w art. 94b ust. 1 pkt 2 –  biorąc  pod  uwagę  dane  o  liczbie  nauczycieli 
akademickich, studentów studiów stacjonarnych i uczestników stacjonarnych 
– 48 – 
studiów  doktoranckich  w  jednostkach  organizacyjnych  posiadających  ocenę 
wyróżniającą Komisji oraz możliwość dofinansowania jednostek organizacyjnych 
uczelni przez okres trzech lat; 
5) 
w  art. 94b ust. 1 pkt 4 –  biorąc  pod  uwagę  liczbę  uczestników  stacjonarnych 
studiów  doktoranckich  i  kosztochłonność  stacjonarnych  studiów  doktoranckich 
w poszczególnych dziedzinach nauki i sztuki; 
6) 
w art. 94b ust. 1 pkt 5 –  biorąc  pod  uwagę  dane  o  liczbie  uczestników 
stacjonarnych studiów doktoranckich.”; 
70)  w art. 112a ust. 3 otrzymuje brzmienie: 
„3.  Oświadczenia,  o  których  mowa  w  ust.  1  i  2,  składa  się  przed  rozpoczęciem 
roku akademickiego, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego 
rok  akademicki  lub  przed  rozpoczęciem  semestru  w  przypadku  zmian  w  zatrudnieniu 
wpływających na minimum kadrowe.”; 
71)  w art. 118a dodaje się ust. 4 w brzmieniu: 
„4.  Przepisów  o  postępowaniu  konkursowym  nie  stosuje  się  w  przypadku 
zatrudnienia na czas określony nauczyciela akademickiego: 
1) 
skierowanego  do  pracy  w  uczelni  na  podstawie  umowy  zawartej  z  zagraniczną 
instytucją naukową; 
2) 
będącego  beneficjentem  krajowego  konkursu  ogłoszonego  przez  Narodowe 
Centrum Nauki lub Narodowe Centrum Badań i Rozwoju lub międzynarodowego 
konkursu na realizację projektu badawczego związanego z obszarem kształcenia; 
3) 
zatrudnianego na czas realizacji projektu finansowanego ze środków pochodzących 
z Unii Europejskiej; 
4) 
na tym samym stanowisku, jeżeli poprzednia umowa o pracę była zawarta na czas 
nie krótszy niż trzy lata.”; 
72)  w art. 121: 
a) 
ust. 4 otrzymuje brzmienie: 
„4.  Mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora 
nadzwyczajnego osoby pełniącej funkcję rektora uczelni publicznej, z wyłączeniem 
uczelni wojskowych i uczelni służb państwowych, dokonuje minister właściwy do 
spraw szkolnictwa wyższego na wniosek senatu tej uczelni.”, 
– 49 – 
b) 
ust. 6 otrzymuje brzmienie: 
„6.  Uprawnienia  ministra  właściwego  do  spraw  szkolnictwa  wyższego 
określone  w  ust.  4  w  odniesieniu do uczelni artystycznych, medycznych oraz 
morskich wykonują odpowiednio ministrowie wskazani w art. 33 ust. 2.”; 
73)  w art. 127 dodaje się ust. 5 w brzmieniu: 
„5.  Stosunek  pracy  mianowanego  nauczyciela  akademickiego  pełniącego  funkcję 
prorektora, kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej i jego zastępcy, z końcem 
roku akademickiego, w którym ukończył on 67. rok życia, a w przypadku mianowanego 
nauczyciela  akademickiego  posiadającego  tytuł  naukowy  profesora  z  końcem  roku 
akademickiego,  w  którym  ukończył  on  70.  rok  życia,  przekształca  się  –  na czas 
pozostały do zakończenia pełnienia tej funkcji – w stosunek pracy na podstawie umowy 
o pracę.”; 
74)  art. 129a otrzymuje brzmienie: 
„Art.  129a.  1.  Minister  właściwy  do  spraw  szkolnictwa  wyższego  prowadzi 
ogólnopolski wykaz nauczycieli akademickich i pracowników naukowych. 
2. W wykazie zamieszcza się następujące dane: 
1) 
imiona i nazwisko nauczyciela akademickiego lub pracownika naukowego; 
2) 
numer PESEL, a w przypadku jego braku –  numer  dokumentu  potwierdzającego 
tożsamość oraz kraj wydania dokumentu tożsamości; 
3) 
kraj pochodzenia – w przypadku cudzoziemców; 
4) 
rok urodzenia; 
5) 
płeć; 
6) 
tytuł zawodowy, stopień naukowy lub tytuł naukowy; 
7) 
informacje  o  uprawnieniach  równoważnych  z  uprawnieniami  doktora 
habilitowanego nabytych na podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. 
o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie 
sztuki; 
8) 
informacje o podstawowym miejscu pracy i miejscu dodatkowego zatrudnienia; 
9) 
informacje o zaliczeniu do minimum kadrowego. 
3.  Dane,  o  których  mowa  w  ust.  2,  wprowadzają  do  Systemu  POL-on rektorzy 
uczelni, dyrektorzy instytutów naukowych i pomocniczych jednostek naukowych 
Polskiej Akademii Nauk, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektor Centrum 
Medycznego  Kształcenia  Podyplomowego,  dyrektorzy  państwowych  jednostek 
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: