Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
1
3
Klient to osoba prawna, fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, korzystająca z usług świadczonych przez
dom maklerski, biuro maklerskie, oddział zagranicznej firmy inwestycyjnej lub bank powierniczy na podstawie umowy, przy czym za klienta nie
uważa się domu maklerskiego, biura maklerskiego lub oddziału zagranicznej firmy inwestycyjnej zawierającego transakcje z wykorzystaniem
afiliacji. Przez afiliację rozumie się pośredniczenie członka giełdy lub członka rynku pozagiełdowego w zawieraniu transakcji na rynku
regulowanym przez dom maklerski, biuro maklerskie lub oddział zagranicznej firmy inwestycyjnej. W przypadku prowadzenia rachunków
papierów wartościowych, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, za klientów uważa się osoby, którym przysługują prawa z papierów
wartościowych.
Instrumenty finansowe klientów wycenia się według cen bieżących w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 2
ustawy o rachunkowości. W przypadku gdy nie jest możliwa wycena aktywów według cen bieżących, aktywa te wycenia się według wartości
godziwej, pozwalającej na rzetelne odzwierciedlenie wartości tych aktywów. Finansowe kontrakty terminowe, dla których wymagane jest
ustanowienie depozytu zabezpieczającego, wykazuje się poprzez wykazanie depozytu zabezpieczającego w odpowiedniej kolumnie, w
zależności od rodzaju przedmiotu depozytu.
W kolumnach 1 i 2, "Akcje notowane" i "Prawa do akcji", należy wykazać wartość wyemitowanych przez rezydentów akcji notowanych na
rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu i praw do akcji. Jeżeli spółka, której akcje zostały dopuszczone do obrotu
zorganizowanego, wyemitowała zarówno akcje, których ceny są notowane, jak i akcje, których ceny nie są notowane w obrocie
zorganizowanym, to należy wykazać jedynie akcje notowane w obrocie zorganizowanym.
W kolumnie 8 "Pozostałe papiery wartościowe" wykazuje się papiery wartościowe niewykazane w kolumnach 1-4 oraz 7.
W kolumnie 9 "Pozostałe instrumenty finansowe" wykazuje się instrumenty finansowe niewykazane w kolumnach 1-8.
Objaśnienia dotycz ce podziału sektorowego:
Rezydenci - osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju oraz osoby prawne mające siedzibę w kraju, a także inne podmioty
mające siedzibę w kraju, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu. Rezydentami są również
znajdujące się w kraju oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez nierezydentów, a także polskie przedstawicielstwa
dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne polskie przedstawicielstwa oraz misje specjalne, korzystające z immunitetów i przywilejów
dyplomatycznych lub konsularnych.
Przedsiębiorstwa niefinansowe - jednostki, których główną działalnością jest produkcja i obrót dobrami lub świadczenie usług
niefinansowych, w szczególności: przedsiębiorstwa państwowe (działające na podstawie ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach
państwowych, Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981, z późn. zm.1)), spółki, wspólnicy spółek cywilnych, spółdzielnie, oddziały przedsiębiorców
zagranicznych.
Monetarne instytucje finansowe - instytucje finansowe, których działalność polega na przyjmowaniu depozytów i/lub bliskich substytutów
depozytów od podmiotów innych niż monetarne instytucje finansowe oraz udzielaniu kredytów i/lub inwestowaniu w papiery wartościowe na
własny rachunek.
Do sektora tego zalicza się banki (w tym Narodowy Bank Polski), spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK) oraz fundusze
rynku pieniężnego (utworzone na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn.
zm.2)).
W Internecie na stronie NBP (www.nbp.pl) znajduje się aktualizowana na bieżąco lista krajowych MIF.
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego - instytucje finansowe, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe
realizowane poprzez zaciąganie zobowiązań w formach innych niż gotówka, depozyty i/lub substytuty depozytów od jednostek
instytucjonalnych innych niż monetarne instytucje finansowe.
Do podsektora tego zaliczane są m.in.: fundusze inwestycyjne (utworzone na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach
inwestycyjnych), z wyjątkiem funduszy rynku pieniężnego (znajdujących się na liście monetarnych instytucji finansowych) zaliczanych do
sektora monetarnych instytucji finansowych, domy maklerskie (uwaga: biura maklerskie, jako jednostki banków, zaliczane są do monetarnych
instytucji finansowych), narodowe fundusze inwestycyjne, przedsiębiorstwa leasingu finansowego, przedsiębiorstwa faktoringowe, firmy
utworzone w celu sekurytyzacji aktywów.
Pomocnicze instytucje finansowe - instytucje finansowe, które nie prowadzą pośrednictwa finansowego we własnym imieniu, a jedynie
przyczyniają się do tworzenia warunków do tego pośrednictwa.
Do podsektora tego zaliczani są m.in.: giełdy papierów wartościowych, giełdy towarowe, instytucje tworzące infrastrukturę dla
funkcjonowania rynków finansowych, np. izby i centra rozliczeniowe (w tym Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.), towarzystwa
funduszy inwestycyjnych, towarzystwa funduszy emerytalnych, instytucje zajmujące się sprzedażą ratalną.
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne - podmioty funkcjonujące w formie spółki akcyjnej lub towarzystwa ubezpieczeń
wzajemnych, prowadzące działalność na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151, z
późn. zm.3)) oraz podmioty działające w oparciu o ustawę z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, Dz.
U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667, z późn. zm.4) (otwarte i pracownicze fundusze emerytalne).
Instytucje rz dowe i samorz dowe - obejmują: instytucje rządowe na szczeblu centralnym, instytucje samorządowe (organy władzy
lokalnej i ich związki, administrację samorządową, fundusze samorządowe, samorządowe instytucje kultury, samorządowe instytucje pomocy
społecznej, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego), fundusze ubezpieczeń
społecznych (Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz zarządzane przez nie fundusze, a także
Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Fundusz Pracy).
Instytucje rz dowe na szczeblu centralnym - obejmują m.in.: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli
państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, państwowe szkoły wyższe, państwowe instytucje kultury, państwowe instytucje pomocy
społecznej, państwowe fundusze celowe, z wyjątkiem zaliczonych do funduszy ubezpieczeń społecznych (patrz instytucje rządowe i
samorządowe), państwowe osoby prawne (utworzone w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek
prawa handlowego), samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej utworzone przez ministra, centralny organ administracji rządowej,
wojewodę, uczelnię państwową, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne.
Osoby fizyczne - obejmują osoby fizyczne, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek.
Instytucje niekomercyjne działaj ce na rzecz gospodarstw domowych - obejmują m.in. związki zawodowe, towarzystwa i
stowarzyszenia zawodowe i naukowe, partie polityczne, kościoły i związki wyznaniowe.
Nierezydenci - osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne mające siedzibę za granicą, a także inne
podmioty mające siedzibę za granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu. Nierezydentami są
również znajdujące się za granicą oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów, a także obce przedstawicielstwa
dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce przedstawicielstwa oraz misje specjalne i organizacje międzynarodowe, korzystające z
immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych.
Część B
3. Dane dotyczące kapitału zakładowego domu maklerskiego w podziale na sektory akcjonariuszy.
Sektory posiadaczy
Kwota w
tys. zł
Rezydenci (w. 02+03+04+06+07+10+12+13)
01
Przedsiębiorstwa niefinansowe
02
Monetarne instytucje finansowe
03
w tym: banki
04
Pozostałe instytucje pośrednictwa
05
finansowego, z wyjątkiem instytucji
ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych
(w. 04≥w. 05)
w tym: fundusze inwestycyjne
06
Pomocnicze instytucje finansowe
07
z
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze
08
teg emerytalne
o
(w.07≥w. 08+w.08)
w tym otwarte fundusze emerytalne
09
instytucje ubezpieczeniowe
10
Instytucje rządowe i samorządowe (w. 04≥w.
11
05)
w tym: instytucje rządowe szczebla
12
centralnego
Osoby fizyczne
13
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz 14
gospodarstw domowych
Nierezydenci
15
Podziału na sektory należy dokonać zgodnie z objaśnieniami do tabeli, o której mowa w pkt 2.
4. Dane dotyczące własnych instrumentów finansowych domu maklerskiego lub biura maklerskiego
Wyszczególnienie
Papiery
wartościowe
Pozostał
nabyte w
e
obrocie
instrume
nty
pierwotn wtórny finansow
ym
m
e
0
1
2
3
Instrumenty finansowe razem (w.
01
02+06+10)
przeznaczonych do obrotu ≥ 02
(w. 03+04)
akcje
03
w
dłużne papiery
04
tym wartościowe ≥ w. 05
w tym obligacje
05
z
utrzymywanych do terminu
06
tego zapadalności ≥ w. 07
dłużne papiery
07
wartościowe ≥ (w.
08+09)