Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 25 ust. 6
ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z pó n. zm.), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania,
jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności obszarowych, płatności
cukrowej, płatności do pomidorów, płatności do krów i owiec, płatności do tytoniu, płatności
niezwiązanej do tytoniu oraz płatności niezwiązanej do skrobi i zgody, o której mowa w art.
28 ust. 1 ustawy, mając na względzie zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem
tych płatności oraz przepisy Unii źuropejskiej regulujące przyznawanie płatności w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego.
Zaproponowane w niniejszym projekcie rozporządzenia zmiany są konsekwencją
zmian w ustawie o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
wprowadzonych ustawą z dnia …. (Dz. U. z 2014 r. poz. …), której uchwalenie jest
formalnym wyrazem decyzji Polski o skorzystaniu z mo liwości stosowania przejściowego
wsparcia krajowego w sektorze chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu na podstawie
art. 133b rozporządzenia Rady (Wź) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego
wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej
polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego
rozporządzenia (Wź) nr 1290/2005, (Wź) nr 247/2006, (Wź) nr 378/2007 oraz uchylającego
rozporządzenie (Wź) nr 1782/2003 (Dz. Urz. Uź L 30 z 31.01.2009, str. 16, z pó n. zm.).
Wskutek tej decyzji pomoc w formie przejściowego wsparcia krajowego będzie
kierowana do trzech z pięciu dotychczas wspieranych w ramach płatności krajowych
sektorów. Oznacza to konieczność uchylenia przepisów określających szczegółowe
wymagania, jakie powinny spełniać wnioski o przyznanie płatności, odnoszące się do
płatności uzupełniających w sektorach, które nie będą objęte pomocą krajową za 2014 r., tj.:
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę,
uprawianych na trwałych u ytkach zielonych (płatność zwierzęca),
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw innych roślin i do powierzchni
gruntów ornych, na których nie jest prowadzona uprawa roślin (uzupełniająca płatność
podstawowa).
§ 2 projektu rozporządzenia przewiduje, e rozporządzenie wchodzi w ycie z dniem
15 marca 2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków
o przyznanie płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Uchylane przepisy dotyczą:
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o uzupełniającą płatność
podstawową (beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 1,18 mln rolników),
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o płatność zwierzęcą
(beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 0,51 mln rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „LźWIATAN”;
3
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
32) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
33) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
34) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
35) Krajowym Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
36) Polskim Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
37) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
38) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
39) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
40) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
41) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
42) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
43) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
44) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.;
45) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
4
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na bud et państwa.
Stosowanie przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, skrobi
ziemniaczanej i tytoniu wynika z ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, a poziom tego wsparcia będzie wynikał z rozporządzeń w sprawie stawek
płatności w tych sektorach. Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe wymagania,
jakie powinny spełniać wnioski o przyznanie płatności, a zatem nie spowoduje zwiększenia
wydatków bud etu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek
samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
01/50rch
5
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 25 ust. 6
ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z pó n. zm.), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania,
jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności obszarowych, płatności
cukrowej, płatności do pomidorów, płatności do krów i owiec, płatności do tytoniu, płatności
niezwiązanej do tytoniu oraz płatności niezwiązanej do skrobi i zgody, o której mowa w art.
28 ust. 1 ustawy, mając na względzie zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem
tych płatności oraz przepisy Unii źuropejskiej regulujące przyznawanie płatności w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego.
Zaproponowane w niniejszym projekcie rozporządzenia zmiany są konsekwencją
zmian w ustawie o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
wprowadzonych ustawą z dnia …. (Dz. U. z 2014 r. poz. …), której uchwalenie jest
formalnym wyrazem decyzji Polski o skorzystaniu z mo liwości stosowania przejściowego
wsparcia krajowego w sektorze chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu na podstawie
art. 133b rozporządzenia Rady (Wź) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego
wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej
polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego
rozporządzenia (Wź) nr 1290/2005, (Wź) nr 247/2006, (Wź) nr 378/2007 oraz uchylającego
rozporządzenie (Wź) nr 1782/2003 (Dz. Urz. Uź L 30 z 31.01.2009, str. 16, z pó n. zm.).
Wskutek tej decyzji pomoc w formie przejściowego wsparcia krajowego będzie
kierowana do trzech z pięciu dotychczas wspieranych w ramach płatności krajowych
sektorów. Oznacza to konieczność uchylenia przepisów określających szczegółowe
wymagania, jakie powinny spełniać wnioski o przyznanie płatności, odnoszące się do
płatności uzupełniających w sektorach, które nie będą objęte pomocą krajową za 2014 r., tj.:
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę,
uprawianych na trwałych u ytkach zielonych (płatność zwierzęca),
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw innych roślin i do powierzchni
gruntów ornych, na których nie jest prowadzona uprawa roślin (uzupełniająca płatność
podstawowa).
§ 2 projektu rozporządzenia przewiduje, e rozporządzenie wchodzi w ycie z dniem
15 marca 2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków
o przyznanie płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Uchylane przepisy dotyczą:
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o uzupełniającą płatność
podstawową (beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 1,18 mln rolników),
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o płatność zwierzęcą
(beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 0,51 mln rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „LźWIATAN”;
3
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
32) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
33) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
34) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
35) Krajowym Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
36) Polskim Stowarzyszeniem Przemysłu Tytoniowego;
37) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
38) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
39) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
40) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
41) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
42) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
43) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
44) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.;
45) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
4
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na bud et państwa.
Stosowanie przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, skrobi
ziemniaczanej i tytoniu wynika z ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, a poziom tego wsparcia będzie wynikał z rozporządzeń w sprawie stawek
płatności w tych sektorach. Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe wymagania,
jakie powinny spełniać wnioski o przyznanie płatności, a zatem nie spowoduje zwiększenia
wydatków bud etu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek
samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
01/50rch
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2068
› Pobierz plik