eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2068
  • Data wpłynięcia: 2014-01-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240

2068

UZASADNIENIE 
 
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 25 ust. 6 
ustawy  z  dnia  26  stycznia  2007  r.  o  płatnościach  w  ramach  systemów  wsparcia 
bezpośredniego  (Dz.  U.  z  2012  r.  poz.  1164,  z  pó n.  zm.),  zgodnie  z  którym  minister 
właściwy  do  spraw  rolnictwa  określi,  w  drodze  rozporządzenia,  szczegółowe  wymagania, 
jakie  powinny  spełniać  wnioski  w  sprawach  dotyczących  płatności  obszarowych,  płatności 
cukrowej, płatności do pomidorów, płatności do krów i owiec, płatności do tytoniu, płatności 
niezwiązanej do tytoniu oraz płatności niezwiązanej do skrobi i zgody, o której mowa w art. 
28 ust. 1 ustawy, mając na względzie zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem 
tych  płatności  oraz  przepisy  Unii  źuropejskiej  regulujące  przyznawanie  płatności  w ramach 
systemów wsparcia bezpośredniego.  
Zaproponowane  w  niniejszym  projekcie  rozporządzenia  zmiany  są  konsekwencją 
zmian  w  ustawie  o  płatnościach  w  ramach  systemów  wsparcia  bezpośredniego 
wprowadzonych  ustawą  z  dnia  ….  (Dz.  U.  z  2014  r.  poz.  …),  której  uchwalenie  jest 
formalnym  wyrazem  decyzji  Polski  o  skorzystaniu  z  mo liwości  stosowania  przejściowego 
wsparcia  krajowego  w  sektorze  chmielu,  skrobi  ziemniaczanej  i  tytoniu  na  podstawie 
art. 133b rozporządzenia Rady (Wź) nr 73/2009  z dnia 19 stycznia 2009  r. ustanawiającego 
wspólne  zasady  dla  systemów  wsparcia  bezpośredniego  dla  rolników  w  ramach  wspólnej 
polityki  rolnej  i  ustanawiającego  określone  systemy  wsparcia  dla  rolników,  zmieniającego 
rozporządzenia (Wź) nr 1290/2005, (Wź) nr 247/2006, (Wź) nr 378/2007 oraz uchylającego 
rozporządzenie (Wź) nr 1782/2003 (Dz. Urz. Uź L 30 z 31.01.2009, str. 16, z pó n. zm.). 
Wskutek  tej  decyzji  pomoc  w  formie  przejściowego  wsparcia  krajowego  będzie 
kierowana  do  trzech  z  pięciu  dotychczas  wspieranych  w  ramach  płatności  krajowych 
sektorów.  Oznacza  to  konieczność  uchylenia  przepisów  określających  szczegółowe 
wymagania,  jakie  powinny  spełniać  wnioski  o  przyznanie  płatności,  odnoszące  się  do 
płatności uzupełniających w sektorach, które nie będą objęte pomocą krajową za 2014 r., tj.: 
  płatności  uzupełniającej  do  powierzchni  upraw  roślin  przeznaczonych  na  paszę, 
uprawianych na trwałych u ytkach zielonych (płatność zwierzęca), 
  płatności  uzupełniającej  do  powierzchni  upraw  innych  roślin  i  do  powierzchni 
gruntów ornych, na których nie jest prowadzona uprawa roślin (uzupełniająca płatność 
podstawowa). 
§ 2 projektu rozporządzenia przewiduje,  e rozporządzenie wchodzi w  ycie z dniem 
15  marca  2014  r.,  tj.  z  dniem,  w  którym  rozpoczyna  się  termin  składania  wniosków 
o przyznanie płatności za 2014 r. 
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej. 
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku 
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm 
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
Projekt  rozporządzenia  wraz  z  dokumentami  dotyczącymi  prac  nad  tym  projektem 
zostanie  zamieszczony  na  stronie  Biuletynu  Informacji  Publicznej  Ministerstwa  Rolnictwa 
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej 
w  procesie  stanowienia  prawa  (Dz.  U.  Nr  169,  poz.  1414,  z  pó n.  zm.),  oraz  na  stronie 
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. 
Projekt  rozporządzenia  zostanie  ujęty  w  wykazie  prac  legislacyjnych  Ministra 
Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 

 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
 
1.  Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie 
Uchylane przepisy dotyczą: 
  rolników,  którzy  w  poprzednich  latach  wnioskowali  o  uzupełniającą  płatność 
podstawową (beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 1,18 mln rolników), 
  rolników,  którzy  w  poprzednich  latach  wnioskowali  o  płatność  zwierzęcą 
(beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 0,51 mln rolników). 
 
2.  Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych 
Projekt  rozporządzenia  zostanie  uzgodniony  z  następującymi  organizacjami 
społecznymi: 
1)  Ogólnopolskim  Porozumieniem  Związków  Zawodowych  Rolników  i  Organizacji 
Rolniczych; 
2)  Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;  
3)  Niezale nym  Samorządnym  Związkiem  Zawodowym  Rolników  Indywidualnych 
,,Solidarność"; 
4)  Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”; 
5)  Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej; 
6)  Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”; 
7)  Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”; 
8)  Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych; 
9)  Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych; 
10)  Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników; 
11)  Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych; 
12)  Krajową Radą Izb Rolniczych; 
13)  Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego; 
14)  Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”; 
15)  Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych; 
16)  Żorum Związków Zawodowych; 
17)  Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „LźWIATAN”; 

 
18)  Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej; 
19)  Związkiem Rzemiosła Polskiego; 
20)  Business Centre Club; 
21)  Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”; 
22)   Krajową Radą Spółdzielczą; 
23)   Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych; 
24)   Radą żospodarki  ywnościowej; 
25)  Polskim Związkiem Ogrodniczym; 
26)  Polską Izbą Ogrodniczą; 
27)  Związkiem Sadowników RP; 
28)  Związkiem Sadowników Polskich; 
29)  Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych; 
30)  Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa; 
31)  Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie; 
32)  Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie; 
33)  Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie; 
34)  Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie; 
35)  Krajowym Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego; 
36)  Polskim Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego; 
37)  Krajowym  Związkiem  Stowarzyszeń  Producentów  Ziemniaków  Skrobiowych 
w Polsce; 
38)  Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej; 
39)  Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów; 
40)  Stowarzyszeniem  Producentów  Ziemniaków  Skrobiowych  przy  PPZ  S.A. 
w Niechlowie; 
41)  Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu; 
42)  Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile; 
43)  Stowarzyszeniem  Producentów  Ziemniaka  Skrobiowego  przy  PPZ  Trzemeszno  
Sp. z o. o.; 
44)  Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.; 
45)  Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego. 
 

 
3.  Wpływ  projektowanego  rozporządzenia  na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  na 
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego 
Projektowane  rozporządzenie  nie  będzie  miało  wpływu  na  sektor  finansów 
publicznych, w tym na bud et państwa. 
Stosowanie przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, skrobi 
ziemniaczanej  i  tytoniu  wynika  z  ustawy  o  płatnościach  w  ramach  systemów  wsparcia 
bezpośredniego,  a  poziom  tego  wsparcia  będzie  wynikał  z  rozporządzeń  w  sprawie  stawek 
płatności  w  tych  sektorach.  Projektowane  rozporządzenie  określa  szczegółowe  wymagania, 
jakie powinny spełniać wnioski o przyznanie płatności, a zatem nie spowoduje zwiększenia 
wydatków bud etu państwa. 
Projektowane  rozporządzenie  nie  spowoduje  zmniejszenia  dochodów  bud etu 
państwa. 
 
Projektowane  rozporządzenie  nie  będzie  miało  wpływu  na  bud ety  jednostek 
samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. 
 
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy 
Wejście w  ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy. 
 
5.  Wpływ  projektowanego  rozporządzenia  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
 
Wejście  w  ycie  projektowanego  rozporządzenia  nie  wpłynie  na  konkurencyjność 
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. 
 
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny 
 
Wejście  w  ycie  projektowanego  rozporządzenia  nie  wpłynie  na  sytuację  i  rozwój 
regionalny. 
 
 
01/50rch 

 
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 . 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: