Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
projekt dotyczy przedłużenia o 3 lata okresu, w którym w ramach wzajemnej współpracy dwóch systemów SIO i PESEL przeprowadzona zostanie korekta rozbieżności między danymi uczniów i nauczycieli gromadzonymi w SIO a danymi obywateli zgromadzonymi w rejestrze PESEL
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1794
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1639
1794
ustawy: w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2020 r. (pierwotnie do dnia
31 grudnia 2017 r.) na lata 2010–2013 (2010–2016 według projektu ustawy) już
tylko według danych z tzw. starego SIO. W przypadku kontynuowania, po upływie
tych okresów, postępowań w sprawach o zwrot nienależnie otrzymanych przez
jednostki samorządu terytorialnego kwot części oświatowej subwencji ogólnej,
budzi bowiem wątpliwości, czy wskazane okresy dotyczą wyłączenia możliwości
zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej, jeżeli nieprawdziwe dane za lata
2007–2013 (2007–2016 według projektu ustawy) zostały przekazane odpowiednio
w sprawozdaniach GUS i sprawozdaniach EN-3 lub do tzw. starego SIO. Należy
podkreślić, że wskazane w art. 130 ust. 2 i 3 ustawy okresy związane są
z obowiązującym w tym czasie sposobem gromadzenia danych służących do
podziału części oświatowej subwencji ogólnej, natomiast celem art. 130 ust. 2 i 3
ustawy nie jest ograniczanie w czasie wyłączenia możliwości zwiększenia części
oświatowej subwencji ogólnej, jeżeli nieprawdziwe dane za lata 2007–2013
(2007–2016 według projektu ustawy) zostały przekazane odpowiednio
w sprawozdaniach GUS i sprawozdaniach EN-3 lub do tzw. starego SIO, a nadal
się toczą postępowania w sprawach o zwrot nienależnie otrzymanych kwot części
oświatowej subwencji ogólnej. Rozwiązania w tym zakresie powinny być
analogiczne, jak w rozwiązaniu docelowym, określonym w art. 37 ust. 4 ustawy
z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.), który według projektu ustawy
będzie stosowany od 2017 r.
Dokonanie podziału części oświatowej subwencji ogólnej na lata 2014–2016 na
podstawie danych zgromadzonych w tzw. starym SIO będzie możliwe na podstawie
art. 4 projektu.
2. Mechanizm gromadzenia w bazie danych SIO danych identyfikacyjnych i danych
dziedzinowych uczniów i nauczycieli w przypadku negatywnej weryfikacji danych
identyfikacyjnych tych osób z danymi w rejestrze PESEL (art. 2 i art. 3)
Weryfikacja danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli gromadzonych
w bazie danych SIO z odpowiednimi danymi osobowymi zgromadzonymi
w rejestrze PESEL przeprowadzana jest zgodnie z mechanizmem weryfikacji
6
określonym w art. 44 (uczniowie) i art. 47 (nauczyciele) oraz art. 26b ustawy
(gromadzenie danych dziedzinowych uczniów w lokalnej bazie danych SIO
prowadzonej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną). W myśl przywołanych
przepisów szkoła lub placówka oświatowa może przekazać do bazy danych SIO
dane dziedzinowe ucznia lub nauczyciela, a poradnia psychologiczno-pedagogiczna
gromadzić dane ucznia w lokalnej bazie danych SIO, jedynie w przypadku
pozytywnej weryfikacji danych identyfikacyjnych ucznia przekazanych do bazy
danych SIO z danymi zgromadzonymi w zbiorze PESEL. Dane identyfikacyjne
przekazane do bazy danych SIO w celu weryfikacji są czasowo przechowywane
w bazie danych SIO, a po zakończeniu weryfikacji (uzyskanie komunikatu
o pozytywnej albo negatywnej weryfikacji) – zostają z niej usunięte.
Opisane wyżej rozwiązanie uniemożliwia gromadzenie danych dziedzinowych
osób, których dane identyfikacyjne nie zostały pozytywnie zweryfikowane.
W przypadku trudności w usuwaniu błędów w procesie weryfikacji (m.in.
przedłużanie się wyjaśniania stanu faktycznego w celu aktualizacji danych
w rejestrze PESEL) może dojść do sytuacji, w której brak jest możliwości
zgromadzenia w SIO kompletu danych dziedzinowych niezbędnych do podziału
części oświatowej subwencji ogólnej na kolejny rok budżetowy. Ponadto czasowe
przechowywanie danych identyfikacyjnych przekazanych do bazy danych SIO
w celu weryfikacji z danymi zgromadzonymi w zbiorze PESEL oraz obowiązek ich
usunięcia po weryfikacji (pozytywnej albo negatywnej) – uniemożliwiają
monitorowanie stanu procesu weryfikacji danych identyfikacyjnych.
Na obecnym etapie funkcjonowania nowego SIO należy stwierdzić, że procedura
weryfikacji określona w art. 26b, art. 44 i art. 47 ustawy okazała się nieefektywna
z punktu widzenia zapewnienia kompletności danych oświatowych gromadzonych
w bazie danych SIO oraz eliminowania rozbieżności między danymi uczniów
i nauczycieli gromadzonymi w SIO a danymi obywateli zgromadzonymi
w rejestrze PESEL. W związku z powyższym w art. 2 projektu, w okresie od dnia
wejścia w życie projektowanej ustawy do dnia 31 grudnia 2016 r., proponuje się
przejściowe funkcjonowanie zmodyfikowanego mechanizmu weryfikacji danych
identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli.
Projektowane rozwiązanie przewiduje, że dane identyfikacyjne uczniów
i nauczycieli nie są usuwane z bazy danych SIO po zakończeniu weryfikacji
7
z danymi zgromadzonymi w rejestrze PESEL – art. 2 ust. 1 projektu (nie dotyczy to
danych gromadzonych w lokalnych bazach danych SIO prowadzonych przez
poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zgodnie z procedurą weryfikacji określoną
w art. 26b ustawy). Po pozytywnej weryfikacji danych identyfikacyjnych są one
automatycznie rejestrowane w bazie danych SIO, a szkoła lub placówka oświatowa
przekazuje do bazy danych SIO dane dziedzinowe (art. 2 ust. 2 projektu).
Natomiast w przypadku negatywnej weryfikacji, użytkownik SIO w pierwszej
kolejności powinien sprawdzić, czy nie popełnił omyłki, przekazując dane do bazy
danych SIO (tzw. błąd użytkownika). W przypadku kolejnych prób negatywnej
weryfikacji, dyrektor szkoły lub placówki oświatowej powinien wyjaśnić stan
faktyczny, w szczególności powinien sprawdzić prawidłowość danych zawartych
w dokumentacji szkoły. Nowe rozwiązanie przewiduje, że wraz z rozpoczęciem
wyjaśniania stanu faktycznego dyrektor szkoły lub placówki oświatowej przekazuje
do bazy danych SIO dane dziedzinowe ucznia lub nauczyciela, którego dane
identyfikacyjne zostały negatywnie zweryfikowane z danymi w rejestrze PESEL
(art. 2 ust. 3 projektu). Do danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli
przekazanych w trybie art. 2 ust. 3 projektu stosuje się przepisy dotyczące
przechowywania danych określone w art. 93 ustawy w odniesieniu do bazy danych
SIO i art. 94 ustawy w odniesieniu do lokalnej bazy danych SIO. Oznacza to, że
w przypadku gdy do niezweryfikowanych danych identyfikacyjnych została
przekazana z lokalnej bazy danych SIO do bazy danych SIO informacja
o zakończeniu uczęszczania ucznia do szkoły (korzystania z placówki), jego dane
nie mogą być już zmieniane w lokalnej bazie danych SIO (a w konsekwencji
również w bazie danych SIO) i od tego momentu rozpoczyna się pięcioletni okres,
w którym te dane (jako niezweryfikowane) będą przechowywane w bazie danych
SIO. Po tym okresie dane zostają zanonimizowane w lokalnej bazie SIO i bazie
danych SIO, zgodnie z przywołanymi przepisami ustawy.
Ponadto w projekcie wprowadza się przepis stanowiący, że dane identyfikacyjne
negatywnie zweryfikowane, zgromadzone w bazie danych SIO i lokalnej bazie
danych SIO, zostają usunięte z tych baz niezwłocznie po wyjaśnieniu stanu
faktycznego i dokonaniu pozytywnej weryfikacji (art. 2 ust. 6 projektu).
Proponuje się również w sytuacji, w której w dniu 31 grudnia 2016 r. w lokalnych
bazach danych SIO i w bazie danych SIO będą zgromadzone dane identyfikacyjne
8
nadal niezweryfikowane, aby zbiór danych o uczniu i nauczycielu w lokalnej bazie
danych SIO stawał się nieaktywny i nie mógł być zmieniany ani uzupełniany
z dniem 1 stycznia 2017 r. Do nieaktywnego zbioru danych o uczniu i nauczycielu
miałyby zastosowanie przepisy art. 93 i art. 94 ustawy, a więc z dniem 1 stycznia
2022 r. dane te zostałyby zanonimizowane.
Przyjmuje się, że okres od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy do dnia
31 grudnia 2016 r. powinien być wystarczający dla wyeliminowania błędów
w danych identyfikacyjnych, w tym błędów użytkowników SIO.
Planuje się, że główna część korekty danych identyfikacyjnych zostałaby
przeprowadzona do końca 2014 r. Umożliwi to we wrześniu 2014 r. porównanie
danych zgromadzonych w nowym SIO z danymi zgromadzonymi w tzw. starym
SIO oraz przeprowadzenie symulacji podziału części oświatowej subwencji ogólnej
na podstawie danych zgromadzonych do tego czasu w nowym SIO. Porównanie
danych z obu systemów we wrześniu 2014 r. posłuży ocenie stanu postępu
i efektywności procesu weryfikacji danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli
i gromadzenia w nowym SIO kompletu danych zgodnie z ustawą. W 2015 r.
planuje się wdrożenie współpracy nowego SIO z nowym rejestrem PESEL.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 24 września 2010 r.
o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427, z poźn. zm.), która zakłada m.in.
zasadniczą modernizację systemów informatycznych obsługujących ewidencję
ludności. Uruchomienie w styczniu 2015 r. nowego systemu informatycznego do
obsługi ewidencji ludności oznacza konieczność wdrożenia w nowym SIO zmian
umożliwiających współpracę z tym systemem. Ze względu na wejście w życie
ustawy o ewidencji ludności, a następnie zniesienie obowiązku meldunkowego,
konieczne jest zapewnienie użytkownikom SIO odpowiedniego okresu – proponuje
się 2 lata – na zapoznanie się ze stosowaniem nowych rozwiązań. Zakłada się, że
uruchomienie nowych systemów informatycznych obsługujących ewidencję
ludności oraz wdrożenie procedur przewidzianych w ustawie o ewidencji ludności,
na tyle usprawni bieżącą korektę danych wprowadzanych przez użytkowników
SIO, że po dniu 31 grudnia 2016 r. nie będzie istniała konieczność stosowania
procedury przejściowej według modelu określonego w art. 2 projektu.
Jeżeli chodzi o dane dziedzinowe ucznia gromadzone w lokalnych bazach danych
SIO prowadzonych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, to nowe
9
rozwiązanie przewiduje, że w przypadku negatywnej weryfikacji danych
identyfikacyjnych ucznia, dane dziedzinowe tego ucznia będą mogły być
gromadzone w lokalnej bazie danych SIO i zgodnie z mechanizmem określonym
w art. 7a ustawy, dane te po przetworzeniu będą mogły zostać przekazane do bazy
danych SIO, jako dane dziedzinowe poradni, określone w art. 8 pkt 2 lit. b–f
ustawy, tj. dane o liczbie uczniów, którzy korzystali z poszczególnych form
pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez poradnię. Dane
identyfikacyjne uczniów przekazane do bazy danych SIO w celu weryfikacji
z danymi w rejestrze PESEL będą tymczasowo przechowywane w bazie i po
weryfikacji (pozytywnej albo negatywnej) zostaną z niej usunięte.
3. Zmiany o charakterze porządkującym
a) art. 1 pkt 1 projektu
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy w Rejestrze Szkół i Placówek
Oświatowych (dalej RSPO) gromadzone są dane dotyczące organów
prowadzących. Przywołany przepis wskazuje, że są to m.in.: typ organu
prowadzącego (jednostka samorządu terytorialnego, minister, osoba prawna
inna niż jednostka samorządu terytorialnego, osoba fizyczna), nazwa oraz
adres siedziby. Natomiast brak jest w systemie informacji oświatowej
jednoznacznego identyfikatora konkretnego organu prowadzącego. Rejestracja
identyfikatorów REGON dla organów prowadzących szkoły lub placówki
oświatowe umożliwi ich jednoznaczną identyfikację zarówno w systemie
informacji oświatowej, co znacznie ułatwi pracę użytkownikom, jak
i w Systemie Jednostek Statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego.
W celu pozyskania informacji przez służby statystyki publicznej od osoby
fizycznej prowadzącej szkołę lub placówkę oświatową konieczna jest jej
precyzyjna identyfikacja. Osoby fizyczne prowadzące szkoły lub placówki
oświatowe nie mają obowiązku rejestrowania się w rejestrze REGON, zatem
aktualnie brak jest dla nich jednoznacznej identyfikacji. Numer PESEL zatem
będzie podstawą połączenia wszystkich szkół i placówek oświatowych z ich
organami prowadzącymi będącymi osobami fizycznymi.
Zgromadzenie w RSPO i udostępnienie służbom statystyki publicznej
jednoznacznych identyfikatorów organów prowadzących szkoły i placówki
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1794 › Pobierz plik