Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w ycie z dniem 15 marca
2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków o przyznanie
płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Uchylane przepisy dotyczą:
rolników, którzy otrzymywali płatność uzupełniającą w sektorze I (beneficjentami tej
płatności za 2013 r. jest ok. 1,18 mln rolników),
rolników, którzy otrzymywali płatność uzupełniającą w sektorze upraw paszowych na
trwałych u ytkach zielonych (beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest
ok. 0,51 mln rolników),
rolników, którzy byli objęci w 2013 r. redukcją płatności krajowych, tj. rolników,
którzy otrzymywali krajowe płatności uzupełniające, a łączna kwota płatności
(krajowych i unijnych) przekraczała 5000 euro (wśród wnioskujących o przyznanie
płatności za 2013 r. jest prawie 130 tys. takich rolników),
rolników, którzy byli objęci w 2013 r. redukcją płatności unijnych, tj. rolników, którzy
otrzymywali płatności unijne w kwocie przekraczającej 300 000 euro (wśród
wnioskujących o przyznanie płatności za 2013 r. jest ok. 180 takich rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim
Porozumieniem
Związków
Zawodowych
Rolników
i Organizacji Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
3
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
32) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
33) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
34) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
35) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
36) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
37) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
38) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.;
39) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
40) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
4
41) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
42) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
43) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
44) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
45) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
46) Izbą Zbo owo-Paszową;
47) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na bud et państwa.
Stosowanie przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, skrobi
ziemniaczanej i tytoniu wynika z ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, a poziom tego wsparcia będzie wynikał z rozporządzeń w sprawie stawek
płatności w tych sektorach. Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb
przyznawania oraz wypłaty płatności, a zatem nie spowoduje zwiększenia wydatków bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek
samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
5-01-dg
6
2014 r., tj. z dniem, w którym rozpoczyna się termin składania wniosków o przyznanie
płatności za 2014 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wdro enie przepisów Unii źuropejskiej, w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), oraz na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Uchylane przepisy dotyczą:
rolników, którzy otrzymywali płatność uzupełniającą w sektorze I (beneficjentami tej
płatności za 2013 r. jest ok. 1,18 mln rolników),
rolników, którzy otrzymywali płatność uzupełniającą w sektorze upraw paszowych na
trwałych u ytkach zielonych (beneficjentami tej płatności za 2013 r. jest
ok. 0,51 mln rolników),
rolników, którzy byli objęci w 2013 r. redukcją płatności krajowych, tj. rolników,
którzy otrzymywali krajowe płatności uzupełniające, a łączna kwota płatności
(krajowych i unijnych) przekraczała 5000 euro (wśród wnioskujących o przyznanie
płatności za 2013 r. jest prawie 130 tys. takich rolników),
rolników, którzy byli objęci w 2013 r. redukcją płatności unijnych, tj. rolników, którzy
otrzymywali płatności unijne w kwocie przekraczającej 300 000 euro (wśród
wnioskujących o przyznanie płatności za 2013 r. jest ok. 180 takich rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim
Porozumieniem
Związków
Zawodowych
Rolników
i Organizacji Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
3
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
32) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
33) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
34) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
35) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
36) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
37) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
38) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S. A.;
39) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
40) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
4
41) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
42) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
43) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
44) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
45) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
46) Izbą Zbo owo-Paszową;
47) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na bud et państwa.
Stosowanie przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, skrobi
ziemniaczanej i tytoniu wynika z ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, a poziom tego wsparcia będzie wynikał z rozporządzeń w sprawie stawek
płatności w tych sektorach. Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb
przyznawania oraz wypłaty płatności, a zatem nie spowoduje zwiększenia wydatków bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek
samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
5-01-dg
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2068
› Pobierz plik