eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 3 – 
3.  Konwent  może  zasięgać  opinii  rzeczników  dyscyplinarnych  w  sprawie  projektów 
opinii dotyczących całego środowiska akademickiego, a także przyjmować tematy stanowiące 
przedmiot opinii wydawanych zgodnie z art. 145a ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy.   
§ 8. 1.  W  sprawach,  o  których  mowa  w  § 3  pkt  4,  członkowie  Konwentu  proponują 
tematykę  opracowania  określającego  zasady  dobrych  praktyk  w  nauce  i szkolnictwie 
wyższym. 
2. Przewodniczący  Konwentu  przedstawia  propozycję,  o  której  mowa  w  ust.  1, 
ministrowi.  Po  zaakceptowaniu  przez  ministra  propozycji  Konwent  sporządza  projekt 
opracowania. 
3. Przewodniczący  Konwentu  przedstawia  ministrowi  projekt  opracowania,  który  po 
uzyskaniu  akceptacji  ministra  publikowany  jest  na  stronie  internetowej  Ministerstwa  Nauki 
i Szkolnictwa Wyższego. 
§ 9.  Z posiedzenia Konwentu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący 
Konwentu albo członek Konwentu, o którym mowa w § 5 ust. 1. 
§ 10. Obsługę prac Konwentu zapewnia urząd obsługujący ministra.  
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
MINISTER  
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
– 4 – 
U Z A S A D N I E N I E 
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 145a ust. 3 
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U z 2012 r. poz. 572, 
z późn.  zm.),  zwanej  dalej  „ustawą”,  zgodnie  z  którym  minister  właściwy  do  spraw 
szkolnictwa  wyższego  określa  organizację  oraz  tryb  realizacji  zadań  przez  Konwent 
Rzeczników, w tym przygotowywania opinii. 
W  nowelizacji  ustawy  –  Prawo  o  szkolnictwie  wyższym  wprowadzono  regulacje,  zgodnie 
z którymi  rzecznicy  dyscyplinarnie  ministra  właściwego  do  spraw  szkolnictwa  wyższego 
utworzą  Konwent  Rzeczników.  Do  zadań  Konwentu  należeć  będzie  formułowanie  opinii 
i wniosków  w  sprawach,  niebędących  przedmiotem  postępowania  dyscyplinarnego, 
dotyczących dobrych praktyk w nauce i pracy akademickiej w tym kierowanych do ministra 
właściwego do spraw nauki i ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a także 
formułowanie,  w  sprawach  szczególnie  skomplikowanych,  wynikających  z  prowadzonych 
postępowań,  niewiążących  opinii  na  wniosek  uczelnianych  komisji  dyscyplinarnych, 
współpraca  z  rzecznikami  dyscyplinarnymi  w  uczelniach,  a  także  inicjowanie  projektów 
określających zasady dobrych praktyk w nauce i szkolnictwie wyższym. 
Dotychczasowe  doświadczenia  związane  z  prowadzonymi  postępowaniami 
dyscyplinarnymi  wskazują  na  potrzebę  utworzenia  instytucji  opiniodawczej,  której  ranga 
pozwalałaby  w  sprawach  szczególnie  trudnych  wspomóc  środowisko  uczelniane  i  uzyskać 
obiektywne stanowisko w sprawach budzących w samych uczelniach emocje utrudniające ich 
rozstrzygnięcie,  albo  ze  względu  na  zawiły  charakter  prawny  wymagały  uzyskania  poza 
uczelnią  opinii  biegłych  specjalistów  w  rozpatrywanej  sprawie.  W  szczególności 
postępowania  dotyczące  zarzutów  nieprzestrzegania  lub  naruszenia  prawa  autorskiego 
i prawa  własności  przemysłowej,  ze  względu  na  ich  zawiły  charakter  prawny  oraz  wymiar 
materialny dla uczelni, w których nie działają wydziały prawa, przedstawiają istotną trudność 
a ich rozstrzyganie łączy  się z koniecznością pozyskiwania zewnętrznych opinii prawnych. 
Dzięki  utworzeniu  Konwentu  rzeczników  takie  sprawy  będą  rozstrzygane  w  formie  opinii, 
stanowisk  oraz  pomocy  udzielanej  rzecznikom  dyscyplinarnym  uczelni,  co  powinno 
usprawnić i ujednolicić prowadzone w uczelniach postępowania. 
Doniosłe znaczenie będą miały także opinie, stanowiska i dokumenty dotyczące spraw 
niebędących  przedmiotem  postępowania  dyscyplinarnego,  a  dotyczące  dobrych  praktyk 
akademickich.  Materiały  te  powinny  być  pomocne  dla  środowiska  uczelnianego  jako 
– 5 – 
zbudowane  na  doświadczeniach  związanych  z  prowadzonymi  postępowaniami 
dyscyplinarnymi,  a  wskazujące  jak  rozstrzygać  i  jak  traktować  określone  działania 
i zachowania,  jakie  postawy  powinny  być  promowane,  jakim  powinien  towarzyszyć 
ostracyzm społeczny, a jakie powinny być narażone na sankcje karne. 
Biorąc  pod  uwagę  powyższe  w  niniejszym  projekcie  rozporządzenia  przewidziano,  że 
Konwent będzie działał na posiedzeniach, przy czym posiedzenia Konwentu będą odbywały 
się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 10 razy w roku. Pierwsze posiedzenie Konwentu 
zwoła  Minister  Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego.  Na  tym  posiedzeniu  Konwent  wybierze 
przewodniczącego  spośród  swoich  członków.  Kolejne  posiedzenia  będzie  zwoływał 
i prowadził  Przewodniczący  lub  upoważniony  przez  niego  członek  Konwentu,  zaś 
zawiadomienia  o  posiedzeniu  wraz  projektem  porządku  obrad  oraz  materiałami 
przeznaczonymi  do  rozpatrzenia  członkowie  Konwentu  otrzymają  nie  później  niż  na  7  dni 
przed dniem posiedzenia. Z posiedzeń Konwentu będzie sporządzany protokół, który będzie 
podpisywany przez przewodniczącego lub upoważnionego członka.  
W  sprawach  obejmujących  formułowanie  opinii  i  wniosków  w  sprawach,  które  nie 
stanowiąc przedmiotu postępowań dyscyplinarnych dotyczą dobrych praktyk w nauce i pracy 
akademickiej,  skierowanych  do  zaopiniowania  przez  ministra  oraz  obejmujących 
przygotowywanie dla uczelnianych komisji opinii w szczególnie skomplikowanych sprawach 
będących  przedmiotem  postępowania  dyscyplinarnego  przewodniczący  Konwentu  będzie 
wskazywał członka rozpoznającego i referującego sprawę, z uwzględnieniem równomiernego 
obciążenia  zadaniami  członków  Konwentu,  będzie  wskazywany  jest  przez 
Przewodniczącego.  Po  zapoznaniu  się  ze  sprawą  i  wyjaśnieniu  wszystkich  niezbędnych 
zagadnień,  przedstawi  on  na  posiedzeniu  Konwentu  prowadzoną  sprawę  oraz  zaproponuje 
sentencję opinii wraz z uzasadnieniem, które przedstawione będą Ministrowi. 
Przedstawiona  przez  referenta  opinia  oraz  uzasadnienie  będą  poddane  głosowaniu 
i przyjmowane zwykłą większością głosów.  W przypadku równej  liczby głosów  decydować 
będzie głos przewodniczącego Konwentu. 
Ponadto  zakłada  się,  że  przewodniczący  Konwentu  będzie  kierował  do  rzeczników 
dyscyplinarnych  w  uczelniach  opinie  i  wnioski  wydane  przez  Konwent,  w  szczególności 
dotyczące  dobrych  praktyk  w  nauce  i  szkolnictwie  wyższym,  a  także  pracy  nauczyciela 
akademickiego. Konwent będzie mógł zasięgać opinii rzeczników dyscyplinarnych w sprawie 
– 6 – 
projektów opinii dotyczących całego środowiska akademickiego, a także przyjmować tematy 
stanowiące przedmiot opinii wydawanych zgodnie z art. 145a ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy.   
W  projekcie  przewidziano, że przygotowywanie projektów dokumentów określających 
wskazywane  dobre  praktyki  będzie  realizowane  poprzez  przedstawianie  przez 
Przewodniczącego  Konwentu  do  akceptacji  Ministra  zaproponowanych  przez  członków 
Konwentu tematów istotnych z punktu widzenia ich doświadczeń i praktyki. Tematy te, po 
zaakceptowaniu  przez  Ministra  i  przyjęciu  przez  Konwent  przygotowanego  opracowania 
będą publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 
Rozporządzenie  nie  było  poprzedzone  innym  aktem  prawnym,  a  także  nie  istniał 
wcześniej Konwent rzeczników. 
Przewiduje  się,  że  rozporządzenie  wejdzie  w  życie  w  terminie  czternastu  dni  od  dnia 
ogłoszenia. 
Projekt  rozporządzenia  nie  zawiera  norm  krajowych  w  rozumieniu  rozporządzenia  Rady 
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), 
w związku z czym nie podlega obowiązkowi notyfikacji. 
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej 
Projektowane  rozporządzenie  stanowi  wyłączną  domenę  prawa  krajowego  i  nie  jest  objęte 
zakresem prawa Unii Europejskiej. 
 
 
 
– 7 – 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie 
Projektowane  rozporządzenie  oddziałuje  na  uczelniane  komisje  dyscyplinarne  oraz 
rzeczników  dyscyplinarnych,  a  pośrednio  także  na  podlegających  odpowiedzialności 
dyscyplinarnej nauczycieli akademickich. 
2. Konsultacje społeczne 
Projekt  rozporządzenia  został  przekazany  do  zaopiniowania  do  następujących  partnerów 
społecznych: 
1)  Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów, 
2)  Rada żłówna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 
3)  Polska Komisja Akredytacyjna, 
4)  Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 
5)  Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, 
6)  Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych, 
7)  Konferencja Episkopatu Polski, 
8)  Polska Akademia Nauk, 
9)  Rada żłówna Instytutów Badawczych, 
10)  Polska Akademia Umiejętności, 
11)  Komitet Polityki Naukowej, 
12)  Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych, 
13)  Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 
14)  Narodowe Centrum Nauki, 
15)  Rada Młodych Naukowców, 
16)  Krajowa Reprezentacja Doktorantów, 
17)  Parlament Studentów RP, 
18)  Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, 
19)  Niezależne Zrzeszenie Studentów, 
20)  Zrzeszenie Studentów Polskich, 
21)  Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, 
22)  Business Centre Club, 
23)  Związek Rzemiosła Polskiego, 
24)  Konfederacja Lewiatan, 
25)  Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, 
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: