Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 206
- Data wpłynięcia: 2012-02-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- data uchwalenia: 2012-04-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 589
206
1) w celu odparcia bezpośredniego i
bezprawnego zamachu na życie,
zdrowie lub wolność
funkcjonariusza lub innej osoby
oraz w celu przeciwdziałania
czynnościom zmierzającym
bezpośrednio do takiego zamachu;
2) przeciwko osobie
niepodporządkowującej się
wezwaniu do natychmiastowego
porzucenia broni lub innego
niebezpiecznego narzędzia, którego
użycie zagrozić może życiu,
zdrowiu lub wolności
funkcjonariusza albo innej osoby;
3) przeciwko osobie, która usiłuje
bezprawnie, przemocą odebrać
broń palną funkcjonariuszowi lub
innej osobie uprawnionej do
posiadania broni palnej;
4) w celu odparcia bezpośredniego,
bezprawnego zamachu na obiekty
służące obronności państwa lub
ważne dla gospodarki narodowej, a
także na obiekty Straży Granicznej
lub służące ochronie granicy
państwowej;
rozporz
5) w celu odparcia bezpośredniego
ądzenie
zamachu na nienaruszalność
Rady
granicy państwowej ze strony osób
Ministr
działających w sposób
ów z
zorganizowany, które przemocą
dnia 17
wymuszają przekroczenie granicy
lutego
państwowej przy użyciu broni lub
1998 r.
pojazdu;
w
6) w celu odparcia zamachu na
sprawie
mienie, stwarzającego jednocześnie
określe
bezpośrednie zagrożenie dla życia,
nia
zdrowia lub wolności człowieka;
warunk
7) w bezpośrednim pościgu za osobą,
ów i
wobec której użycie broni było
sposobu
dopuszczalne w przypadkach
u ycia
określonych w pkt 1-6, albo za
środkó
osobą, wobec której istnieje
w
uzasadnione podejrzenie
przymu
popełnienia zabójstwa, zamachu
su
terrorystycznego, uprowadzenia
bezpośr
osoby w celu wymuszenia okupu
ednie
lub określonego zachowania,
go i
rozboju, kradzieży rozbójniczej,
u ycia
wymuszenia rozbójniczego,
broni
umyślnego ciężkiego uszkodzenia
palnej
ciała, zgwałcenia, podpalenia lub
przez
umyślnego sprowadzenia w inny
funkcjo
sposób niebezpieczeństwa
nariu-
powszechnego dla życia albo
szy
zdrowia;
Stra y
8) w celu ujęcia osoby, o której mowa
Granicz
w pkt 7, jeśli schroniła się ona w
nej
miejscu trudno dostępnym, a z
oraz
okoliczności towarzyszących
warunk
wynika, że może użyć broni palnej
ów i
lub innego niebezpiecznego
sposobu
narzędzia, którego użycie zagrozić
u ycia
może życiu lub zdrowiu;
środkó
9) w celu odparcia gwałtownego,
w
bezpośredniego i bezprawnego
przymu
zamachu na konwój ochraniający
su
osoby, materiały zawierające
bezpośr
informacje niejawne, pieniądze
ednie
albo inne przedmioty wartościowe;
go,
10) w celu ujęcia lub udaremnienia
a tak e
ucieczki osoby zatrzymanej,
zasad
tymczasowo aresztowanej lub
u ycia
odbywającej karę pozbawienia
broni
wolności, jeśli:
palnej
a) ucieczka osoby pozbawionej
przez
wolności stwarza zagrożenie dla
pododd
życia albo zdrowia ludzkiego,
ziały
b) istnieje uzasadnione
odwodo
podejrzenie, że osoba
we
pozbawiona wolności może
Stra y
użyć broni palnej, materiałów
Granicz
wybuchowych lub
nej
niebezpiecznego narzędzia,
c) pozbawienie wolności nastąpiło
w związku z uzasadnionym
podejrzeniem lub stwierdzeniem
popełnienia przestępstw, o
których mowa w pkt 7.
1a. W działaniach pododdziałów
odwodowych użycie broni palnej może
nastąpić tylko na rozkaz ich dowódcy.
2. Użycie broni palnej nie może
mieć na celu pozbawienia życia,
powinno następować w sposób
wyrządzający możliwie najmniejszą
szkodę osobie, przeciwko której użyto
broni palnej, a także nie może narażać na
niebezpieczeństwo utraty życia lub
zdrowia innych osób.
3. Rada Ministrów, w drodze
rozporządzenia, określa warunki i
sposób użycia środków przymusu
bezpośredniego, a także postępowanie
przy użyciu broni palnej przez
funkcjonariuszy oraz warunki i sposób
użycia środków przymusu
bezpośredniego, a także zasady użycia
broni przez pododdziały odwodowe
Straży Granicznej.
Art. 8 ust. 5
5. Jeżeli wydalenie następuje drogą
T Roz
. 8a
powietrzną, państwa członkowskie
ustawy
Rozdział 8a
uwzględniają wspólne wytyczne
o
w sprawie postanowień
cudzozi
Tranzyt cudzoziemca drogą
dotyczących bezpieczeństwa w
emcach
powietrzną
odniesieniu do wspólnych wydaleń
drogą powietrzną, załączone do
decyzji 2004/573/WE.
Art. 8 ust. 6
6. Państwa członkowskie
T
Nie wymaga uregulowania w
zapewniają skuteczny system
przepisach. Monitorowanie będzie
monitorowania powrotów
następować w drodze czynności
przymusowych.
faktycznych.
9.
Art. 9 ust. 1
Wstrzymanie wydalenia
T
Art. 89
ust. 1 i
Art. 89. 1. Decyzji o wydaleniu
1. Państwa członkowskie przesuwają
97 ust.
cudzoziemca nie wydaje się, a wydanej
termin wydalenia:
2
nie wykonuje, jeżeli:
a) jeżeli miałoby ono naruszać zasadę
ustawy
1) zachodzą przesłanki do udzielenia
non-refoulement, lub
o
zgody na pobyt tolerowany;
b) dopóki obowiązuje zawieszenie
cudzozi
2) cudzoziemiec jest małżonkiem
wykonania decyzji nakazującej
emcach
obywatela polskiego albo
powrót, przyznane zgodnie z art. 13
cudzoziemca posiadającego
ust. 2.
zezwolenie na osiedlenie się lub
zezwolenie na pobyt rezydenta
długoterminowego WE i jego
Art. 9 ust. 2
2. Państwa członkowskie mogą
N
dalszy pobyt nie stanowi
wstrzymać wydalenie na odpowiedni
zagrożenia dla obronności lub
okres, uwzględniając szczególne
bezpieczeństwa państwa lub
okoliczności w danym przypadku.
bezpieczeństwa i porządku
Państwa członkowskie uwzględniają w
publicznego, chyba że związek
szczególności:
małżeński został zawarty w celu
uniknięcia wydalenia;
a) stan fizyczny i psychiczny
3) cudzoziemiec przebywa na
obywatela państwa trzeciego;
terytorium Rzeczypospolitej
b) względy techniczne, takie jak brak
Polskiej na podstawie wizy
możliwości transportu, niemożność
Schengen upoważniającej tylko do
wydalenia z powodu braku ustalenia
wjazdu i pobytu na terytorium
jej tożsamości.
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
4) cudzoziemiec posiada ważne
zezwolenie pobytowe lub inne
zezwolenie uprawniające do
pobytu, wydane przez inne państwo
obszaru Schengen i jego dalszy
pobyt nie stanowi zagrożenia dla
obronności lub bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwa i
porządku publicznego, chyba że
nie udał się niezwłocznie na
terytorium tego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej,
po pouczeniu go przez organ
właściwy do wydania decyzji o
wydaleniu.
Art. 97.
2. Decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do opuszczenia terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie wydaje się
cudzoziemcowi:
1) małżonkowi obywatela polskiego
albo cudzoziemca posiadającego
zezwolenie na osiedlenie się lub
zezwolenie na pobyt rezydenta
długoterminowego WE;
2) przebywającemu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na
podstawie wizy Schengen
upoważniającej tylko do wjazdu i
pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
3) czasowo oddelegowanemu w celu
świadczenia usług na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przez
pracodawcę mającego siedzibę na
terytorium państwa
Dokumenty związane z tym projektem:
-
206
› Pobierz plik