Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
konwentów w obszarze opisu efektów kształcenia) oraz o ułatwieniach w zakresie
zatrudniania praktyków na uczelniach (w przypadku profili praktycznych).
Natomiast w zakresie współpracy uczelni z przedsiębiorcami w obszarze badań
naukowych nowelizacja przewiduje usprawnienia w procesie komercjalizacji wyników
badań naukowych, co zostało szerzej opisane w pkt 5.
Powyższe propozycje powinny wydatnie przyczynić się do intensyfikacji współpracy
pomiędzy uczelniami i firmami, co w konsekwencji będzie mieć pozytywny wpływ na
rozwój polskich regionów.
Także zmiany w ustawie o systemie oświaty wpłyną na sytuację i rozwój regionalny.
Wygaszenie zakładów kształcenia nauczycieli zmniejszy obciążenia administracyjne
w jednostkach samorządu terytorialnego wynikające z obowiązków organów
prowadzących te jednostki. Począwszy od 1 października 2016 r. kształcenie
nauczycieli będzie prowadzone wyłącznie w szkołach wyższych na studiach pierwszego
i drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich oraz studiach podyplomowych,
stosownie do wymogów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do
wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 131).
Wygaszenie kształcenia w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach
języków obcych nie powinno wpływać negatywnie na strategie rozwoju województw.
W miejsce zakładów kształcenia mogą być tworzone szkoły kształcące w zawodach, na
które będzie rosło zapotrzebowanie, np. na potrzeby sektora opieki medycznej, w tym
opieki osób starszych.
7. Wpływ aktu normatywnego na uczelnie publiczne i niepubliczne
Zgodnie z danymi POL-on w Polsce działają obecnie 442 uczelnie (nie licząc uczelni
postawionych w stan likwidacji), z czego 134 to uczelnie publiczne a pozostałe
niepubliczne (do których zaliczają się również uczelnie niepubliczne finansowane na
zasadach uczelni publicznych – tzw. „uczelnie kościelne”). Z tej grupy 94 uczelnie
publiczne a także 19 uczelni niepublicznych to uczelnie akademickie (nie licząc uczelni
„kościelnych”). Pozostałe uczelnie to uczelnie zawodowe.
Jednym z głównych wyzwań, z jakim będą musiały zmierzyć się uczelnie
w najbliższych latach, jest niż demograficzny. Zgodnie z szacunkami MNiSW liczba
80
studentów na uczelniach spadnie z 1,76 mln w 2011 r. do ok. 1,25 mln w 2024 r. Stąd
konieczne są zmiany, które pomogą szkołom wyższym dostosować się do
nadchodzącego niżu demograficznego gwarantując jednocześnie ochronę przed
ewentualną likwidacją uczelni przestrzegających prawa i oferujących wysoką jakość
kształcenia.
Jedną z głównych zmian w tym zakresie jest wprowadzenie możliwości potwierdzania
efektów uczenia się. Instytucja ta pozwoli uczelniom szerzej otworzyć się na studentów
w wieku nietradycyjnym, którzy stanowią szansę na chociaż częściowe ograniczenie
negatywnych skutków niżu. Jak pokazują statystyki, w Polsce ciągle niewielki odsetek
dorosłych kontynuuje edukację na późniejszym etapie kariery zawodowej. Dlatego też
wprowadzana zmiana pozwoli uczelniom dostosować ofertę edukacyjną do potrzeb
osób w wieku nietradycyjnym. Długofalowym skutkiem zmian będzie rozwój kultury
uczenia się przez całe życie oraz poprawa wizerunku szkolnictwa wyższego wśród osób
dorosłych.
Inną propozycją mającą na celu ochronę uczelni oferujących wysoką jakość kształcenia
jest tzw. „lista ostrzeżeń” zawierająca informacje o uczelniach dotyczące zawieszonych
lub cofniętych uprawnień do prowadzenia studiów, wygaśnięcia uprawnień do
prowadzenia studiów lub cofnięcia pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej lub
jej likwidacji. Lista stanowić będzie informację dla studentów, na których uczelniach
studia są prowadzone nierzetelnie albo z naruszeniem prawa, w tym praw studentów, co
w efekcie przełożyć się powinno na decyzje kandydatów na studia.
Proponowane rozwiązania mają również przeciwdziałać dominującemu w uczelniach
zawodowych trendowi kształcenia na kierunkach studiów o profilu
ogólnoakademickim, w szczególności na tzw. „kierunkach masowych”. Obecnie,
zgodnie z danymi z systemu POL-on, 18% wszystkich prowadzonych kierunków ma
profil praktyczny, przy czym w przypadku uczelni zawodowych odsetek ten wynosi
ok. 40%. Nowelizacja przewiduje, że jednostka organizacyjna uczelni nieposiadająca
uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora będzie zobowiązana do
prowadzenia kształcenia na kierunkach o profilu praktycznym (chyba że spełni
określone wymagania dotyczące oceny jakości kształcenia przez PKA, liczebności
kadry oraz prowadzi badania naukowe w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów).
Skutkiem zmian będzie ograniczenie kształcenia na kierunkach ogólnoakademickich
81
przez jednostki, które ze względu na niedostateczne zasoby (w tym kadrowe) oferowały
kształcenie niskiej jakości. W konsekwencji nastąpić powinno wyspecjalizowanie się
uczelni zawodowych w kształceniu na kierunkach praktycznych rozwijających
praktyczne umiejętności studentów, a także silniejsze powiązanie kształcenia na
uczelniach akademickich z badaniami naukowymi.
Także dodatkowe zmiany związane z profilem praktycznym (w tym wprowadzenie
obowiązkowych praktyk dla studentów) będą mieć pozytywny wpływ na szkoły
wyższe. Większy nacisk na kształcenie praktyczne na uczelniach pozwoli zerwać
z obecnym w mediach wizerunkiem uczelni jako instytucji oderwanych od potrzeb
rynkowych. W dłuższej perspektywie zmiany przyczynią się zatem do poprawy
wizerunku uczelni, co powinno przełożyć się na większe zainteresowanie ofertą
edukacyjną uczelni.
Informacje na temat wpływu regulacji na finanse uczelni znajduje się w pkt 3 OSR.
8. Wpływ aktu normatywnego na rynek wydawniczy
Analiza rynku wydawniczego w Polsce wskazuje, że przeciętny nakład tytułu
wydawniczego dla całego kraju w ostatnich trzech latach zawierał się w przedziale
2,5–3 tys. egzemplarzy. Z danych uzyskanych z Biblioteki Narodowej w Warszawie
wynika, że dla podręczników akademickich nakład ten kształtował się w granicach
tysiąca egzemplarzy, przy czym w 2011 r. wyniósł już tylko 717 egzemplarzy.
Podręczniki akademickie stanowią zaledwie 2% całego rynku wydawniczego w Polsce.
Dane te wskazują na bardzo ograniczone zainteresowanie wydawców komercyjnych
tym segmentem rynku. W tej sytuacji niezbędna jest interwencja państwa w celu
ułatwienia studentom dostępu do wartościowych i nowoczesnych podręczników
akademickich.
Uwzględniając przytoczone powyżej dane należy uznać, iż mechanizm wsparcia
wydawania podręczników akademickich zaproponowany w niniejszej ustawie nie
wpłynie w znaczący sposób na kształt rynku wydawniczego w Polsce w kontekście
warunków konkurencji i zasad funkcjonowania wydawnictw komercyjnych. Niemniej
jednak planowane rozwiązania stanowią istotny element wsparcia realizacji koncepcji
społeczeństwa opartego na wiedzy poprzez zapewnienie studentom w Polsce jak
najszerszego dostępu do treści i pomocy dydaktycznych w postaci wysokiej jakości
podręczników akademickich.
82
Przewiduje się, że wielkość środków przeznaczanych rocznie na wsparcie wydawania
podręczników akademickich będzie kształtować się na podobnym poziomie, jak było to
w latach ubiegłych. W ocenie Ministerstwa, kluczową rolę w tym przypadku odgrywa
nie tyle uzyskanie oszczędności finansowych, co wprowadzenie skutecznego,
transparentnego i efektywnego mechanizmu dofinansowywania podręczników
akademickich. Ograniczenie możliwości ubiegania się o dofinansowanie podręczników
akademickich wyłącznie do uczelni pozwoli z jednej strony na zwiększenie kontroli nad
przekazywanymi środkami finansowymi, z drugiej zaś ma zapewnić lepsze
dostosowanie dofinansowanych podręczników do potrzeb – uczelni i studentów –
wyrażonych w programach nauczania.
16/12/EP
83
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik