Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I 1)
z dnia
zmieniaj ce rozporz dzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać
formularz wniosku umieszczany na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa
Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2011 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać formularz wniosku
umieszczany na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz. U. Nr 57, poz. 294 oraz z 2012 r. poz. 275), w § 1 w pkt 1 lit. f–h otrzymują brzmienie:
„f) jednolitej płatności obszarowej lub płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej „ustawą”, lub wsparcia specjalnego
przejmującemu gospodarstwo rolne w przypadku jego przekazania w rozumieniu
art. 82 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada
2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady
(WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania
rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz.
UE L 316 z 02.12.2009, str. 65),
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529, z 2013 r. poz. 311 oraz
z 2014 r. poz. …).
– 2 –
g) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku śmierci rolnika, która nastąpiła
w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych płatności lub tego wsparcia
do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,
h) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku rozwiązania albo
przekształcenia rolnika albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku
których zaistniało następstwo prawne, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa
w art. 22 ust. 1 ustawy, w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych
płatności lub tego wsparcia do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2014 r.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
6-01-dg
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 25 ust. 7
ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z pó n. zm.), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania,
jakie powinien spełniać formularz wniosku umieszczany na stronie internetowej Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, oraz szczegółowe warunki i tryb składania
wniosków za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w tym formatu pliku, w jakim będą dołączane do
wniosku kopie dokumentów w formie elektronicznej, mając na względzie identyfikację
rolnika oraz zabezpieczenie danych przed dostępem osób nieuprawnionych.
Zaproponowane w niniejszym projekcie rozporządzenia zmiany są konsekwencją
zmian w ustawie o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
wprowadzonych ustawą z dnia …. (Dz. U. z 2014 r. poz. …), której uchwalenie jest
formalnym wyrazem decyzji Polski o skorzystaniu z mo liwości stosowania przejściowego
wsparcia krajowego w sektorze chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu na podstawie
art. 133b rozporządzenia Rady (Wź) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego
wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej
polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego
rozporządzenia (Wź) nr 1290/2005, (Wź) nr 247/2006, (Wź) nr 378/2007 oraz uchylającego
rozporządzenie (Wź) nr 1782/2003 (Dz. Urz. Uź L 30 z 31.01.2009, str. 16, z pó n. zm.).
Wskutek tej decyzji pomoc w formie przejściowego wsparcia krajowego będzie
kierowana do trzech z pięciu dotychczas wspieranych w ramach płatności krajowych
sektorów. Oznacza to konieczność uchylenia przepisów określających szczegółowe
wymagania, jakie powinien spełniać formularz wniosku o przyznanie płatności umieszczany
na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odnoszące się do
płatności uzupełniających w sektorach, które nie będą objęte pomocą krajową za 2014 r., tj.:
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę,
uprawianych na trwałych u ytkach zielonych (płatność zwierzęca),
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw innych roślin i do powierzchni
gruntów ornych, na których nie jest prowadzona uprawa roślin (uzupełniająca płatność
podstawowa).
§ 2 projektu rozporządzenia przewiduje, e rozporządzenie wchodzi w ycie z dniem
15 marca 2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków
o przyznanie płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Uchylane przepisy dotyczą:
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o uzupełniającą płatność
podstawową (beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 1,18 mln rolników),
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o płatność zwierzęcą
(beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 0,51 mln rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „LźWIATAN”;
3
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I 1)
z dnia
zmieniaj ce rozporz dzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać
formularz wniosku umieszczany na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa
Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2011 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać formularz wniosku
umieszczany na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz. U. Nr 57, poz. 294 oraz z 2012 r. poz. 275), w § 1 w pkt 1 lit. f–h otrzymują brzmienie:
„f) jednolitej płatności obszarowej lub płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej „ustawą”, lub wsparcia specjalnego
przejmującemu gospodarstwo rolne w przypadku jego przekazania w rozumieniu
art. 82 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada
2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady
(WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania
rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz.
UE L 316 z 02.12.2009, str. 65),
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529, z 2013 r. poz. 311 oraz
z 2014 r. poz. …).
– 2 –
g) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku śmierci rolnika, która nastąpiła
w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych płatności lub tego wsparcia
do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,
h) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku rozwiązania albo
przekształcenia rolnika albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku
których zaistniało następstwo prawne, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa
w art. 22 ust. 1 ustawy, w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych
płatności lub tego wsparcia do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2014 r.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
6-01-dg
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 25 ust. 7
ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z pó n. zm.), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania,
jakie powinien spełniać formularz wniosku umieszczany na stronie internetowej Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, oraz szczegółowe warunki i tryb składania
wniosków za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w tym formatu pliku, w jakim będą dołączane do
wniosku kopie dokumentów w formie elektronicznej, mając na względzie identyfikację
rolnika oraz zabezpieczenie danych przed dostępem osób nieuprawnionych.
Zaproponowane w niniejszym projekcie rozporządzenia zmiany są konsekwencją
zmian w ustawie o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
wprowadzonych ustawą z dnia …. (Dz. U. z 2014 r. poz. …), której uchwalenie jest
formalnym wyrazem decyzji Polski o skorzystaniu z mo liwości stosowania przejściowego
wsparcia krajowego w sektorze chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu na podstawie
art. 133b rozporządzenia Rady (Wź) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego
wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej
polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego
rozporządzenia (Wź) nr 1290/2005, (Wź) nr 247/2006, (Wź) nr 378/2007 oraz uchylającego
rozporządzenie (Wź) nr 1782/2003 (Dz. Urz. Uź L 30 z 31.01.2009, str. 16, z pó n. zm.).
Wskutek tej decyzji pomoc w formie przejściowego wsparcia krajowego będzie
kierowana do trzech z pięciu dotychczas wspieranych w ramach płatności krajowych
sektorów. Oznacza to konieczność uchylenia przepisów określających szczegółowe
wymagania, jakie powinien spełniać formularz wniosku o przyznanie płatności umieszczany
na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odnoszące się do
płatności uzupełniających w sektorach, które nie będą objęte pomocą krajową za 2014 r., tj.:
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę,
uprawianych na trwałych u ytkach zielonych (płatność zwierzęca),
płatności uzupełniającej do powierzchni upraw innych roślin i do powierzchni
gruntów ornych, na których nie jest prowadzona uprawa roślin (uzupełniająca płatność
podstawowa).
§ 2 projektu rozporządzenia przewiduje, e rozporządzenie wchodzi w ycie z dniem
15 marca 2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków
o przyznanie płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Uchylane przepisy dotyczą:
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o uzupełniającą płatność
podstawową (beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 1,18 mln rolników),
rolników, którzy w poprzednich latach wnioskowali o płatność zwierzęcą
(beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest ok. 0,51 mln rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „LźWIATAN”;
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2068 › Pobierz plik