Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
3. Konwent może zasięgać opinii rzeczników dyscyplinarnych w sprawie projektów
opinii dotyczących całego środowiska akademickiego, a także przyjmować tematy stanowiące
przedmiot opinii wydawanych zgodnie z art. 145a ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy.
§ 8. 1. W sprawach, o których mowa w § 3 pkt 4, członkowie Konwentu proponują
tematykę opracowania określającego zasady dobrych praktyk w nauce i szkolnictwie
wyższym.
2. Przewodniczący Konwentu przedstawia propozycję, o której mowa w ust. 1,
ministrowi. Po zaakceptowaniu przez ministra propozycji Konwent sporządza projekt
opracowania.
3. Przewodniczący Konwentu przedstawia ministrowi projekt opracowania, który po
uzyskaniu akceptacji ministra publikowany jest na stronie internetowej Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego.
§ 9. Z posiedzenia Konwentu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący
Konwentu albo członek Konwentu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§ 10. Obsługę prac Konwentu zapewnia urząd obsługujący ministra.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
– 4 –
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 145a ust. 3
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U z 2012 r. poz. 572,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym minister właściwy do spraw
szkolnictwa wyższego określa organizację oraz tryb realizacji zadań przez Konwent
Rzeczników, w tym przygotowywania opinii.
W nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym wprowadzono regulacje, zgodnie
z którymi rzecznicy dyscyplinarnie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego
utworzą Konwent Rzeczników. Do zadań Konwentu należeć będzie formułowanie opinii
i wniosków w sprawach, niebędących przedmiotem postępowania dyscyplinarnego,
dotyczących dobrych praktyk w nauce i pracy akademickiej w tym kierowanych do ministra
właściwego do spraw nauki i ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a także
formułowanie, w sprawach szczególnie skomplikowanych, wynikających z prowadzonych
postępowań, niewiążących opinii na wniosek uczelnianych komisji dyscyplinarnych,
współpraca z rzecznikami dyscyplinarnymi w uczelniach, a także inicjowanie projektów
określających zasady dobrych praktyk w nauce i szkolnictwie wyższym.
Dotychczasowe doświadczenia związane z prowadzonymi postępowaniami
dyscyplinarnymi wskazują na potrzebę utworzenia instytucji opiniodawczej, której ranga
pozwalałaby w sprawach szczególnie trudnych wspomóc środowisko uczelniane i uzyskać
obiektywne stanowisko w sprawach budzących w samych uczelniach emocje utrudniające ich
rozstrzygnięcie, albo ze względu na zawiły charakter prawny wymagały uzyskania poza
uczelnią opinii biegłych specjalistów w rozpatrywanej sprawie. W szczególności
postępowania dotyczące zarzutów nieprzestrzegania lub naruszenia prawa autorskiego
i prawa własności przemysłowej, ze względu na ich zawiły charakter prawny oraz wymiar
materialny dla uczelni, w których nie działają wydziały prawa, przedstawiają istotną trudność
a ich rozstrzyganie łączy się z koniecznością pozyskiwania zewnętrznych opinii prawnych.
Dzięki utworzeniu Konwentu rzeczników takie sprawy będą rozstrzygane w formie opinii,
stanowisk oraz pomocy udzielanej rzecznikom dyscyplinarnym uczelni, co powinno
usprawnić i ujednolicić prowadzone w uczelniach postępowania.
Doniosłe znaczenie będą miały także opinie, stanowiska i dokumenty dotyczące spraw
niebędących przedmiotem postępowania dyscyplinarnego, a dotyczące dobrych praktyk
akademickich. Materiały te powinny być pomocne dla środowiska uczelnianego jako
– 5 –
zbudowane na doświadczeniach związanych z prowadzonymi postępowaniami
dyscyplinarnymi, a wskazujące jak rozstrzygać i jak traktować określone działania
i zachowania, jakie postawy powinny być promowane, jakim powinien towarzyszyć
ostracyzm społeczny, a jakie powinny być narażone na sankcje karne.
Biorąc pod uwagę powyższe w niniejszym projekcie rozporządzenia przewidziano, że
Konwent będzie działał na posiedzeniach, przy czym posiedzenia Konwentu będą odbywały
się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 10 razy w roku. Pierwsze posiedzenie Konwentu
zwoła Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Na tym posiedzeniu Konwent wybierze
przewodniczącego spośród swoich członków. Kolejne posiedzenia będzie zwoływał
i prowadził Przewodniczący lub upoważniony przez niego członek Konwentu, zaś
zawiadomienia o posiedzeniu wraz projektem porządku obrad oraz materiałami
przeznaczonymi do rozpatrzenia członkowie Konwentu otrzymają nie później niż na 7 dni
przed dniem posiedzenia. Z posiedzeń Konwentu będzie sporządzany protokół, który będzie
podpisywany przez przewodniczącego lub upoważnionego członka.
W sprawach obejmujących formułowanie opinii i wniosków w sprawach, które nie
stanowiąc przedmiotu postępowań dyscyplinarnych dotyczą dobrych praktyk w nauce i pracy
akademickiej, skierowanych do zaopiniowania przez ministra oraz obejmujących
przygotowywanie dla uczelnianych komisji opinii w szczególnie skomplikowanych sprawach
będących przedmiotem postępowania dyscyplinarnego przewodniczący Konwentu będzie
wskazywał członka rozpoznającego i referującego sprawę, z uwzględnieniem równomiernego
obciążenia zadaniami członków Konwentu, będzie wskazywany jest przez
Przewodniczącego. Po zapoznaniu się ze sprawą i wyjaśnieniu wszystkich niezbędnych
zagadnień, przedstawi on na posiedzeniu Konwentu prowadzoną sprawę oraz zaproponuje
sentencję opinii wraz z uzasadnieniem, które przedstawione będą Ministrowi.
Przedstawiona przez referenta opinia oraz uzasadnienie będą poddane głosowaniu
i przyjmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decydować
będzie głos przewodniczącego Konwentu.
Ponadto zakłada się, że przewodniczący Konwentu będzie kierował do rzeczników
dyscyplinarnych w uczelniach opinie i wnioski wydane przez Konwent, w szczególności
dotyczące dobrych praktyk w nauce i szkolnictwie wyższym, a także pracy nauczyciela
akademickiego. Konwent będzie mógł zasięgać opinii rzeczników dyscyplinarnych w sprawie
– 6 –
projektów opinii dotyczących całego środowiska akademickiego, a także przyjmować tematy
stanowiące przedmiot opinii wydawanych zgodnie z art. 145a ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy.
W projekcie przewidziano, że przygotowywanie projektów dokumentów określających
wskazywane dobre praktyki będzie realizowane poprzez przedstawianie przez
Przewodniczącego Konwentu do akceptacji Ministra zaproponowanych przez członków
Konwentu tematów istotnych z punktu widzenia ich doświadczeń i praktyki. Tematy te, po
zaakceptowaniu przez Ministra i przyjęciu przez Konwent przygotowanego opracowania
będą publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Rozporządzenie nie było poprzedzone innym aktem prawnym, a także nie istniał
wcześniej Konwent rzeczników.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie w terminie czternastu dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm krajowych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597),
w związku z czym nie podlega obowiązkowi notyfikacji.
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie stanowi wyłączną domenę prawa krajowego i nie jest objęte
zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 7 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na uczelniane komisje dyscyplinarne oraz
rzeczników dyscyplinarnych, a pośrednio także na podlegających odpowiedzialności
dyscyplinarnej nauczycieli akademickich.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania do następujących partnerów
społecznych:
1) Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów,
2) Rada żłówna Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
3) Polska Komisja Akredytacyjna,
4) Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
5) Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
6) Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
7) Konferencja Episkopatu Polski,
8) Polska Akademia Nauk,
9) Rada żłówna Instytutów Badawczych,
10) Polska Akademia Umiejętności,
11) Komitet Polityki Naukowej,
12) Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych,
13) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
14) Narodowe Centrum Nauki,
15) Rada Młodych Naukowców,
16) Krajowa Reprezentacja Doktorantów,
17) Parlament Studentów RP,
18) Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
19) Niezależne Zrzeszenie Studentów,
20) Zrzeszenie Studentów Polskich,
21) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
22) Business Centre Club,
23) Związek Rzemiosła Polskiego,
24) Konfederacja Lewiatan,
25) Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik