Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
spraw rolnictwa do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów roślin objętych płatnością
uzupełniającą w sektorze I i w sektorze upraw paszowych na trwałych u ytkach zielonych.
W § 2–4 projektu rozporządzenia ustanowiono szczegółowe warunki i tryb
przyznawania oraz wypłaty płatności uzupełniających, tj.: płatności niezwiązanej do chmielu,
płatności niezwiązanej do tytoniu i płatności niezwiązanej do skrobi, mając na względzie, e
zgodnie z art. 133b ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009 warunki przyznania przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z tymi, które obowiązywały w odniesieniu do
przyznawania płatności na podstawie art. 132 lub 133a rozporządzenia nr 73/2009 w roku
2013, z wyjątkiem zmniejszeń wynikających z zastosowania art. 132 ust. 2 rozporządzenia nr
73/2009 w związku z art. 7 i 10 tego rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia, płatność niezwiązana do chmielu
przysługuje rolnikowi (nawet jeśli on sam nie był beneficjentem płatności do powierzchni
uprawy chmielu za 2006 r.) w związku z przyznaniem płatności do powierzchni uprawy
chmielu za 2006 r. jego mał onkowi, spadkodawcy, spadkodawcy jego mał onka,
poprzednikowi, który uległ rozwiązaniu albo przekształceniu albo wystąpiło inne,
z wyłączeniem śmierci, zdarzenie prawne, w wyniku którego zaistniało następstwo prawne,
lub przekazującemu gospodarstwo rolne w związku z wypłacaną rentą strukturalną, emeryturą
albo rentą rolniczą z ubezpieczenia społecznego rolników, je eli rolnik lub jego mał onek
mógłby dziedziczyć przekazane gospodarstwo rolne z ustawy. Jest to przepis analogiczny do
przepisów art. 24 ust. 1a, art. 24a ust. 2 oraz art. 24aa ust. 2 ustawy o płatnościach, które
określają warunki przyznawania płatności oddzielnych (odpowiednio płatności cukrowej,
płatności do pomidorów i oddzielnej płatności do owoców miękkich).
§ 2 ust. 2 projektu rozporządzenia przewiduje, e w przypadku, gdy rolnik sam
równie był beneficjentem płatności do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., płatność
niezwiązana do chmielu przysługuje temu rolnikowi do sumy powierzchni, do których
płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. została przyznana temu
rolnikowi oraz jego mał onkowi, spadkodawcy, poprzednikowi lub przekazującemu
gospodarstwo rolne.
W § 2 ust. 3–6 projektu rozporządzenia określono przypadki, w których konieczne jest
wyra enie przez mał onka lub spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie płatności
niezwiązanej do chmielu. Są one identyczne z tymi, które zostały określone dla pozostałych
płatności uzupełniających, jak równie dla płatności oddzielnych, dzięki czemu zapewnione
3
jest jednolite podejście w odniesieniu do wszystkich rodzajów płatności historycznych.
Projektowane przepisy pozwalają zapobiec sytuacji, w której do otrzymania płatności
z danego tytułu uprawniony byłby więcej ni jeden podmiot.
Specyfika płatności historycznych, do których nale ą płatności uzupełniające
(płatność niezwiązana do chmielu, płatność niezwiązana do tytoniu, płatność niezwiązana do
skrobi) oraz płatności oddzielne (oddzielna płatność do owoców miękkich, płatność cukrowa,
płatność do pomidorów) polega na tym, e przyznanie wsparcia uzale nione jest od
prowadzenia produkcji w okresie referencyjnym, a wysokość pomocy jest proporcjonalna do
powierzchni uprawy albo wielkości produkcji z okresu referencyjnego. Wynika z tego
konieczność ustanowienia podstaw prawnych dla przyznawania tych płatności spadkobiercy,
mał onkowi rolnika, następcy prawnemu i przejmującemu gospodarstwo.
Zgodnie z § 2 ust. 3 projektu rozporządzenia, w przypadku, gdy o płatność
niezwiązaną do chmielu wnioskuje mał onek rolnika, któremu przyznano płatność
uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., płatność ta przysługuje
wnioskodawcy, je eli mał onkowie pozostawali w związku mał eńskim w dniu zło enia
wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu, a mał onek nieskładający wniosku
o przyznanie płatności wyraził na to pisemną zgodę.
Stosownie do § 2 ust. 4 projektu rozporządzenia, w przypadku, gdy o płatność
niezwiązaną do chmielu wnioskuje spadkobiorca rolnika, któremu przyznano płatność
uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., a do spadku uprawnieni są zarówno
rolnik wnioskujący o płatność niezwiązaną do chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność
przyznaje się wnioskodawcy pod warunkiem, e pozostali spadkobiercy wyrazili na to
pisemną zgodę. Podobnie, je eli do spadku jest uprawniony mał onek rolnika wnioskującego
o płatność niezwiązaną do chmielu, wymagana jest pisemna zgoda tego mał onka. Je eli do
spadku są uprawnieni zarówno mał onek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do
chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność przyznaje się wnioskodawcy, je eli wszyscy
spadkobiercy wyrazili na to pisemną zgodę.
W przypadku, gdy do spadku, oprócz rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną
do chmielu, są uprawnieni inni spadkobiercy lub jego mał onek, przyznanie płatności
niezwiązanej do chmielu wymaga zatem pisemnej zgody pozostałych osób uprawnionych do
spadku, chyba e w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej
do chmielu przeszło na rolnika wnioskującego o tę płatność (§ 2 ust. 5 projektu
4
rozporządzenia). Je eli do spadku uprawnieni są, poza mał onkiem rolnika, równie inni
spadkobiercy, jednak e w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności
niezwiązanej do chmielu przeszło na mał onka rolnika wnioskującego o przyznanie tej
płatności, pisemną zgodę wyra a jedynie ten mał onek (§ 2 ust. 6 projektu rozporządzenia).
W przypadku, gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest rolnik wnioskujący
o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu albo jego mał onek, przekazującemu
gospodarstwo rolne płatność ta nie przysługuje (odpowiednio § 2 ust. 7 pkt 1 i § 2 ust. 8 pkt 1
projektu rozporządzenia). Je eli przekazane gospodarstwo rolne jest przedmiotem
współposiadania, płatność niezwiązaną do chmielu przyznaje się temu współposiadaczowi, na
którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę (§ 2 ust. 7 pkt 2 i § 2 ust. 8 pkt 2
projektu rozporządzenia).
Zgodnie z § 2 ust. 9 projektu rozporządzenia, w przypadku przekazania gospodarstwa
rolnego w terminie do dnia 31 maja roku zło enia wniosku o przyznanie płatności, płatność
niezwiązana do chmielu, o którą ubiegał się przekazujący, jest przyznawana przejmującemu
gospodarstwo, niezale nie od tego, czy spełnia warunki jej przyznania.
§ 3 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3–4 oraz § 4 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3–4 projektu
rozporządzenia określają przypadki, w których konieczne jest wyra enie przez mał onka lub
spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu oraz
płatności niezwiązanej do skrobi. Projektowane przepisy w tym zakresie są identyczne z tymi,
które zostały określone dla płatności niezwiązanej do chmielu i pozostałych rodzajów
płatności historycznych.
W odniesieniu do płatności niezwiązanej do tytoniu oraz płatności niezwiązanej do
skrobi (odpowiednio § 3 ust. 2 pkt 2 oraz § 4 ust. 2 pkt 2 projektu rozporządzenia) konieczne
jest ustanowienie przepisów regulujących sposób postępowania w sytuacji, gdy nabyte
gospodarstwo jest przedmiotem zapisu windykacyjnego. Uregulowanie to jest mo liwe
w stosunku do tych dwóch form wsparcia, gdy przepisy ustawy o płatnościach (art. 24ab
ust. 2 pkt 2 oraz art. 24ac ust. 2 pkt 2) jednoznacznie wskazują, e płatności te mogą zostać
przyznane rolnikowi lub jego mał onkowi, który odziedziczył gospodarstwo. Nie występują
więc w tym przypadku wątpliwości co do tego, co miałoby być przedmiotem zapisu
windykacyjnego. Analogiczne podejście nie mo e być zastosowane w stosunku do
pozostałych rodzajów płatności, gdy w ich przypadku wsparcie przyznawane jest
spadkobiercom, bez względu na to, co jest przedmiotem spadkobrania.
5
Ponadto uregulowano tryb ubiegania się o przyznanie płatności niezwiązanej do
tytoniu oraz płatności niezwiązanej do skrobi przez nabywcę gospodarstwa rolnego
w zale ności od terminu nabycia gospodarstwa. W przypadku nabycia gospodarstwa
w okresie od dnia zło enia wniosku o przyznanie płatności do dnia 31 maja roku, w którym
ten wniosek został zło ony, wniosek jest składany przez nabywcę w terminie do dnia
30 czerwca tego samego roku (§ 3 ust. 5 pkt 1 i ust. 7 pkt 1 oraz § 4 ust. 5 pkt 1 i ust. 7 pkt 1
projektu rozporządzenia). Jest to zatem takie samo rozwiązanie, jakie jest stosowane
w odniesieniu do innych rodzajów płatności. Natomiast w przypadku, gdy zbycie
gospodarstwa nastąpiło w okresie od dnia 1 czerwca roku zło enia wniosku o przyznanie
płatności niezwiązanej do tytoniu lub płatności niezwiązanej do skrobi do dnia wydania
decyzji w sprawie przyznania płatności – z uwagi na przepisy art. 24ab ust. 3 oraz art. 24ac
ust. 3 ustawy o płatnościach, które stanowią, e płatność nie przysługuje zbywcy (a więc
inaczej ni ma to miejsce w przypadku innych rodzajów płatności) – płatność jest
przyznawana nabywcy na wniosek zło ony w terminie 14 dni od dnia nabycia gospodarstwa
rolnego (§ 3 ust. 5 pkt 2 i ust. 7 pkt 2 oraz § 4 ust. 5 pkt 2 i ust. 7 pkt 2 projektu
rozporządzenia).
Nale y zaznaczyć, e w przypadku nabycia gospodarstwa rolnego, płatność
niezwiązaną do tytoniu i płatność niezwiązaną do skrobi nale y przyznać nabywcy
gospodarstwa (lub jego mał onkowi) niezale nie od spełniania warunków do przyznania
jednolitej płatności obszarowej. Wynika to z odmiennego, w porównaniu do innych rodzajów
płatności, unormowania zasad przyznawania tych płatności w przypadku zbycia
gospodarstwa. Zgodnie z art. 24ab ust. 3 oraz art. 24ac ust. 3 ustawy o płatnościach, płatności
te nie są przyznawane zbywcy (lecz nabywcy) niezale nie od terminu przekazania
gospodarstwa (a więc inaczej ni w przypadku pozostałych rodzajów płatności, gdzie sposób
postępowania jest zró nicowany w zale ności od tego, czy zbycie zostało dokonane przed,
czy po 31 maja roku składania wniosku). Nie jest zatem mo liwe, aby nabywca spełniał
warunek do przyznania jednolitej płatności obszarowej, jakim jest posiadanie gruntów
rolnych w dniu 31 maja roku składania wniosku, je eli zbycie nastąpiło po tym terminie.
Ponadto wprowadza się przepisy umo liwiające przyznanie płatności niezwiązanej do
tytoniu oraz płatności niezwiązanej do skrobi (odpowiednio § 3 ust. 11 oraz § 4 ust. 11
projektu rozporządzenia) równie w przypadku, gdy w dniu 14 marca 2012 r. do
odpowiedniego rejestru podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności niezwiązanej
był wpisany zarówno rolnik wnioskujący o tę płatność jak i mał onek tego rolnika lub
6
spadkodawca lub zbywca gospodarstwa rolnego. Wówczas płatność niezwiązana przysługuje
do sumy indywidualnej ilości referencyjnej określonej dla rolnika wnioskującego o płatność
oraz indywidualnej ilości referencyjnej określonej dla jego mał onka, spadkodawcy lub
zbywcy gospodarstwa.
§ 5–6 projektu rozporządzenia to regulacje wspólne dla wszystkich rodzajów płatności
uzupełniających.
Mając na względzie art. 93 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009 z dnia
29 pa dziernika 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia
Rady (Wź) nr 73/2009 w odniesieniu do systemów wsparcia dla rolników, ustanowionych
w jego tytułach IV i V (Dz. Urz. Uź L 316 z 02.12.2009, str. 27, z pó n. zm.), zgodnie z
którym nowe państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki kontroli celem
zapewnienia spełnienia warunków przyznawania przejściowego wsparcia krajowego, w § 5
projektu rozporządzenia proponuje się, aby do przyznawania płatności uzupełniającej
zastosowanie miały odpowiednio niektóre przepisy rozporządzenia Komisji (Wź)
nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania
rozporządzenia Rady (Wź) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji
oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego dla rolników przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz
wdra ania rozporządzenia Rady (Wź) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz. Uź L 316
z 02.12.2009, str. 65, z pó n. zm.).
W odniesieniu do płatności uzupełniających przyznawanych za 2008 r., proponuje się,
aby zmniejszenia lub wykluczenia, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia
nr 73/2009, nie miały zastosowania do płatności uzupełniających, je eli zmniejszenia lub
wykluczenia nie zastosuje się do płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do
pomidorów, na podstawie art. 37a ustawy o płatnościach (§ 6 projektu rozporządzenia).
Zgodnie z art. 37a ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z 2009 r. Nr 20, poz. 105), zmniejszenia lub wykluczenia, o których mowa w art. 6
ust. 3 rozporządzenia nr 1782/2003, nie stosuje się, je eli to zmniejszenie albo wykluczenie
wynosi nie więcej ni równowartość kwoty 100 euro przeliczonej na złote według kursu euro
7
uzupełniającą w sektorze I i w sektorze upraw paszowych na trwałych u ytkach zielonych.
W § 2–4 projektu rozporządzenia ustanowiono szczegółowe warunki i tryb
przyznawania oraz wypłaty płatności uzupełniających, tj.: płatności niezwiązanej do chmielu,
płatności niezwiązanej do tytoniu i płatności niezwiązanej do skrobi, mając na względzie, e
zgodnie z art. 133b ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009 warunki przyznania przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z tymi, które obowiązywały w odniesieniu do
przyznawania płatności na podstawie art. 132 lub 133a rozporządzenia nr 73/2009 w roku
2013, z wyjątkiem zmniejszeń wynikających z zastosowania art. 132 ust. 2 rozporządzenia nr
73/2009 w związku z art. 7 i 10 tego rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia, płatność niezwiązana do chmielu
przysługuje rolnikowi (nawet jeśli on sam nie był beneficjentem płatności do powierzchni
uprawy chmielu za 2006 r.) w związku z przyznaniem płatności do powierzchni uprawy
chmielu za 2006 r. jego mał onkowi, spadkodawcy, spadkodawcy jego mał onka,
poprzednikowi, który uległ rozwiązaniu albo przekształceniu albo wystąpiło inne,
z wyłączeniem śmierci, zdarzenie prawne, w wyniku którego zaistniało następstwo prawne,
lub przekazującemu gospodarstwo rolne w związku z wypłacaną rentą strukturalną, emeryturą
albo rentą rolniczą z ubezpieczenia społecznego rolników, je eli rolnik lub jego mał onek
mógłby dziedziczyć przekazane gospodarstwo rolne z ustawy. Jest to przepis analogiczny do
przepisów art. 24 ust. 1a, art. 24a ust. 2 oraz art. 24aa ust. 2 ustawy o płatnościach, które
określają warunki przyznawania płatności oddzielnych (odpowiednio płatności cukrowej,
płatności do pomidorów i oddzielnej płatności do owoców miękkich).
§ 2 ust. 2 projektu rozporządzenia przewiduje, e w przypadku, gdy rolnik sam
równie był beneficjentem płatności do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., płatność
niezwiązana do chmielu przysługuje temu rolnikowi do sumy powierzchni, do których
płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. została przyznana temu
rolnikowi oraz jego mał onkowi, spadkodawcy, poprzednikowi lub przekazującemu
gospodarstwo rolne.
W § 2 ust. 3–6 projektu rozporządzenia określono przypadki, w których konieczne jest
wyra enie przez mał onka lub spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie płatności
niezwiązanej do chmielu. Są one identyczne z tymi, które zostały określone dla pozostałych
płatności uzupełniających, jak równie dla płatności oddzielnych, dzięki czemu zapewnione
3
jest jednolite podejście w odniesieniu do wszystkich rodzajów płatności historycznych.
Projektowane przepisy pozwalają zapobiec sytuacji, w której do otrzymania płatności
z danego tytułu uprawniony byłby więcej ni jeden podmiot.
Specyfika płatności historycznych, do których nale ą płatności uzupełniające
(płatność niezwiązana do chmielu, płatność niezwiązana do tytoniu, płatność niezwiązana do
skrobi) oraz płatności oddzielne (oddzielna płatność do owoców miękkich, płatność cukrowa,
płatność do pomidorów) polega na tym, e przyznanie wsparcia uzale nione jest od
prowadzenia produkcji w okresie referencyjnym, a wysokość pomocy jest proporcjonalna do
powierzchni uprawy albo wielkości produkcji z okresu referencyjnego. Wynika z tego
konieczność ustanowienia podstaw prawnych dla przyznawania tych płatności spadkobiercy,
mał onkowi rolnika, następcy prawnemu i przejmującemu gospodarstwo.
Zgodnie z § 2 ust. 3 projektu rozporządzenia, w przypadku, gdy o płatność
niezwiązaną do chmielu wnioskuje mał onek rolnika, któremu przyznano płatność
uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., płatność ta przysługuje
wnioskodawcy, je eli mał onkowie pozostawali w związku mał eńskim w dniu zło enia
wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu, a mał onek nieskładający wniosku
o przyznanie płatności wyraził na to pisemną zgodę.
Stosownie do § 2 ust. 4 projektu rozporządzenia, w przypadku, gdy o płatność
niezwiązaną do chmielu wnioskuje spadkobiorca rolnika, któremu przyznano płatność
uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., a do spadku uprawnieni są zarówno
rolnik wnioskujący o płatność niezwiązaną do chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność
przyznaje się wnioskodawcy pod warunkiem, e pozostali spadkobiercy wyrazili na to
pisemną zgodę. Podobnie, je eli do spadku jest uprawniony mał onek rolnika wnioskującego
o płatność niezwiązaną do chmielu, wymagana jest pisemna zgoda tego mał onka. Je eli do
spadku są uprawnieni zarówno mał onek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do
chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność przyznaje się wnioskodawcy, je eli wszyscy
spadkobiercy wyrazili na to pisemną zgodę.
W przypadku, gdy do spadku, oprócz rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną
do chmielu, są uprawnieni inni spadkobiercy lub jego mał onek, przyznanie płatności
niezwiązanej do chmielu wymaga zatem pisemnej zgody pozostałych osób uprawnionych do
spadku, chyba e w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej
do chmielu przeszło na rolnika wnioskującego o tę płatność (§ 2 ust. 5 projektu
4
rozporządzenia). Je eli do spadku uprawnieni są, poza mał onkiem rolnika, równie inni
spadkobiercy, jednak e w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności
niezwiązanej do chmielu przeszło na mał onka rolnika wnioskującego o przyznanie tej
płatności, pisemną zgodę wyra a jedynie ten mał onek (§ 2 ust. 6 projektu rozporządzenia).
W przypadku, gdy przejmującym gospodarstwo rolne jest rolnik wnioskujący
o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu albo jego mał onek, przekazującemu
gospodarstwo rolne płatność ta nie przysługuje (odpowiednio § 2 ust. 7 pkt 1 i § 2 ust. 8 pkt 1
projektu rozporządzenia). Je eli przekazane gospodarstwo rolne jest przedmiotem
współposiadania, płatność niezwiązaną do chmielu przyznaje się temu współposiadaczowi, na
którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę (§ 2 ust. 7 pkt 2 i § 2 ust. 8 pkt 2
projektu rozporządzenia).
Zgodnie z § 2 ust. 9 projektu rozporządzenia, w przypadku przekazania gospodarstwa
rolnego w terminie do dnia 31 maja roku zło enia wniosku o przyznanie płatności, płatność
niezwiązana do chmielu, o którą ubiegał się przekazujący, jest przyznawana przejmującemu
gospodarstwo, niezale nie od tego, czy spełnia warunki jej przyznania.
§ 3 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3–4 oraz § 4 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3–4 projektu
rozporządzenia określają przypadki, w których konieczne jest wyra enie przez mał onka lub
spadkobierców pisemnej zgody na przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu oraz
płatności niezwiązanej do skrobi. Projektowane przepisy w tym zakresie są identyczne z tymi,
które zostały określone dla płatności niezwiązanej do chmielu i pozostałych rodzajów
płatności historycznych.
W odniesieniu do płatności niezwiązanej do tytoniu oraz płatności niezwiązanej do
skrobi (odpowiednio § 3 ust. 2 pkt 2 oraz § 4 ust. 2 pkt 2 projektu rozporządzenia) konieczne
jest ustanowienie przepisów regulujących sposób postępowania w sytuacji, gdy nabyte
gospodarstwo jest przedmiotem zapisu windykacyjnego. Uregulowanie to jest mo liwe
w stosunku do tych dwóch form wsparcia, gdy przepisy ustawy o płatnościach (art. 24ab
ust. 2 pkt 2 oraz art. 24ac ust. 2 pkt 2) jednoznacznie wskazują, e płatności te mogą zostać
przyznane rolnikowi lub jego mał onkowi, który odziedziczył gospodarstwo. Nie występują
więc w tym przypadku wątpliwości co do tego, co miałoby być przedmiotem zapisu
windykacyjnego. Analogiczne podejście nie mo e być zastosowane w stosunku do
pozostałych rodzajów płatności, gdy w ich przypadku wsparcie przyznawane jest
spadkobiercom, bez względu na to, co jest przedmiotem spadkobrania.
5
Ponadto uregulowano tryb ubiegania się o przyznanie płatności niezwiązanej do
tytoniu oraz płatności niezwiązanej do skrobi przez nabywcę gospodarstwa rolnego
w zale ności od terminu nabycia gospodarstwa. W przypadku nabycia gospodarstwa
w okresie od dnia zło enia wniosku o przyznanie płatności do dnia 31 maja roku, w którym
ten wniosek został zło ony, wniosek jest składany przez nabywcę w terminie do dnia
30 czerwca tego samego roku (§ 3 ust. 5 pkt 1 i ust. 7 pkt 1 oraz § 4 ust. 5 pkt 1 i ust. 7 pkt 1
projektu rozporządzenia). Jest to zatem takie samo rozwiązanie, jakie jest stosowane
w odniesieniu do innych rodzajów płatności. Natomiast w przypadku, gdy zbycie
gospodarstwa nastąpiło w okresie od dnia 1 czerwca roku zło enia wniosku o przyznanie
płatności niezwiązanej do tytoniu lub płatności niezwiązanej do skrobi do dnia wydania
decyzji w sprawie przyznania płatności – z uwagi na przepisy art. 24ab ust. 3 oraz art. 24ac
ust. 3 ustawy o płatnościach, które stanowią, e płatność nie przysługuje zbywcy (a więc
inaczej ni ma to miejsce w przypadku innych rodzajów płatności) – płatność jest
przyznawana nabywcy na wniosek zło ony w terminie 14 dni od dnia nabycia gospodarstwa
rolnego (§ 3 ust. 5 pkt 2 i ust. 7 pkt 2 oraz § 4 ust. 5 pkt 2 i ust. 7 pkt 2 projektu
rozporządzenia).
Nale y zaznaczyć, e w przypadku nabycia gospodarstwa rolnego, płatność
niezwiązaną do tytoniu i płatność niezwiązaną do skrobi nale y przyznać nabywcy
gospodarstwa (lub jego mał onkowi) niezale nie od spełniania warunków do przyznania
jednolitej płatności obszarowej. Wynika to z odmiennego, w porównaniu do innych rodzajów
płatności, unormowania zasad przyznawania tych płatności w przypadku zbycia
gospodarstwa. Zgodnie z art. 24ab ust. 3 oraz art. 24ac ust. 3 ustawy o płatnościach, płatności
te nie są przyznawane zbywcy (lecz nabywcy) niezale nie od terminu przekazania
gospodarstwa (a więc inaczej ni w przypadku pozostałych rodzajów płatności, gdzie sposób
postępowania jest zró nicowany w zale ności od tego, czy zbycie zostało dokonane przed,
czy po 31 maja roku składania wniosku). Nie jest zatem mo liwe, aby nabywca spełniał
warunek do przyznania jednolitej płatności obszarowej, jakim jest posiadanie gruntów
rolnych w dniu 31 maja roku składania wniosku, je eli zbycie nastąpiło po tym terminie.
Ponadto wprowadza się przepisy umo liwiające przyznanie płatności niezwiązanej do
tytoniu oraz płatności niezwiązanej do skrobi (odpowiednio § 3 ust. 11 oraz § 4 ust. 11
projektu rozporządzenia) równie w przypadku, gdy w dniu 14 marca 2012 r. do
odpowiedniego rejestru podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności niezwiązanej
był wpisany zarówno rolnik wnioskujący o tę płatność jak i mał onek tego rolnika lub
6
spadkodawca lub zbywca gospodarstwa rolnego. Wówczas płatność niezwiązana przysługuje
do sumy indywidualnej ilości referencyjnej określonej dla rolnika wnioskującego o płatność
oraz indywidualnej ilości referencyjnej określonej dla jego mał onka, spadkodawcy lub
zbywcy gospodarstwa.
§ 5–6 projektu rozporządzenia to regulacje wspólne dla wszystkich rodzajów płatności
uzupełniających.
Mając na względzie art. 93 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009 z dnia
29 pa dziernika 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia
Rady (Wź) nr 73/2009 w odniesieniu do systemów wsparcia dla rolników, ustanowionych
w jego tytułach IV i V (Dz. Urz. Uź L 316 z 02.12.2009, str. 27, z pó n. zm.), zgodnie z
którym nowe państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki kontroli celem
zapewnienia spełnienia warunków przyznawania przejściowego wsparcia krajowego, w § 5
projektu rozporządzenia proponuje się, aby do przyznawania płatności uzupełniającej
zastosowanie miały odpowiednio niektóre przepisy rozporządzenia Komisji (Wź)
nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania
rozporządzenia Rady (Wź) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji
oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego dla rolników przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz
wdra ania rozporządzenia Rady (Wź) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz. Uź L 316
z 02.12.2009, str. 65, z pó n. zm.).
W odniesieniu do płatności uzupełniających przyznawanych za 2008 r., proponuje się,
aby zmniejszenia lub wykluczenia, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia
nr 73/2009, nie miały zastosowania do płatności uzupełniających, je eli zmniejszenia lub
wykluczenia nie zastosuje się do płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do
pomidorów, na podstawie art. 37a ustawy o płatnościach (§ 6 projektu rozporządzenia).
Zgodnie z art. 37a ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z 2009 r. Nr 20, poz. 105), zmniejszenia lub wykluczenia, o których mowa w art. 6
ust. 3 rozporządzenia nr 1782/2003, nie stosuje się, je eli to zmniejszenie albo wykluczenie
wynosi nie więcej ni równowartość kwoty 100 euro przeliczonej na złote według kursu euro
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2068
› Pobierz plik