eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; zmiany przepisów dotyczących rekrutacji dzieci i młodzieży do publicznych przedszkoli, szkół i placówek na rok 2014/2015

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1917
  • Data wpłynięcia: 2013-11-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 7

1917

Jednocześnie podkreślić należy, że Komisja Wspólna Rządu i Samorządu
Terytorialnego, opiniując projekt ustawy nie wniosła zastrzeżeń dotyczących
opieki świetlicowej.
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Projektowane zmiany w zakresie rekrutacji nie wpłyną na rynek pracy. Również
pozostałe zmiany przepisów ustawy zaproponowane w projekcie (nie związane
z rekrutacją) nie będą wpływać na rynek pracy.
W szczególności należy zwrócić uwagę, że nowelizacja przepisów umożliwiająca
zatrudnianie w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego osób/
specjalistów niebędących nauczycielami mogących prowadzić zajęcia z dziećmi,
gdy dyrektor uzna, że przygotowanie tych osób jest wystarczające, jest jedynie
rozszerzeniem przepisów obowiązujących obecnie w szkołach. W obowiązującym
stanie prawnym w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego
nie można zatrudnić takiej osoby, natomiast w szkołach tak. Przewiduje się, że
tylko w specyficznych okolicznościach może zaistnieć konieczność zatrudnienia
osoby/specjalisty niebędącego nauczycielem. Ponadto w przypadku zastosowania
tego przepisu każdorazowo wymagana jest zgoda kuratora oświaty. W związku
z powyższym nie przewiduje się, aby to rozwiązanie powodowało koszty dla
budżetu państwa ani żeby w znaczący sposób wpływało na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.




11/05rch
90
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A E D U K A C J I N A R O D O W E J
z dnia
w sprawie sposobu przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów rekrutacyjnych,
sposobu ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych odpowiednio ze
sprawdzianu lub egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole,
szczegółowego trybu i terminu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz
postępowania uzupełniającego, a także terminów składania dokumentów oraz składu
i szczegółowych zadań komisji rekrutacyjnej
Na podstawie zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów, o których mowa w art. 20f
ust. 2, art. 20h ust. 6, art. 20i ust. 2 i art. 20j ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;
2)
sposób ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych odpowiednio ze sprawdzianu
lub egzaminu, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy;
3)
skład i szczegółowe zadania komisji rekrutacyjnej, szczegółowy tryb i terminy
przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego,
a także terminy składania dokumentów.

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie

z dnia

w sprawie warunków przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły do innego typu szkoły

Na podstawie art. 20zh ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie dotyczy uczniów publicznej szkoły podstawowej, gimnazjum,
zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, technikum oraz publicznych
ogólnokształcących szkół artystycznych.
§ 2. 1. Uczeń przechodzący z:
1) każdej klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia może być przyjęty do
równoległej klasy szkoły podstawowej;
2) każdej klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i ogólnokształcącej szkoły
sztuk pięknych może być przyjęty do odpowiednio równoległej klasy gimnazjum lub
liceum ogólnokształcącego;
3) pierwszej, drugiej lub trzeciej klasy zasadniczej szkoły zawodowej może być przyjęty
do pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego;
4) pierwszej lub drugiej klasy technikum lub liceum plastycznego może być przyjęty do
pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego;
5) trzeciej klasy technikum lub liceum plastycznego może być przyjęty do drugiej klasy
liceum ogólnokształcącego;
6) czwartej klasy technikum lub liceum plastycznego może być przyjęty do trzeciej klasy
liceum ogólnokształcącego;

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie
="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.969077:part=§1u2&full=1"rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.365043&full=1"zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091,
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658,
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181,
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250,
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139,
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979 oraz z 2013 r. poz. 87, 827, 1191,
1265 i ... .
7) pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego może być przyjęty do drugiej klasy
technikum.
2. Różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie,
do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli
prowadzących te zajęcia.
§ 3. Uczeń ponadgimnazjalnej szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły
publicznej może być przyjęty do ponadgimnazjalnej szkoły publicznej na podstawie
pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzonych zgodnie
z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych.
§ 4. 1. Uczeń ogólnokształcącej szkoły muzycznej, ogólnokształcącej szkoły sztuk
pięknych oraz ogólnokształcącej szkoły baletowej, który nie otrzymał promocji do klasy
programowo wyższej z powodu niedostatecznych wyników z zajęć edukacyjnych
artystycznych, a który ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących
ma roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, może być przyjęty do
klasy programowo wyższej w odpowiednim typie publicznej szkoły ogólnokształcącej.
2. Uczeń drugiej klasy liceum plastycznego lub technikum, który nie otrzymał promocji
do klasy trzeciej z powodu niedostatecznych wyników odpowiednio z zajęć edukacyjnych
artystycznych lub zajęć z zakresu kształcenia zawodowego, a który ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących ma roczne oceny klasyfikacyjne
wyższe od oceny niedostatecznej, może być przyjęty do klasy drugiej liceum
ogólnokształcącego.
3. Uczeń każdego typu szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, w której
liczba obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest większa od liczby obowiązkowych zajęć
edukacyjnych w szkole publicznej tego samego typu, który nie otrzymał promocji do klasy
programowo wyższej z powodu niedostatecznych wyników z tych dodatkowych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a który ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych obowiązujących w szkole publicznej tego samego typu uzyskał roczne oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, może być przyjęty do klasy programowo
wyższej w odpowiednim typie szkoły publicznej.
4. Uczeń każdego typu szkoły publicznej i każdego typu szkoły niepublicznej
o uprawnieniach szkoły publicznej, w której obowiązkowym zajęciem edukacyjnym jest
język mniejszości narodowej lub etnicznej albo język regionalny, który nie otrzymał promocji
2

do klasy programowo wyższej z powodu niedostatecznego wyniku z języka mniejszości
narodowej lub etnicznej albo języka regionalnego, a który ze wszystkich obowiązkowych
zajęć edukacyjnych obowiązujących w szkole publicznej tego samego typu, w której język
mniejszości narodowej lub etnicznej albo język regionalny nie jest obowiązkowym zajęciem
edukacyjnym, może być przyjęty do klasy programowo wyższej w tym typie szkoły
publicznej.
§ 5. 1. Jeżeli w klasie lub w semestrze, na który uczeń lub słuchacz przechodzi, naucza się,
jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków obcych) innego niż język obcy
(języki obce), którego uczeń (słuchacz) uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć
edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy w tej
samej szkole, uczeń (słuchacz) może:
1) uczyć się danego języka obcego (języków obcych), wyrównując we własnym zakresie
braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), którego uczył
się w poprzedniej szkole, albo
3) uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego (języków obcych) w innej szkole.
2. Dla ucznia (słuchacza), który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego
(języków obcych), jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin
klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej
samej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor szkoły nie
może zapewnić nauczyciela danego języka obcego – nauczyciel wyznaczony przez dyrektora
innej szkoły.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia

MINISTER
EDUKACJI NARODOWEJ








3

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przechodzenia ucznia
z jednego typu szkoły do innego typu szkoły stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 20zh ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
Dotychczas sprawy dotyczące przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły do innego typu
szkoły były regulowane rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych
oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232, z późn. zm.).
Regulacje te nie były precyzyjne oraz nie zostały dostosowane do zmian w organizacji
nauczania zwłaszcza w szkołach ponadgimnazjalnych (liceum ogólnokształcące i technikum)
i w ogólnokształcących szkołach artystycznych. Ustawa z dnia … o zmianie ustawy
o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) nałożyła na ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania obowiązek szczegółowego uregulowania,
w drodze rozporządzenia, kwestii dotyczących przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły
do innego typu szkoły.
Projekt rozporządzenia nie zawiera zmian (w odniesieniu do uregulowań dotychczas
obowiązujących) w zasadach:
1) przyjmowania ucznia szkoły ponadgimnazjalnej nieposiadającej uprawnień szkoły
publicznej do ponadgimnazjalnej szkoły publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach
szkoły publicznej; tak jak dotychczas uczeń taki będzie mógł być przyjęty na
podstawie pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych
przez szkołę, do której ten uczeń przechodzi (§ 3 projektu);
2) nauczania języka obcego innego od tego, którego uczeń uczył się w poprzedniej
szkole (§ 5 projektu).
Projekt zakłada, że tylko uczeń konkretnej klasy szkoły ponadgimnazjalnej oraz
ogólnokształcącej szkoły artystycznej przechodzący z jednego typu tych szkół do innego
typu, będzie mógł być przyjęty tylko do odpowiednio równoległej klasy, a różnice
programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń
przechodzi, będą uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących te
zajęcia (§ 2 projektu). Proponując takie zasady przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły
do innego typu szkoły kierowano się zarówno obowiązująca w tych typach szkół podstawa
4

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: