Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
poziomie i profilu kształcenia, składanym w formie elektronicznej do
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego
– uwzględniając zasady określone w art. 9a i art. 112a, potrzeby rynku
pracy, a także mając na celu zapewnienie wysokiej jakości kształcenia;”,
–
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) kierunki studiów, które są prowadzone jako jednolite studia magisterskie,
kierunki studiów, które są prowadzone jako studia drugiego stopnia, oraz
kierunki studiów, które mogą być prowadzone jako jednolite studia
magisterskie, uwzględniając zróżnicowane kwalifikacje absolwentów
studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz potrzeby rynku pracy;”,
–
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) kryteria i szczegółowy zakres oceny programowej, o której mowa
w art. 48a ust. 3, uwzględniając:
a)
spełnianie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku,
poziomie i profilu kształcenia,
b)
akredytacje lub certyfikaty instytucji międzynarodowych,
c)
działanie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia
w zakresie analizy efektów kształcenia,
d)
organizację procesu dydaktycznego,
e)
współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
f)
umiędzynarodowienie procesu kształcenia,
g)
funkcjonowanie procesu potwierdzania efektów uczenia się
– mając na uwadze zapewnienie wysokiej jakości kształcenia;
4)
kryteria i szczegółowy zakres oceny instytucjonalnej, o której mowa
w art. 48a ust. 4, uwzględniając:
a)
funkcjonowanie i doskonalenie systemów zapewnienia jakości
kształcenia,
b)
akredytacje lub certyfikaty instytucji międzynarodowych,
c)
wyniki oceny programowej kierunków studiów prowadzonych
w podstawowej jednostce organizacyjnej uczelni,
d)
zgodność działania podstawowej jednostki organizacyjnej z misją
i strategią rozwoju uczelni
– mając na uwadze zapewnienie wysokiej jakości kształcenia;”;
– 6 –
7)
w art. 9a:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni zalicza do minimum
kadrowego nauczyciela akademickiego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu
pracy, na podstawie złożonego przez niego oświadczenia, o którym mowa
w art. 112a, z tym że nauczyciele akademiccy zaliczani do minimum kadrowego
kierunków studiów o profilu praktycznym na zasadach, o których mowa w ust. 2
i 3, posiadający doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią, mogą być
zatrudnieni w wymiarze nie mniejszym niż 25% pełnego wymiaru czasu pracy.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Podstawowe jednostki organizacyjne uczelni prowadzące wspólnie
kierunek studiów interdyscyplinarnych, o których mowa w art. 10a ust. 1, mogą
utworzyć wspólne minimum kadrowe dla tego kierunku studiów.”,
c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca studia
pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie o profilu
praktycznym może zaliczyć do minimum kadrowego, w miejsce nauczyciela
akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy
doktora habilitowanego lub osoby, która nabyła uprawnienie równoważne
z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy z dnia
14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach
i tytule w zakresie sztuki, dwie osoby posiadające stopień naukowy doktora
i znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej
z kierunkiem studiów.”;
8)
po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:
„Art. 10a. 1. Podstawowe jednostki organizacyjne dwóch lub więcej uczelni,
spełniające warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1,
mogą na podstawie uchwał senatów tych uczelni prowadzić wspólnie kierunek studiów
interdyscyplinarnych na określonym poziomie i profilu kształcenia, jeżeli posiadają
uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego, każda w ramach
innej dyscypliny naukowej lub artystycznej odpowiadającej kierunkowi studiów
interdyscyplinarnych.
– 7 –
2. Sposób prowadzenia studiów, o których mowa w ust. 1, i ich organizację oraz
zasady finansowania tych studiów i rozliczania kosztów ich prowadzenia, określa
umowa zawarta między uczelniami.
3. Absolwent kierunku studiów interdyscyplinarnych otrzymuje wspólny dyplom
ukończenia studiów, spełniający wymagania określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 167 ust. 3.”;
9)
art. 11 otrzymuje brzmienie:
„Art. 11. 1. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni posiadająca uprawnienie
do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego i spełniająca warunki
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2 może prowadzić
studia o profilu ogólnoakademickim oraz studia o profilu praktycznym na określonym
przez senat uczelni, w drodze uchwały, kierunku studiów i poziomie kształcenia,
w ramach obszarów kształcenia oraz dziedzin odpowiadających uprawnieniom do
nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego. Uchwała senatu uczelni określa
efekty kształcenia, do których są dostosowane programy studiów, w tym plany studiów,
odpowiednio do poziomu i profilu kształcenia. W przypadku kierunków studiów
wymienionych w art. 9b uchwała senatu uwzględnia standardy kształcenia określone dla
tych kierunków.
2. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni nieposiadająca uprawnienia do
nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w obszarze kształcenia
i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów, spełniająca warunki
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2, a także na
podstawie art. 9c – w przypadku kształcenia przygotowującego do wykonywania
zawodu nauczyciela, która:
1)
posiada uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze
kształcenia i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów –
może uzyskać uprawnienie do prowadzenia, zgodnie z opisem efektów kształcenia
określonym przez senat uczelni:
a)
studiów o profilu praktycznym na tym kierunku i określonym poziomie
kształcenia,
b)
studiów o profilu ogólnoakademickim na tym kierunku i określonym
poziomie kształcenia;
– 8 –
2)
nie posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze
kształcenia i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów –
może uzyskać uprawnienie do prowadzenia zgodnie z opisem efektów kształcenia
określonym przez senat uczelni:
a)
studiów o profilu praktycznym na określonym kierunku i poziomie
kształcenia,
b)
studiów o profilu ogólnoakademickim na określonym kierunku i poziomie
kształcenia, jeżeli:
–
prowadzone na tym kierunku studia pierwszego lub drugiego stopnia o
profilu praktycznym uzyskały co najmniej pozytywną ocenę jakości
kształcenia Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
– zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej ośmiu nauczycieli
akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień
naukowy doktora habilitowanego lub osoby, które nabyły uprawnienia
równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie
art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule
naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, dla których
uczelnia stanowi podstawowe miejsce pracy, reprezentujących dziedzinę
nauki lub sztuki związaną z danym kierunkiem studiów,
–
prowadzi badania naukowe w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów.
3. Podstawowym jednostkom organizacyjnym uczelni, o których mowa w ust. 2,
uprawnienie do prowadzenia studiów nadaje, na wniosek rektora, w drodze decyzji,
minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii:
1)
Polskiej Komisji Akredytacyjnej – dotyczącej efektów kształcenia określonych
przez senat uczelni oraz spełniania warunków określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2, a także na podstawie art. 9c – w przypadku
kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;
2)
właściwego ministra nadzorującego uczelnię, o którym mowa w art. 33 ust. 2.
4. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni nieposiadająca uprawnienia do
nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w obszarze kształcenia
i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów, spełniająca warunki
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 pkt 1 i 2 oraz art. 9b, może
uzyskać uprawnienie do prowadzenia studiów na kierunku, o którym mowa w art. 9b, na
– 9 –
podstawie decyzji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, wydanej po
zasięgnięciu opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej i właściwego ministra
nadzorującego uczelnię, o którym mowa w art. 33 ust. 2, oraz ministra właściwego do
spraw zdrowia – w przypadku uprawnienia do prowadzenia studiów na kierunku
lekarskim, lekarsko-dentystycznym i kierunku farmacja.
5. Warunkiem wydania decyzji, o której mowa w ust. 4, uprawniającej do
prowadzenia studiów na kierunkach pielęgniarstwo lub położnictwo jest uzyskanie
akredytacji ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie art. 59 ustawy z dnia
15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039,
z późn. zm.)).
6. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca kształcenie na
określonym kierunku studiów i poziomie kształcenia o profilu praktycznym jest
obowiązana uwzględnić w programie kształcenia co najmniej trzymiesięczne praktyki
zawodowe. Jednostka ta może organizować kształcenie przemiennie w formie zajęć
dydaktycznych realizowanych w uczelni i w formie praktyk odbywanych u pracodawcy,
uwzględniając realizację wszystkich efektów kształcenia przewidzianych w programie
kształcenia dla tego kierunku, poziomu i profilu kształcenia.
7. W publicznej uczelni zawodowej opis efektów kształcenia określa senat po
zasięgnięciu opinii konwentu.
8. Do prowadzenia studiów przez jednostki międzyuczelniane lub jednostki
wspólne, a także jednostki organizacyjne związku uczelni stosuje się odpowiednio
przepisy ust. 1–6 i art. 10a.”;
10) w art. 11a:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku wątpliwości co do spełniania warunków do prowadzenia
studiów określonych w art. 9a oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 9
ust. 3 pkt 1 i 2 oraz art. 9b lub art. 9c przez podstawowe jednostki organizacyjne,
o których mowa w art. 11, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, po
otrzymaniu zawiadomienia rektora o uruchomieniu kształcenia, występuje do
Polskiej Komisji Akredytacyjnej z wnioskiem o dokonanie oceny.”,
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 1456
oraz z 2013 r. poz. 940, 1245, 1287, 1645 i 1650.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik