eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-1

– 5 – 
poziomie i profilu kształcenia, składanym w formie elektronicznej do 
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego 
–  uwzględniając  zasady  określone  w  art.  9a  i  art.  112a,  potrzeby  rynku 
pracy, a także mając na celu zapewnienie wysokiej jakości kształcenia;”, 
– 
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: 
„1a)  kierunki studiów, które są prowadzone jako jednolite studia magisterskie, 
kierunki studiów, które są prowadzone jako studia drugiego stopnia, oraz 
kierunki  studiów,  które  mogą  być  prowadzone  jako  jednolite  studia 
magisterskie,  uwzględniając  zróżnicowane  kwalifikacje  absolwentów 
studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz potrzeby rynku pracy;”, 
– 
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie: 
„3)  kryteria  i  szczegółowy  zakres  oceny  programowej,  o  której  mowa 
w art. 48a ust. 3, uwzględniając: 
a) 
spełnianie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku, 
poziomie i profilu kształcenia, 
b) 
akredytacje lub certyfikaty instytucji międzynarodowych, 
c) 
działanie  wewnętrznego  systemu  zapewnienia  jakości  kształcenia 
w zakresie analizy efektów kształcenia, 
d) 
organizację procesu dydaktycznego, 
e) 
współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, 
f) 
umiędzynarodowienie procesu kształcenia, 
g) 
funkcjonowanie procesu potwierdzania efektów uczenia się 
– mając na uwadze zapewnienie wysokiej jakości kształcenia; 
4) 
kryteria  i  szczegółowy  zakres  oceny  instytucjonalnej,  o której mowa 
w art. 48a ust. 4, uwzględniając: 
a) 
funkcjonowanie  i  doskonalenie  systemów  zapewnienia  jakości 
kształcenia, 
b) 
akredytacje lub certyfikaty instytucji międzynarodowych, 
c) 
wyniki oceny programowej kierunków studiów prowadzonych 
w podstawowej jednostce organizacyjnej uczelni, 
d) 
zgodność  działania  podstawowej  jednostki  organizacyjnej  z  misją 
i strategią rozwoju uczelni 
– mając na uwadze zapewnienie wysokiej jakości kształcenia;”; 
– 6 – 
7) 
w art. 9a: 
a) 
ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1.  Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni zalicza do minimum 
kadrowego  nauczyciela  akademickiego  zatrudnionego  w  pełnym  wymiarze  czasu 
pracy,  na  podstawie  złożonego  przez  niego  oświadczenia,  o  którym  mowa 
w art. 112a,  z  tym  że  nauczyciele  akademiccy  zaliczani  do  minimum  kadrowego 
kierunków studiów o profilu praktycznym na zasadach, o których mowa w ust. 2 
i 3,  posiadający  doświadczenie  zawodowe  zdobyte  poza  uczelnią,  mogą  być 
zatrudnieni w wymiarze nie mniejszym niż 25% pełnego wymiaru czasu pracy.”, 
b) 
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: 
„1a.  Podstawowe  jednostki  organizacyjne  uczelni  prowadzące  wspólnie 
kierunek  studiów  interdyscyplinarnych,  o  których  mowa  w  art.  10a  ust.  1,  mogą 
utworzyć wspólne minimum kadrowe dla tego kierunku studiów.”, 
c) 
ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2.  Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  prowadząca  studia 
pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie o profilu 
praktycznym  może  zaliczyć  do  minimum  kadrowego,  w  miejsce  nauczyciela 
akademickiego  posiadającego  tytuł  naukowy  profesora  lub  stopień  naukowy 
doktora  habilitowanego  lub  osoby,  która  nabyła  uprawnienie  równoważne 
z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy z dnia 
14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach 
i tytule  w  zakresie  sztuki,  dwie  osoby  posiadające  stopień  naukowy  doktora 
i znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej 
z kierunkiem studiów.”; 
8) 
po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu: 
„Art.  10a.  1.  Podstawowe jednostki organizacyjne  dwóch  lub  więcej  uczelni, 
spełniające warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1, 
mogą na podstawie uchwał senatów tych uczelni prowadzić wspólnie kierunek studiów 
interdyscyplinarnych  na  określonym  poziomie  i  profilu  kształcenia,  jeżeli  posiadają 
uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego, każda w ramach 
innej  dyscypliny  naukowej  lub  artystycznej  odpowiadającej  kierunkowi  studiów 
interdyscyplinarnych. 
– 7 – 
2.  Sposób prowadzenia studiów, o których  mowa  w  ust.  1,  i  ich  organizację  oraz 
zasady  finansowania  tych  studiów  i  rozliczania  kosztów  ich  prowadzenia,  określa 
umowa zawarta między uczelniami. 
3.  Absolwent kierunku studiów interdyscyplinarnych otrzymuje wspólny dyplom 
ukończenia  studiów,  spełniający  wymagania  określone  w  przepisach  wydanych  na 
podstawie art. 167 ust. 3.”; 
9) 
art. 11 otrzymuje brzmienie: 
„Art. 11. 1. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni posiadająca uprawnienie 
do  nadawania  stopnia  naukowego  doktora  habilitowanego  i  spełniająca warunki 
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2 może prowadzić 
studia o profilu ogólnoakademickim oraz studia o profilu praktycznym na określonym 
przez  senat  uczelni,  w  drodze  uchwały,  kierunku  studiów  i  poziomie  kształcenia, 
w ramach  obszarów  kształcenia  oraz  dziedzin  odpowiadających  uprawnieniom  do 
nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego. Uchwała senatu uczelni określa 
efekty kształcenia, do których są dostosowane programy studiów, w tym plany studiów, 
odpowiednio  do  poziomu  i  profilu  kształcenia.  W  przypadku  kierunków  studiów 
wymienionych w art. 9b uchwała senatu uwzględnia standardy kształcenia określone dla 
tych kierunków. 
2.  Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  nieposiadająca  uprawnienia  do 
nadawania stopnia  naukowego  doktora  habilitowanego  w  obszarze  kształcenia 
i dziedzinie,  do  których  jest  przyporządkowany  kierunek  studiów,  spełniająca  warunki 
określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  9  ust.  3  pkt  1  i  2,  a  także  na 
podstawie art. 9c –  w przypadku  kształcenia  przygotowującego  do  wykonywania 
zawodu nauczyciela, która: 
1) 
posiada uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze 
kształcenia  i  dziedzinie,  do  których  jest  przyporządkowany  kierunek  studiów  – 
może uzyskać uprawnienie do prowadzenia, zgodnie z opisem efektów kształcenia 
określonym przez senat uczelni: 
a) 
studiów  o  profilu  praktycznym  na  tym  kierunku  i  określonym  poziomie 
kształcenia, 
b) 
studiów  o  profilu  ogólnoakademickim  na  tym  kierunku  i  określonym 
poziomie kształcenia; 
– 8 – 
2) 
nie posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze 
kształcenia  i  dziedzinie,  do  których  jest  przyporządkowany  kierunek  studiów  – 
może uzyskać uprawnienie do prowadzenia zgodnie z opisem efektów kształcenia 
określonym przez senat uczelni: 
a) 
studiów  o  profilu  praktycznym  na  określonym  kierunku  i  poziomie 
kształcenia, 
b) 
studiów  o  profilu  ogólnoakademickim  na  określonym  kierunku  i  poziomie 
kształcenia, jeżeli: 
– 
prowadzone na tym kierunku studia pierwszego lub drugiego stopnia o 
profilu  praktycznym  uzyskały  co  najmniej  pozytywną  ocenę  jakości 
kształcenia Polskiej Komisji Akredytacyjnej, 
–  zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej ośmiu nauczycieli 
akademickich  posiadających  tytuł  naukowy  profesora  lub  stopień 
naukowy doktora habilitowanego  lub  osoby,  które  nabyły  uprawnienia 
równoważne  z  uprawnieniami  doktora  habilitowanego  na  podstawie 
art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule 
naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, dla których 
uczelnia  stanowi  podstawowe  miejsce  pracy,  reprezentujących  dziedzinę 
nauki lub sztuki związaną z danym kierunkiem studiów, 
– 
prowadzi badania naukowe w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów. 
3.  Podstawowym jednostkom organizacyjnym uczelni, o których mowa w ust. 2, 
uprawnienie do prowadzenia studiów nadaje, na wniosek rektora, w drodze decyzji, 
minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii: 
1) 
Polskiej Komisji Akredytacyjnej –  dotyczącej  efektów  kształcenia  określonych 
przez senat uczelni oraz spełniania warunków określonych w przepisach wydanych 
na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2, a także na podstawie art. 9c – w przypadku 
kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela; 
2) 
właściwego ministra nadzorującego uczelnię, o którym mowa w art. 33 ust. 2. 
4.  Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  nieposiadająca  uprawnienia  do 
nadawania  stopnia  naukowego  doktora  habilitowanego  w  obszarze  kształcenia 
i dziedzinie,  do  których  jest  przyporządkowany  kierunek  studiów,  spełniająca warunki 
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2 oraz art. 9b, może 
uzyskać uprawnienie do prowadzenia studiów na kierunku, o którym mowa w art. 9b, na 
– 9 – 
podstawie  decyzji  ministra  właściwego  do  spraw  szkolnictwa  wyższego,  wydanej po 
zasięgnięciu  opinii  Polskiej  Komisji  Akredytacyjnej  i  właściwego  ministra 
nadzorującego uczelnię, o którym mowa w art. 33 ust. 2, oraz ministra właściwego do 
spraw zdrowia –  w przypadku uprawnienia do prowadzenia studiów na kierunku 
lekarskim, lekarsko-dentystycznym i kierunku farmacja. 
5.  Warunkiem  wydania  decyzji,  o  której  mowa  w  ust.  4,  uprawniającej  do 
prowadzenia  studiów  na  kierunkach  pielęgniarstwo  lub  położnictwo  jest  uzyskanie 
akredytacji ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie art. 59 ustawy z dnia 
15  lipca  2011  r.  o  zawodach  pielęgniarki  i  położnej  (Dz.  U.  Nr  174,  poz.  1039, 
z późn. zm.)). 
6.  Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  prowadząca  kształcenie  na 
określonym  kierunku  studiów  i  poziomie  kształcenia  o  profilu  praktycznym jest 
obowiązana  uwzględnić  w  programie  kształcenia  co  najmniej  trzymiesięczne  praktyki 
zawodowe.  Jednostka  ta  może  organizować  kształcenie  przemiennie  w  formie  zajęć 
dydaktycznych realizowanych w uczelni i w formie praktyk odbywanych u pracodawcy, 
uwzględniając  realizację  wszystkich  efektów  kształcenia  przewidzianych  w  programie 
kształcenia dla tego kierunku, poziomu i profilu kształcenia. 
7.  W  publicznej  uczelni  zawodowej  opis  efektów  kształcenia  określa  senat  po 
zasięgnięciu opinii konwentu. 
8.  Do prowadzenia  studiów  przez  jednostki  międzyuczelniane  lub  jednostki 
wspólne,  a  także  jednostki  organizacyjne  związku  uczelni  stosuje  się  odpowiednio 
przepisy ust. 1–6 i art. 10a.”; 
10)  w art. 11a: 
a) 
ust. 3 otrzymuje brzmienie: 
„3.  W  przypadku  wątpliwości  co  do  spełniania  warunków  do  prowadzenia 
studiów  określonych  w  art.  9a  oraz  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  9 
ust. 3 pkt 1 i 2 oraz art. 9b lub art. 9c przez podstawowe jednostki organizacyjne, 
o których mowa w art. 11, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, po 
otrzymaniu  zawiadomienia  rektora  o  uruchomieniu  kształcenia,  występuje  do 
Polskiej Komisji Akredytacyjnej z wnioskiem o dokonanie oceny.”, 
                                                 
3)  Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 1456 
oraz z 2013 r. poz. 940, 1245, 1287, 1645 i 1650. 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: