Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
projekt dotyczy przedłużenia o 3 lata okresu, w którym w ramach wzajemnej współpracy dwóch systemów SIO i PESEL przeprowadzona zostanie korekta rozbieżności między danymi uczniów i nauczycieli gromadzonymi w SIO a danymi obywateli zgromadzonymi w rejestrze PESEL
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1794
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1639
1794
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 139,
poz. 814, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą”, weszła w życie z dniem 30 kwietnia
2012 r. Ponieważ od 2014 r. baza danych nowego systemu informacji oświatowej,
zwanego dalej „SIO”, ma stanowić źródło danych przyjmowanych do podziału części
oświatowej subwencji ogólnej, działania podejmowane od maja 2012 r. w ramach
uruchamiania kolejnych funkcjonalności systemu ukierunkowane były na zgromadzenie
w nowym SIO kompletnych i rzetelnych danych o szkołach i placówkach oświatowych
oraz o uczniach i nauczycielach.
Instrumentem służącym zapewnieniu możliwie najwyższego poziomu rzetelności
danych o uczniach i nauczycielach gromadzonych w nowym SIO jest procedura
weryfikacji danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli (imię, nazwisko i numer
PESEL) gromadzonych w nowym SIO z odpowiednimi danymi osobowymi tych osób
zgromadzonymi w zbiorze (rejestrze) PESEL. Procedura ta zakłada, że dane
dziedzinowe (dane oświatowe) ucznia i nauczyciela są przekazywane do bazy danych
SIO w następstwie pozytywnej weryfikacji danych identyfikacyjnych ucznia lub
nauczyciela z danymi zgromadzonymi w rejestrze PESEL. Procedurę weryfikacji
uruchomiono w styczniu 2013 r., przy czym przewidziano półroczny okres – między
powstaniem obowiązku przekazywania danych do bazy danych SIO (31 marca 2013 r.)
a terminem, w którym powinien być zgromadzony w bazie danych SIO komplet danych
niezbędnych do podziału części oświatowej subwencji ogólnej (30 września 2013 r.) –
przeznaczony m.in. na korygowanie różnego rodzaju błędów w przypadkach kolejnych
prób negatywnej weryfikacji danych identyfikacyjnych.
Po uruchomieniu systemu należy stwierdzić, że liczba przypadków negatywnej
weryfikacji danych przekracza pierwotne założenia, a sprawne przeprowadzenie
korekty błędów w powyższym półrocznym okresie jest niemożliwe. Analiza
dotychczasowych przypadków negatywnej weryfikacji pozwala wnioskować, że
większość tych przypadków jest spowodowana błędami użytkowników SIO
(np. błędami pisarskimi przy wprowadzaniu danych do lokalnej bazy danych SIO),
a część – błędami w danych zgromadzonych w rejestrze PESEL. Należy jednocześnie
zauważyć, że weryfikacja w nowym SIO danych uczniów z danymi w rejestrze PESEL
dotyczy populacji, której dane w obrocie administracyjnym nie były jeszcze
sprawdzane. Obecnie brak jest możliwości precyzyjnego określenia liczby osób,
których dane nie zostały pozytywnie zweryfikowane z danymi w rejestrze PESEL,
z uwagi czy to na błędy użytkownika SIO, czy na błędy w rejestrze PESEL. Powodują
to dwa czynniki:
− obowiązek usuwania z bazy danych SIO danych identyfikacyjnych uczniów
i nauczycieli przekazanych w celu weryfikacji z danymi w rejestrze PESEL,
skutkujący brakiem danych o liczbie osób zweryfikowanych negatywnie, oraz
− brak możliwości rozróżnienia w SIO przyczyn negatywnej weryfikacji (według
błędów użytkownika SIO albo według błędów w rejestrze PESEL).
Z przybliżonych analiz wynika, że nawet po wyeliminowaniu wszystkich błędów po
stronie użytkowników SIO skala niepełnej referencyjności rejestru PESEL może
wynosić ok. 1%. Przy ponad 5 mln osób, których dane wymagają poprawnej
weryfikacji w celu naliczenia części oświatowej subwencji ogólnej (liczba uczniów
i nauczycieli objętych SIO), skala ok. 1% niereferencyjności rejestru PESEL
uniemożliwia wyeliminowanie wszystkich błędów i osiągnięcie pozytywnej weryfikacji
danych tych osób w przewidzianym pierwotnie na ten cel półrocznym okresie. Należy
jednocześnie zauważyć, że kwestia błędów użytkowników SIO oraz braku
referencyjności rejestru PESEL jest szczególnie trudna do rozwiązania na obecnym
etapie funkcjonowania nowego SIO, w sytuacji, w której istnieje konieczność
zgromadzenia danych dla całej populacji uczniów i nauczycieli na wszystkich etapach
edukacyjnych. W kolejnych latach liczba danych identyfikacyjnych weryfikowanych
z danymi w rejestrze PESEL (liczba nowych numerów PESEL wprowadzanych do SIO)
będzie znacznie niższa, bowiem dotyczyć będzie jedynie osób, które wcześniej nie
zostały zarejestrowane w systemie. Liczba ta szacowana jest bowiem na
ok. 300–400 tys., bo tyle osób będą liczyły kolejne nowe roczniki uczniów, których
dane będą przekazywane do SIO. Innymi słowy, w przyszłości skala problemu braku
zgodności danych identyfikacyjnych zgromadzonych w SIO i rejestrze PESEL będzie
odpowiednio niższa.
Dodatkowo zgromadzenie w nowym SIO kompletu danych uczniów i nauczycieli
w pierwotnie zakładanym terminie utrudniają opóźnienia we wprowadzaniu do nowego
SIO danych szkół i placówek oświatowych, wynikające z konieczności współpracy
między nowym SIO a rejestrem REGON. Ponadto opóźnienia we wprowadzaniu
danych wynikają z trudności użytkowników związanych z obsługą aplikacji nowego
2
SIO (np. utrata danych na lokalnym komputerze, utrata haseł dostępu), których
wyjaśnienie przy tak dużej liczbie użytkowników wymaga dłuższego okresu czasu.
Reasumując, analiza problemów związanych z aktualnym stanem funkcjonowania
nowego SIO prowadzi do stwierdzenia, że zgromadzenie w nowym SIO kompletu
danych niezbędnych do podziału części oświatowej subwencji ogólnej jest obciążone
poważnym zagrożeniem. Jednocześnie rozwiązań w obecnej sytuacji nie można szukać
z pominięciem drogi normatywnej, ponieważ w rozwiązaniach SIO nie przewidziano
innej procedury pozwalającej na gromadzenie danych niezbędnych do podziału części
oświatowej subwencji ogólnej niż procedura pozytywnej weryfikacji danych
identyfikacyjnych. W szczególności brak jest możliwości gromadzenia w bazie danych
SIO danych dziedzinowych uczniów i nauczycieli, których dane nie zostały uprzednio
pozytywnie zweryfikowane z danymi w rejestrze PESEL. W związku z powyższym
niezbędne jest przedłużenie okresu, w którym w ramach wzajemnej współpracy dwóch
systemów – SIO i PESEL – przeprowadzona zostanie korekta rozbieżności między
danymi uczniów i nauczycieli gromadzonymi w SIO a danymi obywateli
zgromadzonymi w rejestrze PESEL. W konsekwencji proponuje się przedłużenie
o 3 lata funkcjonowania systemu informacji oświatowej, o którym mowa
w art. 105–118 ustawy (tzw. starego SIO), utworzonego na podstawie ustawy z dnia
19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 49, poz. 463, z późn.
zm.), oraz wykorzystanie danych z tzw. starego SIO w celu podziału części oświatowej
subwencji ogólnej na lata 2014–2016.
Projektowany mechanizm zapewniający możliwość gromadzenia w bazie danych
nowego SIO niezweryfikowanych danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli
umożliwi monitorowanie efektywności procesu weryfikacji tych danych z danymi
w rejestrze PESEL (pozyskana zostanie informacja o liczbie osób, których dane nie
zostały zweryfikowane oraz powstanie możliwość badania czasu niezbędnego do
wyjaśnienia
stanu
faktycznego).
Umożliwienie
przekazywania
wraz
z niezweryfikowanymi danymi identyfikacyjnymi danych dziedzinowych uczniów
i nauczycieli pozwoli na odpowiednio wczesne przeprowadzanie szczegółowych analiz
danych zgromadzonych w nowym SIO. W rezultacie zostaną stworzone warunki
zapewniające bezpieczeństwo wykorzystania danych zgromadzonych w nowym SIO do
podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017.
3
1. Przedłużenie funkcjonowania tzw. starego SIO do 1 marca 2017 r. oraz
umożliwienie dokonania podziału części oświatowej subwencji ogólnej na lata
2014–2016 na podstawie danych zgromadzonych w tzw. starym SIO (art. 1 pkt 3–8
oraz art. 4)
Na obecnym etapie funkcjonowania nowego SIO należy stwierdzić, że jest bardzo
mało prawdopodobne, aby w okresie najbliższych kilku miesięcy doszło do
wyeliminowania błędów znaczącej liczby użytkowników SIO popełnianych
w procesie weryfikacji danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli z danymi
tych osób w rejestrze PESEL oraz do odpowiedniego zaktualizowania danych
w rejestrze PESEL. Korekty te wiążą się ze sporymi nakładami czasu po stronie
użytkowników SIO, tj. w większości szkół i placówek oświatowych. Nie można też
zakładać, że możliwe jest w tym czasie wyeliminowanie tych błędów w całości. Ze
względu na wysokość rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej (0,4% całości
tej części subwencji), finansowy wymiar wniosków o korektę części oświatowej
subwencji ogólnej z tytułu błędów statystycznych mógłby przekroczyć wysokość
rezerwy, z której obecnie środki w znakomitej większości są przeznaczane na inne
cele niż korekta błędów w danych przyjmowanych do podziału części oświatowej
subwencji ogólnej. Aplikowanie o środki z rezerwy wiąże się również z problemem
nakładu pracy. Umożliwienie dokonania podziału części oświatowej subwencji
ogólnej na lata 2014–2016 na podstawie danych zgromadzonych w tzw. starym SIO
pozwoli uniknąć powyższych trudności, a co ważniejsze, wyeliminuje ryzyko braku
środków w rezerwie części oświatowej subwencji ogólnej. Jednocześnie,
przedłużenie działania tzw. starego SIO do dnia 1 marca 2017 r. (art. 1 pkt 3
projektu) wiąże się z przedłużeniem okresu, w którym równolegle będą
funkcjonowały dwa systemy (tzw. stare i nowe SIO), co pozwoli na bezpieczne
dokonanie podziału części oświatowej subwencji ogólnej na podstawie danych
zgromadzonych w starym systemie i jednocześnie ułatwi stopniowe przechodzenie
na nowy system tym użytkownikom SIO, którym korzystanie z nowego SIO
sprawia trudności. Przewiduje się również wprowadzenie udogodnień w sferze
technicznej funkcjonowania obu systemów (eksportowanie danych z nowego SIO
do tzw. starego SIO), które spowodują, że w praktyce większość użytkowników
SIO będzie mogła korzystać przede wszystkim z nowego systemu.
4
Zmiany zaproponowane w art. 1 pkt 4 i 5 projektu określają kolejne terminy
aktualizowania i przekazywania danych w tzw. starym SIO, tj. 10 i 30 września,
10 października oraz 31 marca odpowiednio 2014, 2015 i 2016 r. Natomiast
przesunięcie funkcjonowania tzw. starego SIO do 1 marca 2017 r. (art. 1 pkt 3
projektu) daje podstawę do stosowania do upływu tego terminu mechanizmów
dokonywania korekt danych w tzw. starym SIO w odniesieniu do danych
przekazanych w tym systemie według stanu na 30 września i 10 października
2016 r.
Zmiany w art. 1 pkt 6–8 projektu są konsekwencją przesunięcia funkcjonowania
tzw. starego SIO do 2017 r. W szczególności, przewiduje się (art. 1 pkt 6 projektu)
przesunięcie terminu, w którym uczelnie będą mogły pozyskiwać dane z systemu
informacji oświatowej na potrzeby rekrutacji na studia wyższe. W związku
z regulacjami zaproponowanymi w art. 2 projektu ustawy, w systemie informacji
oświatowej gromadzone będą dane identyfikacyjne, które nie zostały pozytywnie
zweryfikowane z danymi w rejestrze PESEL. Ponieważ w celu pozyskania danych
z bazy danych SIO do celów rekrutacji uczelnia przekazuje do SIO imię, nazwisko
i numer PESEL absolwenta (art. 62 ust. 3 ustawy), mogłyby zaistnieć sytuacje,
w których dane przekazane przez uczelnie nie znalazłyby swojego odpowiednika
w bazie danych SIO – tym samym uczelnie nie mogłyby pozyskać kompletnych
danych. Natomiast, w sytuacji gdyby dane przekazane przez uczelnie okazały się
zgodne z niezweryfikowanymi danymi zgromadzonymi w bazie danych SIO –
powstałaby możliwość wprowadzenia do obrotu danych, których wartość
merytoryczna może być kwestionowana. Zakłada się, że okres od wejścia w życie
ustawy do 2017 r. jest wystarczający do wyjaśnienia wszystkich rozbieżności
między danymi potencjalnych kandydatów na studia wyższe zgromadzonymi
w bazie danych SIO a danymi tych osób zgromadzonymi w rejestrze PESEL.
W związku z tym w 2017 r. uczelnie będą mogły pozyskać rzetelne dane na
potrzeby rekrutacji.
W art. 1 pkt 7 projektu (odnoszącym się do art. 130 ust. 2 i 3 ustawy)
zrezygnowano ze wskazywania okresów, w jakich były stosowane poszczególne
formy przekazywania danych służących do podziału części oświatowej subwencji
ogólnej, tj. w art. 130 ust. 2 ustawy: od dnia wejścia w życie ustawy do dnia
31 grudnia 2013 r. na lata 2007–2009 jeszcze według sprawozdań GUS
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1794 › Pobierz plik