Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
2. Do umów dotyczących praw własności intelektualnej, o których mowa w ust. 1,
zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Art. 50. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
przewody doktorskie, przewody habilitacyjne, postępowania habilitacyjne, postępowania
o nadanie tytułu profesora są prowadzone zgodnie z przepisami, na podstawie których zostały
wszczęte.
Art. 51. Kwalifikacje I lub II stopnia uzyskane przed dniem wejścia w życie ustawy,
o której mowa w art. 8, stają się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy odpowiednio
stopniami doktora sztuki lub doktora habilitowanego sztuki.
Art. 52. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1)
art. 8 ust. 6, art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5, art. 9 ust. 3 pkt 3 i 4, art. 15 ust. 3,
art. 149 ust. 3, art. 162, art. 187 oraz art. 201 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1,
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 8 ust. 6, art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5, art. 9 ust. 3 pkt 3 i 4,
art. 15 ust. 3, art. 149 ust. 3, art. 162, art. 187 oraz art. 201 ust. 1 ustawy, o której mowa
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
2)
art. 31 ustawy, o której mowa w art. 8, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 31 ustawy, o której mowa
w art. 8, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 53. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem:
1)
art. 1 pkt 104, art. 1 pkt 113, art. 17 pkt 2 oraz art. 18 pkt 2, które wchodzą w życie
z dniem 1 lipca 2014 r.;
2)
art. 1 pkt 5, 16, 93, 101, 103, 105 lit. a, pkt 106, 110, 111 oraz art. 8 pkt 11 w zakresie
dotyczącym art. 31b i art. 31d, które wchodzą w życie z dniem 1 października 2014 r.;
3)
art. 1 pkt 60–64 i pkt 67–69, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.;
4)
art. 2–4, art. 6, art. 9–13, art. 19, art. 20 i art. 22, które wchodzą w życie z dniem
1 października 2016 r.
UZASADNIENIE
W aktualnym stanie prawnym kwestie związane z systemem szkolnictwa wyższego są
uregulowane w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 14 marca 2003 r.
o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki
(Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.). Projekt ustawy został opracowany na podstawie
„Założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz
niektórych innych ustaw”, przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 21 maja 2013 r.,
zwanych dalej „Założeniami”.
Celem proponowanej regulacji jest przede wszystkim:
1) ułatwienie dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się
przez całe życie;
2) zapewnienie lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii
programowej uczelni;
3) dostosowanie funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego;
4) doprecyzowanie niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania
nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
Zmieniające się potrzeby rynku pracy wymagają stałego dostosowywania do nich
kompetencji i kwalifikacji pracowników. Ułatwienie dostępu do studiów wyższych
osobom dojrzałym, w ramach procesu uczenia się przez całe życie, ma na celu
umożliwienie im ukończenia studiów w specjalnym trybie uwzględniającym wcześniej
uzyskaną wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Ułatwiony zostanie zatem dostęp do szkolnictwa wyższego osobom posiadającym
kilkuletnie doświadczenie zawodowe i świadectwo dojrzałości. Zapewni to nowy
system potwierdzania posiadanych przez nich kompetencji zdobytych poza systemem
szkolnictwa wyższego, a więc np. uzyskanych w procesie samodoskonalenia,
wykonywania pracy zawodowej, uczestnictwa w kursach i szkoleniach, wolontariatu,
a także kształcenia w kolegiach funkcjonujących w systemie oświaty. Projekt zmiany
wychodzi naprzeciw potrzebom rynku pracy, który oczekuje wykwalifikowanych
i dobrze przygotowanych kadr oraz potrzebom osób, które zdobyły doświadczenie
zawodowe poza systemem edukacji formalnej i nie muszą realizować pełnych
programów kształcenia. W stosunku do przyjętych Założeń, w projekcie ustawy
rozszerzony został zakres osób, które będą mogły skorzystać z tego systemu. Obecnie
przewiduje się, że o potwierdzenie efektów uczenia się i tym samym o przyjęcie na
studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, będą mogły ubiegać się
osoby posiadające świadectwo dojrzałości i co najmniej pięcioletnie doświadczenie
zawodowe zdobyte zarówno przed, jak i po maturze.
Niż demograficzny powoduje, że uczelnie silnie konkurują o studentów. Rosnąca liczba
studentów na tzw. kierunkach masowych często prowadzi do obniżania jakości
nauczania i wywołuje zjawisko tzw. „równania w dół”. Proponowane zmiany mają na
celu przede wszystkim wzmocnienie mechanizmów konkurowania uczelni w oparciu
o jakość kształcenia, a także zróżnicowanie wymogów stawianych różnym typom
uczelni. Stanowiące kontynuację reformy szkolnictwa wyższego z 2011 r. nowe
mechanizmy, powinny doprowadzić do wyraźnego odróżnienia zadań uczelni
akademickich zobowiązanych do prowadzenia badań naukowych i rozliczanych z ich
realizacji od zadań uczelni zawodowych.
Zostanie to osiągnięte przez wyspecjalizowanie się uczelni zawodowych w kształceniu
na kierunkach praktycznych rozwijających praktyczne umiejętności studentów, a także
poprzez przeprofilowanie uczelni akademickich w uczelnie, w których kształcenie
powiązane będzie z realizowanymi w uczelni badaniami naukowymi oraz włączeniem
w nie studentów.
W ten sposób system szkolnictwa wyższego składać się będzie w przyszłości z dwóch
podstawowych typów uczelni: uczelni, kształcących przede wszystkim na profilu
praktycznym, przygotowujących absolwentów do potrzeb rynku pracy, oraz uczelni,
koncentrujących się na ogólnoakademickich programach kształcenia.
Realizacji celów określonych w projekcie będą służyć także nowe warunki realizacji
kształcenia interdyscyplinarnego, włączenie prac dyplomowych do ogólnopolskiego
repozytorium wykorzystywanego przez uczelnie w programach antyplagiatowych,
zmiany umożliwiające lepszą ocenę efektów kształcenia oraz usprawniające tryb
postępowania w sprawach uruchamiania i zawieszania kierunków studiów w uczelniach
publicznych i niepublicznych oraz likwidacji uczelni niepublicznych.
W celu ochrony uczelni niepublicznych, zapewniających wysoką jakość kształcenia
i rzetelnie stosujących prawo przed negatywnymi skutkami niżu demograficznego,
a także w celu ochrony praw studentów i kandydatów na studia zapewniony zostanie
skuteczny dostęp do informacji o uczelniach, które nie przestrzegają prawa oraz
2
o kierunkach studiów, które otrzymały negatywną ocenę Polskiej Komisji
Akredytacyjnej. Projekt ustawy przewiduje też inne zmiany wzmacniające ochronę
praw studentów.
Jedną z bolączek polskiej gospodarki jest niezadowalający poziom wykorzystywania
w praktyce przez przedsiębiorstwa wyników badań naukowych, czego skutkiem jest
niska innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Projektowana ustawa, poprzez
zagwarantowanie naukowcom praw własności intelektualnej, wprowadza znaczący
impuls do aktywnych działań w zakresie komercjalizacji wyników prowadzonych przez
nich badań.
Dalsze zmiany, np. doprecyzowanie regulacji dotyczących dotacji projakościowej,
warunków tworzenia spółek celowych przez uczelnie, dokonywania zmian nazw
uczelni publicznych w drodze rozporządzenia, mają służyć poprawie efektów działań
organów uczelni i organów zarządzających systemem szkolnictwa wyższego.
1. Ułatwienie dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym poprzez wprowadzenie
systemu potwierdzania efektów uczenia się zdobytych poza systemem szkolnictwa
wyższego
Jednym z kluczowych problemów polskiego rynku pracy jest niedopasowanie
kompetencji absolwentów do zmieniających się potrzeb społeczno-gospodarczych.
W Polsce dominuje model uczenia się do 25. roku życia. W efekcie obserwuje się
pogłębiające niedopasowanie kwalifikacji pracowników, zwłaszcza starszych, do
potrzeb rynku pracy, co odbija się na ogólnym wskaźniku niskiego poziomu
zatrudnienia. Potwierdzają to wyniki raportu „2010 Update of the European Inventory
on Validation of Non-formal and Informal Learning”, które pod względem stopnia
wdrożenia systemów zaliczania kwalifikacji nieformalnych w procesie uczenia się przez
całe życie, dzielą kraje członkowskie na cztery grupy. Polska znajduje się w grupie
państw najmniej zaawansowanych we wdrażaniu tych systemów. Zaproponowane
rozwiązania mają na celu zbliżenie sposobów zdobywania wykształcenia do modeli
istniejących w krajach o najwyższym poziomie aktywności zawodowej (m.in. kraje
skandynawskie), zapewniających możliwości przechodzenia ze świata pracy do świata
edukacji (i na odwrót), i uzupełniania kwalifikacji w miarę potrzeb w wieku dorosłym.
Istotą potwierdzania efektów uczenia się będzie ich weryfikacja w oparciu o efekty
określone w programie kształcenia dla danego kierunku studiów. Oznacza to, że
przyjmująca uczelnia sprawdzać będzie faktyczne umiejętności i kompetencje, a nie
3
przedłożone dokumenty (certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia o wolontariacie itd.).
Osoby, którym potwierdzono efekty uczenia się, będą włączane do regularnego trybu
studiów jako pełnoprawni studenci. Weryfikacja efektów uczenia się innego niż
formalne będzie lustrzanym odbiciem weryfikacji efektów, jakiej poddawani są
studenci w toku studiów na określonym kierunku.
Uczelnia, wydając dyplom, będzie potwierdzała realizację przez absolwenta wszystkich
zakładanych w programie kształcenia efektów nie tylko w zakresie wiedzy, ale także
w kategoriach umiejętności i kompetencji społecznych. W związku z powyższym
istnieje konieczność odbycia przez studenta części studiów, co da uczelni możliwość
pogłębienia umiejętności możliwych do zdobycia w relacji mistrz-uczeń oraz dalszej
weryfikacji umiejętności studenta na kolejnych etapach kształcenia.
Dzięki proponowanemu rozwiązaniu osoba przyjęta na studia w wyniku potwierdzenia
efektów uczenia się będzie mogła uczestniczyć w mniejszej liczbie zajęć, a tym samym
skrócić czas odbywanych studiów lub zmniejszyć ich intensywność. Może ją to
zachęcić do podjęcia studiów lub ułatwić ich godzenie z życiem zawodowym czy
osobistym. Pozwoli również na osiągnięcie satysfakcji z pracy włożonej w podnoszenie
kompetencji poza systemem kształcenia formalnego.
Wprowadzana regulacja powinna przyczynić się do zwiększenia uczestnictwa
w kształceniu formalnym osób powyżej 25. roku życia oraz lepszego dostosowania
kompetencji i kwalifikacji pracowników do potrzeb rynku pracy.
Projekt reguluje:
− wymagania stawiane osobom, które zamierzają skorzystać z instytucji
potwierdzania efektów uczenia się, przyznając to prawo osobom posiadającym
świadectwo dojrzałości i 5 lat doświadczenia zawodowego – w przypadku
ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia
magisterskie albo tytuł zawodowy licencjata (inżyniera lub inny równorzędny)
i 3 lata doświadczenia po ukończeniu studiów pierwszego stopnia – w przypadku
ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia. W przypadku posiadania
tytułu zawodowego magistra wystarczające byłoby dwuletnie doświadczenie
zawodowe. Wymóg posiadania doświadczenia zawodowego nie dotyczyłby
absolwentów kolegiów, funkcjonujących w systemie oświaty;
− wymagania stawiane uczelniom, uznając, iż prawo to powinny otrzymać tylko te
podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, które posiadają przynajmniej
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik