Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
w zakresie wynikającym w planu ochrony obiektu portowego oraz planów
postępowania w sytuacjach kryzysowych, w odniesieniu do relacji statek - obiekt
portowy.
2. Przed odpłynięciem statku z obiektu portowego kapitan statku przeprowadza kontrolę
mającą na celu sprawdzenie, czy na pokładzie tego statku nie znajdują się przedmioty
niebezpieczne lub osoby nieupoważnione.
3. Nabrzeże, przy którym kotwiczy statek oświetla się w sposób zapewniający służbom
ochrony obiektu portowego nadzór nad statkiem.
§ 11. 1. W przypadku zagrożenia w czasie postoju statku aktem bezprawnej ingerencji
podejmuje się działania, określone w planie ochrony obiektu portowego oraz zgodne z
planem postępowania w sytuacjach kryzysowych.
2. O działaniach, o których mowa w ust. 1, zarządzający obiektem portowym informuje
armatora.
Rozdział 3
Metody i środki kontroli osób udaj cych się na statek i do obiektu portowego
oraz ich bagażu
§ 12. 1. Kontrolę w celu zapewnienia ochrony żeglugi i portów morskich powinno się
prowadzić się przy użyciu urządzeń rentgenowskich, detektorów metali lub innego sprzętu
specjalistycznego oraz przy zastosowaniu technicznych środków ochrony.
2. Sposób wykorzystania oraz dane techniczne urządzeń wymienionych w ust. 1
umieszcza się w planie ochrony statku oraz planie ochrony obiektu portowego.
§ 13. Kontrolę ochrony prowadzi się zwłaszcza poprzez:
1) kontrolę manualną lub
2) kontrolę przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metali w połączeniu
z kontrolą manualną wybranych osób, których przejściu przez tę bramkę nie
towarzyszy sygnał dźwiękowy, lub
3) kontrolę przy zastosowaniu innych technicznych środków ochrony w połączeniu
z kontrolą manualną.
5
§ 14. 1. W przypadku zastosowania kontroli, o której mowa w § 13 pkt 2, gdy przejściu
osoby przez bramkę magnetyczną towarzyszy sygnał dźwiękowy, pasażera tego poddaje się:
1) ponownej kontroli przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu
lub
2) kontroli manualnej z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu.
2. W przypadku gdy na podstawie kontroli, o której mowa w ust. 1, nie można stwierdzić,
czy osoba posiada materiały i przedmioty niebezpieczne, poddaje się ją kontroli osobistej
w wyznaczonym do tego celu miejscu, wykonywanej przez osobę tej samej płci.
3. Osobę odmawiającą poddania się kontroli, o której mowa w ust. 2, nie wpuszcza się
odpowiednio, na pokład statku lub do obiektu portowego.
§ 15. 1. Osoba niepełnosprawna jest poddawana kontroli ochrony w sposób określony
w § 13 i 14.
2. Kontrolę wykonuje osoba przeszkolona w tym zakresie.
3. Wózek, kule inwalidzkie lub nosze osoby niepełnosprawnej poddaje się kontroli
manualnej.
4. Osobę niepełnosprawną informuje się o sposobie przeprowadzenia kontroli. Informację
tę przekazuje się osobie niepełnosprawnej, uwzględniając czas niezbędny do przygotowania
się do podróży.
§ 16. Kontrolę ochrony bagażu prowadzi się zwłaszcza poprzez:
1) kontrolę manualną zawartości bagażu lub
2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego w
połączeniu z kontrolą manualną wybranych bagaży prześwietlonych, niebudzących
zastrzeżeń operatora urządzenia rentgenowskiego.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów
6
UZASADNIENIE
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej
w art. 42 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie z którą Rada Ministrów,
określi, w drodze rozporządzenia, metody i środki kontroli w celu zapewnienia ochrony
żeglugi i portów morskich.
Rozdział pierwszy projektowanego rozporządzenia zawiera przepisy ogólne oraz
definicję pojęcia aktu bezprawnej ingerencji. W rozdziale drugim opisane zostały środki
i metody ochrony w porcie, obiekcie portowym i na statku. Dokonany został w tym rozdziale
podstawowy podział odpowiedzialności za ochronę w porcie, obiekcie portowym i na statku
oraz określone zostały m.in. wymagania dotyczące systemu przepustkowego. Rozdział trzeci
określa metody i środki kontroli osób udających się na statek i do obiektu portowego oraz ich
bagażu.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na:
- zarządzających portem, obiektem portowym oraz armatorów statków, którzy zgodnie
z ustawą odpowiadają za kontrolę,
- osoby udające się na teren portu, obiektu portowego lub na statek,
- Straż Graniczną, Policję.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.
5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.
03/15zb
8
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie wzoru formularza zgłoszenia wstępnego
Na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy z dnia……… 2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich (Dz. U. Nr ..., poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wzór formularza zgłoszenia wstępnego, na którym kapitan statku
przed wejściem statku do portu zgłasza statek do regionalnego punktu kontaktowego,
stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie w po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).