eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-I

państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych,
ze środków pozostających w dyspozycji Komendanta Głównego Straży Granicznej.
Skutki finansowe projektowanej regulacji zostały oszacowane na ok. 10 000 zł.
Przyjęto, iż rocznie może wystąpić 10 przypadków konieczności zapewnienia opieki
medycznej cudzoziemcom, o których mowa w art. 304 ust. 1 pkt 9 projektowanej
ustawy. Koszt zapewnienia jednemu cudzoziemcowi opieki medycznej może wynosić
od 50 zł do 1 500,00 zł, w zależności od rodzaju udzielonych świadczeń zdrowotnych.
Przyjęta wysokość kosztów zapewnienia opieki medycznej obejmuje w szczególności
opiekę lekarską, opiekę pielęgniarki i interwencję pogotowia ratunkowego.
(Źródło: Komenda Główna Straży Granicznej)
E. Ocena skutków regulacji dotycząca art. 334 projektu
Zgodnie z art. 334 ust. 1 projektu przedstawiciele organizacji pozarządowych
zajmujących się udzielaniem pomocy cudzoziemcom będą mogli być obecni jako
obserwatorzy w toku działań związanych z doprowadzeniem cudzoziemca do granicy
albo do portu lotniczego albo morskiego państwa, do którego zostaje doprowadzony,
podejmowanych w związku z przymusowym wykonaniem decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do powrotu. W takim przypadku koszty przejazdu nie więcej niż dwóch
przedstawicieli organizacji pozarządowych od granicy do portu lotniczego albo
morskiego państwa, do którego cudzoziemiec zostaje doprowadzony, będą finansowane
z budżetu państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji Komendanta Głównego Straży
Granicznej. Wprowadzenie takiej regulacji nie wywoła dodatkowych skutków
finansowych, gdyż zadanie to będzie realizowane z wykorzystaniem istniejących sił
i środków, a ww. koszty zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków ustalonego
na dany rok z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
wewnętrznych, ze środków pozostających w dyspozycji Komendanta Głównego Straży
Granicznej.
(Źródło: Komenda Główna Straży Granicznej)
F. Ocena skutków regulacji dotycząca art. 470 projektu w zakresie zmian w ustawie
z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej
Wprowadzenie do ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U.
z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.) zadania polegającego na rozpoznawaniu,
109

zapobieganiu i wykrywaniu przestępstw określonych w art. 189a Kodeksu karnego
i w art. 8 ustawy z dnia 8 czerwca 1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks karny nie
wywoła dodatkowych skutków finansowych, gdyż nowe zadania będą realizowane
z wykorzystaniem istniejących sił i środków, a ww. koszty zostaną sfinansowane
w ramach limitu wydatków ustalonego na dany rok z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw wewnętrznych, ze środków pozostających w dyspozycji
Komendanta Głównego Straży Granicznej.
Z kolei koszty związane z utworzeniem ośrodków zostaną sfinansowane w ramach
limitu wydatków ustalonego w danym roku dla części 42-Sprawy wewnętrzne, bez
konieczności jego dodatkowego zwiększania, w tym także w ramach limitu na
wynagrodzenia.
(Źródło: Komenda Główna Straży Granicznej)
G. Ocena skutków regulacji dotycząca art. 474 projektu ustawy w zakresie zmian
w art. 94a ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Według danych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Polsce przebywa około
2–3 cudzoziemców rocznie, mających status osób będących ofiarami handlu ludźmi.
Średni koszt kształcenia jednej osoby w szkole ponadgimnazjalnej wynosi około
5000 zł rocznie. Tym samym obciążenie dla budżetu państwa wyniesie około 15 000 zł
rocznie i zostanie sfinansowane w ramach limitu wydatków ustalonego na dany rok
budżetowy dla części 82 budżetu państwa – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu
terytorialnego (w zakresie części oświatowej).
(Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej)
H. Ocena skutków regulacji dotycząca art. 475 projektu w zakresie zmian w ustawie
z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami
publicznego transportu zbiorowego
Zakłada się, że po wejściu w życie niniejszej ustawy nie nastąpi wzrost wydatków
z tytułu ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
kolejowego i autobusowego w czasie wykonywania czynności służbowych przez
funkcjonariuszy Straży Granicznej. Koszty korzystania z przedmiotowej ulgi w ramach
czynności związanych z zapobieganiem i przeciwdziałaniem nielegalnej migracji,
realizowanych na
szlakach komunikacyjnych o szczególnym znaczeniu
międzynarodowym, będą utrzymane na poziomie dotychczasowych kosztów
110

związanych z ulgami wykorzystywanymi przy ochronie szlaków komunikacyjnych
o szczególnym znaczeniu międzynarodowym. Planuje się bowiem utrzymanie podobnej
liczby funkcjonariuszy uprawnionych do ulgowych przejazdów środkami transportu
zbiorowego w związku z wykonywaniem czynności służbowych. Zmiana w tym
zakresie służy racjonalizacji wydatków.
(Źródło: Komenda Główna Straży Granicznej)
I.
Ocena skutków regulacji dotycząca art. 495 projektu w zakresie zmian w ustawie
z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
W związku z połączeniem w jedną procedurę dwóch dotychczas odrębnie
przeprowadzanych procedur dotyczących zezwolenia na pracę i zezwolenia
pobytowego, proponuje się podwyższenie opłaty skarbowej z 340 zł na 440 zł. W latach
ubiegłych liczba cudzoziemców, którym udzielono zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony w celu wykonywania pracy, kształtowała się następująco: w 2010 r. –
11 655, w 2011 r. – 11 876, w 2012 r. – 11 569. Przy założeniu, że rocznie średnio
ok. 11 700 cudzoziemcom będzie udzielane zezwolenie na pobyt i pracę zgodnie
z projektowanymi zmianami, dochody w tym zakresie wzrosną o 1 170 000 zł (11 700
x 100 zł = 1 170 000 zł).
(Źródło: Urząd do Spraw Cudzoziemców)
J. Ocena skutków finansowych wynikających z rezygnacji z regulacji umożliwiającej
uzależnienie przekroczenia granicy przez cudzoziemca od uiszczenia przez niego
opłaty związanej z wjazdem na terytorium RP
Przepis stanowiący, że przekroczenie granicy przez cudzoziemca może być uzależnione
od uiszczenia przez niego opłaty związanej z wjazdem na terytorium RP, jeżeli wymaga
tego zachowanie zasady wzajemności w stosunkach z innymi krajami, został usunięty
w wyniku uwzględnienia uwagi Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach
uzgodnień międzyresortowych. MSZ stał na stanowisku, iż przepis jest niezgodny
z prawem Unii Europejskiej. Dokonując oceny skutków finansowych rezygnacji z tej
regulacji należy wyjaśnić, że przepis nigdy nie był stosowany, w związku z czym
wpływy do budżetu państwa nie ulegną zmianie.
W pozostałym zakresie wejście w życie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań
odnoszących się do ustawy o cudzoziemcach oraz zmian w innych ustawach, będących
konsekwencją rozwiązań zaproponowanych w ustawie o cudzoziemcach, nie spowoduje
111

zmiany poziomu wydatków w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących
przepisów, do której to zmiany odnosi się art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych. Wszelkie zadania będą finansowane na dotychczasowych
zasadach, z tych samych części budżetu państwa, z których są finansowane na
podstawie obowiązujących przepisów. Jednorazowe koszty związane z działaniami
dostosowawczymi, np. dokonanie nowych tłumaczeń pouczeń dla cudzoziemców
o zasadach i trybie postępowania oraz o przysługujących im prawach i obowiązkach,
zmiana nazwy „Areszt w celu wydalenia” na „Areszt dla cudzoziemców” czy zakup
sprzętu oraz oprogramowania do elektronicznego pobierania odcisków palców, zostaną
pokryte ze środków będących w posiadaniu dysponentów poszczególnych części
budżetu, bez konieczności ich zwiększenia. W przypadku gdyby któreś z zadań
wymagało jednak poniesienia większych kosztów, ich finansowanie będzie odbywało
się poprzez ograniczenie innych wydatków, tak aby nie nastąpiła zmiana poziomu
wydatków.
PODSUMOWANIE
Wejście w życie nowej ustawy o cudzoziemcach nie będzie wiązało się ze zmianą
poziomu wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów. Wdrożenie proponowanych rozwiązań nie
będzie angażowało dodatkowych środków budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego ponad te, które są angażowane na podstawie obowiązujących
przepisów prawa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, tak –
w części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie
generowało zwiększenia kosztów wymagającego dodatkowych środków z budżetu
państwa.
ZESTAWIENIE DANYCH STATYSTYCZNYCH
Przedstawione poniżej informacje dotyczące danych statystycznych stanowią dane
średnioroczne.
Dane statystyczne dotyczące:
• liczby cudzoziemców ubiegających się o wjazd oraz tych, którym tego wjazdu
odmówiono, wraz ze wskazaniem przyczyny odmowy
Liczba przekroczeń granicy państwowej przez cudzoziemców w celu wjazdu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – ok. 10 763 870.
112

Liczba wydanych decyzji o odmowie wjazdu na terytorium RP – ok. 22 047.
Przyczyny odmów wjazdu:
– nie posiada ważnego dokumentu / ważnych dokumentów podróży – ok. 152,
– posiada sfałszowany / podrobiony / przerobiony dokument podróży – ok. 22,
– nie posiada ważnej wizy lub dokumentu pobytowego – ok. 9477,
– posiada sfałszowaną / podrobioną / przerobioną wizę – ok. 22,
– nie posiada odpowiedniej dokumentacji uzasadniającej cel i warunki pobytu –
ok. 5835,
– przebywał(-a) już przez trzy miesiące w okresie sześciomiesięcznym na terytorium
Państw Członkowskich Unii Europejskiej – ok. 78,
– nie posiada wystarczających środków utrzymania w odniesieniu do okresu i formy
pobytu lub środków na powrót do państwa pochodzenia lub tranzytu – ok. 3550,
– jest osobą, wobec której dokonano wpisu do celów odmowy wjazdu w SIS –
ok. 584,
– jest osobą, wobec której dokonano wpisu do celów odmowy wjazdu w rejestrze
krajowym – ok. 448,
– jest uważany(-a) za stanowiącego(-cą) zagrożenie porządku publicznego,
bezpieczeństwa wewnętrznego, zdrowia publicznego lub stosunków
międzynarodowych jednego lub więcej Państw Członkowskich Unii Europejskiej –
ok. 57,
– posiada podrobione lub sfałszowane zezwolenie / nie posiada zezwolenia na
przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego – ok. 209,
– dane cudzoziemca zamieszczone są w SIS do celów odmowy wjazdu (posiadacze
zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego) –
ok. 179,
– dane cudzoziemca zamieszczone są w wykazie do celów odmowy wjazdu
(posiadacze zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu
granicznego) – ok. 12,
– wykorzystał(-a) dopuszczalny czas pobytu na podstawie zezwolenia na
przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego – ok. 1422.
(Źródło: Komenda Główna Straży Granicznej)

113

strony : 1 ... 20 ... 60 ... 68 . [ 69 ] . 70 ... 80 ... 87

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: