eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64


4) sposób i tryb rozstrzygania sporów dotyczących przebiegu i rozliczania transakcji;
5) tryb i warunki notowania, zawieszania i zaprzestania notowania instrumentów;
6) dni otwarcia i godziny obrotu;
7) sposób ustalania i ogłaszania kursów lub cen notowania instrumentów;
8) sposób klasyfikowania instrumentów, jeżeli taka klasyfikacja ma miejsce;
9) tryb i warunki upowszechniania informacji dotyczących składanych ofert oraz
zawieranych transakcji;
10) wysokość opłat za korzystanie z systemów informatycznych oraz urządzeń
technicznych firmy inwestycyjnej zapewniających dostęp do organizowanego przez
nią alternatywnego systemu obrotu;
11) wysokość opłat transakcyjnych oraz sposób ich naliczania;
12) opis systemu gwarantującego rozliczanie i rozrachunek transakcji zawieranych w
alternatywnym systemie obrotu, jeżeli firma inwestycyjna organizująca alternatywny
system obrotu utworzyła lub jest członkiem takiego systemu;
13) obowiązki informacyjne emitentów, których instrumenty znajdują się w
alternatywnym systemie obrotu i nie są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym;
14) sposób postępowania w przypadku naruszenia przez uczestników alternatywnego
systemu obrotu obowiązków określonych w regulaminie;
15) sposób postępowania w przypadku naruszenia przez emitenta obowiązków
informacyjnych określonych w regulaminie;
16) środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu przypadków manipulacji.


§ 4.
1. Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu zapewnia:
1) koncentrację podaży i popytu na instrumenty będące przedmiotem obrotu w tym
systemie;
2) bezpieczne i sprawne zawieranie oraz rozliczanie transakcji zawieranych w tym systemie
przez jego uczestników;
3) upowszechnianie jednolitych informacji o kursach lub cenach instrumentów;
4) upowszechnianie jednolitych informacji o transakcjach zawieranych w tym systemie.
2. Zapewnienie bezpiecznego i sprawnego zawierania transakcji w alternatywnym
systemie obrotu następuje w szczególności poprzez:
1) ustalenie i wdrożenie procedur regulujących tryb i warunki zawierania transakcji;
2) ustalenie i wdrożenie procedur regulujących tryb i warunki anulowania transakcji;
3) sprawowanie ciągłego nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników danego systemu
procedur, o których mowa w pkt 1 i 2.
3.
Zapewnienie bezpiecznego i sprawnego rozliczania transakcji zawieranych w
alternatywnym systemie obrotu następuje w szczególności poprzez:
1) utworzenie funkcjonującego w ramach danego alternatywnego systemu obrotu systemu
rozliczeń i rozrachunku w instrumentach lub podjęcie współpracy z podmiotem
uprawnionym do dokonywania rozliczeń lub rozrachunku w instrumentach;
2) ustalenie i wdrożenie procedur regulujących rozliczanie i rozrachunek w instrumentach w
zakresie transakcji zawieranych w danym alternatywnym systemie obrotu - w przypadku
gdy rozliczanie lub rozrachunek nie są dokonywane przez odrębny podmiot;
3) sprawowanie ciągłego nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników danego systemu
procedur, o których mowa w pkt 2.

§ 5. 1. Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu ustala przejrzyste
reguły uczestnictwa w tym systemie, oparte na obiektywnych kryteriach, w tym zasady
naliczania i pobierania opłat.
2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, powinny w szczególności dotyczyć:
1) sytuacji finansowej;
2) wiedzy i doświadczenia w zakresie inwestowania na rynku instrumentów finansowych, w
tym zatrudniania osób dysponujących taką wiedzą i doświadczeniem.
3. Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu sprawuje ciągły nadzór
nad przestrzeganiem przez uczestników tego systemu regulacji dotyczących obrotu
dokonywanego w tym alternatywnym systemie obrotu.
4. Firma inwestycyjna obowiązana jest do niezwłocznego informowania Komisji
Nadzoru Finansowego o każdym przypadku naruszenia przez uczestników alternatywnego
systemu obrotu regulacji dotyczących obrotu dokonywanego w tym systemie.
5. Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu zobowiązana jest do
zarządzania ryzykiem operacyjnym, na które narażony jest prowadzony przez nią
alternatywny system obrotu, a w szczególności do:
1) opracowania zasad identyfikacji i szacowania poziomu istotnych rodzajów tego ryzyka;
2) zastosowania środków ograniczających to ryzyko.
6.
W celu właściwego zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust. 5, firma
inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu ustala i wdraża pisemne procedury
dotyczące:
1) zarządzania technicznym funkcjonowaniem systemów informatycznych oraz urządzeń
technicznych alternatywnego systemu obrotu;
2) bezpieczeństwa dostępu do systemów informatycznych i urządzeń technicznych
alternatywnego systemu obrotu przez członków oraz zasad nadzoru sprawowanego przez
firmę inwestycyjną organizującą alternatywny system obrotu nad ich przestrzeganiem;
3) planów awaryjnych i zasad zachowania ciągłości działania w przypadku wystąpienia
sytuacji nadzwyczajnych.


§ 6. 1. Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu zobowiązana jest do
ustalenia przejrzystych kryteriów i warunków dopuszczania instrumentów do tego
alternatywnego systemu obrotu.
2. Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu zobowiązana jest do
ustalenia takiego zakresu informacji, do jakich dostarczenia zobowiązany jest emitent, które
umożliwią inwestorom ocenę jego sytuacji finansowej i gospodarczej oraz ryzyka związanego
z nabywaniem instrumentów objętych wnioskiem o dopuszczenie do alternatywnego systemu
obrotu.
3. Firma inwestycyjna może odstąpić od wymogu dostarczenia informacji przez emitenta,
jeżeli emitent podał do publicznej wiadomości, w sposób określony w odrębnych przepisach,
informacje, które spełniają warunki, o których mowa w ust. 2.


§ 7. 1. W przypadku stwierdzenia przez firmę inwestycyjną organizującą alternatywny
system obrotu, że instrumenty dopuszczone do tego alternatywnego systemu obrotu lub
emitenci takich instrumentów przestali spełniać:
1) warunki, o których mowa w § 6 ust. 1 – firma inwestycyjna podejmuje decyzję o
wykluczeniu tych instrumentów z alternatywnego systemu obrotu;
2) pozostałe warunki i kryteria będące podstawą dopuszczenia – firma inwestycyjna może
podjąć decyzję o wykluczeniu tych instrumentów z alternatywnego systemu obrotu.
2. Podjęcie decyzji, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie i na warunkach
określonych w regulaminie alternatywnego systemu obrotu.


§

8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




Minister Finansów





UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji określonej w znowelizowanym art. 94 ust. 1 pkt
3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, która zobowiązuje do
ustalenia ogółu warunków prowadzenia przez firmę inwestycyjną alternatywnego systemu
obrotu. Zakres regulacji aktu wykonawczego uwzględnia jednocześnie fakt bezpośredniego
stosowania przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r.
wprowadzającego środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia
rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości dopuszczania instrumentów finansowych
na potrzeby tejże dyrektywy.
W proponowanych przepisach przewiduje się aby podstawowym dokumentem, na podstawie
którego organizowany jest alternatywny system obrotu był regulamin tego systemu, który
normować ma niezbędne, podstawowe zagadnienia związane z jego funkcjonowaniem.
Rozwiązanie to jest zbliżone do art. 78 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
zawartego w pierwotnym tekście ustawy, z tym zastrzeżeniem, iż regulamin nie podlega
zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego (art. 78 ust. 3 i ust. 4 ustawy w
pierwotnym brzmieniu).

W celu zapewnienia sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania alternatywnego systemu
obrotu systemu firma inwestycyjna zobowiązana została do zapewnienia spełnienia
określonych w projekcie rozporządzenia wymogów związanych z funkcjonowaniem
alternatywnego systemu obrotu. Jednocześnie wskazane zostały wytyczne, w jakich zdaniem
prawodawcy dojdzie do wypełnienia owych warunków np. opracowanie procedur,
sprawowanie ciągłego nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników danego systemu tych
procedur, ustalanie kryteriów uczestnictwa w systemie lub dopuszczenia instrumentów
finansowych do systemu itp.
Dodatkowo rozporządzenie zawiera przepisy regulujące wykluczenie instrumentów z
alternatywnego systemu obrotu przez firmę organizującą obrót. Przedmiotowe regulacje
stanowią uzupełnienie, obok ustawowego rozwiązania wykluczania instrumentu z obrotu
przez organ nadzoru, możliwości stosowania takiej sankcji.

W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na firmy inwestycyjne prowadzące alternatywny
system obrotu.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wpływ pozytywny. Wejście w życie projektowanego rozporządzenia przyczyni się do
zapewnienia sprawnego, przejrzystego i bezpiecznego funkcjonowania alternatywnych
systemów obrotu, a tym samym do wzrostu zaufania inwestorów do rynku finansowego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.

4-21-om
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 111 . [ 112 ] . 113 ... 120 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: