Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
Art. 6. W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.)
w art. 21 ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. Dla publicznych i niepublicznych uczelni, publicznych i niepublicznych szkół
oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych wskaźnik zatrudnienia
osób niepełnosprawnych, o którym mowa w ust. 1 i 2, wynosi 0,5% w roku 2000, 1%
w latach 2001–2004 i 2% w roku 2005 oraz w latach następnych.”.
Art. 7. W ustawie z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U.
Nr 108, poz. 685, z późn. zm.) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prawo do otrzymania pożyczek i kredytów, zwanych dalej „pożyczkami
studenckimi” i „kredytami studenckimi”, na zasadach określonych w ustawie mają
studenci i doktoranci, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.2)), będący osobami
cywilnymi, zwani dalej „studentami”.”.
Art. 8. W ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym
oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.)) wprowadza
się następujące zmiany:
1)
w art. 11:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Warunkiem wszczęcia przewodu doktorskiego jest posiadanie wydanej lub
przyjętej do druku publikacji naukowej w formie książki lub co najmniej jednej
publikacji naukowej w recenzowanym czasopiśmie naukowym wymienionym
w wykazie czasopism naukowych ogłaszanym przez ministra właściwego do spraw
nauki na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia
30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615,
z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2013 r. poz. 675) lub
11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016,
Nr 209, poz. 1243 i 1244, Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 986 i 1456 oraz z 2013 r. poz. 73, 675, 791, 1446
i 1645.
12) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2004 r. Nr 146,
poz. 1546 i Nr 152, poz. 1598, z 2005 r. Nr 23, poz. 187 i Nr 164, poz. 1365, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 oraz
z 2013 r. poz. 1646 i 1650.
13) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, z 2010 r. Nr 96,
poz. 620 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455.
– 81 –
w recenzowanych materiałach z międzynarodowej konferencji naukowej lub
publiczna prezentacja dzieła artystycznego.”,
b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W przypadku osoby będącej beneficjentem programu „Diamentowy
Grant”, o którym mowa w art. 187a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym, która nie spełnia warunku wszczęcia przewodu
doktorskiego określonego w ust. 2, warunkiem wszczęcia tego przewodu jest
dołączenie do wniosku opinii potwierdzającej wysoką jakość prac badawczych
prowadzonych przez tę osobę oraz wysoki stopień zaawansowania tych prac,
wydanej przez opiekuna naukowego posiadającego tytuł profesora lub stopień
doktora habilitowanego lub uprawnienie równoważne z uprawnieniami doktora
habilitowanego, nabyte na podstawie art. 21a ustawy.”;
2)
w art. 13 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Streszczenia rozpraw doktorskich i recenzje podlegające zamieszczeniu na
stronie internetowej przekazuje się niezwłocznie po ich złożeniu do Centralnej Komisji
w celu ich opublikowania w Biuletynie Informacji Publicznej.”;
3)
art. 13a otrzymuje brzmienie:
„Art. 13a. 1. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych najwyższą jakością
osiągnięć naukowych, stopień doktora można nadać osobie, która jest:
1)
studentem, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich albo
2)
absolwentem studiów pierwszego stopnia, który posiada tytuł zawodowy
licencjata, inżyniera lub równorzędny
– i beneficjentem programu „Diamentowy Grant” ustanowionego przez ministra
właściwego do spraw nauki i spełniła warunki określone w art. 12 ust. 1 pkt 2–4 i ust. 2
oraz art. 13.
2. Beneficjent programu „Diamentowy Grant” po nadaniu stopnia doktora nabywa
uprawnienia równoważne z uprawnieniami wynikającymi z odbycia studiów wyższych
kończących się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia.”;
4)
art. 14a otrzymuje brzmienie:
„Art. 14a. 1. Przewody doktorskie, w ramach których są przygotowywane:
1)
rozprawy doktorskie w zakresie określonej dyscypliny naukowej,
– 82 –
2)
interdyscyplinarne rozprawy doktorskie
– mogą być przeprowadzane wspólnie w zakresie jednej lub kilku dyscyplin
naukowych. Wspólne przewody doktorskie przeprowadzają,
na podstawie
porozumienia, rady jednostek organizacyjnych, w tym także zagranicznych, jeżeli
posiadają uprawnienie do nadawania stopnia doktora w zakresie dyscyplin, w których
jest przeprowadzany przewód doktorski.
2. W przypadku szkoły wyższej stroną porozumienia, o którym mowa w ust. 1, jest
szkoła wyższa, której jednostki przeprowadzają wspólnie przewód doktorski.
3. W przypadku gdy przewód doktorski jest przeprowadzany wspólnie z inną
szkołą wyższą lub inną jednostką organizacyjną, w tym zagraniczną, czynności
przewodu doktorskiego, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, 2 i 5, kończą się
uchwałami podejmowanymi w trybie określonym w porozumieniu, z uwzględnieniem
przepisu art. 14 ust. 2 pkt 4.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, uprawnienie do podejmowania uchwał,
o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 3 i 4, przysługuje wspólnej komisji powołanej przez
rady jednostek przeprowadzających przewód doktorski.
5. W przypadku przewodu doktorskiego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wspólna
komisja przygotowuje projekt uchwały w sprawie nadania stopnia doktora w zakresie
dyscypliny wiodącej, w którą osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora wniosła
największy wkład naukowy, i przedstawia go radzie jednostki organizacyjnej
posiadającej uprawnienie do nadawania stopnia doktora w zakresie tej dyscypliny.
6. Osobie, której nadano stopień doktora w zakresie określonej dyscypliny
naukowej po przeprowadzeniu przewodu doktorskiego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1:
1)
wspólny dyplom wydają jednostki, które przeprowadziły ten przewód, albo
2)
dyplom wydaje jedna z jednostek, które przeprowadziły ten przewód, wskazana w
porozumieniu.
7. Osobie, której nadano stopień doktora w zakresie dyscypliny wiodącej, w którą
osoba ta wniosła największy wkład naukowy, po przeprowadzeniu przewodu
doktorskiego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
1)
wspólny dyplom wydają jednostki, które przeprowadziły ten przewód, albo
2)
dyplom wydaje jedna z jednostek, które przeprowadziły ten przewód, posiadająca
uprawnienie do nadawania stopnia doktora w zakresie tej dyscypliny, wskazana
w porozumieniu.
– 83 –
8. Wzory dyplomów, o których mowa w ust. 6 i 7, zawierające niezbędne elementy
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 31 pkt 7, określa porozumienie,
o którym mowa w ust. 1.”;
5)
w art. 20 po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
„4a. W przypadku przygotowywania interdyscyplinarnej rozprawy doktorskiej
można powołać drugiego promotora.
4b. Przepisy dotyczące promotora stosuje się odpowiednio do kopromotora
i drugiego promotora, z zastrzeżeniem, że kopromotorowi nie przysługuje
wynagrodzenie, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ust. 3.”;
6)
w art. 26 w ust. 1:
a)
pkt 1–3 otrzymują brzmienie:
„1) posiada osiągnięcia naukowe znacznie przekraczające wymagania stawiane
w postępowaniu habilitacyjnym;
2)
posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami badawczymi, realizującymi
projekty finansowane w drodze konkursów krajowych lub zagranicznych, lub
odbyła staże naukowe w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych, lub
prowadziła prace naukowe w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych;
3)
posiada osiągnięcia w opiece naukowej – uczestniczyła co najmniej trzy razy
w charakterze promotora lub promotora pomocniczego w przewodzie
doktorskim, w tym co najmniej raz w charakterze promotora, oraz co najmniej
dwa razy w charakterze recenzenta w przewodzie doktorskim lub
postępowaniu habilitacyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,”,
b)
uchyla się pkt 4;
7)
w art. 27 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. W postępowaniu o nadanie tytułu profesora stosuje się odpowiednio art. 20
ust. 1 i 2 oraz art. 21.”;
8)
w art. 28 po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
„3a. W przypadku powzięcia wiadomości o możliwości naruszenia przez
kandydata do tytułu profesora praw autorskich Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
może zwrócić się do Centralnej Komisji o dołączenie do wniosku opinii komisji do
spraw etyki w nauce przy Polskiej Akademii Nauk.
3b. W przypadku wydania przez komisję, o której mowa w ust. 3a, negatywnej
opinii Centralna Komisja wznawia postępowanie dotyczące nadania tytułu profesora lub
– 84 –
wszczyna postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności postępowania w sprawie
nadania tytułu profesora.”;
9)
po art. 29a dodaje się art. 29b w brzmieniu:
„Art. 29b. W przypadku stwierdzenia nieważności postępowania w sprawie
nadania tytułu profesora osoba, której nadano tytuł profesora, traci prawo do
posługiwania się tym tytułem.”;
10) art. 31otrzymuje brzmienie:
„Art. 31. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu
opinii Centralnej Komisji, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb i warunki
przeprowadzania czynności w przewodach doktorskich, w postępowaniu habilitacyjnym
oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora, a w szczególności:
1)
dokumenty, jakie powinna przedstawić osoba ubiegająca się o wszczęcie przewodu
doktorskiego, postępowania habilitacyjnego lub postępowania o nadanie tytułu
profesora,
2)
wzór ankiety oceny osiągnięć naukowych lub artystycznych osoby ubiegającej się
o nadanie tytułu profesora, uwzględniając różne dziedziny nauki i sztuki,
3)
skład oraz tryb działania komisji i zespołów powoływanych przez rady jednostek
organizacyjnych przeprowadzających przewody doktorskie lub postępowanie
o nadanie tytułu profesora, uwzględniając możliwość powoływania do składu
komisji i zespołów osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora
habilitowanego lub osób, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniami
doktora habilitowanego na podstawie art. 21a, a w przypadku postępowania
o nadanie tytułu naukowego – wyłącznie osób z tytułem profesora,
4)
możliwość i warunki powtórnego zdawania egzaminów doktorskich,
5)
wykaz certyfikatów potwierdzających znajomość języka obcego,
6)
sposób przedstawiania i oceniania rozpraw doktorskich, w tym będących pracami
zbiorowymi, z uwzględnieniem zróżnicowania ze względu na dziedziny nauk
i sztuki, a także podejmowania uchwał o nadaniu stopnia doktora lub doktora
habilitowanego,
7)
niezbędne elementy dyplomów doktorskiego i habilitacyjnego, uwzględniając
zasadę, że dyplom doktorski zawiera godło szkoły wyższej lub innej jednostki
organizacyjnej oraz podpisy rektora (dyrektora innej jednostki organizacyjnej),
przewodniczącego rady i promotora, a dyplom habilitacyjny – godło szkoły
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik