Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
UZASADNIENIE
Zmiany zaproponowane w projekcie rozporządzenie mają charakter porządkujący, w zakresie
dostosowania jego przepisów do stanu prawnego związanego ze zmianą ustawy o systemie
oświaty w zakresie likwidacji z dniem 1 października 2016 r. zakładów kształcenia
nauczycieli. Stosownie do art. 78 ust. 1 ustawy o systemie oświaty minister właściwy do
spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego oraz z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, określi,
w drodze rozporządzenia:
1) warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i sposób
działania placówek doskonalenia, w tym zakres ich działalności obowiązkowej,
2) zadania doradców metodycznych, warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań
doradcy metodycznego
– z uwzględnieniem zapewnienia nauczycielom dostępu do form doskonalenia i dokształcania
umożliwiających podnoszenie wiedzy ogólnej i umiejętności zawodowych, a także
możliwości prowadzenia niektórych form doskonalenia i dokształcania przez zakłady
kształcenia nauczycieli, szkoły wyższe oraz inne jednostki.
W związku ze zmianą powyższej delegacji polegającą na wykreśleniu zakładów kształcenia
nauczycieli z jej treści zajdzie konieczność wydania niniejszego rozporządzenia.
SZCZEGÓŁOWE OMÓWIENIE ZMIAN
Mając na uwadze powyższe, w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie
placówek doskonalenia nauczycieli wprowadzono następujące zmiany:
– § 18 ust. 6
przepis wykreślono. Od 1 października 2016 r. w systemie oświaty nie będą funkcjonowały
zakłady kształcenia nauczycieli,
– § 20 ust. 1
w treści ust. 1 wykreśla się „zakłady kształcenia nauczycieli”,
– w § 26 określono termin wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, tj. 1 października
2016 r.
– 21 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Rozwiązania zawarte w niniejszym rozporządzeniu dotyczą placówek doskonalenia
nauczycieli oraz organów prowadzących te placówki, a także doradców metodycznych,
nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek systemu oświaty.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt otrzymają następujący partnerzy społeczni
i związki zawodowe:
1) Żorum Związków Zawodowych,
2) Związek Nauczycielstwa Polskiego,
3) Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
4) Wolny Związek Zawodowy Solidarność-Oświata,
5) Konfederacja Stowarzyszeń Nauczycielskich,
6) Naczelna Organizacja Techniczna,
7) Konwent Marszałków Województw Rzeczypospolitej Polskiej,
8) Samorząd Miasta Jastrzębia-Zdroju.
Ponadto projekt ustawy zostanie przekazany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną
Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane
rozporządzenie
nie
wpłynie
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
12/91rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A E D U K A C J I N A R O D O W E J 1)
z dnia
w sprawie przyjmowania osób niebęd cych obywatelami polskimi do publicznych
przedszkoli, szkół i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego,
dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia
Na podstawie art. 94a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych
przedszkoli, szkół, w tym szkół artystycznych i placówek;
2)
wysokość odpłatności za naukę w publicznych szkołach policealnych, szkołach
ponadgimnazjalnych dla dorosłych, szkołach artystycznych i placówkach oraz sposób
wnoszenia opłat;
3)
sposób organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć
wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania oraz nauki języka i kultury kraju
pochodzenia, o których mowa w art. 94a ust. 4 i 4b–5 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty;
4)
wysokość stypendium dla osób niebędących obywatelami polskimi, które korzystają
z nauki jako stypendyści otrzymujący stypendium przyznane przez ministra właściwego
do spraw oświaty i wychowania, oraz przypadki, w których stypendium może być
obniżone lub zawieszone.
1) Minister źdukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra źdukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091,
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658,
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181,
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320,
Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149,
poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979 oraz z 2013 r. poz. 827, 1191, 1265 i 1317.
– 2 –
§ 2. 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi, zwane dalej „cudzoziemcami”, są
przyjmowane:
1)
do publicznych przedszkoli, klas pierwszych szkół podstawowych i do szkół
artystycznych na warunkach i w trybie dotyczących obywateli polskich;
2)
do klas II–VI publicznych szkół podstawowych oraz do publicznych gimnazjów, szkół
ponadgimnazjalnych i placówek na podstawie:
a)
świadectwa lub innego dokumentu stwierdzającego ukończenie za granicą szkoły
lub kolejnego etapu edukacji, uznanego, zgodnie z odrębnymi przepisami, za
równorzędne polskiemu świadectwu ukończenia odpowiedniej szkoły publicznej
lub świadectwu dojrzałości, lub
b) świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę za
granicą, potwierdzającego uczęszczanie przez cudzoziemca do szkoły za granicą
i wskazującego klasę lub etap edukacji, który cudzoziemiec ukończył w szkole za
granicą, oraz dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki szkolnej cudzoziemca.
2. Jeżeli na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, nie jest
możliwe ustalenie sumy lat nauki szkolnej cudzoziemca, rodzic lub opiekun cudzoziemca
albo pełnoletni cudzoziemiec składają pisemne oświadczenie określające sumę lat nauki
szkolnej cudzoziemca.
3. Dyrektor publicznej szkoły i placówki przyjmuje, z zastrzeżeniem ust. 6, oraz
kwalifikuje cudzoziemca do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na podstawie
dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Jeżeli cudzoziemiec nie może przedłożyć dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt
2 lit. a lub b, zostaje przyjęty i zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni
semestr na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza
dyrektor publicznej szkoły lub placówki z udziałem, w razie potrzeby, nauczyciela lub
nauczycieli.
5. W przypadku cudzoziemca, który nie zna języka polskiego, rozmowę kwalifikacyjną
przeprowadza się w języku obcym, którym posługuje się cudzoziemiec. W razie potrzeby
należy zapewnić udział w rozmowie kwalifikacyjnej osoby władającej językiem obcym,
którym posługuje się cudzoziemiec.
6. Jeżeli, zgodnie z odrębnymi przepisami, przyjmowanie do publicznych szkół
ponadgimnazjalnych i placówek odbywa się na podstawie sprawdzianu uzdolnień
kierunkowych, egzaminu wstępnego, rozmowy kwalifikacyjnej lub postępowania
– 3 –
rekrutacyjnego, dyrektor publicznej szkoły ponadgimnazjalnej i placówki przyjmuje
cudzoziemca na podstawie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, egzaminu wstępnego,
rozmowy kwalifikacyjnej lub postępowania rekrutacyjnego. Przepisy ust. 5 stosuje się
odpowiednio.
7. Jeżeli, zgodnie z odrębnymi przepisami, do podjęcia nauki w publicznej szkole
ponadgimnazjalnej lub placówce jest wymagane przedstawienie zaświadczenia lekarskiego,
warunek ten stosuje się do przyjmowania cudzoziemców do takiej szkoły lub placówki.
§ 3. 1. Cudzoziemcy podejmujący naukę w publicznych szkołach policealnych, szkołach
ponadgimnazjalnych dla dorosłych, szkołach artystycznych i placówkach, na warunkach
odpłatności, wnoszą opłatę za każdy rok szkolny nauki w wysokości stanowiącej:
1)
w publicznej szkole policealnej, szkole ponadgimnazjalnej dla dorosłych i placówce
– równowartość 1 500 euro;
2)
w publicznej szkole artystycznej:
a)
w szkole muzycznej i plastycznej – równowartość 3 000 euro,
b) w szkole baletowej, szkole sztuki cyrkowej, szkole policealnej oraz szkole
pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury – równowartość 4 500 euro.
2. Za pierwszy rok szkolny nauki opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższa się
o równowartość 200 euro.
3. Za czas nauki krótszy niż rok szkolny opłatę wnosi się w wysokości proporcjonalnej
do faktycznego czasu trwania nauki.
4. W przypadku trudnej sytuacji materialnej cudzoziemca organ prowadzący publiczną
szkołę lub placówkę, na wniosek rodzica lub opiekuna cudzoziemca albo pełnoletniego
cudzoziemca, może całkowicie lub częściowo zwolnić cudzoziemca z opłat, o których mowa
w ust. 1.
§ 4. 1. Opłaty za naukę, o których mowa w § 3 ust. 1–3, są wnoszone w terminie do dnia
rozpoczęcia nauki. W przypadku wniesienia opłaty po upływie tego terminu nalicza się
odsetki ustawowe.
2. W uzasadnionych przypadkach organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę
może przedłużyć termin wniesienia opłaty za naukę lub wyrazić zgodę na wniesienie opłaty
w ratach za poszczególne okresy nauki.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik