eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; zmiany przepisów dotyczących rekrutacji dzieci i młodzieży do publicznych przedszkoli, szkół i placówek na rok 2014/2015

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1917
  • Data wpłynięcia: 2013-11-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 7

1917

w danym zawodzie, a ukończenie kursu umożliwi im kontynuowanie
kształcenia zmierzającego do uzyskania wszystkich kwalifikacji
wyodrębnionych w danym zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów
szkolnictwa zawodowego, a także posiadają zaświadczenie lekarskie
zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia praktycznej nauki
zawodu. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających wyżej
wymienione kryteria w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane
będą pod uwagę łącznie kryteria uwzględniające potrzeby osób z przyczyn
losowych mających trudniejszą sytuację, w szczególności rodzinną lub
zdrowotną, takie same, jak w przypadku osób ubiegających się o przyjęcie do
szkoły dla dorosłych. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych
w kolejnym etapie postępowania rekrutacyjnego kandydaci będą przyjmowani
według kolejności zgłoszeń. Przewidziano także uprawnienie dla organu
prowadzącego, który będzie mógł przyjąć miejsce zamieszkania kandydata
jako kryterium brane pod uwagę w pierwszej kolejności przed pozostałymi
kryteriami.
Projektowane przepisy nie mają zastosowania do rekrutacji na kwalifikacyjne
kursy zawodowe prowadzone przez publiczne szkoły, publiczne placówki
i publiczne ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy, na zlecenie innych
podmiotów. W tych przypadkach, kurs jest organizowany dla grupy osób
wskazanych przez zleceniodawcę.
1.14. Przebieg postępowania rekrutacyjnego oraz sposób dokumentowania
spełnienia kryteriów istotnych przy rekrutacji
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się na wniosek rodzica kandydata
albo kandydata pełnoletniego, składany odpowiednio do dyrektora wybranego
przedszkola, szkoły lub placówki (proponowane brzmienia art. 20s ustawy).
W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego wniosek jest składany
do osoby kierującej tą formą. W przypadku rekrutacji do przedszkoli, innych
form wychowania przedszkolnego, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
przepisy projektu ustawy przewidują, że wniosek można składać maksymalnie
do trzech jednostek, chyba że organ prowadzący ustali większą ich liczbę
(proponowane brzmienie art. 20za ustawy).
40
W celu realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego oraz w związku
z koniecznością uwzględnienia ograniczeń w przetwarzaniu danych
osobowych wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie
danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.)
w projekcie ustawy została określona zawartość wniosku składanego na
potrzeby rekrutacji do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego,
szkół i placówek. Wniosek ten zawiera dane kandydata pozwalające
potwierdzić jego tożsamość, adres zamieszkania, dane kontaktowe rodziców
kandydata lub kandydata – w przypadku osób pełnoletnich. Do wniosku
dołączane są dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów istotnych na
poszczególnych etapach rekrutacji. W formie oświadczenia przedkładane są
informacje dotyczące dochodu rodziny kandydata w przeliczeniu na osobę
(jeżeli organ prowadzący określił kryterium dochodu na osobę w rodzinie
kandydata) samotnego wychowywania dziecka oraz nie wychowywania
żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem, wielodzietności rodziny kandydata
lub nieposiadania żadnych kwalifikacji zawodowych przez kandydata.
Spełnienie pozostałych kryteriów jest dokumentowane przy pomocy orzeczeń,
zaświadczeń, świadectw itp., w tym dokumentów, które na podstawie innych
przepisów, tj. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r.
Nr 127, poz. 721, z późn. zm.) i ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu
rodziny i systemie pieczy zastępczej, potwierdzają odpowiednio
niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności oraz objęcie pieczą
zastępczą (proponowane brzmienie art. 20t ust. 2 ustawy).
Przewodniczący komisji rekrutacyjnej będzie mógł żądać dokumentów
potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach informujących
o spełnieniu kryteriów, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, lub
może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych
okoliczności. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) potwierdza te okoliczności
w terminie 14 dni. Projektowane przepisy przewidują, że wójt (burmistrz,
prezydent miasta) może korzystać z informacji, które zna z urzędu, w celu
zweryfikowania
oświadczeń złożonych na potrzeby postępowania
41
rekrutacyjnego. Ponadto instytucje publiczne zostały zobowiązane do
współdziałania z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) w wyjaśnianiu
okoliczności zawartych w tych oświadczeniach (proponowane brzmienie
art. 20t ust. 7 – 10)
W projekcie ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania do określenia szczegółowego trybu i terminów
przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, a także terminów składania
dokumentów oraz składu i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej.
Ponadto wymieniony minister w drodze rozporządzenia określi sposób
przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów związanych z oceną
osiągnięć edukacyjnych na poprzednim etapie edukacyjnym, branych pod
uwagę przy rekrutacji do szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów
międzynarodowych, szkół i oddziałów sportowych, szkół mistrzostwa
sportowego i szkół ponadgimnazjalnych. Wyżej wymienione rozporządzenie
będzie określało sposób ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych
odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu przeprowadzonego w ostatnim
roku nauki szkoły podstawowej i gimnazjum (proponowane brzmienie art. 20l
ustawy). W kolejnym rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania zostaną uregulowane szczegółowe warunki przechodzenia
uczniów z jednego typu szkoły do innego typu szkoły, a także przypadki,
w których uczeń przechodzący z jednego typu szkoły do innego typu szkoły
może być przyjęty do klasy programowo wyższej niż to wynika z ostatniego
świadectwa szkolnego, przy uwzględnieniu potrzeby uzupełnienia różnic
programowych przez uczniów, w tym kontynuowania nauki języka obcego
nowożytnego (proponowane brzmienie art. 20zh ustawy).
W przypadku, gdy do jednostki systemu oświaty wnioski złoży więcej
kandydatów niż miejsc, którymi dysponuje dana jednostka, przeprowadzane
będzie postępowanie rekrutacyjne. Postępowanie to będzie przeprowadzane
przez komisję rekrutacyjną powołaną przez dyrektora tej jednostki. Dyrektor
będzie wyznaczał przewodniczącego komisji (proponowane brzmienie
art. 20zb ust. 1 ustawy). Komisja rekrutacyjna będzie przeprowadzała
dodatkowe sprawdziany tj. sprawdzian uzdolnień kierunkowych, sprawdzian
predyspozycji językowych i sprawdzian kompetencji językowych, a także
42
próby sprawności fizycznej oraz badanie przydatności i egzamin wstępny,
które pozwolą na zdiagnozowanie intelektualnych i fizycznych możliwości
i predyspozycji kandydatów do szkół i oddziałów sportowych, szkół
mistrzostwa sportowego, szkół i oddziałów dwujęzycznych, szkół
artystycznych oraz szkół ponadgimnazjalnych, w których program nauczania
realizowany w szkole wymaga od kandydatów szczególnych indywidualnych
predyspozycji oraz na zajęcia rozwijające uzdolnienia w placówkach
oświatowo-wychowawczych. Zadaniem komisji rekrutacyjnej będzie również
przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami do szkoły
podstawowej dla dorosłych, którzy nie posiadają świadectwa ukończenia klasy
piątej. Ponadto komisja rekrutacyjna będzie odpowiedzialna za ustalenie
wyników postępowania rekrutacyjnego oraz podanie do publicznej wiadomości
listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych oraz listy
kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola, innej formy
wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki. Komisja będzie sporządzała
protokół postępowania rekrutacyjnego (proponowane brzmienie art. 20zb ust. 2
ustawy).
Komisja rekrutacyjna będzie decydować o przyjęciu kandydata od danego
przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły, placówki, jeżeli
w wyniku postępowania rekrutacyjnego kandydat został zakwalifikowany oraz
złożył wymagane dokumenty. Pełnoletni kandydat, który nie został przyjęty do
danej szkoły lub placówki lub rodzice niepełnoletniego kandydata, który nie
został przyjęty do danego przedszkola, innej formy wychowania
przedszkolnego, szkoły lub placówki, będzie mógł wystąpić do komisji
rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia
kandydata do danej jednostki systemu oświaty. Od rozstrzygnięcia komisji
rekrutacyjnej rodzicowi kandydata lub pełnoletniemu kandydatowi, który nie
został przyjęty do danej jednostki będzie przysługiwało odwołanie do jej
dyrektora. Rozstrzygnięcie dyrektora będzie mogło być zaskarżone do sądu
administracyjnego (proponowane brzmienie art. 20zc ustawy).
Konsekwencją wprowadzenia powyższych przepisów jest uchylenie w art. 14
ust. 4c ustawy, który dotychczas zobowiązywał dyrektora przedszkola,
a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez
43
gminę – także dyrektora szkoły do zawiadamiania pisemnie rodziców
o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola lub innej formy wychowania
przedszkolnego.
W projekcie przewiduje się również możliwość przeprowadzenia postępowania
uzupełniającego, w przypadku gdy po przeprowadzeniu rekrutacji publiczne
przedszkole, publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, szkoła lub
placówka, podmiot dysponuje jeszcze wolnymi miejscami (proponowane
brzmienie art. 20zc ustawy).
Przepisy projektu ustawy regulują również okres przechowywania
dokumentacji powstałej w toku procedury rekrutacyjnej. W przypadku
kandydatów przyjętych dane zgromadzone w procesie rekrutacji
przechowywane są nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń, słuchacz
lub wychowanek korzysta z oferty jednostki oświatowej, zaś w przypadku
kandydatów nieprzyjętych – przez okres 1 roku, chyba że na rozstrzygnięcie
dyrektora przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub
placówki została wniesiona skarga do sędu administracyjnego i postępowanie
nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem (proponowane brzmienie
art. 20ze ustawy).
Opisane wyżej regulacje stanowią wypełnienie zaleceń zawartych w wyroku
Trybunału Konstytucyjnego oraz wychodzą naprzeciw oczekiwaniom
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w zakresie
przetwarzania danych osobowych kandydatów do przedszkoli, innych form
wychowania przedszkolnego, szkół i placówek.
2. Zmiany porządkujące i dostosowujące
2.1. Uzupełnienie definicji „oddziału dwujęzycznego” – art. 3 pkt 2b ustawy –
art. 1 pkt 1 lit. a projektu ustawy
Proponowana zmiana polega na poszerzeniu o przedmioty uzupełniające listy
przedmiotów, które mogą być nauczane dwujęzycznie w liceum
ogólnokształcącym i technikum. Od 1 września 2012 r. wdrażane jest
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie
ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204) oraz
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r.
44
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: