Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
ustalonego zgodnie z art. 3 rozporządzenia nr 1913/2006. Przepis ten dotyczy jednak tylko
płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów. Nie dotyczy
natomiast płatności uzupełniających.
Przepisy art. 37a ustawy o płatnościach, w brzmieniu obowiązującym przed
nowelizacją dotyczyły zmniejszania poszczególnych płatności (w tym uzupełniających).
Jednak, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r., do postępowań w sprawach
dotyczących płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej oraz
płatności do pomidorów wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną do dnia wejścia
w ycie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. stosuje się przepisy art. 37a ustawy o płatnościach
w nowym brzmieniu (niedotyczące płatności uzupełniających).
Płatności wypłacane są od dnia 1 grudnia roku, w którym został zło ony wniosek, do
dnia 30 czerwca kolejnego roku kalendarzowego (art. 29 ust. 2 rozporządzenia 73/2009).
W związku z tym, jak wynika z informacji przekazanych przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, w sprawach, w których miałyby zastosowanie przepisy § 6
rozporządzenia, decyzje zostaną wydane po wejściu w ycie niniejszych przepisów.
W § 7–9 projektu rozporządzenia ustanowiono szczegółowe warunki przyznawania
spadkobiercy, mał onkowi rolnika oraz przejmującemu gospodarstwo płatności oddzielnych,
tj.: oddzielnej płatności do owoców miękkich (§ 7 projektu rozporządzenia), płatności
cukrowej (§ 8 projektu rozporządzenia) i płatności do pomidorów (§ 9 projektu
rozporządzenia). Warunki te stanowią uszczegółowienie zasad określonych ustawie
o płatnościach. Wymienione przepisy projektu rozporządzenia określają przypadki, w których
konieczne jest wyra enie przez mał onka lub spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie
płatności oddzielnej rolnikowi, oraz ustanawiają zasady przyznawania płatności w przypadku
przekazania gospodarstwa. Przepisy te pozwalają na uniknięcie sytuacji, w której do
otrzymania płatności z danego tytułu uprawniony byłby więcej ni jeden podmiot.
W § 7 ust. 1-4 projektu rozporządzenia określono przypadki, w których konieczne jest
wyra enie przez mał onka lub spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie oddzielnej
płatności do owoców miękkich. Projektowane przepisy w tym zakresie są identyczne z tymi,
które zostały określone dla płatności niezwiązanej do chmielu i pozostałych rodzajów
płatności historycznych.
Zgodnie z § 7 ust. 5 projektu rozporządzenia, w przypadku gdy rolnik mógłby
dziedziczyć z ustawy przekazane gospodarstwo, a przekazanie gospodarstwa rolnego
8
nastąpiło w okresie od dnia zło enia wniosku o przyznanie oddzielnej płatności do owoców
miękkich do dnia doręczenia decyzji w sprawie przyznania tej płatności, do przyznawania
oddzielnej płatności do owoców miękkich stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1–5a
ustawy o płatnościach, tj. przepisy, które mają zastosowanie w odniesieniu do jednolitej
płatności obszarowej. Je eli przekazane gospodarstwo rolne jest przedmiotem
współposiadania, oddzielną płatność do owoców miękkich przyznaje się temu
współposiadaczowi, na którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę.
Stosownie do § 7 ust. 6 projektu rozporządzenia, w przypadku gdy przejmującym
gospodarstwo rolne jest mał onek rolnika, który mógłby dziedziczyć z ustawy przekazane
gospodarstwo, a przekazanie gospodarstwa rolnego nastąpiło w okresie od dnia zło enia
wniosku o przyznanie oddzielnej płatności do owoców miękkich do dnia 31 maja roku,
w którym został zło ony ten wniosek, przepisy art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3-5 ustawy
o płatnościach, dotyczące przejmującego gospodarstwo rolne, stosuje się odpowiednio do
rolnika będącego mał onkiem przejmującego gospodarstwo rolne. Je eli przekazane
gospodarstwo jest przedmiotem współposiadania, oddzielną płatność do owoców miękkich
przyznaje się temu ze współposiadaczy, który zawnioskował o tę płatność, o ile wszyscy
pozostali współposiadacze wyrazili na to pisemną zgodę. Natomiast, zgodnie z § 7 ust. 7
projektu rozporządzenia, w przypadku gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest mał onek
rolnika, który mógłby dziedziczyć z ustawy przekazane gospodarstwo, a przekazanie
gospodarstwa rolnego nastąpiło po dniu 31 maja roku, w którym został zło ony wniosek
o przyznanie oddzielnej płatności do owoców miękkich, płatność ta przysługuje
przekazującemu gospodarstwo rolne, je eli są spełnione warunki do jej przyznania.
Warunki przyznawania płatności spadkobiercy, mał onkowi rolnika oraz
przejmującemu gospodarstwo, identyczne z opisanymi wy ej warunkami odnoszącymi się do
oddzielnej płatności do owoców miękkich, określono dla płatności cukrowej (§ 8 projektu
rozporządzenia) oraz płatności do pomidorów (§ 9 projektu rozporządzenia).
§ 10–13 projektu rozporządzenia to przepisy odnoszące się do płatności realizowanych
w ramach wsparcia specjalnego: specjalnej płatności obszarowej do powierzchni upraw roślin
strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych (§ 10 projektu rozporządzenia), płatności
do krów i owiec (§ 11 projektu rozporządzenia) oraz płatności do surowca tytoniowego
(§ 12–13 projektu rozporządzenia).
9
§ 10 projektu rozporządzenia umo liwia przyznawanie specjalnej płatności
obszarowej do powierzchni upraw mieszanek roślin strączkowych i motylkowatych
drobnonasiennych, a w przypadku wyki siewnej – do powierzchni uprawy tej rośliny
w formie mieszanki z rośliną podporową. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie
potencjału tej płatności w realizacji celów środowiskowych, przy jednoczesnym
uwzględnieniu specyfiki uprawy wyki siewnej, która dla prawidłowego wzrostu wymaga
obecności rośliny podporowej.
§ 11 projektu rozporządzenia doprecyzowuje warunki przyznawania płatności do krów
i owiec określone w art. 7 ust. 2b pkt 2 ustawy o płatnościach, który stanowi, e płatności do
krów i owiec przysługują rolnikowi, który w dniu 31 maja danego roku posiada nie więcej ni
10 samic z gatunku bydło domowe lub nie mniej ni 10 samic z gatunku owca domowa, co
potwierdza wpis do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych prowadzony na podstawie
przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Projektowany przepis określa, e płatności do krów i owiec przysługują do zwierząt,
które zostały wpisane do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych, o którym mowa
w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, na podstawie zgłoszenia
dokonanego do dnia 7 czerwca roku, w którym zło ony został wniosek o przyznanie tych
płatności. Wymóg ten jest neutralny w stosunku do rolników dokonujących zgłoszeń
w terminach określonych w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, a jego
celem jest zapewnienie sprawnej realizacji wsparcia specjalnego do zwierząt. Warunkiem
sprawnej realizacji tego wsparcia jest posiadanie przez agencję płatniczą (Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) aktualnych informacji o stanie zwierząt na dzień
31 maja danego roku. Informacja ta jest wykorzystywana przez ministra właściwego do spraw
rolnictwa do określenia w drodze rozporządzenia, na podstawie upowa nienia zawartego
w art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o płatnościach, stawek płatności do krów i owiec, które
oblicza się jako iloraz kwoty środków przeznaczonych na dany rodzaj wsparcia i liczby
kwalifikujących się do tego wsparcia zwierząt. Znajomość stawek określonych
w rozporządzeniu jest z kolei konieczna dla rozpoczęcia przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa wydawania decyzji w sprawie przyznania płatności.
Proponowany przepis gwarantuje, e po określeniu stawek wsparcia specjalnego do
krów i owiec nie nastąpi przekroczenie kopert finansowych na skutek wzrostu liczby zwierząt
kwalifikujących się do płatności w sytuacji zgłaszania ich po terminie określonym
w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Dzięki temu nie będzie konieczne
10
coroczne wydzielanie z dostępnej koperty finansowej rezerwy na okoliczność wzrostu liczby
kwalifikujących się zwierząt, co skutkowałoby zmniejszeniem stawek płatności oraz
wiązałoby się z ryzykiem niepełnego wykorzystania koperty (w przypadku wydzielenia zbyt
wysokiej rezerwy) lub przekroczenia koperty (gdy wydzielona rezerwa byłaby zbyt niska).
§ 12 projektu rozporządzenia umo liwia przyznanie wsparcia specjalnego do tytoniu
z tytułu ilości surowca tytoniowego dostarczonego na podstawie umowy na uprawę tytoniu
lub umowy kontraktacji zawartej z mał onkiem rolnika wnioskującego o płatność.
Z kolei § 13 projektu rozporządzenia określa, do której części tytoniu przysługuje
płatność do surowca tytoniowego w przypadku, gdy łączna masa dostarczonego surowca
tytoniowego przekracza ilość wskazaną w umowie na uprawę tytoniu lub umowie
kontraktacji. Płatność przysługuje wówczas do proporcjonalnie pomniejszonej ilości surowca
w poszczególnych partiach – tak, aby łączna ilość surowca objętego płatnością była równa
ilości zakontraktowanej, bo tylko tytoń objęty umową kwalifikuje się do płatności. Oznacza
to, e płatność będzie przyznawana do ilości dostarczonej w poszczególnych partiach surowca
tytoniowego pomno onej przez współczynnik wyra ający się stosunkiem ilości surowca
wynikającej z umowy do ilości wskazanej w zaświadczeniach wydawanych przez dyrektora
oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego, które potwierdzają spełnianie wymagań
jakościowych.
Podejście takie zapewnia, e kolejność dostawy poszczególnych partii tytoniu nie
będzie miała przeło enia na wysokość przyznanego wsparcia. Zaświadczenia będą wydawane
dla wszystkich partii surowca tytoniowego spełniającego wymogi jakościowe, a nie tylko do
ilości tytoniu, która będzie objęta płatnością. W przypadku przekroczenia ilości wskazanej
w umowie na uprawę lub umowie kontraktacji, płatność zostanie przyznana do odpowiednio
skorygowanych ilości tytoniu w poszczególnych partiach. Dzięki temu nie będzie
konieczności fizycznego wydzielania partii tak, aby łączna ilość tytoniu wskazanego
w zaświadczeniach dokładnie odpowiadała ilości zakontraktowanego tytoniu.
Zgodnie z § 14 projektu rozporządzenia, w przypadku dokonywania redukcji płatności
w związku z zastosowaniem dyscypliny finansowej przewidzianej w art. 11 rozporządzenia
nr 73/2009 poszczególne rodzaje płatności pomniejszane są proporcjonalnie do swojego
udziału w całkowitej kwocie płatności podlegających redukcji z tytułu dyscypliny finansowej.
Art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2009 wprowadza wymóg, e kwoty przeznaczone
na finansowanie wydatków związanych z rynkiem i płatności bezpośrednich w ramach
11
Wspólnej Polityki Rolnej będą mieściły się w określonych pułapach rocznych. Stosownie do
art. 11 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2009, przepis ten nie ma zastosowania w nowym państwie
członkowskim, jeśli państwo to nie osiągnęło pełnego poziomu płatności. Z uwagi na fakt, e
– zgodnie z harmonogramem przyrostów płatności przewidzianym w art. 121 rozporządzenia
nr 73/2009 – poziom płatności za 2013 r. w Polsce zrównał się z poziomem płatności
stosowanym w państwach Uź-15, § 14 projektu rozporządzenia określa sposób dokonywania
redukcji płatności w związku z dyscypliną finansową.
Nale y zaznaczyć, e korekta płatności unijnych wynikająca z dyscypliny finansowej
to mechanizm ustanowiony w rozporządzeniu nr 73/2009, zatem obowiązek stosowania tej
korekty wynika z przepisów unijnych. § 14 projektu rozporządzenia określa jedynie sposób
redukcji płatności unijnych – poszczególne rodzaje tych płatności pomniejszane są
proporcjonalnie do swojego udziału w całkowitej kwocie płatności podlegającej
zmniejszeniu.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w ycie z dniem 15 marca
2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków o przyznanie
płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
12
płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów. Nie dotyczy
natomiast płatności uzupełniających.
Przepisy art. 37a ustawy o płatnościach, w brzmieniu obowiązującym przed
nowelizacją dotyczyły zmniejszania poszczególnych płatności (w tym uzupełniających).
Jednak, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r., do postępowań w sprawach
dotyczących płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej oraz
płatności do pomidorów wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną do dnia wejścia
w ycie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. stosuje się przepisy art. 37a ustawy o płatnościach
w nowym brzmieniu (niedotyczące płatności uzupełniających).
Płatności wypłacane są od dnia 1 grudnia roku, w którym został zło ony wniosek, do
dnia 30 czerwca kolejnego roku kalendarzowego (art. 29 ust. 2 rozporządzenia 73/2009).
W związku z tym, jak wynika z informacji przekazanych przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, w sprawach, w których miałyby zastosowanie przepisy § 6
rozporządzenia, decyzje zostaną wydane po wejściu w ycie niniejszych przepisów.
W § 7–9 projektu rozporządzenia ustanowiono szczegółowe warunki przyznawania
spadkobiercy, mał onkowi rolnika oraz przejmującemu gospodarstwo płatności oddzielnych,
tj.: oddzielnej płatności do owoców miękkich (§ 7 projektu rozporządzenia), płatności
cukrowej (§ 8 projektu rozporządzenia) i płatności do pomidorów (§ 9 projektu
rozporządzenia). Warunki te stanowią uszczegółowienie zasad określonych ustawie
o płatnościach. Wymienione przepisy projektu rozporządzenia określają przypadki, w których
konieczne jest wyra enie przez mał onka lub spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie
płatności oddzielnej rolnikowi, oraz ustanawiają zasady przyznawania płatności w przypadku
przekazania gospodarstwa. Przepisy te pozwalają na uniknięcie sytuacji, w której do
otrzymania płatności z danego tytułu uprawniony byłby więcej ni jeden podmiot.
W § 7 ust. 1-4 projektu rozporządzenia określono przypadki, w których konieczne jest
wyra enie przez mał onka lub spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie oddzielnej
płatności do owoców miękkich. Projektowane przepisy w tym zakresie są identyczne z tymi,
które zostały określone dla płatności niezwiązanej do chmielu i pozostałych rodzajów
płatności historycznych.
Zgodnie z § 7 ust. 5 projektu rozporządzenia, w przypadku gdy rolnik mógłby
dziedziczyć z ustawy przekazane gospodarstwo, a przekazanie gospodarstwa rolnego
8
nastąpiło w okresie od dnia zło enia wniosku o przyznanie oddzielnej płatności do owoców
miękkich do dnia doręczenia decyzji w sprawie przyznania tej płatności, do przyznawania
oddzielnej płatności do owoców miękkich stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1–5a
ustawy o płatnościach, tj. przepisy, które mają zastosowanie w odniesieniu do jednolitej
płatności obszarowej. Je eli przekazane gospodarstwo rolne jest przedmiotem
współposiadania, oddzielną płatność do owoców miękkich przyznaje się temu
współposiadaczowi, na którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę.
Stosownie do § 7 ust. 6 projektu rozporządzenia, w przypadku gdy przejmującym
gospodarstwo rolne jest mał onek rolnika, który mógłby dziedziczyć z ustawy przekazane
gospodarstwo, a przekazanie gospodarstwa rolnego nastąpiło w okresie od dnia zło enia
wniosku o przyznanie oddzielnej płatności do owoców miękkich do dnia 31 maja roku,
w którym został zło ony ten wniosek, przepisy art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3-5 ustawy
o płatnościach, dotyczące przejmującego gospodarstwo rolne, stosuje się odpowiednio do
rolnika będącego mał onkiem przejmującego gospodarstwo rolne. Je eli przekazane
gospodarstwo jest przedmiotem współposiadania, oddzielną płatność do owoców miękkich
przyznaje się temu ze współposiadaczy, który zawnioskował o tę płatność, o ile wszyscy
pozostali współposiadacze wyrazili na to pisemną zgodę. Natomiast, zgodnie z § 7 ust. 7
projektu rozporządzenia, w przypadku gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest mał onek
rolnika, który mógłby dziedziczyć z ustawy przekazane gospodarstwo, a przekazanie
gospodarstwa rolnego nastąpiło po dniu 31 maja roku, w którym został zło ony wniosek
o przyznanie oddzielnej płatności do owoców miękkich, płatność ta przysługuje
przekazującemu gospodarstwo rolne, je eli są spełnione warunki do jej przyznania.
Warunki przyznawania płatności spadkobiercy, mał onkowi rolnika oraz
przejmującemu gospodarstwo, identyczne z opisanymi wy ej warunkami odnoszącymi się do
oddzielnej płatności do owoców miękkich, określono dla płatności cukrowej (§ 8 projektu
rozporządzenia) oraz płatności do pomidorów (§ 9 projektu rozporządzenia).
§ 10–13 projektu rozporządzenia to przepisy odnoszące się do płatności realizowanych
w ramach wsparcia specjalnego: specjalnej płatności obszarowej do powierzchni upraw roślin
strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych (§ 10 projektu rozporządzenia), płatności
do krów i owiec (§ 11 projektu rozporządzenia) oraz płatności do surowca tytoniowego
(§ 12–13 projektu rozporządzenia).
9
§ 10 projektu rozporządzenia umo liwia przyznawanie specjalnej płatności
obszarowej do powierzchni upraw mieszanek roślin strączkowych i motylkowatych
drobnonasiennych, a w przypadku wyki siewnej – do powierzchni uprawy tej rośliny
w formie mieszanki z rośliną podporową. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie
potencjału tej płatności w realizacji celów środowiskowych, przy jednoczesnym
uwzględnieniu specyfiki uprawy wyki siewnej, która dla prawidłowego wzrostu wymaga
obecności rośliny podporowej.
§ 11 projektu rozporządzenia doprecyzowuje warunki przyznawania płatności do krów
i owiec określone w art. 7 ust. 2b pkt 2 ustawy o płatnościach, który stanowi, e płatności do
krów i owiec przysługują rolnikowi, który w dniu 31 maja danego roku posiada nie więcej ni
10 samic z gatunku bydło domowe lub nie mniej ni 10 samic z gatunku owca domowa, co
potwierdza wpis do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych prowadzony na podstawie
przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Projektowany przepis określa, e płatności do krów i owiec przysługują do zwierząt,
które zostały wpisane do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych, o którym mowa
w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, na podstawie zgłoszenia
dokonanego do dnia 7 czerwca roku, w którym zło ony został wniosek o przyznanie tych
płatności. Wymóg ten jest neutralny w stosunku do rolników dokonujących zgłoszeń
w terminach określonych w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, a jego
celem jest zapewnienie sprawnej realizacji wsparcia specjalnego do zwierząt. Warunkiem
sprawnej realizacji tego wsparcia jest posiadanie przez agencję płatniczą (Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) aktualnych informacji o stanie zwierząt na dzień
31 maja danego roku. Informacja ta jest wykorzystywana przez ministra właściwego do spraw
rolnictwa do określenia w drodze rozporządzenia, na podstawie upowa nienia zawartego
w art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o płatnościach, stawek płatności do krów i owiec, które
oblicza się jako iloraz kwoty środków przeznaczonych na dany rodzaj wsparcia i liczby
kwalifikujących się do tego wsparcia zwierząt. Znajomość stawek określonych
w rozporządzeniu jest z kolei konieczna dla rozpoczęcia przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa wydawania decyzji w sprawie przyznania płatności.
Proponowany przepis gwarantuje, e po określeniu stawek wsparcia specjalnego do
krów i owiec nie nastąpi przekroczenie kopert finansowych na skutek wzrostu liczby zwierząt
kwalifikujących się do płatności w sytuacji zgłaszania ich po terminie określonym
w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Dzięki temu nie będzie konieczne
10
coroczne wydzielanie z dostępnej koperty finansowej rezerwy na okoliczność wzrostu liczby
kwalifikujących się zwierząt, co skutkowałoby zmniejszeniem stawek płatności oraz
wiązałoby się z ryzykiem niepełnego wykorzystania koperty (w przypadku wydzielenia zbyt
wysokiej rezerwy) lub przekroczenia koperty (gdy wydzielona rezerwa byłaby zbyt niska).
§ 12 projektu rozporządzenia umo liwia przyznanie wsparcia specjalnego do tytoniu
z tytułu ilości surowca tytoniowego dostarczonego na podstawie umowy na uprawę tytoniu
lub umowy kontraktacji zawartej z mał onkiem rolnika wnioskującego o płatność.
Z kolei § 13 projektu rozporządzenia określa, do której części tytoniu przysługuje
płatność do surowca tytoniowego w przypadku, gdy łączna masa dostarczonego surowca
tytoniowego przekracza ilość wskazaną w umowie na uprawę tytoniu lub umowie
kontraktacji. Płatność przysługuje wówczas do proporcjonalnie pomniejszonej ilości surowca
w poszczególnych partiach – tak, aby łączna ilość surowca objętego płatnością była równa
ilości zakontraktowanej, bo tylko tytoń objęty umową kwalifikuje się do płatności. Oznacza
to, e płatność będzie przyznawana do ilości dostarczonej w poszczególnych partiach surowca
tytoniowego pomno onej przez współczynnik wyra ający się stosunkiem ilości surowca
wynikającej z umowy do ilości wskazanej w zaświadczeniach wydawanych przez dyrektora
oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego, które potwierdzają spełnianie wymagań
jakościowych.
Podejście takie zapewnia, e kolejność dostawy poszczególnych partii tytoniu nie
będzie miała przeło enia na wysokość przyznanego wsparcia. Zaświadczenia będą wydawane
dla wszystkich partii surowca tytoniowego spełniającego wymogi jakościowe, a nie tylko do
ilości tytoniu, która będzie objęta płatnością. W przypadku przekroczenia ilości wskazanej
w umowie na uprawę lub umowie kontraktacji, płatność zostanie przyznana do odpowiednio
skorygowanych ilości tytoniu w poszczególnych partiach. Dzięki temu nie będzie
konieczności fizycznego wydzielania partii tak, aby łączna ilość tytoniu wskazanego
w zaświadczeniach dokładnie odpowiadała ilości zakontraktowanego tytoniu.
Zgodnie z § 14 projektu rozporządzenia, w przypadku dokonywania redukcji płatności
w związku z zastosowaniem dyscypliny finansowej przewidzianej w art. 11 rozporządzenia
nr 73/2009 poszczególne rodzaje płatności pomniejszane są proporcjonalnie do swojego
udziału w całkowitej kwocie płatności podlegających redukcji z tytułu dyscypliny finansowej.
Art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2009 wprowadza wymóg, e kwoty przeznaczone
na finansowanie wydatków związanych z rynkiem i płatności bezpośrednich w ramach
11
Wspólnej Polityki Rolnej będą mieściły się w określonych pułapach rocznych. Stosownie do
art. 11 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2009, przepis ten nie ma zastosowania w nowym państwie
członkowskim, jeśli państwo to nie osiągnęło pełnego poziomu płatności. Z uwagi na fakt, e
– zgodnie z harmonogramem przyrostów płatności przewidzianym w art. 121 rozporządzenia
nr 73/2009 – poziom płatności za 2013 r. w Polsce zrównał się z poziomem płatności
stosowanym w państwach Uź-15, § 14 projektu rozporządzenia określa sposób dokonywania
redukcji płatności w związku z dyscypliną finansową.
Nale y zaznaczyć, e korekta płatności unijnych wynikająca z dyscypliny finansowej
to mechanizm ustanowiony w rozporządzeniu nr 73/2009, zatem obowiązek stosowania tej
korekty wynika z przepisów unijnych. § 14 projektu rozporządzenia określa jedynie sposób
redukcji płatności unijnych – poszczególne rodzaje tych płatności pomniejszane są
proporcjonalnie do swojego udziału w całkowitej kwocie płatności podlegającej
zmniejszeniu.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w ycie z dniem 15 marca
2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków o przyznanie
płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2068
› Pobierz plik